Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainfreak »

Terug on topic dan maar 😉
Ik zag vandaag rond 14u55 een varkensneus door Haren rijden. Zou dat S4 2185 zijn geweest of toch een lege rit?

Het was voor mij in elk geval de eerste keer dat ik daar een varkensneus zag.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

trainlovertje schreef: 16 nov 2021, 20:21
Adler schreef: 16 nov 2021, 20:02 En wat ga je dan doen met al die statistieken als ze zouden bestaan ?
Hetzelfde als wat men doet met vertragings- en afschaffingsstatistieken.
Maar vertragingen en afschaffingen zijn vermeld in de beheersovereenkomst, wellicht met konsekwenties voor de subsidies, zoals in de SLA's* van bv. de informaticadienstverleners. Geldt dat ook voor samenstellingen? Het lijkt me onwaarschijnlijk, er kan toch niet voor elke treindienst vastgelegd worden uit welk materiaal hij op welk moment bestaat?

*SLA: Service Level Agreement. Bv. "onze webwinkel zal hoogstens 48 uur per jaar ontoegankelijk zijn. Elk uur daarbovenop kost xx euro."
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 16 nov 2021, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

trainfreak schreef: 16 nov 2021, 20:28 Terug on topic dan maar 😉
Ik zag vandaag rond 14u55 een varkensneus door Haren rijden. Zou dat S4 2185 zijn geweest of toch een lege rit?

Het was voor mij in elk geval de eerste keer dat ik daar een varkensneus zag.
ik heb nog nooit een varkensneus in Aalst of Denderleeuw gezien, zou me sterk verbazen, mss op weg naar Charleroi, Binche of onderhoud? haltelink zegt ook niets behalve desiro's
Laatst gewijzigd door desirootje op 16 nov 2021, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Varkensneus in reizigersdienst op L26 ware inderdaad wel heel erg ongebruikelijk. Normaliter ziet men daar enkel duikbrillen van de S5 en S9, en Desiro's van de pseudo-IC's naar de luchthaven. Maar zeg nooit "nooit"!

NB er werd toch gedoeld op "Haren" op L26 en niet op "Haren-Zuid" op L36?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 16 nov 2021, 20:30
trainlovertje schreef: 16 nov 2021, 20:21
Adler schreef: 16 nov 2021, 20:02 En wat ga je dan doen met al die statistieken als ze zouden bestaan ?
Hetzelfde als wat men doet met vertragings- en afschaffingsstatistieken.
Maar vertragingen en afschaffingen zijn vermeld in de beheersovereenkomst, wellicht met konsekwenties voor de subsidies, zoals in de SLA's van bv. de informaticadienstverleners. Geldt dat ook voor samenstellingen? Het lijkt me onwaarschijnlijk, er kan toch niet voor elke treindienst vastgelegd worden uit welk materiaal hij op welk moment bestaat?

*SLA: service Level Agreement. Bv. "onze webwinkel zal hoogstens 48 uur per jaar ontoegankelijk zijn. Elk uur daarbovenop kost xx euro."
Precies.
Als er ooit een nieuw beheerscontract komt (dat heet nu eigenlijk openbare dienstcontract) ,het vorige dateert van 2008 en is telkens stilzwijgend verlengd, wil men nieuwe KPI's (Kritieke Performantie Indicatoren) voorzien met een konsekwentie voor de verloning van de toplui als ze niet gehaald worden.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainfreak »

Ja het was in Haren...
Ik kon niet zien of er reizigers aan boord waren of niet want ik bevond me nog op de fiets/voetgangersbrug.

Een varken in Aalst lijkt me ook wel iets raar, maar een losse rit op dat tijdstip ook want de S4 zit vlak voor 'mijn' S5
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 16 nov 2021, 20:21
Adler schreef: 16 nov 2021, 20:02 En wat ga je dan doen met al die statistieken als ze zouden bestaan ?
Hetzelfde als wat men doet met vertragings- en afschaffingsstatistieken.
Ik zie echt niet in hoe je statistieken zou kunnen maken over 'gewijzigde samenstelling'.
Op een weekdag rijden er ongeveer 3670 verschillende treinen in ons land.
Je zou dus al moeten beginnen om voor elk van die treinen een 'normale' samenstelling vast te leggen.
Dat is een onbegonnen werk.
Dan moet je nog definiëren wanneer je spreekt van een gewijzigde samenstelling die hinderlijk is voor de reizigers.
Een bepaalde trein die wordt vervangen door een ander type trein met evenveel zitplaatsen komt al niet in aanmerking.
Is een trein met 11 rijtuigen die normaal 12 rijtuigen heeft hinderlijk ? Soms en soms niet.
Het enige objectieve criterium is het minimum aantal zitplaatsen van elke trein.
Dat zou je dan ook voor elk van de 3670 treinen op voorhand moeten vastleggen.
En wanneer is een vermindering van dat aantal hinderlijk ? Bij 20%,40%, 50%...?
Het is ook aannemelijk dat men in minder drukke periodes, zoals vakanties, dat aantal vermindert zonder dat dit hinderlijk is.
Het is dus onmogelijk de samenstelling van een trein te definiëren als een meetbare KPI (Kritieke Performantie Indicator) met mogelijke financiële gevolgen voor de maatschappij of de verloning en daar statistieken van te maken..
Dat kan enkel met duidelijk meetbare indicatoren zoals vertraging of aantal afgeschafte treinen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Adler schreef: 17 nov 2021, 09:16 Op een weekdag rijden er ongeveer 3670 verschillende treinen in ons land.
Je zou dus al moeten beginnen om voor elk van die treinen een 'normale' samenstelling vast te leggen.
Dat is een onbegonnen werk.
Adler schreef: 17 nov 2021, 09:16 Het enige objectieve criterium is het minimum aantal zitplaatsen van elke trein.
Dat zou je dan ook voor elk van de 3670 treinen op voorhand moeten vastleggen.
Beide lijken me anders geen enkel probleem? De voorziene samenstelling van de trein is exact bekend (het zou nogal wat zijn als dat pas de dag zelf beslist werd op het terrein :wink: ) en het aantal zitplaatsen (en zelfs staanplaatsen) van elk treintype is ook precies bekend. Het is dus echt een koud kunstje om die statistieken (die ongetwijfeld al intern bestaan) ook extern op te volgen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Adler »

