De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door pietje »

2 dingen:
* Van de gazet mag je maar 2 dingen geloven: de datum en de prijs ;-)
* Er wordt nergens beweerd dat de trein er al aan kwam een paar seconden nadat ze stil viel. Het is zomaar mogelijk dat ze een halve minuut geprobeerd heeft om terug te starten, dat daarna de overweg sloot en de vrouw zich in veiligheid gebracht heeft.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

pietje schreef: 23 sep 2020, 21:30 2 dingen:
* Van de gazet mag je maar 2 dingen geloven: de datum en de prijs ;-)
* Er wordt nergens beweerd dat de trein er al aan kwam een paar seconden nadat ze stil viel. Het is zomaar mogelijk dat ze een halve minuut geprobeerd heeft om terug te starten, dat daarna de overweg sloot en de vrouw zich in veiligheid gebracht heeft.
Een halve minuut proberen te starten terwijl je auto op zo'n uiterst gevaarlijke plaats stilgevallen is, is zeker niet verstandig.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door 2000_3000 »

Jan-Mark schreef: 23 sep 2020, 14:59 De E4228 FN - FTR had vanochtend een aanrijding met een auto te Nijlen. De trein werd verzekerd door de losse 980 (een proper stel in Cityraillivrei).
https://m.hln.be/in-de-buurt/nijlen/wag ... ~af8b01cf/
Evacuatie zou gebeurt zijn door motorstel ? Welk motorstel zou dit geweest zijn ?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door CursorX »

Dieselfreak schreef: 23 sep 2020, 21:44
pietje schreef: 23 sep 2020, 21:30 2 dingen:
* Van de gazet mag je maar 2 dingen geloven: de datum en de prijs ;-)
* Er wordt nergens beweerd dat de trein er al aan kwam een paar seconden nadat ze stil viel. Het is zomaar mogelijk dat ze een halve minuut geprobeerd heeft om terug te starten, dat daarna de overweg sloot en de vrouw zich in veiligheid gebracht heeft.
Een halve minuut proberen te starten terwijl je auto op zo'n uiterst gevaarlijke plaats stilgevallen is, is zeker niet verstandig.
Bovendien, hoeveel auto's zouden nu al zogezegd stilgevallen zijn op een overweg?
Hoe groot is de kans ten eerste al dat je auto, tijdens het rijden, stilvalt? Ik rij al lang met de auto, en ook al lang mee met auto's, ik maakte het nog niet mee.
Hoe groot is de kans dan nog dat dit gebeurt waardoor je midden op een overweg tot stilstand komt?
En hoe groot is de kans dat er dan net een trein aankomt?

Ofwel hangt het verhaal met haken en ogen aan elkaar, ofwel is die vrouw voor het ongeluk geboren.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door jan_olieslagers »

Ik heb het moeilijk met die opmerkingen. Ik kan me goed genoeg voorstellen dat men heeft stilgestaan voor de slagboom, bij het vertrekken iets ongelukkigs doet met de koppeling, en daar staat men dan. Wie heeft dat nog nooit voorgehad? Op een spooroverweg is het wel bijzonder ongelukkig, ja.

En is het niet verstandig? Ik zou toch ook proberen om mijn wagen voor vernieling te behoeden "en tant que bon père de famille". Tenslotte mag men er toch van uitgaan dat er geen trein komt zolang de slagboom en zijn signalisatie niet actief worden?

Het is al te gemakkelijk om commentaar te geven bij feiten die men niet zelf heeft zien gebeuren.
Het is zomaar mogelijk dat ze een halve minuut geprobeerd heeft om terug te starten, dat daarna de overweg sloot en de vrouw zich in veiligheid gebracht heeft.
Precies. Het kan ook een hele minuut geweest zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

Hoe je het ook draait of keert, de conclusie is dat dit soort overwegen er echt uit moet. Met de nodige pech kan het zelfs de meest voorzichtige weggebruiker overkomen om vast te zitten op een overweg. In Nijlen is er op dat gebied zo te zien nog veel werk aan de winkel: op het nochtans kleine grondgebied van de gemeente lijken er nog een stuk of 10 overwegen te bestaan, waarvan 5 op een afstand van amper een goede kilometer. Dat kan en moet toch veel beter, zeker als je ziet hoeveel verkeer er is op deze lijn: in de spits tot wel 12 treinen per uur, wat betekent dat elk van die overwegen dus om de paar minuten dichtgaat.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door stijn »

