Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22542
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

Gydo schreef: 10 mei 2024, 08:09
ovspotter_be schreef: 09 mei 2024, 13:24 Als je 2 ICNG-B treinstellen gaat koppelen kom je uit op 16 rijtuigen en een motorstel mag slechts een lengte hebben van 12 rijtuigen.
Tenzij de ICNG wordt gezien als hogesnelheidstrein, want dan mag deze maximaal 18 rijtuigen lang zijn volgens de netverklaring.
De ICNG mag tot max 16 bak gekoppeld rijden (8-delige +8-delige in dit geval)
Klopt want de ICNG heeft kortere rijtuigen dan de standaard afmeting die doorgaans 26,4m is en bij een ICNG is dat maar 20,6m per rijtuig (totale lengte is 164,9m). Als je de lengte van een ICNG zou delen door de standaard lengte dan kom je op 6,2 rijtuigen uit. Dus 16 rijtuigen ICNG komt overeen met 12,4 standaard rijtuigen zoals de i11.
Om dezelfde reden kan je bij een ICNG de klassieke bordjes om een trein aan perron te zetten niet volledig volgen en heb je er dus afzonderlijke regels voor. Het is dus wel degelijk voorzien om met 2 van deze stellen te kunnen rijden in België. Doch dat zal in het begin niet het geval zijn normaal. Als men dit doet zal dat ten vroegste zijn eens alle stellen er zijn (zover ik begrepen had).
pietje
Berichten: 648
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door pietje »

Maar is men in NL dan ook van plan om met gekoppelde ICNG-8 te rijden?
Ik heb altijd het idee gehad dat men daar een beetje een afkeer had van zulke lange treinen voor binnenlands verkeer.
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Lynx »

We rijden al sinds de eerste dag in reizigersdienst gekoppeld met ICNG. Op dit moment nog met maximaal 13 rijtuigen (we hebben ook vijfdelige ICNGs voor binnenlands verkeer), vanwege beperkingen bij een van de onderstations bij Amsterdam, maar als dat opgelost is kan er gewoon met 16 (of 15, met 3x 5-delige treinstellen, dat is even lang als 2x 8 ) gereden worden.
Met andere treinen rijden we in binnenlandse dienst in de spits vaker met treinen van 320 meter (dus 12 bakken reguliere lengte), dus ICNG zal daarin geen bijzonderheid zijn.
Laatst gewijzigd door Lynx op 10 mei 2024, 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.
jknockaert
Berichten: 204
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jknockaert »

pietje schreef: 10 mei 2024, 10:13Maar is men in NL dan ook van plan om met gekoppelde ICNG-8 te rijden?
Ik heb altijd het idee gehad dat men daar een beetje een afkeer had van zulke lange treinen voor binnenlands verkeer.
Ik herinner me uit een wat verder verleden -toen treindelen uit Heerlen en Maastricht nog gekoppeld werden in Sittard- dat er tot 14 bakken VIRM gekoppeld reden. Met het verdwijnen van vleugeltreinen bij NS en de toename van de frequentie zijn de treinen nu wat korter maar 12 bakken komt nog voldoende vaak voor (en ook twee gekoppelde ICE stellen).

Wie wel een grondige hekel lijkt te hebben aan lange treinen is het GVB.
Gydo
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Gydo »

Jazeker rijden wij hier gekoppeld , de stations tussen Lelystad en Almere zijn niets voor niets aangepast voor 16 bak ICNG als de snelle Benelux-serie 9500 en de ICD 2400-serie naar Lelystad wordt verlengd...

Ik heb op verschillende forums gehoord dat er plannen waren om de snelle Benelux om te dopen in EuroCity Direct en de Benelux die tot Rotterdam gaat als Eurocity gaat rijden. Wie weet meer, ik kan er niks over vinden.
Gydo
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Gydo »

jknockaert schreef: 10 mei 2024, 10:21
pietje schreef: 10 mei 2024, 10:13Maar is men in NL dan ook van plan om met gekoppelde ICNG-8 te rijden?
Ik heb altijd het idee gehad dat men daar een beetje een afkeer had van zulke lange treinen voor binnenlands verkeer.
Ik herinner me uit een wat verder verleden -toen treindelen uit Heerlen en Maastricht nog gekoppeld werden in Sittard- dat er tot 14 bakken VIRM gekoppeld reden. Met het verdwijnen van vleugeltreinen bij NS en de toename van de frequentie zijn de treinen nu wat korter maar 12 bakken komt nog voldoende vaak voor (en ook twee gekoppelde ICE stellen).

