Pagina 367 van 371

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 13:10
door trainfan03
260689 schreef: 17 apr 2024, 11:55 T1825
I11B
I11B
I11A
I10B
I11B
I11B
I11B
I6A
I11B
I11B
T1894

VERBETERDE SAMENSTELLING! Mijn excuses!
Kan gebeuren :)
Zag wel dat het héél lang duurde eer deze vertrok, is pas rond 36 weggereden (de IC naar Genk was er al) en hij was op tijd binnen gekomen

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 13:43
door Lorre
IC412 Kortrijk-Welkenraedt is onderweg met 6 M7 ipv de gebruikelijke HLE18+8M6+HLE18 combinatie. Net gespot in Brussel-Noord

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 15:28
door Steve
Zou die over HLE 2 gereden zijn, kan/mag dat intussen in het bijzonder met een M7 Bmx? Het vermelde spoor in Ans (1) wijst daarop net als het feit dat er geen noemenswaardige vertraging opgelopen is tussen Leuven (+1) en Ans (+3), maar op een goede dag is dat ook via L36 mogelijk natuurlijk.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 15:37
door Klassiekje
Gewoon via L2 ja

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 15:54
door Steve
Hoog tijd dan dat de Oostende - Eupen ook met homogene M7-stammen gaat rijden, ik zie geen enkele goede reden meer waarom het huidige (en qua capaciteit ontoereikende) gedoe met M7 + I11/I10/I6 aangehouden moet worden...

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 15:55
door 260689
De testen zouden dus positief geëindigd zijn en dat is mss wel de 1e commerciële rit zijn. Zou een hele verbetering zijn als de L36 eruit licht.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 16:32
door dovaere
Steve schreef: 17 apr 2024, 15:28 Zou die over HLE 2 gereden zijn, kan/mag dat intussen in het bijzonder met een M7 Bmx?
Steve schreef: 17 apr 2024, 15:54 Hoog tijd dan dat de Oostende - Eupen ook met homogene M7-stammen gaat rijden, ik zie geen enkele goede reden meer waarom het huidige (en qua capaciteit ontoereikende) gedoe met M7 + I11/I10/I6 aangehouden moet worden...
Dat M7 Bmx over L2 mag, was hier al eens vermeld.
Maar was een probleem niet dat het bijhorende stuurstandrijtuig M7 BDx bij problemen niet met een opdrukloc de helling van Ans kan opgeduwd worden? Is dat nog altijd een reden dat we de homogene M7 niet veel zullen zien tussen Luik en Brussel, of is er een andere oplossing?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 16:43
door Steve
Ook deze samenstelling is gewoon via de helling van Ans gereden, net zoals de IC 17xx en een reeks andere treinen (bv. de P's met M7+M4) op elk uur van de dag. Dat niet kunnen opdrukken geldt trouwens evenzeer voor de motorstellen, waar je zo'n M7-stam toch enigszins gelijk mee kunt stellen, zeker met de beperking tot 5 getrokken rijtuigen per Bmx. Ik zie dus nog altijd niet wat verschil dat concreet maakt.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 17:33
door trainlovertje
En ligt de commerciële snelheid op 200km/h van een homogene M7-stam op L2? Of blijft dat 160 km/h?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 18:12
door 260689
Lorre schreef: 17 apr 2024, 13:43 IC412 Kortrijk-Welkenraedt is onderweg met 6 M7 ipv de gebruikelijke HLE18+8M6+HLE18 combinatie. Net gespot in Brussel-Noord
E438 beperkt tot Brussel-Zuid dar de machinist die moest aflossen geen M7 kent.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 19:55
door Steve
trainfan03 schreef: 17 apr 2024, 13:10
260689 schreef: 17 apr 2024, 11:55 T1825
I11B
I11B
I11A
I10B
I11B
I11B
I11B
I6A
I11B
I11B
T1894

VERBETERDE SAMENSTELLING! Mijn excuses!
Kan gebeuren :)
Zag wel dat het héél lang duurde eer deze vertrok, is pas rond 36 weggereden (de IC naar Genk was er al) en hij was op tijd binnen gekomen
De trein in kwestie is zelfs in het nieuws, ook al waren er natuurlijk meer dan de 3 vermelde rijtuigen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/17 ... an-rijden/
Wanneer is vol té vol?

Trein kan niet vertrekken uit Gent omdat er te veel mensen op zitten

De trein van 8.24 uur in het station van Gent Sint-Pieters richting Brussel zat vanmorgen zo vol dat de conducteur omriep dat hij niet kon vertrekken. De trein kon pas weer rijden nadat een grote groep reizigers was uitgestapt.

