Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

Gydo schreef: 09 mei 2024, 09:35 Ik las dat TreinTramBus en Rover een doorkoppeling van de snelle Beneluxtrein Lelystad-Brussel met de IC naar Charleroi hadden voorgesteld. Zou dit misschien kunnen, het is handig voor zowel internationale reizigers als binnenlandse reizigers.
Handig wel, maar ook vooral lekker druk en dan vooral in de spits.
Dan krijg je 1x ICNG-B met 413 zitplaatsen in plaats van 8 M6'en met een capaciteit van 927 zitplaatsen.
Gydo schreef: 09 mei 2024, 09:35 Krijgt de RE18 Aachen - Maastricht als deze over een maand wordt verlengt naar Luik ook in België een lijnnummer? L18 of S18?
Deze staat momenteel in de reisplanners al L-trein maar ik vermoed dat deze binnen België zal blijven rijden als S43.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 272
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door DDietzen »

ovspotter_be schreef: 09 mei 2024, 09:26
Steve schreef: 08 mei 2024, 20:33 Zou dat plan - dat me op het eerste gezicht niet eens zo slecht lijkt - het dan mogelijk maken om het huidige aanbod op L25/L27 volledig te behouden? En hoe zou het in het weekend zitten?
Momenteel rijden die nieuwe Benelux-treinen al volgens dienstregeling (echter als testritten zonder reizigers) en de huidige dienstregeling tussen Brussel en Antwerpen kan nog steeds volgens plan verlopen.
Het rijpad dit jaar gebruikt op Antwerpen-Brussel echter hetzelfde pad als de Londen-Eurostars (en tijdens de werken aan de terminal op Amsterdam Centraal de vervangende Eurostars richting Brussel/Parijs). Dat is nu nog mogelijk omdat zowel die Eurostars als de snelle ICNG-Benelux elk maar een paar keer per dag rijden.
Vanaf december is dat niet meer mogelijk, want dan moet de ICNG-Benelux ieder uur gaan rijden en kom je dus in de knoei met de Eurostars richting Londen. Zodoende moet er een nieuw pad geknutseld worden en dát veroorzaakt het conflict met de binnenlandse IC.

Het meest efficiënte gebruik van de capaciteit zou natuurlijk zijn om de ICNG-Benelux dat pad toe te wijzen en Eurostar te beperken tot één rijpad per uur (het huidige Parijs-pad). Even geleden had ik geteld hoeveel HST-capaciteit er richting Amsterdam rijdt: dat was toen 17 Thalys-stellen en 4 e320's per dag per richting. Zou je (bijna) al die Thalyssen gekoppeld rijden, zit je op 9 paden per dag, plus 4 voor Londen maakt 13. Dat past prima in één pad per uur en daar kun je zelfs nog een paar ritten aan toevoegen voor de groei. Twee paden per uur (zeg maar 33 per dag) voor Eurostar acht ik daarom ook verkwisting.
Waarom Eurostar niet vaker gekoppeld rijdt - scheelt een machinist, dus zou goedkoper moeten zijn - en niet minder paden bestelt, weet ik niet zeker. Tactiek om zoveel mogelijk paden te bestellen om zo concurrenten buiten de deur te houden? (Lijkt al goed te werken met de nieuwe ICNG-Benelux zo.) Of hechten ze zoveel waarde aan het aanbieden van zoveel mogelijk reismomenten ook al betekent dat dat bijna alle Thalyssen solo rijden?
ovspotter_be schreef: 09 mei 2024, 10:27
Gydo schreef: 09 mei 2024, 09:35 Ik las dat TreinTramBus en Rover een doorkoppeling van de snelle Beneluxtrein Lelystad-Brussel met de IC naar Charleroi hadden voorgesteld. Zou dit misschien kunnen, het is handig voor zowel internationale reizigers als binnenlandse reizigers.
Handig wel, maar ook vooral lekker druk en dan vooral in de spits.
Dan krijg je 1x ICNG-B met 413 zitplaatsen in plaats van 8 M6'en met een capaciteit van 927 zitplaatsen.
8x M6 heeft toch 1063 zitplaatsen? 5xB à 140, 1xBx à 136, 1xA à 124 en 1xBD à 103?
Voor 7x M6 (4 ipv 5 B-rijtuigen) kom ik op 923.
260689
Berichten: 3365
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door 260689 »

Eurostar Red heeft geen stellen genoeg om gekoppeld te rijden. Al zouden ze binnenkort nog 6 TGV-R stellen huren bij de SNCF, helaas kunnen die enkel maar pendelen tussen FR en BE. Dus ze gaan 1 of 2 E320 stellen inleggen tussen Paris-Nord en Amsterdam. Ik ga geen datum zeggen want die planning is al paar keer verschoven.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 272
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door DDietzen »

Wat ik probeerde te zeggen was: in plaats van (pakweg) 15 ritten per dag waarvan de meeste met losse stellen, (pakweg) 10 ritten per dag waarvan de meeste gekoppeld. Dat kost geen extra materieel, je rijdt enkel vaker met twee stellen tegelijk in plaats van los van elkaar.
Gydo
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Gydo »

Die toekomstige snelle Beneluxtrein die gaat op Antwerpen tien minuten stoppen en is ook langer onderweg tussen Rotterdam en Antwerpen over de HSL, je zou ook gewoon die extra tijd die de ICNG-B verbinding moet wachten bij Antwerpen, gebruiken om ook op andere stations te stoppen bijvoorbeeld Mechelen en Brussel Centraal.

Ik weet niet of de ICNG-B genoeg capaciteit heeft voor de doorkoppeling naar Charleroi, maar kan er niet met twee stellen gereden worden?
ovspotter_be
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

Als je 2 ICNG-B treinstellen gaat koppelen kom je uit op 16 rijtuigen en een motorstel mag slechts een lengte hebben van 12 rijtuigen.
Tenzij de ICNG wordt gezien als hogesnelheidstrein, want dan mag deze maximaal 18 rijtuigen lang zijn volgens de netverklaring.
Klassiekje
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Klassiekje »

NS bepaalt hoor, op deze ideeën zitten ze echt niet te wachten.
desirootje
Berichten: 676
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

