Pagina 3 van 6

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 07 feb 2024, 22:59
door Klassiekje
Ik heb in ieder geval al homogene M7 gekruist op de L2, maar of dat nog testen waren weet ik niet.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 07 feb 2024, 23:03
door 260689
trainlovertje schreef: 07 feb 2024, 22:34
Klassiekje schreef: 07 feb 2024, 22:26 Zijn er niet ooit al 17xx omgeleid over de L2?
Ja, nu je het zegt, inderdaad. Bij storingen op L36 is dat al eens voorgevallen, maar welke beperkingen daar dan aan vasthangen? Geen idee.
Die hebben ze lastminutes afgeschaft daar die niet mochten. Ze waren toen iets te ijverig geweest.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 07 feb 2024, 23:04
door 260689
trainlovertje schreef: 07 feb 2024, 22:34
Klassiekje schreef: 07 feb 2024, 22:26 Zijn er niet ooit al 17xx omgeleid over de L2?
Ja, nu je het zegt, inderdaad. Bij storingen op L36 is dat al eens voorgevallen, maar welke beperkingen daar dan aan vasthangen? Geen idee.
Die hebben ze lastminutes afgeschaft daar die niet mochten. Ze waren toen iets te ijverig geweest.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 07 feb 2024, 23:05
door groentje
Behalve de gebruikelijke beperkingen als lijn- en materiaalkennis, eigenlijk geen. Ik ben niet zo lang geleden meegereden met een 17XX in vertraging over de HSL2, en die kreeg een loods mee in Leuven die de lijn kent, maar reed verder gewoon aan 200. De vertraging was wel al ruim op tijd bekend, waardoor de plantonbestuurder van Luik naar Leuven kon komen, ik kan me voorstellen dat als dat niet het geval is, de trein ergens wordt beperkt.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 07 feb 2024, 23:35
door Steve
Dan lijkt het me wel duidelijk dat de M7 BDx en Bmx gewoon toegelaten zijn op HSL 2 en is het me nog een groter raadsel waarom de overtollige BDx'en in het bijzonder niet gewoon ingezet worden om HLE 18 vrij te maken. Behalve de Welkenraedt-Kortrijk lees ik net dat ook Eupen-Oostende intussen volledig met twee HLE 18/19 gedaan wordt; zo is het natuurlijk niet moeilijk dat er een tekort is aan die locs.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 11:34
door Yassine_TB
Steve schreef: 07 feb 2024, 23:35 Dan lijkt het me wel duidelijk dat de M7 BDx en Bmx gewoon toegelaten zijn op HSL 2 en is het me nog een groter raadsel waarom de overtollige BDx'en in het bijzonder niet gewoon ingezet worden om HLE 18 vrij te maken. Behalve de Welkenraedt-Kortrijk lees ik net dat ook Eupen-Oostende intussen volledig met twee HLE 18/19 gedaan wordt; zo is het natuurlijk niet moeilijk dat er een tekort is aan die locs.
Er is trouwens nog steeds geen opleiding HVR M7 voorzien voor de bestuurders van FSD. Dus op de Eupen-Oostende treinen zullen er niet meteen M7 BDx/Bmx te zien zijn.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 12:03
door brouckie
Steve schreef: 07 feb 2024, 23:35 Dan lijkt het me wel duidelijk dat de M7 BDx en Bmx gewoon toegelaten zijn op HSL 2 en is het me nog een groter raadsel waarom de overtollige BDx'en in het bijzonder niet gewoon ingezet worden om HLE 18 vrij te maken. Behalve de Welkenraedt-Kortrijk lees ik net dat ook Eupen-Oostende intussen volledig met twee HLE 18/19 gedaan wordt; zo is het natuurlijk niet moeilijk dat er een tekort is aan die locs.
Heeft te maken met helling in Luik. M7 stuurrijtuigen hebben een GF-koppeling en die kunnen niet worden opgeduwd bij slechte adhesie of verminderde trekkracht.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 12:14
door 260689
brouckie schreef: 08 feb 2024, 12:03
Steve schreef: 07 feb 2024, 23:35 Dan lijkt het me wel duidelijk dat de M7 BDx en Bmx gewoon toegelaten zijn op HSL 2 en is het me nog een groter raadsel waarom de overtollige BDx'en in het bijzonder niet gewoon ingezet worden om HLE 18 vrij te maken. Behalve de Welkenraedt-Kortrijk lees ik net dat ook Eupen-Oostende intussen volledig met twee HLE 18/19 gedaan wordt; zo is het natuurlijk niet moeilijk dat er een tekort is aan die locs.
Heeft te maken met helling in Luik. M7 stuurrijtuigen hebben een GF-koppeling en die kunnen niet worden opgeduwd bij slechte adhesie of verminderde trekkracht.
De reeks 17xx rijd ook via de helling van Ans.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 15:50
door Steve
En bovendien wordt de GF-koppeling helemaal niet belast als je de tweede HLE 18/19 aan het begin/einde van de trein zou vervangen door een M7 BDx.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 18:53
door pietje
De aversie van de NMBS tegen geïntegreerde treinstellen met verdeelde tractie, blijft toch voor dit soort lastige problemen zorgen.
Als de M7 nu eens gewoon als IC-treinstellen met vaste samenstellingen besteld waren, had men nu dit probleem niet.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 18:59
door Klassiekje
260689 schreef: 08 feb 2024, 12:14
brouckie schreef: 08 feb 2024, 12:03
Steve schreef: 07 feb 2024, 23:35 Dan lijkt het me wel duidelijk dat de M7 BDx en Bmx gewoon toegelaten zijn op HSL 2 en is het me nog een groter raadsel waarom de overtollige BDx'en in het bijzonder niet gewoon ingezet worden om HLE 18 vrij te maken. Behalve de Welkenraedt-Kortrijk lees ik net dat ook Eupen-Oostende intussen volledig met twee HLE 18/19 gedaan wordt; zo is het natuurlijk niet moeilijk dat er een tekort is aan die locs.
Heeft te maken met helling in Luik. M7 stuurrijtuigen hebben een GF-koppeling en die kunnen niet worden opgeduwd bij slechte adhesie of verminderde trekkracht.
De reeks 17xx rijd ook via de helling van Ans.
Dat zijn kortere homogene samenstellingen met een veel lager tonnage. (Of rijden ook gewoon met 2 Bmx)

