Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

en je kan op zijn minst de stores naar beneden doen
Inderdaad. Dat er in die duikbrillen geen airco zit daar kan ik nog mee leven - eigenlijk erger ik me een beetje aan het tegenwoordige automatisme "comfort <==> airco" - maar in de reeds 86 zijn er (dacht ik) slechts twee stelletjes die gordijntjes kregen, dat is nochtans wel het minste van het minste?
Waarom is deze reeks het zwarte schaap van de familie?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Treinen zonder airco, ik kan daar op een bepaald aantal dagen van het jaar helemaal niet mee leven. Op 13.01.2004(!) kreeg ik het volgende antwoord van wat toen nog de Directie Reizigers heette, n.a.v. een brief die ik gestuurd had omdat de moderniseringen van materieel zonder inbouw van airco gebeurden.

Het plaatsen van airconditioning op bestaande voertuigen is een zeer dure aangelegenheid. Niet alleen moet er plaats gevonden worden om de bijkomende toestellen te plaatsen, doch ook de luchtcirculatie en -kanalen moeten herbekeken en aangepast worden. Daarenboven moeten we meestal alle raampjes vervangen.
De duurste wijziging is dikwijls het aanpassen van de opwekking van laagspanning. De airco wordt aangedreven met elektriciteit met een spanning van 220 of 380 volt. Deze wordt geleverd door een statische omvormer die de 3000 volt gelijkspanning omvormt naar 220 of 380 volt wisselspanning.
Het plaatsen van airco, zelfs ter gelegenheid van een herziening, kost al gauw enkele honderdduizenden euro's per kast of motorstel. Bijgevolg kunnen zulke wijzigingen slechts beslist worden in functie van de aankoop van nieuw materieel en de financiële mogelijkheden van de NMBS.


Dat antwoord is dus bijna 17 jaar oud. Ondertussen is airco zowat overal ingeburgerd geraakt en zijn de zomers er alleen maar warmer op geworden. Niet alleen is het aantal tropische dagen (maximumtemperatuur van 30° of meer) toegenomen, ook de uitschieters boven 35° worden talrijker. Dat kon de NMBS bij de modernisering van bijv. M4 en MR80 niet weten en nu is het inderdaad te laat om nog aanpassingen door te voeren, maar de reiziger is toch wel de dupe geworden van de destijds genomen beslissing.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Pffff. Als er nog geen gordijntje af kan, waarom dan mekkeren over de (inderdaad dure, en bovendien milieu-onvriendelijke) airco?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Akkoord. En ook akkoord met de conclusie, waar dat voor de M4 en klassiekjes nog enigszins te verantwoorden was (airco is ook in personenwagens maar echt standaard geworden vanaf ca. 2000), de keuze om de breaks en vierledigen niet met airco uit te rusten is eigenlijk onbegrijpelijk.
Toch ben ik blij dat ze zijn afgestapt van het idee dat raampjes daarom helemaal niet meer open moeten kunnen, je zal maar gestrand staan in een MS96 zonder stroom op een bloedhete dag...
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik vind het ook ONAANVAARDBAAR dat de Desiro`s voor een groot stuk weggehaald zijn op Lijn 35!! Nu zitten de reizigers op deze lijn WEERAL opgescheept met die rijdende bakovens ( Hiermee bedoel ik de Breaks )!! Ik heb vorig jaar tijdens de hittegolf met temperaturen van 40 graden met een mondmasker op die treinen moeten zitten!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bram2727 »

Hallo, Kan er iemand mij helpen aan de dienstregeling en de reisweg van machine reeksen 18 en 27 die ze afleggen van Chatelet naar Kinkempios in het weekend?
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door HVHTB »

jan_olieslagers schreef: 06 jul 2021, 13:46maar in de reeds 86 zijn er (dacht ik) slechts twee stelletjes die gordijntjes kregen, dat is nochtans wel het minste van het minste?
Waarom is deze reeks het zwarte schaap van de familie?
Inderdaad, van de AM86 hebben enkel de 916 en 917 gordijntjes. Dat zijn de eerste twee die gerenoveerd zijn. Daarna was er in de werkplaats van Mechelen geen stof voor de gordijnen, en daarom zijn de volgende stellen "tijdelijk" zonder gordijntjes gerenoveerd.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nibura »

Lukas schreef: 06 jul 2021, 20:48 Hoi,

Ik vind het ook ONAANVAARDBAAR dat de Desiro`s voor een groot stuk weggehaald zijn op Lijn 35!! Nu zitten de reizigers op deze lijn WEERAL opgescheept met die rijdende bakovens ( Hiermee bedoel ik de Breaks )!! Ik heb vorig jaar tijdens de hittegolf met temperaturen van 40 graden met een mondmasker op die treinen moeten zitten!!

Lukas
Ik durf Hasselt wel eens spottend 'Break-city' te noemen, en het lijkt enkel erger te worden:

De S43 Hasselt-Luik-Maastricht is volledig met breaks
De L Hasselt - Leuven is vanaf nu ook volledig terug met breaks denk ik
De IC Hasselt - Leuven - Airport - A'pen is volledig met breaks
De IC Tongeren - Gent is overdag buiten de spits de helft van de tijd met breaks
De P treinen Hasselt - Genk (toch een stuk of 3 treinparen per dag ) zijn met breaks

Dus in totaal denk ik dat meer dan de helft van de treinen die in Hasselt stoppen met breaks gedaan worden. De meeste keren dan nog in Hasselt dus overdag zijn er quasi permanent meerdere breaks te zien aan perron in Hasselt. Ik wil niet te snel klagen maar dan krijg ik toch het gevoel dat Limburg weer wat stiefmoederlijk behandeld wordt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

