Benieuwd naar de oplossing die hiervoor gevonden is...
En ook naar de redenen waarom die oplossing in het huidig dienstregelingsjaar niet werkbaar was.
Benieuwd naar de oplossing die hiervoor gevonden is...
Die van Lokeren zijn op de hoogte. Ze hebben alleszins een poging ondernomen...
Vroeger al lang gestreden
“Ook vanuit het Lokerse stadsbestuur zal een reactie vertrekken naar de Vlaamse en Federale regeringen”, zegt Lokers waarnemend burgemeester Filip Liebaut (CD&V), die de met vakantie zijnde burgemeester Filip Antheunis (Open VLD) vervangt. “In de jaren tachtig van de vorige eeuw hebben we in Lokeren lang en zwaar gestreden om de rechtstreekse verbinding met Brussel (er zijn achttien rechtstreekse treinenverbindingen van Lokeren naar Brussel Centraal, red) overeind te doen blijven,” motiveert Liebaut. “De NMBS laat voorlopig nog niet echt concreet in de kaarten kijken maar wij willen daar niet op wachten en slaan nu al op tafel.”
Deze beslissing hangt al langer in de lucht - ik las er voor het eerst over in September 2021, en heb het doorgespeeld aan de burgemeester van Zele. Er zou een brief opgestuurd zijn ism Lokeren (en mogelijk andere gemeenten).
Annulatie of verscchuiving van de EUR naar Amsterdam ivm de werken aldaar.
Grote voordeel voor de Sint-Niklasenaren is dat er op de rechtstreekse altijd plaats is, de treinen op L59 zitten al goed vol als ze in Sint-Niklaas stoppen. Het tijdsverschil is te beperkt (de verbinding met de IC uit Poperinge is 9 min korter, met de IC uit Oostende 4 minuten) om dit comfort en het risico op een gemiste overstap te compenseren.Portbou schreef: ↑17 apr 2024, 23:20Ik denk dat vooral Lokeren en Zele een rechtstreekse verbinding met Brussel zouden moeten behouden.
Vanuit Sint-Niklaas is de route via Dendermonde al vrij lang in vergelijking met de andere - minstens even frequente - routes.
Dat klinkt mij vreemd in de oren, die werken eindigen juist in december (als het gaat om de werken aan de nieuwe UK-terminal althans, waar ik wel vanuit ga gezien de boosdoener voor de Dampoortexpress een Eurostar Amsterdam-Londen betreft).
Het wordt al wat minder anekdotisch, want deze ochtend precies hetzelfde scenario met de 3230 - eerst tot wel 20 minuten vertraagd bij vertrek in Dendermonde en daarna eenvoudigweg afgeschaft. Opnieuw natuurlijk niet 100% zeker of de frontwissel ermee te maken heeft, maar het wil toch iets zeggen vrees ik...Steve schreef: ↑17 apr 2024, 15:21 Misschien anekdotisch in het geheel maar toch tekenend: IC 3230 is deze ochtend om 8 u koudweg afgeschaft in Dendermonde, nadat het vertrek de hele tijd uitgesteld was geweest. Het volk van 10 M7 moest zich noodgedwongen in de 2 Desiro's van de (veel later) erop volgende S3 proppen, terwijl die uit zichzelf al goed vol zitten bij aankomst in Brussel. Geen idee wat er precies gebeurd is, maar ik durf te vermoeden dat een probleem bij de frontwissel een rol zal hebben gespeeld. En zoiets reflecteert zich nog niet eens in de hierboven getoonde (slechte) stiptheid aangezien afgeschafte treinen daar nog steeds niet in meegeteld worden...
Her conflict lag niet tussen Brussel en Gent, maar in het wisselrooster te Brussel-Zuid kant NZV. De IC naar de luchthaven kreeg hierdoor het rijpad van de Dampoort-express door de NZV, aangezien het vorige rijpad van de IC niet matchte met het rijpad van de Eurostar.FLV-FGSP schreef: ↑22 apr 2024, 12:54 Om nog eens op de Dampoortexpres terug te komen: de oorzaak was de komst van een vroegere Eurostar Amsterdam - Londen, waardoor IC23 enkele minuten moest schuiven. Daardoor was het vroegere rijpad tussen Gent en Brussel-Zuid niet meer beschikbaar. In 2025 krijgt IC23 waarschijnlijk een nieuw rijpad (zie tweede bericht op pagina 1 van dit onderwerp), terwijl Eurostar voor sommige treinen een langere stilstand in Brussel-Zuid wenst. Voor de NMBS is het dus zinvol om een ander rijpad voor de Dampoortexpres te vragen, dat meer lijkt op het oorspronkelijke. Of ze dat gaan krijgen weten we pas na de zomer.
Stynen: “Wij vrezen dat deze manier van doen geen alleenstaand geval is. In de wandelgangen horen we dat de komst in december 2024 van een tweede snelle Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam verregaande gevolgen zou kunnen hebben, niet alleen voor het binnenlands aanbod tussen Antwerpen en Brussel, maar zelfs tot in Limburg en West-Vlaanderen.” In de Kamercommissie mobiliteit, overheidsbedrijven en federale instellingen vond daarover gisteren een hoorzitting plaats. Infrabel kwam vertellen dat ze over die nieuwe Beneluxtrein en de impact op het binnenlandse aanbod niks mag zeggen. “De NMBS vond zelfs dat niet nodig. Ze stuurde simpelweg haar kat. Intussen heeft ze wel een geheim Memorandum of understanding met de Nederlanders afgesloten dat in strijd is met de bepalingen van het Openbaredienstencontract tussen de NMBS en de Staat”, aldus Stynen. “Wat een gebrek aan respect voor het parlement en de reizigers!”
3 miljard per jaar aan subsidies ontvangen.trainfan03 schreef: ↑28 apr 2024, 15:41 De NMBS vond zelfs dat niet nodig. Ze stuurde simpelweg haar kat.
Inderdaad, als commercieel (overheids)bedrijf niet ingaan op een uitnodiging van de kamercommissie mobiliteit om de huidige problematiek te bespreken komt over als "on s'en fout" en is een teken van disrespect naar de klant. Hier zou NMBS hoe dan ook voor op het matje mogen (of zelfs moeten) geroepen worden.Portbou schreef: ↑28 apr 2024, 17:423 miljard per jaar aan subsidies ontvangen.trainfan03 schreef: ↑28 apr 2024, 15:41 De NMBS vond zelfs dat niet nodig. Ze stuurde simpelweg haar kat.
Dan word je uitgenodigd om wat uitleg te komen geven door de instantie die die subsidies toekent.
En dan gewoon niet komen.
Eigenlijk zou het parlement de NMBS moeten kunnen opvorderen op zo'n moment.
Waarom? NMBS mag geen rijpaden inleggen enkel beleefd vragen...Portbou schreef: ↑28 apr 2024, 17:423 miljard per jaar aan subsidies ontvangen.trainfan03 schreef: ↑28 apr 2024, 15:41 De NMBS vond zelfs dat niet nodig. Ze stuurde simpelweg haar kat.
Dan word je uitgenodigd om wat uitleg te komen geven door de instantie die die subsidies toekent.
En dan gewoon niet komen.
Eigenlijk zou het parlement de NMBS moeten kunnen opvorderen op zo'n moment.