Storm Ciaran

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Storm Ciaran

Bericht door Dieselfreak »

rvdborgt schreef: 03 nov 2023, 15:04Voorlopig zijn uitgevallen: 9219, 9223 en 9228 (dat is zo te zien dezelfde stam als de 9223):
https://treinposities.nl/treinseries/9200/2023-11-3
Voor de 9224 (normaliter dezelfde stam als de 9219) is een andere stam ingezet.
De 9243 (dezelfde stam als de 9228) rijdt wel weer.
Omdat er momenteel tussen Amsterdam en Rotterdam niet gereden wordt, zou er meer materieel op reserve moeten staan.
Ah, maar dat zijn treinen tussen Amsterdam en Brussel. Die hebben toch niets te maken met mijn route morgen? (Gent - Luik-Guillemins, Luik-Guillemins - Maastricht)
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Storm Ciaran

Bericht door Steven »

Ik gaf al voorbeelden van uitgevallen ritten, ik zei nooit iets over impact voor jou rit, ik ken niet de hele lijst uit het hoofd maar wou enkel duidelijk maken dat je rekening moet houden met extra uitvallen door de impact van de storm. Deze heeft als effect dat her en der materieel niet op zijn plaats staat zoals voorzien.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Storm Ciaran

Bericht door traindriverbe »

Yassine_TB schreef: 03 nov 2023, 14:59 Ik heb de adhesie op de helling tussen Luik en Ans nog nooit zo slecht geweten als tijdens deze storm. Met de E544 ben ik de helling bijna niet bovengeraakt (ondanks dat ik twee locs had), op een bepaald moment was het kruipen aan 2km/u.

De E542 was er al stilgevallen, dus we stonden daar bijna stil met twee treinen :)
Had net zelfde gevoel gisteren , op L60 tss Dendermonde en Jette was het overal slippen , zowel tijdens het tractioneren als remmen :roll:
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Storm Ciaran

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 03 nov 2023, 12:01 De maatregelen aan de kust leken mij misschien verdedigbaar, maar hier in de Kempen was het toch maar een mager stormpje. Als de snelheidsbeperkingen al noodzakelijk zouden geweest zijn, zegt dat vooral veel over de staat van onze infrastructuur (en daar reken ik uiteraard ook de omgeving bij)
In Henegouwen windstoten van 108 km/h en ook tussen tussen Ottignies en Fleurus verschillende bomen op het spoor. Dat is niet bepaald de kuststreek dacht ik.

Wat dat 'mager' stormpje in de Kempen betreft: waar kwamen die op het spoor gewaaide bomen op L15 (2 plaatsen) dan wel vandaan?
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Storm Ciaran

Bericht door FLV-FGSP »

Bij de informatievoorziening waren er nog wel wat pijnpunten:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/03 ... agen-over/
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door overweg13 »

Nu Ciaran gaan liggen is, wil ik graag nog even terugkomen op de storm van januari 1990.Ik zou dit niet doen mocht het openbaar vervoer hier geen rol in spelen. Rond 15:30 stond ik nog les te geven op een tot klaslokaal gerecycleerde zolderruimte van het Onze-Lieve-Vrouwecollege in Halle. Tijdens de doortocht van het koufront kraakten de dakspanten en het bord ging zacht deinend mee op het ritme van de windstoten. Na de les ging ik naar het station van Halle want er stond een vergadering van de TTB gepland in Gent. In Halle stond eigenaardig genoeg een trein klaar die eigenlijk richting lijn 96 moest, maar dat was onmogelijk geworden omdat bomen de bovenleidingen beschadigd hadden. Ik waagde het er toch maar op. In Brussel-Zuid heerste een onoverzienbare chaos. Geen haar op mijn hoofd dat er nog aan dacht om naar Gent te sporen, laat staan dat ik met de trein terug zou rijden naar Halle: het regende, afschaffingen en vertragingen. En dus besloot ik mijn geluk te wagen met bus HL die toen nog van het Rouppeplein vertrok. Iemand liep wanhopig zijn hoed achterna die met gemak een verdieping of zeven van de Zuidertoren hoog vloog; een postbode moest toezien hoe het gros van de brieven die hij uit een rode postbus haalde, ontsnapten.
De terugrit met de HL verliep alles bij elkaar nog vrij voorspoedig: alleen in Sint-Pieters-Leeuw moesten we even door een verkaveling met de gelede bus omdat een boom de Europalaan versperde. In Halle belde ik mijn vrouw; zij was zo attent om onderweg met een handanemometer de windsnelheid te meten: ze haalde een windstoot van 10 bf, wat ikzelf in 40 jaar weerwaarnemingen nog nooit gemeten heb. Ik benijd het haar nog altijd een beetje, al is het misschien toch beter dat we het niet meer moeten meemaken.
's Anderendaags was het treinverkeer zo goed als normaal. Ik verkende een traject voor een wandeling met mijn clubje: hoogspanningsmasten lagen er hier en daar geknakt bij en zelfs jaren later waren sommige boswandelingen (o.a. in de Gaume) moeilijk door omgevallen bomen, die soms in massa tegen de grond gesmakt waren.

