Pagina 3 van 6

Geplaatst: 14 mei 2006, 22:57
door Shrek
Sara Raats schreef:geen idee eigenlijk (leg eens uit wat die afkortingen zijn)

ik zit het liefste in een varkensneus
als ik iets niet weet kijk ik op deze site (wel in het frans) :wink:
http://www.belrail.be/F/fiches/index.php

Geplaatst: 14 mei 2006, 22:57
door groentje
Een varkensneus (MS75 of reeks 800 ook wel) is geen rijtuig, maar een stelletje.
De M4-en zijn die (meestal gemoderniseerde) grijze, die voorheen rood met oranje ramen waren.
De M5 zijn de oude rooie dubbeldekkers, de M6 de nieuwe grijze.
M1 tot 3 waren de bordeaux-rijtuigen, nu bij mijn weten niet meer gebruikt, of het moest zijn dat er nog ergens een piekuurtrein mee wordt gereden, meestal op een diesellijn.
I5, I6 en I10, ik zie het verschil niet meteen, maar als je weet dat velen oranje (Eurofirmalivrei) zijn, weet je wellicht wel over welke ik het heb.
I11 zijn de moderne stellen, vergelijkbaar met de Deense Neuzen (MS96), die worden gebruikt in bijvoorbeeld de Oostende-Eupen.

Fotootjes kan je vinden op http://www.railfaneurope.net/pix , klik op de Belgische vlag in de linkerkolom.

Geplaatst: 14 mei 2006, 23:02
door Greg
M1 waren groen en niet bordeaux. :wink:
M1 tot M3 rijden niet meer, enkel bij verenigingen of nmbs patrimonium.

Geplaatst: 14 mei 2006, 23:04
door groentje
Greg schreef:M1 waren groen en niet rood. :wink:
M1 tot M3 rijden niet meer, enkel bij verenigingen of nmbs patrimonium.
Juist. Even vergeten. Maar het interieur was niet heel anders, toch?

Geplaatst: 14 mei 2006, 23:06
door Greg
M1 had houten banken en lijkt toch niet echt op M2 interieur. :wink:

Geplaatst: 14 mei 2006, 23:08
door groentje
Pff, historisch materieel, ik ben er duidelijk niet echt in thuis. :lol:

Geplaatst: 14 mei 2006, 23:09
door overweg13
groentje schreef: M1 tot 3 waren de bordeaux-rijtuigen, nu bij mijn weten niet meer gebruikt, of het moest zijn dat er nog ergens een piekuurtrein mee wordt gereden, meestal op een diesellijn.
I5, I6 en I10, ik zie het verschil niet meteen, maar als je weet dat velen oranje (Eurofirmalivrei) zijn, weet je wellicht wel over welke ik het heb.
M1 en M3 hebben nooit in bordeaux rondgereden. Tot het einde van hun carrière waren ze groen.
M3 reden inderdaad alleen op met dieseltractie omdat ze geen elektrische verwarming hadden.
Een groot deel van de M1 had wel elektrische verwarming (gekregen na de Tweede Wereldoorlog), en kon je dus zowel met elektrische als met dieseltractie vinden.
Alle M2's hadden beide verwarmingsmetoden en je kon ze dus zowat overal op het net aantreffen. Geleidelijk aan verloren sommige M2's wel hun stoomverwarming, zodat ze niet meer op de diesellijnen konden worden ingezet. Niet vergeten dat deze rijtuigen zowat het standaardmaterieel waren tussen 1960 en 1980 (grofweg afgelijnd). Ze kregen inderdaad de bordeauxschildering.
M1 en M3 zijn al geruime tijd buiten dienst (2de helft jaren 80), de M2 hebben het nog tot enkele jaren geleden uitgezongen, maar zijn nu ook allemaal buiten dienst.
Er zijn wel degelijk essentiële verschillen tussen I5, I6 en I10. I5 zijn couchetterijtuigen, I6 zijn rijtuigen met coupés en laterale gang, I10 zijn rijtuigen met middengang. Ook buiten zijn ze alle duidelijk van elkaar te onderscheiden.

Geplaatst: 14 mei 2006, 23:09
door Greg
groentje schreef:Pff, historisch materieel, ik ben er duidelijk niet echt in thuis. :lol:
Men kan niet in alles goed thuis zijn. :P

Geplaatst: 15 mei 2006, 07:36
door trainfreak
Normaal zou er elke dag nog een dienstttrein moeten rijden met M2's toch?

Geplaatst: 15 mei 2006, 09:33
door SIMPY.be
Sinds zomer 2004 zijn toch alle M2 officieel buiten dienst...
Die trein zal wel ander materieel gekregen hebben.
Misschien is het een dienstentrein. Maar de laatste keer dat M2 in dienst zijn genomen waren voor een brandsimulatie in de NZ verbinding.

Geplaatst: 15 mei 2006, 14:08
door Greg
Ja, die personeelstrein tussen Cuesmes en Mons (plaatsnamen niet zeker) dat word nog gereden met 2 M2 en een HLR73.

Geplaatst: 15 mei 2006, 16:09
door trainfreak
Greg schreef:Ja, die personeelstrein tussen Cuesmes en Mons (plaatsnamen niet zeker) dat word nog gereden met 2 M2 en een HLR73.
Die zou normaal zo moeten rijden! NMBS :roll:
Normaal is er hier een rit met een 91 van Merelbeke naar Gentbrugge, maar die wordt zowat altijd met de 77 gereden :x

Geplaatst: 15 mei 2006, 16:23
door Tim
Die personeelstrein rijdt inderdaad 2 keer per dag, maar meestal met een 77/78 ervoor. En effectief met M2-rijtuigen.

Geplaatst: 15 mei 2006, 16:26
door Tim
Wat trouwens niet veel mensen weten is dat er een tijdje treinen gereden hebben bestaande uit een M1-stuurrijtuig, M2-rijtuigen en een diesel.
Dat moet rond het einde van de jaren '80 zijn geloof ik.

Geplaatst: 17 mei 2006, 20:16
door Bert
I5: zijn de slaaprijtuigen herkenbaar aan de blauwe schildering met roze band.
I6Bc is ook in het blauw met roze band en kan je van de I5'en onderscheiden aan de extra grijze boord die onderaan de rijtuigkast hangt om de bakken onder het rijtuig te verdoezelen.

Aan die band kan je ook de I6 onderscheiden van de I10 die geen band geeft.
De I6 en I10 kan je in verschillende livrei's zien rondrijden: -new look, memling (B logo in driehoek), oranje (C1 livrei).