Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Wout912 »

IC1837 Antwerpen-Centraal - Oostende (met vertrek in Antwerpen om 16h:06!) werd vandaag verzekerd door één enkele Desiro, in de plaats van met een HLE18 en acht M6-rijtuigen. Reizigers zaten werkelijk als sardienen in een blik en heel wat mensen konden niet meer mee. Gelukkig is het morgen pas 1 september...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Was het niet ooit zo dat NMBS "strafpunten" kreeg van de overheid voor treinen met teveel vertraging; waarop men dan maar liever treinen ging afschaffen dan ze teveel vertraging te laten oplopen?

Misschien moeten er ook dergelijke "strafpunten" komen voor treinen met (verregaand) onvoldoende samenstelling?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 31 aug 2021, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door CursorX »

Wout912 schreef: 31 aug 2021, 19:01 IC1837 Antwerpen-Centraal - Oostende (met vertrek in Antwerpen om 16h:06!) werd vandaag verzekerd door één enkele Desiro, in de plaats van met een HLE18 en acht M6-rijtuigen. Reizigers zaten werkelijk als sardienen in een blik en heel wat mensen konden niet meer mee. Gelukkig is het morgen pas 1 september...
Er was een technisch probleem tijdens de vorige rit met het voorziene materieel, waardoor deze binnen moest rijden in atelier Oostende... Dan kiest NMBS er toch voor om te rijden, al is het maar met 1 desiro, ipv de rit volledig af te schaffen...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 31 aug 2021, 19:15 Was het niet ooit zo dat NMBS "strafpunten" kreeg van de overheid voor treinen met teveel vertraging; waarop men dan maar liever treinen ging afschaffen dan ze teveel vertraging te laten oplopen?

Misschien moeten er ook dergelijke "strafpunten" komen voor treinen met (verregaand) onvoldoende samenstelling?
En op welk vlak zou dat een verbetering voor de reiziger kunnen bijbrengen? Dan hadden ze in dit geval dus ook de trein afgeschaft, om strafpunten te vermijden. Daarmee is helemaal niemand gediend, lijkt me.
Beter een te kleine trein dan geen trein.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door IGBT-6000 »

De beheersovereenkomst (SLA) bevat alleen trein-kilometers op een bepaalde verbinding. Niet iets zoals zitplaats-trein-kilometers...
dus voldaan aan het contract.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door pietje »

hangt er dan totaal niets af van enige klanttevredenheid die onafhankelijk onderzocht wordt?
Of heeft men dat gewoon opgegeven zonder het eens echt te proberen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 01 sep 2021, 11:43 hangt er dan totaal niets af van enige klanttevredenheid die onafhankelijk onderzocht wordt?
Of heeft men dat gewoon opgegeven zonder het eens echt te proberen?
Ik zou net denken dat een korte trein ipv geen trein net beter is voor de klanttevredenheid?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 01 sep 2021, 12:07
pietje schreef: 01 sep 2021, 11:43 hangt er dan totaal niets af van enige klanttevredenheid die onafhankelijk onderzocht wordt?
Of heeft men dat gewoon opgegeven zonder het eens echt te proberen?
Ik zou net denken dat een korte trein ipv geen trein net beter is voor de klanttevredenheid?
Dat hangt er toch wat vanaf, denk ik, afhankelijk van of je überhaupt mee kan (het zou niet de eerste keer zijn dat er reizigers op het perron moeten blijven), en in welke omstandigheden.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Mij lijkt het vooral dat, als het geld kost als er geen fatsoenlijke trein wordt aangeboden, dat dan de druk groter zal zijn om wel iets deftigs voor te rijden. Let wel, overmacht kan altijd voorkomen, en dan moet men kiezen voor het minste kwaad.

Ook: als men holderdebolder een vervangtrein moet bijelkaar sprokkelen, en er personeel voor optrommelen, dat gaat die bijna zeker met een fikse vertraging rijden, en dat kost dan ook weer "strafpunten" op de SLA.

En zoals gesteld, vandaag is er een engagement om zoveel en zoveel trein-kilometers aan te bieden, beter zou zijn om af te spreken hoeveel zitplaats-kilometers er zullen zijn. Afhankelijk van de parameters zal een dergelijke formule vermoedelijk wel aanleiding geven tot "liever een te kleine trein laten bollen dan helemaal niks."
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 sep 2021, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door pietje »