DDietzen schreef: 09 mei 2024, 11:30 Het meest efficiënte gebruik van de capaciteit zou natuurlijk zijn om de ICNG-Benelux dat pad toe te wijzen en Eurostar te beperken tot één rijpad per uur (het huidige Parijs-pad). Even geleden had ik geteld hoeveel HST-capaciteit er richting Amsterdam rijdt: dat was toen 17 Thalys-stellen en 4 e320's per dag per richting. Zou je (bijna) al die Thalyssen gekoppeld rijden, zit je op 9 paden per dag, plus 4 voor Londen maakt 13. Dat past prima in één pad per uur en daar kun je zelfs nog een paar ritten aan toevoegen voor de groei. Twee paden per uur (zeg maar 33 per dag) voor Eurostar acht ik daarom ook verkwisting.
Waarom Eurostar niet vaker gekoppeld rijdt - scheelt een machinist, dus zou goedkoper moeten zijn - en niet minder paden bestelt, weet ik niet zeker. Tactiek om zoveel mogelijk paden te bestellen om zo concurrenten buiten de deur te houden? (Lijkt al goed te werken met de nieuwe ICNG-Benelux zo.) Of hechten ze zoveel waarde aan het aanbieden van zoveel mogelijk reismomenten ook al betekent dat dat bijna alle Thalyssen solo rijden?
Ik denk niet dat ze dit kunnen doen werken. Deze ritten moeten dan gedaan worden met 2 E320 eurostars aangezien de E300 Nederland niet in mag en de PBA's en PBKA's in Engeland niet welkom zijn. Voor zover ik weet kunnen de E320 en PBA/PBKA ook niet aan elkaar koppelen, iets dat uitvoerig getest zou moeten worden, stel dat het technisch mogelijk is. Het zorgt ook voor extra miserie in verband met Schengen, op de een of andere manier moet je ervoor zorgen dat de perrons in Amsterdam, Rotterdam en Brussel afgesloten zijn, alsook ervoor zorgen dat de mensen zonder paspoort kunnen opstappen richting Parijs. Er is een reden dat je al even niet meer de Eurostar mag nemen binnen in de Schengen zone.
Dit zou kunnen werken als de Britten afstappen van hun Brexit en Eurostar eens nieuwe treinen zou kopen, maar ik zie geen van beide gebeuren in de nabije toekomst.
260689
Berichten: 3365
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 09 mei 2024, 13:59
DDietzen schreef: 09 mei 2024, 11:30 Het meest efficiënte gebruik van de capaciteit zou natuurlijk zijn om de ICNG-Benelux dat pad toe te wijzen en Eurostar te beperken tot één rijpad per uur (het huidige Parijs-pad). Even geleden had ik geteld hoeveel HST-capaciteit er richting Amsterdam rijdt: dat was toen 17 Thalys-stellen en 4 e320's per dag per richting. Zou je (bijna) al die Thalyssen gekoppeld rijden, zit je op 9 paden per dag, plus 4 voor Londen maakt 13. Dat past prima in één pad per uur en daar kun je zelfs nog een paar ritten aan toevoegen voor de groei. Twee paden per uur (zeg maar 33 per dag) voor Eurostar acht ik daarom ook verkwisting.
Waarom Eurostar niet vaker gekoppeld rijdt - scheelt een machinist, dus zou goedkoper moeten zijn - en niet minder paden bestelt, weet ik niet zeker. Tactiek om zoveel mogelijk paden te bestellen om zo concurrenten buiten de deur te houden? (Lijkt al goed te werken met de nieuwe ICNG-Benelux zo.) Of hechten ze zoveel waarde aan het aanbieden van zoveel mogelijk reismomenten ook al betekent dat dat bijna alle Thalyssen solo rijden?
Ik denk niet dat ze dit kunnen doen werken. Deze ritten moeten dan gedaan worden met 2 E320 eurostars aangezien de E300 Nederland niet in mag en de PBA's en PBKA's in Engeland niet welkom zijn. Voor zover ik weet kunnen de E320 en PBA/PBKA ook niet aan elkaar koppelen, iets dat uitvoerig getest zou moeten worden, stel dat het technisch mogelijk is. Het zorgt ook voor extra miserie in verband met Schengen, op de een of andere manier moet je ervoor zorgen dat de perrons in Amsterdam, Rotterdam en Brussel afgesloten zijn, alsook ervoor zorgen dat de mensen zonder paspoort kunnen opstappen richting Parijs. Er is een reden dat je al even niet meer de Eurostar mag nemen binnen in de Schengen zone.
Dit zou kunnen werken als de Britten afstappen van hun Brexit en Eurostar eens nieuwe treinen zou kopen, maar ik zie geen van beide gebeuren in de nabije toekomst.
Een E320 telt 16 rijtuigen! Hoe ga gij daar nog een PBA/PBKA aan willen koppelen? Perrons zijn niet oneindig!
koeleboe1
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door koeleboe1 »

FLV-FGSP schreef: 08 mei 2024, 19:30 Volgens de laatste geruchten is - na een dreigend rijpadconflict tussen de nieuwe trein van/naar Amsterdam en IC20 - het volgende aangevraagd:
• IC03 Blankenberge - NZV - Landen - Hasselt (30 minuten later uit Blankenberge)
• IC14 Quiévrain - NZV - Aarschot - Tongeren
• IC20 Knokke - NZV - BRU - Landen – Luik
• IC23 Gent - Aalst - NZV - BRU -> doorgekoppeld naar Zottegem - Oostende
• IC29 Gent - Aalst - NZV - Landen - Genk

• Aparte L-trein Leuven-Tienen-Landen en S44 wordt Landen-Waremme-Luik-Visé.
Hopelijk worden de vertrektijden in Gent dan ook licht aangepast. Als die uit Blankenberge een halfuur later vertrekt, dan zou je drie treinen naar Brussel hebben op een kwartier?
Van +- 00/24/39/55 naar 00/09/24/55?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 272
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door DDietzen »