Wanneer is vol echt te vol? Volgens Günther Blauwens, algemeen secretaris bij ACOD Spoor ligt die beslissing in handen van de treinbegeleider. "Het is echt zeer uitzonderlijk dat een trein zo vol zit dat hij niet kan rijden, maar we zaten vanmorgen dan ook met een zeer uitzonderlijke situatie. Een aantal treinen was niet komen opdagen waardoor een grote groep reizigers op het perron stond te wachten om de eerstvolgende trein te nemen. Die moest bestaan uit tien rijtuigen maar had er uiteindelijk maar drie."

Een treinbegeleider neemt zo’n maatregel niet lichtzinnig, verzekert Blauwens. Hij moet echt alles in rekening nemen en overlegt ook met de treinbestuurder en het overige personeel. "Het is een kwestie van veiligheid. Er zijn al situaties geweest waarbij mensen flauwvielen in een overvolle trein. Hen daaruit evacueren is echt geen sinecure." Bovendien moet in een noodgeval ook altijd een vluchtweg mogelijk zijn voor de treinbestuurder.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 17 apr 2024, 21:11
door trainfan03
Die moest bestaan uit tien rijtuigen maar had er uiteindelijk maar drie.
Een treinbegeleider neemt zo’n maatregel niet lichtzinnig, verzekert Blauwens.
Steve schreef: 17 apr 2024, 19:55 De trein in kwestie is zelfs in het nieuws, ook al waren er natuurlijk meer dan de 3 vermelde rijtuigen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/17 ... an-rijden/
Hij bestond inderdaad uit meer dan drie rijtuigen, tien zelfs, gewoon niet de geplande tien.
Ik heb de trein in kwestie heel de tijd dat hij aan het perron stond gezien, en deze zat zeker niet overvol. In de achterste rijtuigen was er nog plaats genoeg. De I6A, die zat stampvol, maar indien iedereen eens rond zich had gekeken, dan was er waarschijnlijk wel een mogelijkheid tot het evenredig verdelen van alle reizigers op een veilige manier.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 19 apr 2024, 12:13
door Olivier_Doorne
Om even verder te duiden.
Wat gebeurde er al in Gent voor deze trein van 8u24 en die dus het nieuws haalde?
Dit was er aan de hand met de treinen via de snelle lijn naar Brussel voor 8u24:
7u55: reed met 1 Desiro ipv 8 M6 (IC407)
8u00: afgeschaft en dus geen 9 M6's (IC2807)
8u16: afgeschaft en dus geen 10-12 M4's (P7009)

En dus kreeg de trein 8u24 (IC507) niet alleen zijn eigen reizigers maar ook die van de 2.5 treinen voor hem erbij te verwerken.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 19 apr 2024, 12:21
door Portbou
Olivier_Doorne schreef: 19 apr 2024, 12:13 Om even verder te duiden.
Wat gebeurde er al in Gent voor deze trein van 8u24 en die dus het nieuws haalde?
Dit was er aan de hand met de treinen via de snelle lijn naar Brussel voor 8u24:
7u55: reed met 1 Desiro ipv 8 M6 (IC407)
8u00: afgeschaft en dus geen 9 M6's (IC2807)
8u16: afgeschaft en dus geen 10-12 M4's (P7009)

En dus kreeg de trein 8u24 (IC507) niet alleen zijn eigen reizigers maar ook die van de 2.5 treinen voor hem erbij te verwerken.
Waarbij het dus in hoofdzaak modern materiaal (M6) is dat uitviel...
Maar de vakbondsman bij de journalist van VRT klaagt in eerste instantie over oud materiaal dat ze met moeite rijvaardig kunnen houden en zo...

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 19 apr 2024, 13:35
door 260689
Olivier_Doorne schreef: 19 apr 2024, 12:13 Om even verder te duiden.
Wat gebeurde er al in Gent voor deze trein van 8u24 en die dus het nieuws haalde?
Dit was er aan de hand met de treinen via de snelle lijn naar Brussel voor 8u24:
7u55: reed met 1 Desiro ipv 8 M6 (IC407)
8u00: afgeschaft en dus geen 9 M6's (IC2807)
8u16: afgeschaft en dus geen 10-12 M4's (P7009)

En dus kreeg de trein 8u24 (IC507) niet alleen zijn eigen reizigers maar ook die van de 2.5 treinen voor hem erbij te verwerken.
En de E507 die op zijn beurt enkel maar enkeldekrijtuigen had ipv de voorzien 6M7.