Voor de petit histoire: ik treinde naar Brussel in mr 631 (van Haine-Saint-Pierre) met trein 2213 - veronderstel ik, vermoedelijk had de trein een ander nummer maar reed hij in de dienstregeling van de 2213. De bus die me naar Halle bracht, was de 2196, een Van Hool AG280/4, die met 19 minuten in Halle aankwam.
Misschien dat nu al beter te begrijpen valt waarom ik Cieran toch wel enigszins durf relativeren.
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Storm Ciaran

Bericht door pietje »

DR-fan schreef: 04 nov 2023, 09:17 Wat dat 'mager' stormpje in de Kempen betreft: waar kwamen die op het spoor gewaaide bomen op L15 (2 plaatsen) dan wel vandaan?
Dat heb ik toch uitgelegd: van gebrekkig onderhoud van bomen en bossen.
Als alle bomen naast spoorwegen volgens de wetgeving zouden beperkt worden, kunnen die hoegenaamd niet op de sporen terecht komen.
Net zoals rondvliegende tuinhuisjes en tramopolines: in het oostelijk deel van België waren de windsnelheden echt niet van die sterkte dat normaal bevestigd materiaal zou kunnen gaan vliegen.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Storm Ciaran

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 04 nov 2023, 11:59
DR-fan schreef: 04 nov 2023, 09:17 Wat dat 'mager' stormpje in de Kempen betreft: waar kwamen die op het spoor gewaaide bomen op L15 (2 plaatsen) dan wel vandaan?
Dat heb ik toch uitgelegd: van gebrekkig onderhoud van bomen en bossen.
Als alle bomen naast spoorwegen volgens de wetgeving zouden beperkt worden, kunnen die hoegenaamd niet op de sporen terecht komen.
Net zoals rondvliegende tuinhuisjes en tramopolines: in het oostelijk deel van België waren de windsnelheden echt niet van die sterkte dat normaal bevestigd materiaal zou kunnen gaan vliegen.
Wel, als dan al die bomen gebrekkig onderhouden zijn, was die snelheidsbeperking dus wel degelijk verantwoord.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Storm Ciaran

Bericht door DR-fan »

overweg13 schreef: 04 nov 2023, 10:55 Misschien dat nu al beter te begrijpen valt waarom ik Cieran toch wel enigszins durf relativeren.
De omstandigheden waren donderdag wel anders, zoals ook door het KMI werd uitgelegd (tenminste op de VRT): de bomen houden in 2023 langer hun bladeren en hebben dus veel meer last van de wind (zeilwerking) dan in januari. Dat gecombineerd met een door regenwater oververzadigde bodem zorgde voor een verminderde weerstand tegen rukwinden.

