De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Weet er eigenlijk iemand of je een klassiekje kan kopen? En hoeveel kost dit dan zoal? En waar vind je dan eventueel info over de verkoop ervan?

Greetz Wimpie
(zo een zot die da nog zou willen restaureren:p)
:twisted: :lol:
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Vooral dan omdat er nog niet zoveel (rijdend) bewaard bleef van elektrisch materiaal...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Lopende verkopen staan hier: http://www.b-rail.be/akac/N/sales/actual/index.php

Daar zullen vroeger misschien wel AM's tussen gestaan hebben (de oudste die verkocht zijn aan Italië e.a.) Denk niet dat men voorlopig van plan is van klassiekjes te verkopen, daarvoor zou je de NMBS direct moeten voor contacteren om meer info te bekomen.
Wimpie

Bericht door Wimpie »

zou dat nog mogen dienen op een museumlijn?

greetz Wimpie
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Ondertussen heb ik deze klassiekjes de laatste dagen nog gezien:
188 (vandaag op de L Gent-Mechelen, samen met de 673), 216 en 222...
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Hobbes schreef:Klassiekjes mogen er voor mijn part uit, het comfort voor de machinist is ondermaats, en dan heb ik het vooral over de grootte van de stuurpost.
Ik erger mij vooral aan die stoelen. Er zitten er nog teveel tussen, (vooral bij de niet gemoderniseerde 600-700 stellen) waar zo nog een aftandse keukenstoel instaat, waar de rugsteun dan nog eens veel te laag van is.
Als ik met zo'n stel naar Chalala moet, heb ik bij aankomst daar steeds rugklachten. Aan die gemoderniseerde stellen, heb ik dan weer een hekel aan die witte bakken waar de afzonderingskranen achter zitten. Ik heb ooit eens de awi van zo'n grijs stel moeten afzonderen, alvorens je die bak eraf krijgt, en er weer op :) .
Al bij al bol ik daar wel graag mee, maar ik vind dat ze die verkeerd gebruiken. Een JH stel moet gekoppeld worden aan een JH stel, en een thyristor stel moet gekoppeld worden aan een thyristor stel, en niet andersom.
Je ziet het tevaak gebeuren dat er zo nen 200 aan een 800 gekoppeld is, en dat is alles behalve comfortabel. Die JH stellen trekken al veel sneller op dan onze 800'en, en ook het uitschakelen van de aanzetweerstanden geeft reactie. Ook die henricotkoppelingen krijgen met elke aanzet, een serieuse slag te verwerken.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Ondertussen was de 159 verdwaald geraakt ! In plaats van gewoonlijk op Luik-Aken te zitten reed hij nu uitzonderlijk in de L-trein Antwerpen-Brussel en was gekoppeld aan een 800... :shock:
Fles

Re:

Bericht door Fles »

Duikbril AM86 schreef:Die stellen zijn pure nostalgie,
Ja precies, ik hoop dat ze nog lang rond blijven rijden :) Zijn er al concrete plannen voor uitfasering / terzijdestelling / weet-ik-hoe-dat-in-België-heet? De eersten zijn van 1958 toch? In NL zijn wel jongere series al totaal verdwenen (plan U) of hard onderweg (Wadlopers)...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

er is een vrij groot materieeltekort, dus zullen ze wel heel rustig aan doen met buitendienststellen :P
Wimpie

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Wimpie »

wimpie wil zo een klassiekske:) ik wil echt waar ze een kopen e gwn de techniek en geluid vind ik zalig. Zo fijne ouderwetse techniek en de simpelheid ervan; Echt waar... Afbreken zou zonde zijn
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

ik denk dat ge daar heel lang voor gaat mogen sparen :P gewoon al voor al het metaal dat erin zit is zoiets miljoenen waard :)
enrico8509

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door enrico8509 »

Shrek schreef:ik denk dat ge daar heel lang voor gaat mogen sparen :P gewoon al voor al het metaal dat erin zit is zoiets miljoenen waard :)
lol, miljoenen nu ook weer niet :lol:
Fles

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Fles »

Shrek schreef:ik denk dat ge daar heel lang voor gaat mogen sparen :P gewoon al voor al het metaal dat erin zit is zoiets miljoenen waard :)
Ik wist niet dat die dingen van massief goud waren joh :shock: Wat raar dan dat ze die laten staan, en de KOPERkabels jatten :lol: ;)
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Accelerat »

Shrek schreef:ik denk dat ge daar heel lang voor gaat mogen sparen :P gewoon al voor al het metaal dat erin zit is zoiets miljoenen waard :)
De kwaliteit ervan is zéker miljoenen waard! :wink:
In de nieuwste treinen vind je zulke sterke en degelijke onderdelen nie meer.
Dietrich

Re: Re:

Bericht door Dietrich »

Fles schreef:De eersten zijn van 1958 toch? In NL zijn wel jongere series al totaal verdwenen (plan U) of hard onderweg (Wadlopers)...
Oudste klassiekjes die nog rijden zijn van '62... de oudere rijden allemaal al een tijd niet meer.
Plaats reactie