Uitval treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Uitval treinen

Bericht door Portbou »

TB_worden schreef: 19 jan 2024, 15:45 Toen een minuutje voor de aankomst plots toch => 3 verscheen nog veel mensen zien lopen :wink:
Ik vind dat niet grappig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitval treinen

Bericht door Steven »

Die ontkoppeling kan meerdere oorzaken hebben. De beugel was gebroken heb ik gezien dus voor hetzelfde geld zat in die ene beugel een fout vanuit de fabriek die ontsnapt is aan het oog. Wie zal het zeggen. Waarom die brak is dus de vraag.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Uitval treinen

Bericht door Klassiekje »

En nog een tweede erbij.

We zullen maar zwijgen zeker.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Uitval treinen

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef: 19 jan 2024, 16:08
Klassiekje schreef: 19 jan 2024, 12:46 Als er door een grote hoeveelheid sneeuw een egale laag wordt gevormd heeft de ETCS-radar daar blijkbaar problemen mee met foutieve snelheidsweergaves tot gevolg.
Om één of andere reden hebben vooral de MR96 daar nu last mee, maar alleen op plaatsen waar er nog veel sneeuw ligt dus.

Maar dat is toch geen nieuw probleem , in Zwitserland 10-15 jaar geleden wel...toen men radar koos omdat de wielen veel te veel bleken te slippen om een goed afstandsmeting mogelijk te maken voor ETCS. Hoe de problemen daar toen opgelost zijn weet ik niet meer...
Theo,je moet het meer zoeken in de richting van «  sneeuw en wat erna » ttz de echte problemen zitten hem in het dooien. Maar niet enkel door het verhoging van de temperatuur van het weder maar door de warmte van bepaalde technische uitrustingen. Daar krijg je dooiwater , hoe miniem ook,die overal gaat binnendringen en later eventueel ijzel gaat worden door de sterk verlaging van de omgevingstemeratuur (Bv gedurende de nacht).
Dat was ook het geval na onderzoek naar de 5 Eurostars die in panne vielen in 2008. Sneeuwindringing bij 300km/h ,eenmaal in de tunnel, dooi bij 26 graden, dooiwaterinfiltratie en énorme kortsluitingen in de powercars..
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Uitval treinen

Bericht door Portbou »

nighttrain schreef: 19 jan 2024, 20:57 en later eventueel ijzel gaat worden door de sterk verlaging van de omgevingstemeratuur (Bv gedurende de nacht).
NMBS lijkt nochtans te zeggen dat de treinen onder spanning blijven en op minimumtemperatuur.
Dan zou het toch niet mogen kunnen dat er opnieuw ijzel ontstaat ?
Bijlagen
1.jpg
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Uitval treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, dat gaat toch eerder over de temperatuur binnen in het rijtuig? Het lijkt me lastig en duur om de temperatuur van een pantograaf te onderhouden.

Ter anderer zijde moet men toch ook kunnen gezegd hebben dat dergelijke problemen veel minder voorkwamen bij het materiaal van "vroeger" - getuige de klassiekjes die men opnieuw van stal heeft gehaald om naar Aachen te bollen. Okee, die deden en doen geen 300 km/h, maar ze waren en zijn wel adekwaat voor de snelheden waarvoor ze ontworpen en bedoeld waren. De Eurostars blijkbaar niet.

@hieronder: dit is misschien woordenklieverij, maar "spanning" doet niets om ijsvorming te vermijden. Als er stroom vloeit door een weerstand dan ontstaat daar warmte, en dat kan helpen; maar er is geen sprake van stroom en ook de weerstand wordt geacht minimaal te zijn. Dus dat "onder spanning blijven" heeft misschien zijn nut voor de diverse systemen in de loc, maar aan de panto doet het op zich niets.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 19 jan 2024, 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Uitval treinen

Bericht door ovspotter_be »

De locomotieven blijven 's nachts onder de spanning staan om problemen met een vastgevroren pantograaf 's ochtends te vermijden.
En de rijtuigen behouden 's nachts inderdaad een minimale temperatuur, maar enkel langs de binnenkant worden deze opgewarmd tot een temperatuur van 5°C.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitval treinen

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 19 jan 2024, 21:21
nighttrain schreef: 19 jan 2024, 20:57 en later eventueel ijzel gaat worden door de sterk verlaging van de omgevingstemeratuur (Bv gedurende de nacht).
NMBS lijkt nochtans te zeggen dat de treinen onder spanning blijven en op minimumtemperatuur.
Dan zou het toch niet mogen kunnen dat er opnieuw ijzel ontstaat ?
Dat gaat over het interieur. De ijzel die ontstaat op rijtuigen buitenkant dan vooral bij overgang van rijtuigen en dus ook waar kabels zijn en bijgevolg stekkers …
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Uitval treinen