Je eerdere opmerkingen over de "goede" jaren '70 en '80 wil ik ook relativeren. In je regio was toen enkel L96 geëlektrificeerd, de rest moest het doen met diesels die aan 90 tot 100 km/h door het landschap dokkerden. Dan heeft een aanrijding met een boom heel wat minder gevolgen dan met een elektrische trein aan 140 of 160 km/h.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door overweg13 »

DR-fan schreef: 04 nov 2023, 12:54
overweg13 schreef: 04 nov 2023, 10:55 Misschien dat nu al beter te begrijpen valt waarom ik Cieran toch wel enigszins durf relativeren.
De omstandigheden waren donderdag wel anders, zoals ook door het KMI werd uitgelegd (tenminste op de VRT): de bomen houden in 2023 langer hun bladeren en hebben dus veel meer last van de wind (zeilwerking) dan in januari. Dat gecombineerd met een door regenwater oververzadigde bodem zorgde voor een verminderde weerstand tegen rukwinden.

Je eerdere opmerkingen over de "goede" jaren '70 en '80 wil ik ook relativeren. In je regio was toen enkel L96 geëlektrificeerd, de rest moest het doen met diesels die aan 90 tot 100 km/h door het landschap dokkerden. Dan heeft een aanrijding met een boom heel wat minder gevolgen dan met een elektrische trein aan 140 of 160 km/h.
Laat me dan toe ook jou te corrigeren: lijn 96 was uiteraard allang geëlektrificeerd en de refertesnelheid was 140, zelfs over de sporen 3 en 4 in Halle. Lijn 94 was al enkele jaren geëlektrificeerd in 1990 (want dat was het jaar van de reeks stevige stormen waar ik het over had) en ook daar was de refertesnelheid op 140 km/u gebracht, al waren er nog zones met 120 en 90, o.a. bij het naderen van Halle. En zelfs voor die elektrificatie haalden de diesels op lijn 94 120 km/u.
Wat die omstandigheden betreft: ik heb die dag ook iemand horen beweren (Bram of David, ik weet het niet meer precies) die zeiden dat de herfstbladeren niet echt een rol speelden, omdat de meeste nu al een tijdje los zitten. Ik denk dat het Bram was die in de namiddag ook stelde dat dit een gewone storm was, zoals je er elk jaar één kunt verwachten, soms meer dan één. Maar ja, met al die codes wordt alles flink opgeklopt en de media spelen daar gretig op in.
Met vriendelijke groet

overweg13
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Storm Ciaran

Bericht door DR-fan »

Zoals de Duitsers zeggen: wie kan lezen heeft een voordeel. Ik had het duidelijk over de jaren '70 en '80, niet 1990 - de tijd van de door jou aangehaalde affiches.

Wat al die beterweters hier wel eens vergeten is dat een trein bij een versperring niet zomaar even een blokje kan omrijden zoals een bus. Omgewaaide bomen kan je ook niet voorspellen, dus alle maatregelen die de NMBS en/of Infrabel neemt zijn per definitie onaangekondigd en na de feiten. Kort na de middag deed deze situatie zich voor met E2212 tussen Erembodegem en Denderleeuw:

Afbeelding

Aan maximaal 80 km/h kon tijdig geremd worden (deze trein stopt niet in Erembodegem). Aan 120 km/h was de kans op een aanrijding zeer groot en zou gegarandeerd de bovenleiding naar beneden gekomen zijn. Overdreven maatregel?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door overweg13 »

Oké, relativeren is natuurlijk niet altijd gemakkelijk op een forum als dit. Ik doe een poging. Ik kan me best voorstellen dat het voor treinbestuurders niet prettig rijden is - en dat is een understatement - als je op elk moment geconfronteerd kan worden met bomen of takken of allerlei andere rondvliegende voorwerpen. Ik begrijp dus goed dat het er van in de stuurpost helemaal anders uitziet dan van uit de huiskamer. Maar aan de basis van het probleem ligt toch het gebrek aan preventief kappen langs de sporen en de nonchalance van burgers die langs de spoorweg wonen en die niet meer geleerd hebben om zich te wapenen tegen rukwinden. Laat men daar maar eens werk van maken, met 96 uur spoorwegstaking in het verschiet kan het niet moeilijk zijn om dat op de agenda te zetten... (En nieuw is dit niet: we zijn ooit in Naninne gestrand op weg naar Libramont omdat verse sneeuw in april de takken van bomen langs de spoorweg die al in blad stonden deed doorbuigen tot op de bovenleiding. Hopen dat het nu snel allemaal in orde komt is dus waarschijnlijk een ijdele bezigheid.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Storm Ciaran

Bericht door Larch »

De snelheidsbeperking was een goede maatregel gezien het feit dat er zich talloze bomen bevinden langs het spoor, die als ze vallen, het vrijeruimteprofiel van het spoor binnen dringen.
Een goede maatregel omdat het ongevallen voorkomt.

