Pagina 1 van 144

De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 18 jul 2007, 11:10
door Terminus
Zoals eerder op dit forum al een paar keer is vermeld, verdwijnen de oudste klassiekjes (192, 194, ...) langzaam maar zeker van de rails. Welke van de oudste klassiekjes (153-270) gaan volgens jullie nog het langste op de rails te zien zijn?

Mijn gokje: de 159 tot en met 166 (wegens voorzien van GSM-R om te mogen rijden naar Aken)

én de stelletjes die recentelijk voorzien zijn van nieuwe klasse-aanduidingen (grote 1 en grote 2 in plaats van een bescheiden cijfer met een niet roken-symbool) zoals de 155, 158, (163), 178, 188, 196, 210, 212, 236, 239, 250, 257, 267, 270. Reden: waarom zou men anders nog deze wijziging uitvoeren als de treinstellen toch binnen een paar maanden zouden geschrapt worden?

En wat is jullie mening over dit topic?

Geplaatst: 18 jul 2007, 13:45
door Shrek
voor elke M6 stam die afgeleverd wordt zal er wel een klassiekje of 2 verdwijnen :P dus de topic is wel op zen plaats denk ik :wink:

Geplaatst: 18 jul 2007, 14:35
door Adler
De 200 is verleden week al geschrapt en staat nu in Schaarbeek te wachten voor de afbraak.

Geplaatst: 18 jul 2007, 19:03
door Dietrich
Van mijn part mogen de bordeaux klassiekjes wel stilaan eens geschrapt worden. Ik weet dat dit waarschijnlijk tegen de wil is van velen die ze authentiek en euh... klassiek vinden, maar het comfort is allesbehalve voor deze tijd, en ik erger mij elke keer weer aan het lawaai en tocht dat die kleine ramen veroorzaken eens hij 60-70 km/h en sneller gaat. :?

Geplaatst: 18 jul 2007, 20:00
door Shrek
ik stoor me vooral aan het optrekken in schokken, helaas hebben sommige vernieuwde klassiekjes dit ook nog :(

Geplaatst: 18 jul 2007, 21:23
door 5307
dat is gewoon leuk aan die stellen!

hoe die 'old-timers' rijden... het zijn kortweg supere bakken :wink:

Geplaatst: 18 jul 2007, 23:39
door Duikbril AM86
Die stellen zijn pure nostalgie, vooral de afdeling 1ste klas vind ik echt wel goed met die groene of rode zetels zitten zelfs beter dan de MW 41. :D

Vernieuwde klassiekjes maken ook veel lawaai, het stel 702 is hier een heel goed voorbeeld van. :D

Geplaatst: 19 jul 2007, 09:00
door JC
Klassiekskes zijn ondingen. Na het ongeval in Izegem heb ik er zo een aantal keer eentje moeten nemen tussen Mechelen en Gent. Ze maken veel lawaai, de afstand tussen de banken is te krap en het rijcomfort is nul.
Ze schokken enorm als ze optrekken, maar ook bij het nemen van een wissel schudden ze bruusk heen en weer. Rustig een krant lezen is er dan niet meer bij. Als je daarna in een M4 stapt dan besef je dat deze eigenlijk best comfortabel is. Geef mij als het even kan maar I11, MS96 of M6 (in die volgorde).

Voor de mensen die de klassiekjes wel tof vinden, misschien kan één of andere vereniging er ééntje rijdende houden, dan kan men daar nog altijd eens ervaren wat voor ondingen het zijn.

Geplaatst: 19 jul 2007, 11:00
door Dietrich
Van dat optrekken en schudden zijn we nog lang niet verlost, ze moderniseren nog altijd klassiekjes + nog eens voor CityRail/GEN in een aparte uitvoering met displays enz. Dat laatste is weggegooid geld voor mijn part.

Geplaatst: 19 jul 2007, 15:07
door Steven
da schudden en schokken heb je ook bij een sprinter en is er zelfs erger met momenten eerlijk gezegd.

Geplaatst: 19 jul 2007, 15:52
door Dietrich
Inderdaad, heb dit laatst meermaals opgemerkt tussen Denderleeuw en Erembodegem, bepaalde stellen hebben blijkbaar fameus last van dat schudden, anderen totaal niet. :?

Geplaatst: 19 jul 2007, 15:55
door Steven
Dietrich schreef:Inderdaad, heb dit laatst meermaals opgemerkt tussen Denderleeuw en Erembodegem, bepaalde stellen hebben blijkbaar fameus last van dat schudden, anderen totaal niet. :?
het ene stel is dan ook al wat meer (mis)(ge)bruikt dan het andere he :-)

Geplaatst: 19 jul 2007, 17:33
door Hobbes
Klassiekjes mogen er voor mijn part uit.
Toegegeven, ze hebben weinig last van technische mankementen, maar het comfort voor de machinist is ondermaats, en dan heb ik het vooral over de grootte van de stuurpost.

Kant pakwagen gaat het nog, dan heb je tenminste nog een beetje een gevoel van ruimte, maar de andere kant (kant hoogspanningskast) is het echt huilen met de pet op.
Als je dan nog een leerling meehebt of iemand in lijnstudie kan iemand heel de rit rechtstaan.

Al die mensen die dat oud materiaal zo graag zien rijden moeten maar eens een paar diensten doen met die oude brol, zeker als je net als ik nogal aan de grote kant bent. (1,90m)

Wat dat schokken betreft dat zijn de stellen met de JH-technologie, de stellen met Thyristoren (zelfde als de 800-en) hebben dat niet.
Als je dan nog eens gekoppelde stellen zodat je én JH én Thyristoren hebt krijg je natuurlijk helemaal schokken in de trein.

Geplaatst: 19 jul 2007, 20:40
door 5307
Hobbes schreef:Al die mensen die dat oud materiaal zo graag zien rijden moeten maar eens een paar diensten doen met die oude brol, zeker als je net als ik nogal aan de grote kant bent. (1,90m)
ik ben er iets meer dan 1m90 en wil de uitdaging enorm graag aan :lol:

wanneer spreken we af ?? :twisted: :wink:

Geplaatst: 19 jul 2007, 20:48
door Steven
dan is een 20-22-23-25- erger in mijn ogen aangezien die totaal ni voorzien zijn op de benen van lange mensen, in de klassieke stellen kan de stoel nog een beetje achteruit op die locs kan je niet achteruit (op de 20 is de tafel gewoon veel te laag om lange benen onder te krijgen of je moet freak zijn en van beenkramp houden)