De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door desirootje »

oeps ik dacht dat ik in gewijzigde samenstelling zat...
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door groentje »

Er stond in de opmerkingen in Artweb inderdaad dat het om een gewijzigde samenstelling zou gaan.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Eimai »

Het oorspronkelijke plan was wel om de rammen met 4 of 5 M6'en te gebruiken voor Noorderkempen maar paar maand terug zijn ze volledig gestopt met die in te zetten, alle rammen met M6 zijn nu normaal 8 M6'en en de dubbele mux'en met twee gekoppelde korte rammen zijn bijvoorbeeld ook verdwenen tussen Charleroi en Antwerpen toen. Omdat al die materieelgrafieken aan elkaar hangen vind je dus ook niet meer de kortere samenstelling van Antwerpen naar Oostende, Hasselt en dus ook Noorderkempen. Wat exact de reden is van het verdwijnen van die dubbele mux'en, geen idee.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door 260689 »

Eimai schreef: 30 dec 2023, 07:40 Het oorspronkelijke plan was wel om de rammen met 4 of 5 M6'en te gebruiken voor Noorderkempen maar paar maand terug zijn ze volledig gestopt met die in te zetten, alle rammen met M6 zijn nu normaal 8 M6'en en de dubbele mux'en met twee gekoppelde korte rammen zijn bijvoorbeeld ook verdwenen tussen Charleroi en Antwerpen toen. Omdat al die materieelgrafieken aan elkaar hangen vind je dus ook niet meer de kortere samenstelling van Antwerpen naar Oostende, Hasselt en dus ook Noorderkempen. Wat exact de reden is van het verdwijnen van die dubbele mux'en, geen idee.
Het grotere voordeel is dat je makkelijk kan wisselen van ram zonder in te boeten op capaciteit! Geef de mensen zoals gewoonlijk nog tijd om te ontdekken dat er elk half uur een trein is naar Antwerpen <=> Noorderkempen. En vooral de pendeltrein heeft veel plaats en meer op tijd dan vertraging/afschaffing ivm de Benelux.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door jan_olieslagers »

dat je makkelijk kan wisselen van ram
Voor de nieuwsgierige niet-ingewijde: "ram" is nmbs-interne taal voor "stam" oftewel een geheel van rijtuigen al dan niet met toevoeging van locomotief (of meerdere). Afgeleid van het Frans ("rame"), zoals nogal wat van dat nmbs-vocabularium. Toen ik het woord eerst zag was ik in de war met een mannelijk schaap...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 30 dec 2023, 16:53
dat je makkelijk kan wisselen van ram
Voor de nieuwsgierige niet-ingewijde: "ram" is nmbs-interne taal voor "stam" oftewel een geheel van rijtuigen al dan niet met toevoeging van locomotief (of meerdere). Afgeleid van het Frans ("rame"), zoals nogal wat van dat nmbs-vocabularium. Toen ik het woord eerst zag was ik in de war met een mannelijk schaap...
Dat is geen interne taal tenzij bij de Franstaligen. Dat woord komt in geen enkel intern document voor treinbestuurders voor. Het is eerder gewoon spreektaal veel voorkomend tussen treinliefhebbers en een deeltje personeel in het Vlaamse landsdeel. Maar dus zeker geen officiële interne term voor nederlandstaligen.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Natje049 »

Eimai schreef: 30 dec 2023, 07:40 Het oorspronkelijke plan was wel om de rammen met 4 of 5 M6'en te gebruiken voor Noorderkempen maar paar maand terug zijn ze volledig gestopt met die in te zetten, alle rammen met M6 zijn nu normaal 8 M6'en en de dubbele mux'en met twee gekoppelde korte rammen zijn bijvoorbeeld ook verdwenen tussen Charleroi en Antwerpen toen. Omdat al die materieelgrafieken aan elkaar hangen vind je dus ook niet meer de kortere samenstelling van Antwerpen naar Oostende, Hasselt en dus ook Noorderkempen. Wat exact de reden is van het verdwijnen van die dubbele mux'en, geen idee.
De reden is vrij simpel; Kortrijk heeft een hoop M6 overgedragen aan Châtelet sinds zij voor de IC3200 M7 hebben van Melle nu. Daardoor kwamen er een heleboel M6 B rijtuigen vrij en konden de stammen tot 1 doorloopbare stam gemaakt worden in plaats van twee stuurstanden te verspillen aan 1 ramme die toch 95% van de tijd aan elkaar hing. Châtelet heeft nu 19 of 20 stammen van 8 rijtuigen M6. Veel efficiënter en vooral ook handiger voor de boordchef die heel de ramme door kan lopen.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Natje049 »