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 19:08
door 260689
Klassiekje schreef: 08 feb 2024, 18:59
260689 schreef: 08 feb 2024, 12:14
brouckie schreef: 08 feb 2024, 12:03
Heeft te maken met helling in Luik. M7 stuurrijtuigen hebben een GF-koppeling en die kunnen niet worden opgeduwd bij slechte adhesie of verminderde trekkracht.
De reeks 17xx rijd ook via de helling van Ans.
Dat zijn kortere homogene samenstellingen met een veel lager tonnage. (Of rijden ook gewoon met 2 Bmx)
Die hebben soms ook een samenstelling van 10/12 M7 (2 gekoppelde). Dat lijkt me zwaarder dan 6M7+1I10+3I11

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 19:23
door Klassiekje
260689 schreef: 08 feb 2024, 19:08
Klassiekje schreef: 08 feb 2024, 18:59
260689 schreef: 08 feb 2024, 12:14
De reeks 17xx rijd ook via de helling van Ans.
Dat zijn kortere homogene samenstellingen met een veel lager tonnage. (Of rijden ook gewoon met 2 Bmx)
Die hebben soms ook een samenstelling van 10/12 M7 (2 gekoppelde). Dat lijkt me zwaarder dan 6M7+1I10+3I11
Ja met twee 'locomotieven' dus. Geen idee wat ze doen als één van de twee buiten dienst zou zijn. Afschaffen of via de L36A sturen waarschijnlijk.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 19:34
door Steven
Opdruklocomotieven gebruikt men enkel nog indien er maar 1 loc actief is en deze niet voorzien is van 100% tractie of bij herfstweer. In alle andere gevallen volstaat 1 HLE18 echt wel voor die trein. Bij 2 locomotieven mag er dus 1 uitvallen. Als het totale gewicht een waarde X niet overschreden heeft zal er zelfs geen vertraging aan gegeven worden.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 08 feb 2024, 19:51
door 260689
Wat is allemaal toegelaten op L2:

T18/19
I11BDX
M7BDx
M7BMX

Wat is allemaal toegelaten op L4:

T18/19
M6BX
M7BDx
M7BMX

(AM08 is sinds 12/12/21 niet meer toegelaten)

Dit komt uit een intern document van instructie.