Wie wel een grondige hekel lijkt te hebben aan lange treinen is het GVB.
Die vleugeltreinen rijden nog steeds. In het weekend wordt er eenmaal per uur in Eindhoven een treindeel van de IC Enkhuizen - Maastricht afgekoppeld en die gaat dan na een kwartiertje verder naar Heerlen.
jpvdveer
Berichten: 304
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jpvdveer »

Gydo schreef: 10 mei 2024, 10:24 Ik heb op verschillende forums gehoord dat er plannen waren om de snelle Benelux om te dopen in EuroCity Direct en de Benelux die tot Rotterdam gaat als Eurocity gaat rijden. Wie weet meer, ik kan er niks over vinden.
De merknaam "Eurocity" staat voor mij gelijk aan een traag, achterhaald treinconcept. Maar dat zal voor het grote publiek allicht anders liggen.
trainlovertje
Berichten: 2377
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 10 mei 2024, 00:50
trainfan03 schreef: 09 mei 2024, 23:25
Portbou schreef: 09 mei 2024, 22:45 Bij "Huidige situatie" ontbreekt ook het rijpad voor European Sleeper.
De European Sleeper rijdt niet via de HSL tussen Antwerpen en Nederland als ik mij niet vergis, vermoedelijk daarom dat deze niet is opgenomen in "Huidige situatie"
Maar tussen Antwerpen en Brussel wel over lijnen 25N en 25. En het is net daar dat er te weinig rijpaden zouden zijn toch ?
Richting Praag krijgt deze het rijpad van een Londen-trein tot Antwerpen- Luchtbal, daarna plakt deze wat vast achter de stoptrein tot Roosendaal... Een volwaardig rijpad kan je dat niet echt noemen dus. Zie ook de bediening van Den Haag HS dat slechts in 1 rijrichting kan plaatsvinden door gebrek aan een deftig rijpad.

In de tegenrichting lijkt dat rijpad ook min of meer samen te vallen met een Londen-trein, al zit daar wel wat speling op naar mijn inschatting.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22542
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

jpvdveer schreef: 10 mei 2024, 12:04
Gydo schreef: 10 mei 2024, 10:24 Ik heb op verschillende forums gehoord dat er plannen waren om de snelle Benelux om te dopen in EuroCity Direct en de Benelux die tot Rotterdam gaat als Eurocity gaat rijden. Wie weet meer, ik kan er niks over vinden.
De merknaam "Eurocity" staat voor mij gelijk aan een traag, achterhaald treinconcept. Maar dat zal voor het grote publiek allicht anders liggen.
Nochtans bestaat de naam nog op heel wat plaatsen in Duitsetalige landen en Italië. Van de andere landen weet ik het niet exact. Maar de naam Eurocity Direct is wel degelijk de actuele naam die men wil gebruiken voor de snelle Benelux naar Amsterdam.
trainlovertje
Berichten: 2377
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 10 mei 2024, 19:20
jpvdveer schreef: 10 mei 2024, 12:04
Gydo schreef: 10 mei 2024, 10:24 Ik heb op verschillende forums gehoord dat er plannen waren om de snelle Benelux om te dopen in EuroCity Direct en de Benelux die tot Rotterdam gaat als Eurocity gaat rijden. Wie weet meer, ik kan er niks over vinden.
De merknaam "Eurocity" staat voor mij gelijk aan een traag, achterhaald treinconcept. Maar dat zal voor het grote publiek allicht anders liggen.
Nochtans bestaat de naam nog op heel wat plaatsen in Duitsetalige landen en Italië. Van de andere landen weet ik het niet exact. Maar de naam Eurocity Direct is wel degelijk de actuele naam die men wil gebruiken voor de snelle Benelux naar Amsterdam.
Maar ook daar is het met uitsterven bedreigd: de EC's München - Innsbruck - Verona/Venetië/Bologna worden vervangen door Railjets, de EC's Zürich Hamburg zullen binnenkort ook niet meer rijden door onstiptheid in Duitsland en de EC's Frankfurt - München - Klagenfurt worden stilaan vervangen door ICE's. Resten er nog de treinen tussen Zwitserland en Italië en de verbindingen naar Oost-Europa...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22542
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