Steven schreef: 30 dec 2023, 17:27
jan_olieslagers schreef: 30 dec 2023, 16:53
dat je makkelijk kan wisselen van ram
Voor de nieuwsgierige niet-ingewijde: "ram" is nmbs-interne taal voor "stam" oftewel een geheel van rijtuigen al dan niet met toevoeging van locomotief (of meerdere). Afgeleid van het Frans ("rame"), zoals nogal wat van dat nmbs-vocabularium. Toen ik het woord eerst zag was ik in de war met een mannelijk schaap...
Dat is geen interne taal tenzij bij de Franstaligen. Dat woord komt in geen enkel intern document voor treinbestuurders voor. Het is eerder gewoon spreektaal veel voorkomend tussen treinliefhebbers en een deeltje personeel in het Vlaamse landsdeel. Maar dus zeker geen officiële interne term voor nederlandstaligen.
Wij gebruiken het in Schaarbeek constant. In onze regelementering spreken ze altijd van "een stel in rangering" (ja, een stel wanneer je over een stam spreekt) maar in realiteit zeggen wij allemaal ram/rame/ramme. Elders in Vlaanderen spreken ze misschien wel van een stam in diezelfde context maar in Schaarbeek ben ik de enige Vlaming in mijn functie dus het Frans dringt onheroepelijk door in de spreektaal daar :?
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door 260689 »

Natje049 schreef: 31 dec 2023, 19:54
Steven schreef: 30 dec 2023, 17:27
jan_olieslagers schreef: 30 dec 2023, 16:53

Voor de nieuwsgierige niet-ingewijde: "ram" is nmbs-interne taal voor "stam" oftewel een geheel van rijtuigen al dan niet met toevoeging van locomotief (of meerdere). Afgeleid van het Frans ("rame"), zoals nogal wat van dat nmbs-vocabularium. Toen ik het woord eerst zag was ik in de war met een mannelijk schaap...
Dat is geen interne taal tenzij bij de Franstaligen. Dat woord komt in geen enkel intern document voor treinbestuurders voor. Het is eerder gewoon spreektaal veel voorkomend tussen treinliefhebbers en een deeltje personeel in het Vlaamse landsdeel. Maar dus zeker geen officiële interne term voor nederlandstaligen.
Wij gebruiken het in Schaarbeek constant. In onze regelementering spreken ze altijd van "een stel in rangering" (ja, een stel wanneer je over een stam spreekt) maar in realiteit zeggen wij allemaal ram/rame/ramme. Elders in Vlaanderen spreken ze misschien wel van een stam in diezelfde context maar in Schaarbeek ben ik de enige Vlaming in mijn functie dus het Frans dringt onheroepelijk door in de spreektaal daar :?
In Kortrijk spreken ze ook van een ram/ramen/rammen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door overweg13 »

Een halve eeuw geleden was het simpel: een trein met rijtuigen bestond uit een locomotief en een rame. De elektrische motorstellen waren stellekes.
Met vriendelijke groet

overweg13
ov_wijzer
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door ov_wijzer »

ov_wijzer schreef: 29 dec 2023, 19:09
Natje049 schreef: 29 dec 2023, 01:34 Klein overzicht:

MR66: 0/40
MR70 JH: 3/24 (648, 655, 662)
MR70AC: 0/6
MR73: 0/54
MR79: 2/52
MR70CR: 5/11 (960, 962, 963, 965, 968)
MR73CR: 14/29 (971, 972, 979, 982, 983, 985, 987, 988, 990, 991, 995, 997, 999)

Samen dus nog 24 treinstellen in dienst.
Is de 974 ook buiten dienst gegaan? Deze was recent nog actief.
974 was vandaag weer actief, dus deze rijdt ook nog.
ov_wijzer
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door ov_wijzer »

De 624, 642, 660 en 663 gaan terug keren in de dienst. Stel 660 werd vandaag weer als eerste ingezet van deze 4 in de serie 5000 tussen Luik en Aken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

istockphoto-1391280422-612x612.jpg
istockphoto-1391280422-612x612.jpg (60.17 KiB) 1644 keer bekeken
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Davy »

Is dit voor extra reserve of gaan ze de I11-stammetjes eruitgooien?
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door jan_olieslagers »

ov_wijzer schreef: 10 jan 2024, 19:07 De 624, 642, 660 en 663 gaan terug keren in de dienst. Stel 660 werd vandaag weer als eerste ingezet van deze 4 in de serie 5000 tussen Luik en Aken.
Wat een afgang! Niet dat ik verbaasd ben, allesbehalve.
Is dit voor extra reserve of gaan ze de I11-stammetjes eruitgooien?
Zou het niet eerder kunnen dat men niet voldoende I11/HLE18-19 bij elkaar gekrabd kreeg, en bij gebrek aan iets anders dan maar klassiekjes heeft geheractiveerd?

[foutjes bijgewerkt: teedee-vaudt en loctype]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 11 jan 2024, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie