Pagina 1 van 6

Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 09:42
door daanv
De nmbs heeft op Facebook aangekondigd dat vanaf 5 februari de dienstregeling lichtjes verandert. Iemand een idee wat precies en of er grotere wijzigingen zijn dan hier en daar een minuutje vroeger of later?

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 09:57
door trainfan03
Qua uren enzo heb ik zelf geen flauw idee. Het enige wat ik weet is dat de mergpijp / hondenknook vanaf dan in dienst zou moeten komen op de P7400 / 7401 / 8400 / 8401 en enkele 51xx'en...

AfbeeldingB76xxx--2024-01-27--007 Neerwinden by Philippe Smets, on Flickr

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 16:40
door desirootje
zou dit soort trein een test zijn om te zien of dit soort stammen werkt? Het zou nodig kunnen zijn als we na 2025 nog steeds een materieelachterstand hebben? Dan moet Alstom wel de Bmx en Bdx voorrang verlenen...

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 19:37
door trainfan03
desirootje schreef: 31 jan 2024, 16:40 zou dit soort trein een test zijn om te zien of dit soort stammen werkt? Het zou nodig kunnen zijn als we na 2025 nog steeds een materieelachterstand hebben? Dan moet Alstom wel de Bmx en Bdx voorrang verlenen...
Dit was inderdaad een test, alleen staat deze blijkbaar ingepland vanaf maandag om daadwerkelijk diensten te gaan rijden, om zo HLE 18s vrij te krijgen... Of het echt ingepland is, gaan we pas weten als de bot het ons kan bevestigen :)

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 19:46
door rvdborgt
daanv schreef: 31 jan 2024, 09:42 De nmbs heeft op Facebook aangekondigd dat vanaf 5 februari de dienstregeling lichtjes verandert. Iemand een idee wat precies en of er grotere wijzigingen zijn dan hier en daar een minuutje vroeger of later?
Het Facebook-team beweert, zoals bijna altijd, dat het om "lichte aanpassingen" zou gaan. Dat wil echter niet echt iets zeggen, want onder die noemer vielen in het verleden o.a. zaken als vroeger vertrekken of haltes overslaan.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 21:15
door jan_olieslagers
Maar wat is dat nu voor een treinsamenstelling? Ik zie vier M7's, wellicht twee gemotoriseerde en twee niet-gemotoriseerde?
Kan men het beschouwen als twee gelijke stammen van vier aanelkaar gekoppeld?
Wat zijn de andere rijtuigen? M4 of een of andere I-variant?
Excuus als dit domme vragen zijn...

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 21:22
door trainfan03
Dat is een dubbele MUX (twee gekoppelde stammen) met als samenstelling

M7 Bmx (gemotoriseerde stuurpost, tweede klasse)
M4 B (tweede klasse)
M4 B (tweede klasse)
M7 BDx (stuurpost met multifunctioneel compartiment)

en dat dan dubbel.

Ze gingen blijkbaar wel nog kijken om er misschien een eerste klasse rijtuig tussen te gooien of nog een extra M4-rijtuig. Maarja, het is alleszins geen hoogvlieger & zal waarschijnlijk niet zo denderend rijden (toch zeker niet in het begin, als ze überhaupt in dienst komen)

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 21:31
door desirootje
trainfan03 schreef: 31 jan 2024, 19:37 Dit was inderdaad een test, alleen staat deze blijkbaar ingepland vanaf maandag om daadwerkelijk diensten te gaan rijden, om zo HLE 18s vrij te krijgen... Of het echt ingepland is, gaan we pas weten als de bot het ons kan bevestigen :)
Dat weet ik, maar ik vraag me af of deze nu getest wordt om nog M4'en te kunnen gebruiken in 2026 in geval van nood.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 21:38
door trainfan03
desirootje schreef: 31 jan 2024, 21:31 Dat weet ik, maar ik vraag me af of deze nu getest wordt om nog M4'en te kunnen gebruiken in 2026 in geval van nood.
Goede vraag, ik weet het niet. Het zou kunnen, zodat de stuurposten er uit kunnen, maar de rijtuigen nog blijven verder rijden.
Het is alleszins met M7 Bmx'en om zo de HLE 18's te kunnen vrijmaken die nu met M4 stuurposten rijden, aangezien we met een tekort aan 18's zitten door de problematiek op Luik - Aken...