Bericht door nighttrain »

ovspotter_be schreef: 19 jan 2024, 21:28 De locomotieven blijven 's nachts onder de spanning staan om problemen met een vastgevroren pantograaf 's ochtends te vermijden.
En de rijtuigen behouden 's nachts inderdaad een minimale temperatuur, maar enkel langs de binnenkant worden deze opgewarmd tot een temperatuur van 5°C.
Vroeger als we vriesdienst deden moesten we volgens het boekje,regelmatig het materiaal bewegen,pantos neerlaten en lichten, deuren van de stellen en openen en sluiten...alsook de rem bedienen. Noodremmingen uitvoeren met veel alcohollucht in de stuurpost.
En het belangrijkste op de electrische locs was de ventilatie in werking houden.
Het op en neerlaten van de panto deed de eventuele ijslaag op de bovenleiding knakken en verhinderde het vast vriezen van de scharnieren van de pantos.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitval treinen

Bericht door Steven »

Het uitvoeren van vriesdiensten bestaat nog steeds.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Uitval treinen

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: 19 jan 2024, 20:57
Maar dat is toch geen nieuw probleem , in Zwitserland 10-15 jaar geleden wel...toen men radar koos omdat de wielen veel te veel bleken te slippen om een goed afstandsmeting mogelijk te maken voor ETCS. Hoe de problemen daar toen opgelost zijn weet ik niet meer...
[/quote]
Theo,je moet het meer zoeken in de richting van «  sneeuw en wat erna » ttz de echte problemen zitten hem in het dooien. Maar niet enkel door het verhoging van de temperatuur van het weder maar door de warmte van bepaalde technische uitrustingen.
[/quote]

Het probleem is Zwitserland ging echt over de meting van de afgelegde afstand met een radar snelheidsmeting.

Ik vind alleen een spoor in een oude mail van 2007...iets met introductie van ETCS2 in Zwitserland, hoofdprobleem bleek de dekking van de radiocommunicatie en de afstandsmeting in de winter. Mijn Zwitserse tijdschriften van toen heb ik niet meer... :( :(
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Uitval treinen

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef: 19 jan 2024, 22:51
nighttrain schreef: 19 jan 2024, 20:57
Maar dat is toch geen nieuw probleem , in Zwitserland 10-15 jaar geleden wel...toen men radar koos omdat de wielen veel te veel bleken te slippen om een goed afstandsmeting mogelijk te maken voor ETCS. Hoe de problemen daar toen opgelost zijn weet ik niet meer...
Theo,je moet het meer zoeken in de richting van «  sneeuw en wat erna » ttz de echte problemen zitten hem in het dooien. Maar niet enkel door het verhoging van de temperatuur van het weder maar door de warmte van bepaalde technische uitrustingen.
[/quote]

Het probleem is Zwitserland ging echt over de meting van de afgelegde afstand met een radar snelheidsmeting.

Ik vind alleen een spoor in een oude mail van 2007...iets met introductie van ETCS2 in Zwitserland, hoofdprobleem bleek de dekking van de radiocommunicatie en de afstandsmeting in de winter. Mijn Zwitserse tijdschriften van toen heb ik niet meer... :( :(
[/quote]
Mischien hier. https://www.era.europa.eu/system/files/ ... v150_0.pdf
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Uitval treinen

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: 20 jan 2024, 14:38
dentheo schreef: 19 jan 2024, 22:51 Het probleem is Zwitserland ging echt over de meting van de afgelegde afstand met een radar snelheidsmeting.

Ik vind alleen een spoor in een oude mail van 2007...iets met introductie van ETCS2 in Zwitserland, hoofdprobleem bleek de dekking van de radiocommunicatie en de afstandsmeting in de winter. Mijn Zwitserse tijdschriften van toen heb ik niet meer... :( :(
Mischien hier. https://www.era.europa.eu/system/files/ ... v150_0.pdf
Ik zal eens kijken , maar versie 1 van dat document is van 2011, vier jaar na de problemen in Zwitserland..
315 blz....oef.

Met vriendelijke groeten,

Theo
Theo
Groeten vanop de Heide
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Uitval treinen

Bericht door Klassiekje »

Voor de zoveelste keer in enkele weken een bovenleidingsbreuk in de buurt van Mechelen :roll:

Onderhoud is blijkbaar overal de laagste prioriteit.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Uitval treinen

Bericht door trainfan03 »

Is dat niet al de derde storing op korte tijd?

Eerst de brand in de seinkeet en dan twee keer bovenleidingsbreuk?
Plaats reactie