Uw meest geliefde rijtuig?!

Alles over reizigerstreinen in België.

Uw meest geliefde rijtuig?!

I5 / I6Bc
6
6%
I6
14
13%
I10
13
13%
I11
29
28%
M1 / M2 /M3
8
8%
M4
6
6%
M5
8
8%
M6
13
13%
K
4
4%
L
3
3%
 
Totaal aantal stemmen: 104

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Sara Raats schreef:geen idee eigenlijk (leg eens uit wat die afkortingen zijn)

ik zit het liefste in een varkensneus
als ik iets niet weet kijk ik op deze site (wel in het frans) :wink:
http://www.belrail.be/F/fiches/index.php
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Een varkensneus (MS75 of reeks 800 ook wel) is geen rijtuig, maar een stelletje.
De M4-en zijn die (meestal gemoderniseerde) grijze, die voorheen rood met oranje ramen waren.
De M5 zijn de oude rooie dubbeldekkers, de M6 de nieuwe grijze.
M1 tot 3 waren de bordeaux-rijtuigen, nu bij mijn weten niet meer gebruikt, of het moest zijn dat er nog ergens een piekuurtrein mee wordt gereden, meestal op een diesellijn.
I5, I6 en I10, ik zie het verschil niet meteen, maar als je weet dat velen oranje (Eurofirmalivrei) zijn, weet je wellicht wel over welke ik het heb.
I11 zijn de moderne stellen, vergelijkbaar met de Deense Neuzen (MS96), die worden gebruikt in bijvoorbeeld de Oostende-Eupen.

Fotootjes kan je vinden op http://www.railfaneurope.net/pix , klik op de Belgische vlag in de linkerkolom.
Greg

Bericht door Greg »

M1 waren groen en niet bordeaux. :wink:
M1 tot M3 rijden niet meer, enkel bij verenigingen of nmbs patrimonium.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Greg schreef:M1 waren groen en niet rood. :wink:
M1 tot M3 rijden niet meer, enkel bij verenigingen of nmbs patrimonium.
Juist. Even vergeten. Maar het interieur was niet heel anders, toch?
Greg

Bericht door Greg »

M1 had houten banken en lijkt toch niet echt op M2 interieur. :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Pff, historisch materieel, ik ben er duidelijk niet echt in thuis. :lol:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: M1 tot 3 waren de bordeaux-rijtuigen, nu bij mijn weten niet meer gebruikt, of het moest zijn dat er nog ergens een piekuurtrein mee wordt gereden, meestal op een diesellijn.
I5, I6 en I10, ik zie het verschil niet meteen, maar als je weet dat velen oranje (Eurofirmalivrei) zijn, weet je wellicht wel over welke ik het heb.
M1 en M3 hebben nooit in bordeaux rondgereden. Tot het einde van hun carrière waren ze groen.
M3 reden inderdaad alleen op met dieseltractie omdat ze geen elektrische verwarming hadden.
Een groot deel van de M1 had wel elektrische verwarming (gekregen na de Tweede Wereldoorlog), en kon je dus zowel met elektrische als met dieseltractie vinden.
Alle M2's hadden beide verwarmingsmetoden en je kon ze dus zowat overal op het net aantreffen. Geleidelijk aan verloren sommige M2's wel hun stoomverwarming, zodat ze niet meer op de diesellijnen konden worden ingezet. Niet vergeten dat deze rijtuigen zowat het standaardmaterieel waren tussen 1960 en 1980 (grofweg afgelijnd). Ze kregen inderdaad de bordeauxschildering.
M1 en M3 zijn al geruime tijd buiten dienst (2de helft jaren 80), de M2 hebben het nog tot enkele jaren geleden uitgezongen, maar zijn nu ook allemaal buiten dienst.
Er zijn wel degelijk essentiële verschillen tussen I5, I6 en I10. I5 zijn couchetterijtuigen, I6 zijn rijtuigen met coupés en laterale gang, I10 zijn rijtuigen met middengang. Ook buiten zijn ze alle duidelijk van elkaar te onderscheiden.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 14 mei 2006, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Greg

Bericht door Greg »

groentje schreef:Pff, historisch materieel, ik ben er duidelijk niet echt in thuis. :lol:
Men kan niet in alles goed thuis zijn. :P
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Normaal zou er elke dag nog een dienstttrein moeten rijden met M2's toch?
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Sinds zomer 2004 zijn toch alle M2 officieel buiten dienst...
Die trein zal wel ander materieel gekregen hebben.
Misschien is het een dienstentrein. Maar de laatste keer dat M2 in dienst zijn genomen waren voor een brandsimulatie in de NZ verbinding.
Greg

Bericht door Greg »

Ja, die personeelstrein tussen Cuesmes en Mons (plaatsnamen niet zeker) dat word nog gereden met 2 M2 en een HLR73.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Greg schreef:Ja, die personeelstrein tussen Cuesmes en Mons (plaatsnamen niet zeker) dat word nog gereden met 2 M2 en een HLR73.
Die zou normaal zo moeten rijden! NMBS :roll:
Normaal is er hier een rit met een 91 van Merelbeke naar Gentbrugge, maar die wordt zowat altijd met de 77 gereden :x
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Die personeelstrein rijdt inderdaad 2 keer per dag, maar meestal met een 77/78 ervoor. En effectief met M2-rijtuigen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Wat trouwens niet veel mensen weten is dat er een tijdje treinen gereden hebben bestaande uit een M1-stuurrijtuig, M2-rijtuigen en een diesel.
Dat moet rond het einde van de jaren '80 zijn geloof ik.
Bert

Bericht door Bert »

I5: zijn de slaaprijtuigen herkenbaar aan de blauwe schildering met roze band.
I6Bc is ook in het blauw met roze band en kan je van de I5'en onderscheiden aan de extra grijze boord die onderaan de rijtuigkast hangt om de bakken onder het rijtuig te verdoezelen.

Aan die band kan je ook de I6 onderscheiden van de I10 die geen band geeft.
De I6 en I10 kan je in verschillende livrei's zien rondrijden: -new look, memling (B logo in driehoek), oranje (C1 livrei).
Gesloten