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 31 jan 2024, 22:47
door fcmaster2323
trainfan03 schreef: 31 jan 2024, 09:57 Qua uren enzo heb ik zelf geen flauw idee. Het enige wat ik weet is dat de mergpijp / hondenknook vanaf dan in dienst zou moeten komen op de P7400 / 7401 / 8400 / 8401 en enkele 51xx'en...

AfbeeldingB76xxx--2024-01-27--007 Neerwinden by Philippe Smets, on Flickr
Frankenstein…

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 01 feb 2024, 11:29
door dovaere
trainfan03 schreef: 31 jan 2024, 21:38 Het is alleszins met M7 Bmx'en om zo de HLE 18's te kunnen vrijmaken die nu met M4 stuurposten rijden, aangezien we met een tekort aan 18's zitten door de problematiek op Luik - Aken...
Bedoel je met "de problematiek" het feit dat er 3x2 HLE18-locs nodig zijn om ook na eind 2025 naar Aken te kunnen blijven rijden?
Of, omdat je zo expliciet in die richting wijst: zijn er misschien locs gesneuveld in Aken (Duitse spanning van 15 kV)?

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 01 feb 2024, 11:54
door Steve
Ik vraag me toch ook af waar het grote gebrek aan HLE 18 intussen vandaan komt, zeker als je weet dat er al veel M7 Bmx ingestroomd is en dat die in een aantal gevallen voor rechtstreekse vervanging van HLE 18/19 heeft gezorgd (bv. op Blankenberge-Genk), volgens mij toch meer dan de beperkte extra behoefte die ontstaan zal zijn door de trein naar Aken of het uit dienst nemen van een aantal HLE 21/27. En is het ook geen optie om de HLE 13 opnieuw wat intensiever te gebruiken, ik heb niet de indruk dat de 14 (?) locs die bij de NMBS achtergebleven zijn echt naar volledige beschikbaarheid ingezet worden?

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 01 feb 2024, 14:32
door maarten
fcmaster2323 schreef: 31 jan 2024, 22:47
Frankenstein…
Geïnverteerde Desiro HC :lol:

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 01 feb 2024, 15:13
door fcmaster2323
desirootje schreef: 31 jan 2024, 21:31
trainfan03 schreef: 31 jan 2024, 19:37 Dit was inderdaad een test, alleen staat deze blijkbaar ingepland vanaf maandag om daadwerkelijk diensten te gaan rijden, om zo HLE 18s vrij te krijgen... Of het echt ingepland is, gaan we pas weten als de bot het ons kan bevestigen :)
Dat weet ik, maar ik vraag me af of deze nu getest wordt om nog M4'en te kunnen gebruiken in 2026 in geval van nood.
2026? Dacht dat de M4 er zo snel mogelijk uit ging?

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 01 feb 2024, 16:19
door trainfan03
dovaere schreef: 01 feb 2024, 11:29
trainfan03 schreef: 31 jan 2024, 21:38 Het is alleszins met M7 Bmx'en om zo de HLE 18's te kunnen vrijmaken die nu met M4 stuurposten rijden, aangezien we met een tekort aan 18's zitten door de problematiek op Luik - Aken...
Bedoel je met "de problematiek" het feit dat er 3x2 HLE18-locs nodig zijn om ook na eind 2025 naar Aken te kunnen blijven rijden?
Of, omdat je zo expliciet in die richting wijst: zijn er misschien locs gesneuveld in Aken (Duitse spanning van 15 kV)?
Er zijn al een paar HLE 18's gesneuveld in Aken inderdaad. Weet wel niet of het aan de spanning lag of ze daar gewoon allemaal graag in panne vallen, maar ik heb toch weet van (minstens) twee locs...