Het pijnpunt is dat reizigers en rijdend personeel ondanks deze maatregel in een chaotische situatie belanden. Deels is dat onvermijdelijk.
De permanenties worden bij meerdere incidenten overbelast. Dat is al meermaals duidelijk geworden.
Bij een aangekondigde storm is dit voorzien.

Het systeem dat bij minimale dienstregeling wordt gehanteerd (een vast koppel treinbegeleider/treinbestuurder) helpt om de permanenties te ontlasten en de chaos te beperken.
Bij de minimale dienstregeling heeft dit wel tot gevolg dat de werkwilligen gewijzigde werktijden hebben. Ik vermoed dat dit niet voorzien is voor uitzonderlijke weersomstandigheden

Ik denk dat er bij reizigers wel begrip is voor een aangepaste dienstregeling bij overmacht, op voorwaarde dat de informatiedoorstroming excellent is.

Samenvattend denk ik dat de maatregelen (snelheidsbeperking, afschaffingen P treinen...) niet buiten proportie waren. Maar dat de maatregelen qua informatiedoorstroming ontoereikend waren (aangepaste diensten, aangepaste uurregeling, versterkte permanenties...)
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Storm Ciaran

Bericht door groentje »

Dat er ook veel sneller kon worden ingegrepen heeft natuurlijk ook te maken met het veel grotere personeelsbestand van de spoorwegen in die tijd. Tot minstens in de jaren 80 was 'het spoor' minstens zo belangrijk als werkgelegenheidsverlener dan als mobiliteitsspeler. Enkele tientallen spoorlui de baan opsturen om allerhande afgebroken takken e.d. te gaan opruimen gaat dan natuurlijk veel vlotter dan vandaag, wanneer de ploeg van pakweg Denderleeuw moet tussenkomen van Geraardsbergen tot Lede en van Zottegem tot Dilbeek, dan weet je gewoon dat ze niet overal terzelfdertijd kunnen zijn.
Dit was zeker niet de zwaarste storm waar we al doorheen zijn gemoeten, en je mag er zeker van zijn dat er nog zwaardere stormen zullen volgen in de toekomst, maar de manier waarop er vroeger soms wat nonchalant werd omgegaan met de veiligheid van reizigers en personeel is misschien toch niet het nat te volgen voorbeeld. Ik sta daarom nog steeds achter de genomen maatregelen, ook als de uitwerking beter had gekund. En misschien had men zelfs nog meer verbindingen moeten isoleren, ipv de lange verbindingen maximaal behouden. Ja, het betekent meer overstappen, maar het zorgt terzelfdertijd ook dat problemen veel minder gaan uitwaaieren over het hele net...
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Storm Ciaran

Bericht door desirootje »

DR-fan schreef: 04 nov 2023, 13:40 Zoals de Duitsers zeggen: wie kan lezen heeft een voordeel. Ik had het duidelijk over de jaren '70 en '80, niet 1990 - de tijd van de door jou aangehaalde affiches.

Wat al die beterweters hier wel eens vergeten is dat een trein bij een versperring niet zomaar even een blokje kan omrijden zoals een bus. Omgewaaide bomen kan je ook niet voorspellen, dus alle maatregelen die de NMBS en/of Infrabel neemt zijn per definitie onaangekondigd en na de feiten. Kort na de middag deed deze situatie zich voor met E2212 tussen Erembodegem en Denderleeuw:

Afbeelding

Aan maximaal 80 km/h kon tijdig geremd worden (deze trein stopt niet in Erembodegem). Aan 120 km/h was de kans op een aanrijding zeer groot en zou gegarandeerd de bovenleiding naar beneden gekomen zijn. Overdreven maatregel?
oei dat zijn de Wellemeersen, ik denk dat Natuurpunt dat beheert. Dus het is niet enkel de particulier die zich niet houdt aan de regels rond boomhoogte.
Plaats reactie