"Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Bericht door Shrek »

Dat ziet er al een stuk correcter uit. Zou HLN een rechtzetting publiceren?
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Bericht door jan_olieslagers »

Zou HLN een rechtzetting publiceren?
Alleen als ze ertoe verplicht worden, vrees ik. Ik zou het iets voor NMBS vinden om het te eisen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Bericht door overweg13 »

Mag ik ook even een erg sentimentele en dito individuele reactie toevoegen? Het hele gedoe van donderdagavond en de richting waarin het incident nu lijkt te evolueren, heeft me duidelijk gemaakt dat ik nog wel geef om onze Belgische treinen, ook al leek ik in de voorbije maanden naar een doodgewone reiziger te evolueren.
Met vriendelijke groet

overweg13
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Bericht door TB_worden »

Steven schreef: 20 nov 2023, 00:49 De treinbegeleidster in kwestie heeft een vrij negatieve reputatie bij een hele hoop personeel. Het is niet de eerste keer dat ze gratuite mededelingen doet die niet stroken met de waarheid. Er zijn al verschillende machinisten die niet meer met haar willen samenwerken.
Hoe werkt dat dan? Op 'mijn' lijn 's morgens zie ik heel vaak dezelfde treinbegeleidsters opduiken, het is toch onvermijdelijk dat je dan ook vaak met dezelfde machinisten op pad bent? Gemakkelijk om te plannen is dat toch niet...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Bericht door Steven »

Dat valt niet op 1-2-3 uit te leggen. Het basisprincipe is dat men eerst treinen gaat inplannen en dat men op basis daarvan personeel gaat inplannen. In kleinere standplaatsen is de kennis van het net wat beperkter voor zowel treinbestuurders als treinbegeleiders. De kans dat je daar al eens met een zelfde collega werkt is dus voldoende groot. Maar standplaatsen zoals Antwerpen Brussel of Gent hebben heel wat personeel dat verspreid over een groot deel van het land ingezet is. De kans dat je dan regelmatig met dezelfde collega samenwerkt is klein. In Brussel zuid hebben ze ook heel wat diensten waarbij de TBG van een andere standplaats is dan Brussels. De diensten tussen beide soorten personeel lopen dus niet noodzakelijk parallel. Komt ook omdat een treinbestuurder ook nog ledige ritten doet waarbij geen tbg betrokken is. Uitwijken van treinen of aan perron brengen vanaf bundels is in de meeste gevallen zonder treinbegeleider. Die komt er bij eens de trein dan aan perron staat.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Bericht door ovspotter_be »

Sommige standplaatsen zoals Mechelen hebben ook enkel treinbegeleiders en geen treinbestuurders en omgekeerd.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Bericht door LML »

Als je al leest uit welke gazet het komt: HLN = Het Laagste Nieuws...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Bericht door Accelerat »

Shrek schreef: 20 nov 2023, 11:44 Dat ziet er al een stuk correcter uit. Zou HLN een rechtzetting publiceren?
Er staat inmiddels in het stuk dat er geen rode seinen zouden zijn gepasseerd. De rest van de sensatie staat er, uiteraard zoals bij HLN, nog wel in.
Plaats reactie