Nu ja het is een naam die een zekere bekendheid heeft in de spoorwegwereld waar op zich niets mee is om die te gebruiken.
jpvdveer
Berichten: 304
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jpvdveer »

Ik denk dat Trainlovertje de spijker op de kop slaat. De nationale merknamen (ICE, TGV, Railjet) zijn in alle gevallen veel sterker dan Eurocity. Zodra geschikt materieel beschikbaar is weet men niet hoe gauw men van die Eurocity-naam af kan komen. Bij de introductie in 1987 was de Eurocity een geweldige naam. Maar "Europa" heeft voor velen niet meer de positieve lading die het destijds had. Dat de NMBS nu op dit concept teruggrijpt (ook voor de treinen deze zomer naar Parijs) terwijl de rest van Europa er juist zo snel mogelijk van af wil is op zijn minst opmerkelijk. Ik vraag me af of er klantonderzoek gedaan is.

Uiteraard begrijp ik dat "Fyra" geen aantrekkelijke optie was, en dat men zich niet nogmaals aan een dergelijk avontuur wil wagen. Maar in Nederland en België denk ik dat de nationale merknaam (Intercity) eveneens veel sterker is dan Eurocity. Ook Intercity Direct is in Nederland al aardig ingeburgerd. Ik zou deze namen ook voor de internationale diensten gebruikt hebben.

Voor de Eurocity's waren er in het verleden bovendien kwaliteitseisen, waaronder de aanwezigheid van catering. Ik neem dat deze eisen inmiddels zijn vervallen?
jpvdveer
Berichten: 304
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jpvdveer »

trainlovertje schreef: 10 mei 2024, 19:39 de EC's Zürich Hamburg zullen binnenkort ook niet meer rijden door onstiptheid in Duitsland
Dit is overigens niet helemaal juist. De treinen zijn inderdaad chronisch en spectaculair vertraagd (zie bv. https://www.zugfinder.net/de/zug-EC_6) maar het zijn de grootschalige werkzaamheden tussen Frankfurt en Mannheim die de treinen tijdelijk zullen doen verdwijnen. Ik heb begrepen dat ze vanaf volgend jaar nog even terugkeren, dan beperkt tot Dortmund. Zodra de SBB EC-rijtuigen buiten dienst gaan is het ook hier over en uit.
Gydo
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Gydo »

Dat ze tot Dortmund gaan rijden heeft te maken dat ICE105 Asd-Basel vanaf dit jaar ergens naar Hamburg ipv Asd vanuit Basel vv gaan rijden. ICE105 gaat dan in het pad van de EC naar/van Hamburg rijden.
desirootje
Berichten: 677
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

jpvdveer schreef: 10 mei 2024, 20:25 Uiteraard begrijp ik dat "Fyra" geen aantrekkelijke optie was, en dat men zich niet nogmaals aan een dergelijk avontuur wil wagen. Maar in Nederland en België denk ik dat de nationale merknaam (Intercity) eveneens veel sterker is dan Eurocity. Ook Intercity Direct is in Nederland al aardig ingeburgerd. Ik zou deze namen ook voor de internationale diensten gebruikt hebben.
De reden dat deze trein opeens een nieuwe naam nodig heeft, is, naar mijn mening, vanwege de andere prijsstructuur ten opzichte van reguliere treinen (dit is speculatie, we weten niet hoe het juist in elkaar gaat zitten), ten minste in België. Je kan het geen IC noemen als je er een apart ticket voor nodig hebt, idem met de EC naar Parijs.
Plaats reactie