In Turnhout zouden ze de breaks wellicht een verbetering vinden ;)
Er zijn een goede 100 van die dingen, en we zijn er nog niet vanaf, ze moeten dus ergens worden ingezet. En nee, ze rijden niet enkel in Hasselt, hoor, uiteraard rijden er ook een hoop in Wallonië, tot groot chagrijn van de Walen die denken dat alle 'goede' materieel in Vlaanderen rijdt. En ook in Leuven, Sint-Niklaas en Dendermonde kan je er vinden. De NMBS vindt ze geschikt om reizigers mee te vervoeren, en zal dat dus ook doen.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nibura »

groentje schreef: 06 jul 2021, 23:32 In Turnhout zouden ze de breaks wellicht een verbetering vinden ;)
Er zijn een goede 100 van die dingen, en we zijn er nog niet vanaf, ze moeten dus ergens worden ingezet. En nee, ze rijden niet enkel in Hasselt, hoor, uiteraard rijden er ook een hoop in Wallonië, tot groot chagrijn van de Walen die denken dat alle 'goede' materieel in Vlaanderen rijdt. En ook in Leuven, Sint-Niklaas en Dendermonde kan je er vinden. De NMBS vindt ze geschikt om reizigers mee te vervoeren, en zal dat dus ook doen.
Je hebt volledig gelijk, en het is ook geen probleem dat er breaks ingezet worden, maar het is vooral de verhouding breaks / ander materieel in Hasselt die mij toch blijft verbazen. Ik denk niet dat er een ander station is van dezelfde grootte in Vlaanderen of Wallonië waar meer dan 50% van de treindiensten met breaks gereden worden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

In heel wat andere grotere stations kom je gemakkelijk ook aan dat soort verhoudingen als je materieel meerekent met een vergelijkbaar niveau van comfort en vaak zelfs nog minder: klassiekjes, MS75, M4, MS86. Drie van die vier reeksen zijn dan ook nog eens ouder dan de MS80. Of wat te zeggen van de vele MS08, die misschien wel airco hebben maar verder vervloekt worden door heel wat mensen. Omgekeerd heb je in Hasselt ook heel wat treinen met 9 of 10 M6 (de ruimste samenstellingen van heel het net) of pakweg MS96, over afzienbare tijd wellicht ook al M7 op de Gent-Tongeren - allemaal dingen waar ze in sommige andere stations alleen maar van kunnen dromen. Laten we dus niet overdrijven en al zeker niet gaan vervallen in aantijgingen van stiefmoederlijke behandeling van deze of gene regio, een treindienst opstellen is een zeer complexe oefening en treinen rijden per definitie niet rond de kerktoren: die MS80 die je op het ene moment in Hasselt ziet, zit een paar uur later gewoon in pakweg Antwerpen, Brussel, Gent of Leuven. Last but not least: laten we niet vergeten dat de hele materieelinzet de komende maanden en jaren volledig zal veranderen als de M7 in grote aantallen binnenkomt - al het genoemde oudere materieel zal dan ofwel verdwijnen, ofwel veel minder actief ingezet worden (bv. verschuiving naar P-treinen).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Het is inderdaad heel complex. Materieel zet men ook gewoon in op plaatsen waar het nodig is volgens gekende cijfers van het aantal reizigers. Maar dan nog blijft het een puzzel. Want om in trein X 1 extra rijtuig te steken kan het zijn dat je in trein Y veel minder capaciteit kan aanbieden. Soms is het kiezen, want als je ergens een motorstel extra koppelt dat een uur later niets meer doet daar waar het op een totaal andere lijn een hele dag voor extra capaciteit kan zorgen die wel noodzakelijk is, dan is de keuze snel gemaakt.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door TB_worden »

Lukas schreef: 06 jul 2021, 20:48 Hoi,

Ik vind het ook ONAANVAARDBAAR dat de Desiro`s voor een groot stuk weggehaald zijn op Lijn 35!! Nu zitten de reizigers op deze lijn WEERAL opgescheept met die rijdende bakovens ( Hiermee bedoel ik de Breaks )!! Ik heb vorig jaar tijdens de hittegolf met temperaturen van 40 graden met een mondmasker op die treinen moeten zitten!!

Lukas
Ik verkies de Breaks boven die veredelde stadstrams any day. Oké, geen airco, maar voor de rest is een break qua comfort voor mij superieur tegenover een Desiro.

De break moet m.i. enkel (ruim) de duimen leggen voor de M6 en MS96. Toch van de treinen die ik al genomen heb.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Tram44 »

Behalve bij temperaturen boven 30°C vind ik de breaks helemaal zo slecht niet, al had de middenbak voor de renovatie eigenlijk wel betere stoelen dan erna.

Met de instroom van de M7 zal er wel een en ander veranderen maar het lijkt helaas allemaal zeer lang aan te slepen.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Tram44 schreef: 07 jul 2021, 22:25
Met de instroom van de M7 zal er wel een en ander veranderen maar het lijkt helaas allemaal zeer lang aan te slepen.
Intussen is dat allemaal niet meer zo zeker, en circuleert al iets te frequent dat de Desiro's ook na de volledige instroom van M7 niet van alle IC's gaan verdwijnen (naast enkele vroege en late IC's, of een IC Luik-Luxemburg, zou ook de IC Gent-Leuven b.v. wel eens met Desiro kunnen blijven rijden).

Spelen mee: vlotte toegankelijkheid, autonoom de fiets kunnen inladen, airco, ... Allemaal punten waarop de Desiro's goed scoren tegenover het echte IC-materieel (zelfs bij een M6 kan je niet zonder hulp van de treinbegeleider je fiets op de voorziene plaats inladen)
Plaats reactie