Pagina 5 van 11

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 17 apr 2024, 23:26
door Portbou
FLV-FGSP schreef: 17 apr 2024, 22:39 Voor de Dampoortexpres zou er volgens recente geruchten vanaf december weer een rijpad zijn dat lijkt op het vroegere.
Benieuwd naar de oplossing die hiervoor gevonden is...
En ook naar de redenen waarom die oplossing in het huidig dienstregelingsjaar niet werkbaar was.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 17 apr 2024, 23:27
door Portbou
Weten de gemeentebesturen van Zele en Lokeren eigenlijk al dat ze hun rechtstreekse trein naar Brussel verliezen ? Of gaan ze pas wakker worden als de affiches met de nieuwe dienstregeling in hun stations opgehangen worden ?

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 17 apr 2024, 23:32
door trainfan03
Portbou schreef: 17 apr 2024, 23:27 Weten de gemeentebesturen van Zele en Lokeren eigenlijk al dat ze hun rechtstreekse trein naar Brussel verliezen ? Of gaan ze pas wakker worden als de affiches met de nieuwe dienstregeling in hun stations opgehangen worden ?
Die van Lokeren zijn op de hoogte. Ze hebben alleszins een poging ondernomen...

Dit artikel heeft het precies ook over de weekendverbinding, ookal meldt de NMBS daar nog niet echt iets over https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230725_93087992
Vroeger al lang gestreden
“Ook vanuit het Lokerse stadsbestuur zal een reactie vertrekken naar de Vlaamse en Federale regeringen”, zegt Lokers waarnemend burgemeester Filip Liebaut (CD&V), die de met vakantie zijnde burgemeester Filip Antheunis (Open VLD) vervangt. “In de jaren tachtig van de vorige eeuw hebben we in Lokeren lang en zwaar gestreden om de rechtstreekse verbinding met Brussel (er zijn achttien rechtstreekse treinenverbindingen van Lokeren naar Brussel Centraal, red) overeind te doen blijven,” motiveert Liebaut. “De NMBS laat voorlopig nog niet echt concreet in de kaarten kijken maar wij willen daar niet op wachten en slaan nu al op tafel.”

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 18 apr 2024, 00:09
door rdv
Portbou schreef: 17 apr 2024, 23:27 Weten de gemeentebesturen van Zele en Lokeren eigenlijk al dat ze hun rechtstreekse trein naar Brussel verliezen ? Of gaan ze pas wakker worden als de affiches met de nieuwe dienstregeling in hun stations opgehangen worden ?
Deze beslissing hangt al langer in de lucht - ik las er voor het eerst over in September 2021, en heb het doorgespeeld aan de burgemeester van Zele. Er zou een brief opgestuurd zijn ism Lokeren (en mogelijk andere gemeenten).

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 18 apr 2024, 00:10
door rdv
Portbou schreef: 17 apr 2024, 23:26
FLV-FGSP schreef: 17 apr 2024, 22:39 Voor de Dampoortexpres zou er volgens recente geruchten vanaf december weer een rijpad zijn dat lijkt op het vroegere.
Benieuwd naar de oplossing die hiervoor gevonden is...
En ook naar de redenen waarom die oplossing in het huidig dienstregelingsjaar niet werkbaar was.
Annulatie of verscchuiving van de EUR naar Amsterdam ivm de werken aldaar.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 18 apr 2024, 00:26
door rdv
Portbou schreef: 17 apr 2024, 23:20
ronny schreef: 17 apr 2024, 21:39
groentje schreef: 16 apr 2024, 16:17 Maar als je kan blijven zitten, daar hebben veel reizigers best wel 5-10 extra reistijd voor over.
Als je rechtstreeks wil vanuit St-Niklaas kan men de P7087 wijzigen van St-Niklaas-Leuven in een Sint-Niklaas - Mechelen -Brussel.
Ik denk dat vooral Lokeren en Zele een rechtstreekse verbinding met Brussel zouden moeten behouden.
Vanuit Sint-Niklaas is de route via Dendermonde al vrij lang in vergelijking met de andere - minstens even frequente - routes.
Grote voordeel voor de Sint-Niklasenaren is dat er op de rechtstreekse altijd plaats is, de treinen op L59 zitten al goed vol als ze in Sint-Niklaas stoppen. Het tijdsverschil is te beperkt (de verbinding met de IC uit Poperinge is 9 min korter, met de IC uit Oostende 4 minuten) om dit comfort en het risico op een gemiste overstap te compenseren.