desirootje schreef: 09 mei 2024, 13:59 Ik denk niet dat ze dit kunnen doen werken. Deze ritten moeten dan gedaan worden met 2 E320 eurostars aangezien de E300 Nederland niet in mag en de PBA's en PBKA's in Engeland niet welkom zijn. Voor zover ik weet kunnen de E320 en PBA/PBKA ook niet aan elkaar koppelen, iets dat uitvoerig getest zou moeten worden, stel dat het technisch mogelijk is. Het zorgt ook voor extra miserie in verband met Schengen, op de een of andere manier moet je ervoor zorgen dat de perrons in Amsterdam, Rotterdam en Brussel afgesloten zijn, alsook ervoor zorgen dat de mensen zonder paspoort kunnen opstappen richting Parijs. Er is een reden dat je al even niet meer de Eurostar mag nemen binnen in de Schengen zone.
Dit zou kunnen werken als de Britten afstappen van hun Brexit en Eurostar eens nieuwe treinen zou kopen, maar ik zie geen van beide gebeuren in de nabije toekomst.
Ik kan niet volgen waar u het over heeft?! Gekoppeld rijden met e320's of met een e320+PB(K)A, en van treindelen van/naar Parijs en Londen, was én is geenszins onderdeel van mijn voorstel :?
Ik doe nog een poging om het samen te vatten:

Huidige situatie (doordeweeks)
2 snelle paden per uur op Brussel - Nederlandse grens: beide voor Eurostar.
  • In het ene pad: 14-15x/dag Eurostar Red, bijna altijd met één PB(K)A, slechts een enkele keer gekoppeld.
  • In het andere pad: 4x/dag Eurostar Blue met e320, en op ma+vr 1x Disneyland-Amsterdam met PB(K)A.
Er moet zo een nieuw pad gecreëerd worden voor de uurlijkse ICNG met alle gevolgen voor de binnenlandse treindienst van dien. Dit terwijl Eurostar ca. 40% van haar paden niet gebruikt.

Mijn voorstel
2 snelle paden per uur op Brussel - Nederlandse grens: 1 voor Eurostar, 1 voor de snelle Benelux.
  • In het ene pad: 11-13x/dag Eurostar Red, meestal met één PB(K)A, iets vaker dan voorheen gekoppeld; en 4-5x/dag Eurostar Blue met e320.
  • In het andere pad: 16x/dag de snelle Benelux met ICNG.
Wat er dus verandert voor Eurostar: iets lagere frequentie + iets vaker gekoppelde PB(K)A's = evenveel treinstellen nodig. Geen extra pad nodig voor de snelle Benelux.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Portbou »

DDietzen schreef: 09 mei 2024, 15:43 Huidige situatie (doordeweeks)
[*]In het ene pad: 14-15x/dag Eurostar Red, bijna altijd met één PB(K)A, slechts een enkele keer gekoppeld.

Mijn voorstel
[*]In het ene pad: 11-13x/dag Eurostar Red, meestal met één PB(K)A, iets vaker dan voorheen gekoppeld; en 4-5x/dag Eurostar Blue met e320.
Louter persoonlijke mening, ik heb geen statistieken om te onderbouwen :
Is een vaste en eenvoudig leesbare frequentie van 1 trein per uur geen belangrijk element om klanten voor Eurostar te doen kiezen ?

Bij "Huidige situatie" ontbreekt ook het rijpad voor European Sleeper.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Portbou schreef: 09 mei 2024, 22:45 Bij "Huidige situatie" ontbreekt ook het rijpad voor European Sleeper.
De European Sleeper rijdt niet via de HSL tussen Antwerpen en Nederland als ik mij niet vergis, vermoedelijk daarom dat deze niet is opgenomen in "Huidige situatie"
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Portbou »

trainfan03 schreef: 09 mei 2024, 23:25
Portbou schreef: 09 mei 2024, 22:45 Bij "Huidige situatie" ontbreekt ook het rijpad voor European Sleeper.
De European Sleeper rijdt niet via de HSL tussen Antwerpen en Nederland als ik mij niet vergis, vermoedelijk daarom dat deze niet is opgenomen in "Huidige situatie"
Maar tussen Antwerpen en Brussel wel over lijnen 25N en 25. En het is net daar dat er te weinig rijpaden zouden zijn toch ?
Gydo
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Gydo »

ovspotter_be schreef: 09 mei 2024, 13:24 Als je 2 ICNG-B treinstellen gaat koppelen kom je uit op 16 rijtuigen en een motorstel mag slechts een lengte hebben van 12 rijtuigen.
Tenzij de ICNG wordt gezien als hogesnelheidstrein, want dan mag deze maximaal 18 rijtuigen lang zijn volgens de netverklaring.
De ICNG mag tot max 16 bak gekoppeld rijden (8-delige +8-delige in dit geval)
Plaats reactie