Pagina 1 van 3

Toekomst M5

Geplaatst: 01 nov 2023, 22:22
door trainfan03
Ik heb niet meteen een ander onderwerp gevonden dat hier over gaat gevonden.

Hoe zit het eigenlijk met de toekomst van de M5-rijtuigen nu de HLE 21/27 er uit zullen gaan? Heb wel al M4 stuurposten met HLE 18 zien samenrijden; maar M5 stuurposten tot op heden nog niet. Ze hebben mij ook wijsgemaakt dat de stuurposten er uit zouden gaan eind 2024 en dat de rijtuigen in sandwichsamenstelling zouden gaan rijden. Dat er rijtuigen verbouwd zouden zijn met omvormers in de rijtuigen; kan dit überhaupt? Het zou zo blijkbaar al hebben rondgereden.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 01 nov 2023, 22:34
door 260689
M5 stuurrijtuigen gaan altijd altijd blijven want er is geen plaats om de gewone M5 rijtuigen te voorzien van een omvormer, laat staan om daar nog meer kosten en tijd in te steken. M5 stuurrijtuigen gaan dus vanaf de moment daar is om ETCS zullen ze gebruikt worden voor P-treinen, kop/staart een locomotief of gesleept.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 01 nov 2023, 23:47
door trainfan03
Zijn er al M5 stuurposten met ETCS ingebouwd; of gaat dat er ook niet van komen?

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 01 nov 2023, 23:59
door 260689
trainfan03 schreef: 01 nov 2023, 23:47 Zijn er al M5 stuurposten met ETCS ingebouwd; of gaat dat er ook niet van komen?
Er was daar eens een gerucht van, maar er is niets dat wijst dat deze ETCS zouden krijgen. Tenzij dit al veranderd zou zijn.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 01:34
door Shrek
Het oorspronkelijke plan was dat er genoeg M7's zouden zijn om de M5 uit dienst te kunnen nemen. Maar gezien niet alle opties uit het initiële M7-contract gebruikt gaan worden en het treinverkeer almaar toeneemt, zullen er niet genoeg M7 zijn om de M5 met pensioen te kunnen sturen. Minstens tot de komst van de MS30 zullen ze dus nog moeten rijden. Omdat het eigenlijk niet voorzien was is er dus geen goed plan voor deze rijtuigen. Intussen is de MUX functie om ze met HLE18 te laten werken al in orde gebracht. Gezien de NMBS intussen wereldkampioen is in het inbouwen van ETCS in oude treinen gok ik dat ze dat ook met de M5 wel gaan doen.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 11:17
door Klassiekje
Er is denk ik al een proefopstelling geweest.
Het lijkt mij wel sterk dat dit gaat slagen. De batterijen van het stuurrijtuig zijn zonder EVC al een ramp.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 11:35
door LML
M5-stuurrijtuigen eruit halen wil ook zeggen minder zitplaatsen. Ik denk ook eerder dat er een loc voor en achter wordt geplaatst en er in sandwich wordt gereden, met of zonder stuurrijtuigen ertussen...

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 11:41
door 260689
Een M5 trein kan niet rijden zonder stuurrijtuig. Daar zit immers de omvormer die voorzien is voor de gehele trein van hoogspanning te voorzien.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 11:48
door trainfan03
Klassiekje schreef: 02 nov 2023, 11:17 Er is denk ik al een proefopstelling geweest.
Het lijkt mij wel sterk dat dit gaat slagen. De batterijen van het stuurrijtuig zijn zonder EVC al een ramp.
Ik heb inderdaad al van iemand gehoord dat die proefopstelling "succesvol" had gereden op de Hamont - Antwerpen (met mensen op). Het heeft wel maar één keer gereden als ik mij niet vergis en dan was het terug met stuurpost.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 11:54
door trainfan03
260689 schreef: 02 nov 2023, 11:41 Een M5 trein kan niet rijden zonder stuurrijtuig. Daar zit immers de omvormer die voorzien is voor de gehele trein van hoogspanning te voorzien.
Dat dacht ik ook; tot die ene stam zonder stuurpost schijnbaar "werkend" rond reed; zou wel om een omgebouwde stam gaan (een probeersel achtig iets?)

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 15:07
door Portbou
LML schreef: 02 nov 2023, 11:35 M5-stuurrijtuigen eruit halen wil ook zeggen minder zitplaatsen. Ik denk ook eerder dat er een loc voor en achter wordt geplaatst en er in sandwich wordt gereden, met of zonder stuurrijtuigen ertussen...
De zoveelste tijdelijke oplossing waarbij een locomotief verspild wordt...

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 16:09
door Klassiekje
trainfan03 schreef: 02 nov 2023, 11:48
Klassiekje schreef: 02 nov 2023, 11:17 Er is denk ik al een proefopstelling geweest.
Het lijkt mij wel sterk dat dit gaat slagen. De batterijen van het stuurrijtuig zijn zonder EVC al een ramp.
Ik heb inderdaad al van iemand gehoord dat die proefopstelling "succesvol" had gereden op de Hamont - Antwerpen (met mensen op). Het heeft wel maar één keer gereden als ik mij niet vergis en dan was het terug met stuurpost.
Dat lijkt me vrij ongeloofwaardig.
Ik had het gewoon over een aangepaste stuurtafel wat natuurlijk nodig is om de DMI in te passen.
Dat elk rijtuig een omvormer zou krijgen lijkt me sterk.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 16:17
door LML
Portbou schreef: 02 nov 2023, 15:07
LML schreef: 02 nov 2023, 11:35 M5-stuurrijtuigen eruit halen wil ook zeggen minder zitplaatsen. Ik denk ook eerder dat er een loc voor en achter wordt geplaatst en er in sandwich wordt gereden, met of zonder stuurrijtuigen ertussen...
De zoveelste tijdelijke oplossing waarbij een locomotief verspild wordt...
Heb jij dan een oplossing...?

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 16:59
door Portbou
LML schreef: 02 nov 2023, 16:17 Heb jij dan een oplossing...?
Neen, ik ben geen ingenieur en ik heb dus niet de oplossing. Ieder zijn job.

Het is niet omdat ik zelf geen oplossing heb dat ik niet mag aanklagen dat er middelen verspild worden.
En al helemaal als die verspilling plaats vindt in een onderneming die ieder jaar miljarden belastinggeld krijgt.

Re: Toekomst M5

Geplaatst: 02 nov 2023, 18:22
door Steven
trainfan03 schreef: 02 nov 2023, 11:54
260689 schreef: 02 nov 2023, 11:41 Een M5 trein kan niet rijden zonder stuurrijtuig. Daar zit immers de omvormer die voorzien is voor de gehele trein van hoogspanning te voorzien.
Dat dacht ik ook; tot die ene stam zonder stuurpost schijnbaar "werkend" rond reed; zou wel om een omgebouwde stam gaan (een probeersel achtig iets?)
Onmogelijk te realiseren. Je hebt dat stuurrijtuig nodig. Anders geen laagspanning voor verlichting, deuren, omroep.