Het zou mij niet verbazen als het uit zo draaien op een compromis, waarbij de IC-treinen in de spits en spitsrichting wel nog rechtstreeks zijn. Zo is het toch bij de vorige inperking (in 2011 of zo) gegaan.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 18 apr 2024, 01:28
door DDietzen
rdv schreef: 18 apr 2024, 00:10
Portbou schreef: 17 apr 2024, 23:26
FLV-FGSP schreef: 17 apr 2024, 22:39 Voor de Dampoortexpres zou er volgens recente geruchten vanaf december weer een rijpad zijn dat lijkt op het vroegere.
Benieuwd naar de oplossing die hiervoor gevonden is...
En ook naar de redenen waarom die oplossing in het huidig dienstregelingsjaar niet werkbaar was.
Annulatie of verscchuiving van de EUR naar Amsterdam ivm de werken aldaar.
Dat klinkt mij vreemd in de oren, die werken eindigen juist in december (als het gaat om de werken aan de nieuwe UK-terminal althans, waar ik wel vanuit ga gezien de boosdoener voor de Dampoortexpress een Eurostar Amsterdam-Londen betreft).

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 apr 2024, 08:35
door Steve
Steve schreef: 17 apr 2024, 15:21 Misschien anekdotisch in het geheel maar toch tekenend: IC 3230 is deze ochtend om 8 u koudweg afgeschaft in Dendermonde, nadat het vertrek de hele tijd uitgesteld was geweest. Het volk van 10 M7 moest zich noodgedwongen in de 2 Desiro's van de (veel later) erop volgende S3 proppen, terwijl die uit zichzelf al goed vol zitten bij aankomst in Brussel. Geen idee wat er precies gebeurd is, maar ik durf te vermoeden dat een probleem bij de frontwissel een rol zal hebben gespeeld. En zoiets reflecteert zich nog niet eens in de hierboven getoonde (slechte) stiptheid aangezien afgeschafte treinen daar nog steeds niet in meegeteld worden...
Het wordt al wat minder anekdotisch, want deze ochtend precies hetzelfde scenario met de 3230 - eerst tot wel 20 minuten vertraagd bij vertrek in Dendermonde en daarna eenvoudigweg afgeschaft. Opnieuw natuurlijk niet 100% zeker of de frontwissel ermee te maken heeft, maar het wil toch iets zeggen vrees ik... :?

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 apr 2024, 10:26
door overweg13
En dus ook nog eens een trein minder tussen Brussel en Halle, waar 2 IC's tot begin juni niet rijden, net zomin als 2 S-treinen...

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 apr 2024, 12:54
door FLV-FGSP
Om nog eens op de Dampoortexpres terug te komen: de oorzaak was de komst van een vroegere Eurostar Amsterdam - Londen, waardoor IC23 enkele minuten moest schuiven. Daardoor was het vroegere rijpad tussen Gent en Brussel-Zuid niet meer beschikbaar. In 2025 krijgt IC23 waarschijnlijk een nieuw rijpad (zie tweede bericht op pagina 1 van dit onderwerp), terwijl Eurostar voor sommige treinen een langere stilstand in Brussel-Zuid wenst. Voor de NMBS is het dus zinvol om een ander rijpad voor de Dampoortexpres te vragen, dat meer lijkt op het oorspronkelijke. Of ze dat gaan krijgen weten we pas na de zomer.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 22 apr 2024, 13:26
door trainlovertje
FLV-FGSP schreef: 22 apr 2024, 12:54 Om nog eens op de Dampoortexpres terug te komen: de oorzaak was de komst van een vroegere Eurostar Amsterdam - Londen, waardoor IC23 enkele minuten moest schuiven. Daardoor was het vroegere rijpad tussen Gent en Brussel-Zuid niet meer beschikbaar. In 2025 krijgt IC23 waarschijnlijk een nieuw rijpad (zie tweede bericht op pagina 1 van dit onderwerp), terwijl Eurostar voor sommige treinen een langere stilstand in Brussel-Zuid wenst. Voor de NMBS is het dus zinvol om een ander rijpad voor de Dampoortexpres te vragen, dat meer lijkt op het oorspronkelijke. Of ze dat gaan krijgen weten we pas na de zomer.
Her conflict lag niet tussen Brussel en Gent, maar in het wisselrooster te Brussel-Zuid kant NZV. De IC naar de luchthaven kreeg hierdoor het rijpad van de Dampoort-express door de NZV, aangezien het vorige rijpad van de IC niet matchte met het rijpad van de Eurostar.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 28 apr 2024, 15:41
door trainfan03
Het kan precies nog wel eens leuk gaan worden met die nieuwe "snelle" Benelux.

https://treintrambus.be/blogberichten/w ... nformeren/

Ik zal even citeren uit het artikel:
Stynen: “Wij vrezen dat deze manier van doen geen alleenstaand geval is. In de wandelgangen horen we dat de komst in december 2024 van een tweede snelle Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam verregaande gevolgen zou kunnen hebben, niet alleen voor het binnenlands aanbod tussen Antwerpen en Brussel, maar zelfs tot in Limburg en West-Vlaanderen.” In de Kamercommissie mobiliteit, overheidsbedrijven en federale instellingen vond daarover gisteren een hoorzitting plaats. Infrabel kwam vertellen dat ze over die nieuwe Beneluxtrein en de impact op het binnenlandse aanbod niks mag zeggen. “De NMBS vond zelfs dat niet nodig. Ze stuurde simpelweg haar kat. Intussen heeft ze wel een geheim Memorandum of understanding met de Nederlanders afgesloten dat in strijd is met de bepalingen van het Openbaredienstencontract tussen de NMBS en de Staat”, aldus Stynen. “Wat een gebrek aan respect voor het parlement en de reizigers!”

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 28 apr 2024, 17:42
door Portbou
trainfan03 schreef: 28 apr 2024, 15:41 De NMBS vond zelfs dat niet nodig. Ze stuurde simpelweg haar kat.
3 miljard per jaar aan subsidies ontvangen.
Dan word je uitgenodigd om wat uitleg te komen geven door de instantie die die subsidies toekent.
En dan gewoon niet komen.

Eigenlijk zou het parlement de NMBS moeten kunnen opvorderen op zo'n moment.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 28 apr 2024, 18:08
door trainlovertje
Portbou schreef: 28 apr 2024, 17:42
trainfan03 schreef: 28 apr 2024, 15:41 De NMBS vond zelfs dat niet nodig. Ze stuurde simpelweg haar kat.
3 miljard per jaar aan subsidies ontvangen.
Dan word je uitgenodigd om wat uitleg te komen geven door de instantie die die subsidies toekent.
En dan gewoon niet komen.

Eigenlijk zou het parlement de NMBS moeten kunnen opvorderen op zo'n moment.
Inderdaad, als commercieel (overheids)bedrijf niet ingaan op een uitnodiging van de kamercommissie mobiliteit om de huidige problematiek te bespreken komt over als "on s'en fout" en is een teken van disrespect naar de klant. Hier zou NMBS hoe dan ook voor op het matje mogen (of zelfs moeten) geroepen worden.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 28 apr 2024, 19:40
door dentheo
Portbou schreef: 28 apr 2024, 17:42
trainfan03 schreef: 28 apr 2024, 15:41 De NMBS vond zelfs dat niet nodig. Ze stuurde simpelweg haar kat.
3 miljard per jaar aan subsidies ontvangen.
Dan word je uitgenodigd om wat uitleg te komen geven door de instantie die die subsidies toekent.
En dan gewoon niet komen.

Eigenlijk zou het parlement de NMBS moeten kunnen opvorderen op zo'n moment.
Waarom? NMBS mag geen rijpaden inleggen enkel beleefd vragen...