groentje schreef: 01 sep 2021, 12:14
Shrek schreef: 01 sep 2021, 12:07
pietje schreef: 01 sep 2021, 11:43 hangt er dan totaal niets af van enige klanttevredenheid die onafhankelijk onderzocht wordt?
Of heeft men dat gewoon opgegeven zonder het eens echt te proberen?
Ik zou net denken dat een korte trein ipv geen trein net beter is voor de klanttevredenheid?
Dat hangt er toch wat vanaf, denk ik, afhankelijk van of je überhaupt mee kan (het zou niet de eerste keer zijn dat er reizigers op het perron moeten blijven), en in welke omstandigheden.
Ik dacht eigenlijk een stap verder en dat dit misschien de NMBS zou kunnen motiveren om toch harder hun best te doen om een goede dienst, met dus voldoende zitplaatsen aan te bieden.
Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te bereiken, maar ik ben er echt van overtuigd dat de juiste prikkels hier wonderen kunnen verrichten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 01 sep 2021, 13:58 Ik dacht eigenlijk een stap verder en dat dit misschien de NMBS zou kunnen motiveren om toch harder hun best te doen om een goede dienst, met dus voldoende zitplaatsen aan te bieden.
Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te bereiken, maar ik ben er echt van overtuigd dat de juiste prikkels hier wonderen kunnen verrichten.
Pas daar wel mee op, want dat mes snijdt aan twee kanten. Als je op één of andere manier verplicht om permanent een stam dubbeldekkers op reserve te hebben wil dat zeggen dat er een trein die vandaag met dubbeldekkers rijdt permanent vervangen wordt door stelletjes.
De uitval van materieel is helemaal niet zo groot in ons land, als er in die uitzonderlijke gevallen dan toch iets van reserve materieel rijdt lijkt mij dat geen groot probleem waar andere prioriteiten voor moeten wijken.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 01 sep 2021, 12:43 En zoals gesteld, vandaag is er een engagement om zoveel en zoveel trein-kilometers aan te bieden, beter zou zijn om af te spreken hoeveel zitplaats-kilometers er zullen zijn. Afhankelijk van de parameters zal een dergelijke formule vermoedelijk wel aanleiding geven tot "liever een te kleine trein laten bollen dan helemaal niks."
Ik denk dat dat eerder een averechts effect gaat hebben, de NMBS moet dan zoveel mogelijk materiaal apart houden en onderhouden op elke mogelijke stelplaats om alle verbindingen te voorzien van een vervangtrein, bovenop alle P-treinen, want als je een P-trein rijtuig moet inzetten na de middag, is die mss niet terug voor de avondspits, laat staan als je een tekort hebt tijdens die spits.

Hierdoor hebben we meer verouderd materiaal dat zou moeten afgedaan worden maar niet weg kan of treinen die niet vaak genoeg gewassen kunnen worden om graffiti te verwijderen of naar een werkplaats voor een check-up kunnen gaan omdat men ze apart moet houden om stof op te vangen. Of NMBS moet belastinggeld uitgeven aan nog extra treinen die overbodig zullen zijn en verouderd zullen zijn tegen dat de reizigersgroei ervoor heeft gezorgd dat ze in reguliere service mogen.

Ook moet je nadenken over wat die extra treinen zullen zijn, sinds je praat over zitplaatsen zullen dit enkel desiro's zijn of M4/klassiekjes waar ze argumenteren dat je ze 2+3 moet opvullen. Mensen klagen nu al over dat op IC-treinen...
Een andere optie zijn dubbeldekkers maar die worden met uitzondering van M5 al vollop gebruikt, om nog maar te zwijgen over hoeveel locomotieven die nodig zullen hebben en niemand zit de wachten op nog zo een miljoenen uitgave voor nog meer dubbeldekkers, die ze dan om die reden wss nog meer willen invullen, bye bye beenruimte.

Je kunt dan argumenteren over nog een andere metric maar daar vindt men dan nog een nieuw gaatje en dat spelletje gaat weer door.
jan_olieslagers schreef: 31 aug 2021, 19:15 Was het niet ooit zo dat NMBS "strafpunten" kreeg van de overheid voor treinen met teveel vertraging; waarop men dan maar liever treinen ging afschaffen dan ze teveel vertraging te laten oplopen?

Misschien moeten er ook dergelijke "strafpunten" komen voor treinen met (verregaand) onvoldoende samenstelling?
En hier vermeld je het, deze procedures hebben altijd een logische en een makkelijke oplossing, mocht dat systeem er morgen komen dan zal je dus die M4, M5, desiros en klassiekjes zien, de makkelijke oplossing, mocht de NMBS genoeg tijd krijgen dan krijgen we wss nieuwe dubbeldekker desiros met een beenruimte van 2.5 cm om alles op te vangen.

Dat zou in geval 1 voor meer onderhoudskosten, oncomfortabelere treinen en een onveiliger spoor zorgen of in geval 2 hetzelfde maar ook nog eens bakken aan belastinggeld daarboven op.

De NMBS doet al zeer sterk zijn best om alles te doen dat mogelijk is, hun straffen omdat het nog niet goed genoeg is zal gewoon een averechts effect hebben.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Wat ik opperde komt natuurlijk neer op een herziening van de SLA oftewel beheersovereenkomst, het lijkt me niet meer dan normaal dat NMBS daar een kostenplaatje zou tegenoverstellen. Waarop het idee gauw van de baan zou zijn, wellicht. Het is duidelijk dat er voor het vermijden van afschaffingen (en pseudo-afschaffingen zoals hier vermeld) meer materiaal en misschien ook meer personeel stand-by moet zijn, en dat heeft nu eenmaal een kost.

(overigens: dat NMBS - en ook Infrabel!) straf hun best doen, vaak tegenover bizarre en tegenstrijdige vereisten, heb ik nooit betwijfeld, hoor!)
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 01 sep 2021, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Eigenlijk is het allemaal vrij eenvoudig: voer het begrip "planton" opnieuw in, op voldoende strategische plaatsen en het aantal afgeschafte treinen door defecten aan het materieel zal drastisch zakken. Alleszins zal men kunnen vermijden dat een bepaalde verbinding vele uren na elkaar uitvalt, zoals nu toch wel eens vaker het geval is. En natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan vast, maar het zijn precies verkeerd opgevatte besparingen in de vorige eeuw die deze reservediensten hebben doen sneuvelen. Ook bij De Lijn en de TEC overigens...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 01 sep 2021, 17:38 Eigenlijk is het allemaal vrij eenvoudig: voer het begrip "planton" opnieuw in, op voldoende strategische plaatsen en het aantal afgeschafte treinen door defecten aan het materieel zal drastisch zakken.
Komt dat in jouw ervaring dan zo vaak voor dat het drastisch kan zakken?
Plaats reactie