Ik hoop voor de autobestuurster wel dat er nog brandstof in de tank zit... anders ziet het er beroerd uit...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

De vraag is ook of dat nog te bewijzen is, ik sluit niet uit dat de brandstoftank vernield is en de eventuele brandstof verdwenen als je de staat van de auto ziet. Het zou ook ongelofelijke toeval zijn als de laatste druppel brandstof net op de overweg op is.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door stijn »

Steve schreef: 24 sep 2020, 11:31 De vraag is ook of dat nog te bewijzen is, ik sluit niet uit dat de brandstoftank vernield is en de eventuele brandstof verdwenen als je de staat van de auto ziet. Het zou ook ongelofelijke toeval zijn als de laatste druppel brandstof net op de overweg op is.
1 kans op 50.000... Gemiddelde tank = 500.000m... breedte overweg 10m... ;-)
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door jan_olieslagers »

Bovendien - eigenlijk bovenal - heeft het geen zin om te liggen speculeren over mogelijke oorzaken. Gewoon rustig het onderzoek afwachten; en in afwachting daarvan, geen eigen conclusies trekken en zeker niemand aan de schandpaal nagelen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 24 sep 2020, 12:56 Bovendien - eigenlijk bovenal - heeft het geen zin om te liggen speculeren over mogelijke oorzaken. Gewoon rustig het onderzoek afwachten; en in afwachting daarvan, geen eigen conclusies trekken en zeker niemand aan de schandpaal nagelen.
En zeker nooit conclusies te trekken op basis van een krantenartikel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door groentje »

Steve schreef: 24 sep 2020, 09:54 Hoe je het ook draait of keert, de conclusie is dat dit soort overwegen er echt uit moet. Met de nodige pech kan het zelfs de meest voorzichtige weggebruiker overkomen om vast te zitten op een overweg. In Nijlen is er op dat gebied zo te zien nog veel werk aan de winkel: op het nochtans kleine grondgebied van de gemeente lijken er nog een stuk of 10 overwegen te bestaan, waarvan 5 op een afstand van amper een goede kilometer. Dat kan en moet toch veel beter, zeker als je ziet hoeveel verkeer er is op deze lijn: in de spits tot wel 12 treinen per uur, wat betekent dat elk van die overwegen dus om de paar minuten dichtgaat.
Die grote hoeveelheid aan overwegen is ook een probleem bij storingen die daar al snel uitdeinen. Het is bovendien een stukje 'blind rijden' op EBP.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef: 24 sep 2020, 09:54 Hoe je het ook draait of keert, de conclusie is dat dit soort overwegen er echt uit moet. Met de nodige pech kan het zelfs de meest voorzichtige weggebruiker overkomen om vast te zitten op een overweg.
De beste overweg is uiteraard nog steeds geen overweg. Maar, je kan toch moeilijk voor echt zelfs de kleinste nevenweg overal een brug of tunnel maken? En in principe kan inderdaad elke bestuurder vast komen te zitten op een overweg, maar je moet echt al serieus veel pech hebben om precies op zo'n uiterst ongelukkige plaats in panne te vallen. Hoeveel % van een gemiddelde rit per auto bestaat uit spooroverweg? En hoe dikwijls valt de gemiddelde auto zomaar ineens stil?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Klassiekje »

Het oprijden van een overweg wanneer deze niet meteen kan vrijgemaakt worden is een veel groter probleem en een veel grotere oorzaak voor dit soort dingen denk ik.

Maar nu zijn we wel erg off-topic ;-)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door dentheo »

Verhaal verschilt beetje tussen de kranten.
Er is ook de versie die zegt dat zij en paar maal verzocht heeft van terug te starten, toen de overweg sloot uitgestapt is...
Lijkt mij redelijk.

Er was vroeger een versie die zei: eerste versnelling inschakelen en starten, dan rij je elektrisch een tiental meter...bingo.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie