Spoorloperij, nogmaals

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3526
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Spoorloperij, nogmaals

Bericht door jan_olieslagers »

En ik die dacht dat de tijd voorbij was, dat ze daar in de Westhoek stommer waren dan de rest van het land...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/23 ... ie-te-nem/

Hopeloos, blijkbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 281
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door trainfan03 »

Ikzelf stond gisterenavond op het perron in Belsele. Er zat een jong koppeltje op een bankje langs de kant van het centrum. Toen de "date" of wat het ook moest voorstellen voorbij was, vond de jongen het niet nodig om eventjes rond te lopen via de overweg, maar gewoon op zijn dode gemakje de sporen over te steken. In het midden nog eens te stoppen om wat kusgebaren te werpen en dan het perron terug op te stappen. Wantja, hij had de S34 van een paar minuten later nodig (ik zag hem al in Sinaai staan). Vroeger stond er nog een camera op dat stuk spoor gericht, maar die is nu ook weer weg.

Hier wil ik gewoon mee illustreren dat er volgens mij op dagelijkse basis zo véél gevallen zijn die onder de radar blijven, want moest ik hiervoor Securail bellen? Tegen dat ze er waren, zouden er al gewonden gevallen zijn of de vogel al lang gaan vliegen. Plus, als de "dader" je ziet/hoort bellen, dan wordt je persoonlijk uitgekafferd/aangevallen...
trainlovertje
Berichten: 2360
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door trainlovertje »

Alleszins positief dat dit tegenwoordig vaker in de media komt en dat de dader dan ook echt publiekelijk te kakken gezet wordt, wat ook ongetwijfeld een ontradend effect heeft. Of misschien is dit gewoon exact de nieuwe Infrabel-strategie tegen spoorlopen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22521
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door Steven »

Gewoon dagelijks voorkomende zaken en zelfs in stijgende mate.
Stoomloc
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door Stoomloc »

"Ik filmde hen omdat ik het levensgevaarlijk vond."

Komaan, kunnen we elkaar echt niet meer gewoon aanspreken daarop?
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 281
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door trainfan03 »

Stoomloc schreef: 24 apr 2024, 08:39 "Ik filmde hen omdat ik het levensgevaarlijk vond."

Komaan, kunnen we elkaar echt niet meer gewoon aanspreken daarop?
Dan eindig je met een bloedneus jammer genoeg...
Stoomloc
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door Stoomloc »

trainfan03 schreef: 24 apr 2024, 09:23
Stoomloc schreef: 24 apr 2024, 08:39 "Ik filmde hen omdat ik het levensgevaarlijk vond."

Komaan, kunnen we elkaar echt niet meer gewoon aanspreken daarop?
Dan eindig je met een bloedneus jammer genoeg...
Komaan, het gaat hier om een meisje van een jaar of 16 voor zover te zien op de beelden. Lijkt mij niet het soort mens dat iemand op diens gezicht gaat slaan. Los daarvan is het gewoon ook belangrijk mensen van die leeftijd te blijven wijzen op de gevaren van hun gedrag, ook al is het voor de honderdste keer.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: 23 apr 2024, 21:31 Alleszins positief dat dit tegenwoordig vaker in de media komt en dat de dader dan ook echt publiekelijk te kakken gezet wordt, wat ook ongetwijfeld een ontradend effect heeft. Of misschien is dit gewoon exact de nieuwe Infrabel-strategie tegen spoorlopen?

Zouden die filmpjes echt helpen?
Zij laten steeds weer zien dat je het makkelijk kan overleven... (wat ook zo is)
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2360
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door trainlovertje »

dentheo schreef: 24 apr 2024, 10:40
trainlovertje schreef: 23 apr 2024, 21:31 Alleszins positief dat dit tegenwoordig vaker in de media komt en dat de dader dan ook echt publiekelijk te kakken gezet wordt, wat ook ongetwijfeld een ontradend effect heeft. Of misschien is dit gewoon exact de nieuwe Infrabel-strategie tegen spoorlopen?
Zouden die filmpjes echt helpen?
Zij laten steeds weer zien dat je het makkelijk kan overleven... (wat ook zo is)
Dat leren die filmpjes hen ook niet, dat weten ze zelf even goed. Zeker wanneer er iets verderop een overweg staat die lawaai maakt wanneer er dan toch een trein aankomt.
nighttrain
Berichten: 2555
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef: 24 apr 2024, 11:02
dentheo schreef: 24 apr 2024, 10:40
trainlovertje schreef: 23 apr 2024, 21:31 Alleszins positief dat dit tegenwoordig vaker in de media komt en dat de dader dan ook echt publiekelijk te kakken gezet wordt, wat ook ongetwijfeld een ontradend effect heeft. Of misschien is dit gewoon exact de nieuwe Infrabel-strategie tegen spoorlopen?
Zouden die filmpjes echt helpen?
Zij laten steeds weer zien dat je het makkelijk kan overleven... (wat ook zo is)
Dat leren die filmpjes hen ook niet, dat weten ze zelf even goed. Zeker wanneer er iets verderop een overweg staat die lawaai maakt wanneer er dan toch een trein aankomt.
"Zeker wanneer er iets verderop een overweg staat die lawaai maakt wanneer er dan toch een trein aankomt." Toch niet hier, die overweg blijft open en de 2 uitritseinen (normaal en tegenspor) zijn gesloten. Dus kan er een trein uitrichting Adinkerke aankomen en eventueel, in theorie tot aan de voet van de gesloten uitritseinen rijden en/of tot het einde van het perron.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door Merijn »

nighttrain schreef: 24 apr 2024, 12:12 "Zeker wanneer er iets verderop een overweg staat die lawaai maakt wanneer er dan toch een trein aankomt." Toch niet hier, die overweg blijft open en de 2 uitritseinen (normaal en tegenspor) zijn gesloten. Dus kan er een trein uitrichting Adinkerke aankomen en eventueel, in theorie tot aan de voet van de gesloten uitritseinen rijden en/of tot het einde van het perron.
Voor een trein komende uit de richting van Adinkerke, zal de overweg eerst dichtgaan voor auto verkeer en dus lawaai maken, wat we zien is immers kant Adinkerke. Vanuit Diksmuide zou er wel een trein tot aan het perron kunnen rijden in theorie, en die komt normaal gezien ook op dat spoor aan...
jpvdveer
Berichten: 285
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door jpvdveer »

Op stations rondom Parijs waarschuwingsborden met de aan spoorloperij verbonden strafmaat: enkele maanden gevangenisstraf of een boete van 3750 euro.
nighttrain
Berichten: 2555
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door nighttrain »

Merijn schreef: 24 apr 2024, 12:41
nighttrain schreef: 24 apr 2024, 12:12 "Zeker wanneer er iets verderop een overweg staat die lawaai maakt wanneer er dan toch een trein aankomt." Toch niet hier, die overweg blijft open en de 2 uitritseinen (normaal en tegenspor) zijn gesloten. Dus kan er een trein uitrichting Adinkerke aankomen en eventueel, in theorie tot aan de voet van de gesloten uitritseinen rijden en/of tot het einde van het perron.
Voor een trein komende uit de richting van Adinkerke, zal de overweg eerst dichtgaan voor auto verkeer en dus lawaai maken, wat we zien is immers kant Adinkerke. Vanuit Diksmuide zou er wel een trein tot aan het perron kunnen rijden in theorie, en die komt normaal gezien ook op dat spoor aan...
U hebt gelijk in bepaalde gevallen (vertraging uit Gent). Maar als ik in Veurne ben, merk ik veel ,dat de overweg aan de Statiestraat open is als de trein uit Gent aankomt. Overweg beveiligd door gesloten uitritsein.
Pas later gaat hij dicht als de trein uit Adinkerke nadert, na zijn vertrek uit Koksijde denk ik.
nighttrain
Berichten: 2555
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door nighttrain »

jpvdveer schreef: 24 apr 2024, 12:43 Op stations rondom Parijs waarschuwingsborden met de aan spoorloperij verbonden strafmaat: enkele maanden gevangenisstraf of een boete van 3750 euro.
Eerst moeten ze de persoon identificeren.
Dan moet de rechter die "mogelijke " straf nog uitspreken.
Dus zoals overal ,ook in Belgie, zal het finaal voorwaardelijk worden.....of zoals ze zeggen "rappel à la loi" (Qu'est-ce qu'un rappel à la loi ? Le rappel à la loi est une mesure alternative pour éviter un procès pénal. Il est décidé par le procureur de la République et consiste en un avertissement contre la personne qui a commis l'infraction.)
Stoomloc
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Spoorloperij, nogmaals

Bericht door Stoomloc »

nighttrain schreef: 24 apr 2024, 13:48
jpvdveer schreef: 24 apr 2024, 12:43 Op stations rondom Parijs waarschuwingsborden met de aan spoorloperij verbonden strafmaat: enkele maanden gevangenisstraf of een boete van 3750 euro.
Eerst moeten ze de persoon identificeren.
Dan moet de rechter die "mogelijke " straf nog uitspreken.
Dus zoals overal ,ook in Belgie, zal het finaal voorwaardelijk worden.....of zoals ze zeggen "rappel à la loi" (Qu'est-ce qu'un rappel à la loi ? Le rappel à la loi est une mesure alternative pour éviter un procès pénal. Il est décidé par le procureur de la République et consiste en un avertissement contre la personne qui a commis l'infraction.)
Mogelijke optie, eventueel met GAS boetes gaan werken? Geen idee of dat wettelijk kan, maar als gemeentes geld ruiken gaan ze gewoonlijk actief controleren en zullen er vermoedelijk snel cameras staan.
Plaats reactie