Steve schreef: 17 nov 2021, 09:25
Adler schreef: 17 nov 2021, 09:16 Op een weekdag rijden er ongeveer 3670 verschillende treinen in ons land.
Je zou dus al moeten beginnen om voor elk van die treinen een 'normale' samenstelling vast te leggen.
Dat is een onbegonnen werk.
Adler schreef: 17 nov 2021, 09:16 Het enige objectieve criterium is het minimum aantal zitplaatsen van elke trein.
Dat zou je dan ook voor elk van de 3670 treinen op voorhand moeten vastleggen.
Beide lijken me anders geen enkel probleem? De voorziene samenstelling van de trein is exact bekend (het zou nogal wat zijn als dat pas de dag zelf beslist werd op het terrein :wink: ) en het aantal zitplaatsen (en zelfs staanplaatsen) van elk treintype is ook precies bekend. Het is dus echt een koud kunstje om die statistieken (die ongetwijfeld al intern bestaan) ook extern op te volgen.
En wat ga je dan definieren als een gewijzigde samenstelling met hinder voor de reiziger ?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef: 17 nov 2021, 09:28
Steve schreef: 17 nov 2021, 09:25 Beide lijken me anders geen enkel probleem? De voorziene samenstelling van de trein is exact bekend (het zou nogal wat zijn als dat pas de dag zelf beslist werd op het terrein :wink: ) en het aantal zitplaatsen (en zelfs staanplaatsen) van elk treintype is ook precies bekend. Het is dus echt een koud kunstje om die statistieken (die ongetwijfeld al intern bestaan) ook extern op te volgen.
En wat ga je dan definieren als een gewijzigde samenstelling met hinder voor de reiziger ?
De NMBS heeft voor elke trein ook een verwachte bezetting. Ik zou denken dat je dan een simpele rekensom kunt maken om te zien of het nog wel past.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 17 nov 2021, 09:28 En wat ga je dan definieren als een gewijzigde samenstelling met hinder voor de reiziger ?
De treinbegeleider zou op z'n ITRIS toestel evt kunnen een opmerking maken wanneer de bezetting van een trein >100% is. Dat is eigenlijk het enige relevante criterium voor de statistiek waar ik op doelde. De samenstelling van de trein is onbelangrijk, alleen een eventuele overbezetting is van belang, ongeacht het aantal zitplaatsen dus.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Adler »

trainlovertje schreef: 17 nov 2021, 10:05
Adler schreef: 17 nov 2021, 09:28 En wat ga je dan definieren als een gewijzigde samenstelling met hinder voor de reiziger ?
De treinbegeleider zou op z'n ITRIS toestel evt kunnen een opmerking maken wanneer de bezetting van een trein >100% is. Dat is eigenlijk het enige relevante criterium voor de statistiek waar ik op doelde. De samenstelling van de trein is onbelangrijk, alleen een eventuele overbezetting is van belang, ongeacht het aantal zitplaatsen dus.
Zoals ik al heb opgemerkt in een ander item liggen de normen om te spreken over een overbezetting heel hoog.
De norm die wordt gehanteerd voor de maximale bezettingsgraad is die van de Technische Specificatie voor Interoperabiliteit (TSI), die bepalingen ter zake bevat.
De overbezettingsdrempels die de TSI vermeldt zijn erg hoog en worden bijna nooit bereikt (bijvoorbeeld vier rechtstaande personen per m² / twee personen per trede op de trappen).
De gevallen van echte overbezetting volgens de vernoemde normen zijn extreem zeldzaam volgens de NMBS.

Als je de wijziging van een samenstelling wil opnemen in een beheerscontract als KPI met eventuele financiële gevolgen moet je :
1. heel duidelijk omschrijven hoe je het gaat meten.
2. duidelijke grenzen definiëren wanneer er niet aan voldaan is.

Dat kan je volgens mij niet met deze indicator zonder te vervallen in eindeloze discussies.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje »

[quote=trainfreak post_id=261585 time=1637090916 user_id=41]
Terug on topic dan maar 😉
Ik zag vandaag rond 14u55 een varkensneus door Haren rijden. Zou dat S4 2185 zijn geweest of toch een lege rit?

Het was voor mij in elk geval de eerste keer dat ik daar een varkensneus zag.
[/quote]

Was een ledige rit van Charleroi Atelier naar Antwerpen Schijnpoort.
sander855
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:58
Locatie: Lint

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door sander855 »

IC 4332 (Hamont - Antwerpen-Centraal) reed vandaag met M4- en I10-rijtuigen + HLE27 i.p.v. de gebruikelijke M5-rijtuigen.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Sinds enkele dagen lijkt me een samenstelling te rijden op de IC5** met 1 I6A - 3 I11B - 1 I10 B - 5M7
Plaats reactie