Storm Ciaran

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Storm Ciaran

Bericht door 260689 »

In foto al de voorzorgen die Infrabel neemt op donderdag 02/11/23
Bijlagen
Screenshot_20231101-120515~2.png
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Storm Ciaran

Bericht door ovspotter_be »

Eens zien hoe lang het duurt voor de NMBS hierover gaat communiceren.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Storm Ciaran

Bericht door 260689 »

ovspotter_be schreef: 01 nov 2023, 12:11 Eens zien hoe lang het duurt voor de NMBS hierover gaat communiceren.
Ik vrees dat ze dit morgenochtend gaan doen hun kennende.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Storm Ciaran

Bericht door ovspotter_be »

VRT NWS bericht er al over.
Code oranje in West-Vlaanderen door naderende storm Ciarán: morgen geen treinverkeer tussen Brugge en de kust

Alleen zijn er wel wat meer lijnen gesloten dan enkel deze tussen Brugge en de kust.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Storm Ciaran

Bericht door Retard »

Spijtig. Bij de zware storm van januari 2007 kreeg het NMBS-personeel nog een pluim van Herman Welter omdat ze er alles aan gedaan hadden om toch de treinen te laten rijden, in tegenstelling tot in het buitenland. Het zwaartepunt van deze storm zou in de namiddag liggen. Het is misschien toch wel een beetje overdreven om al vanaf 's morgens vroeg geen treinen meer te laten rijden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door overweg13 »

Het is de Hollandse ziekte die nu ook België treft... Maatregelen vooraf lijken zich op te dringen, maar een dergelijk voorschot op de storm lijkt me wat overdreven. Wat komt er nog: geen treinen omdat er 30 cm sneeuw zou kunnen vallen? Zo krijgt de oude Decrro toch nog gelijk: NMBS: Nooit Meer Bij Sneeuw.
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Storm Ciaran

Bericht door AlexNL »

Het is zeer zeker niet "Hollandse ziekte", het is gezond boerenverstand. De verwachtingen zijn niet mals en het is hoogst onverantwoord om dan toch te gaan rijden alsof er niets gebeurt.

In Frankrijk en Engeland neemt men eveneens voorzorgsmaatregelen, en Frankrijk rijdt er morgen in meerdere regio's de hele dag niets.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door overweg13 »

Nee, gezond verstand is dat je thuis blijft als het te erg wordt. Wat de spoorwegen nu doen, is eigenlijk toegeven dat ze waarschijnlijk niet opgewassen zullen zijn tegen mogelijk moeilijke omstandigheden, maar veel mensen moeten nu eenmaal morgen wél de baan op. En dus is de boodschap: met de trein zou ik het niet proberen, maar als je wil kun je jezelf altijd gerust te pletter rijden tegen een omgevallen boom, nadat je eerder al wat zwalpende fietsers van de weg gemaaid hebt... Dat wordt natuurlijk niet met zoveel woorden gezegd, maar het komt er wel op neer.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Storm Ciaran

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 01 nov 2023, 16:13 Nee, gezond verstand is dat je thuis blijft als het te erg wordt. Wat de spoorwegen nu doen, is eigenlijk toegeven dat ze waarschijnlijk niet opgewassen zullen zijn tegen mogelijk moeilijke omstandigheden, maar veel mensen moeten nu eenmaal morgen wél de baan op. En dus is de boodschap: met de trein zou ik het niet proberen, maar als je wil kun je jezelf altijd gerust te pletter rijden tegen een omgevallen boom, nadat je eerder al wat zwalpende fietsers van de weg gemaaid hebt... Dat wordt natuurlijk niet met zoveel woorden gezegd, maar het komt er wel op neer.
Niet iedereen kan verlof nemen of thuis werken en jammer genoeg hebben bedrijven tegenwoordig idd dat gezond verstand niet. NMBS doet haar plicht door het personeel en de reizigers niet in gevaar te brengen, al had men dit beter eerder gemeld, zelfs als er nog veranderingen konden komen.
Het zijn enkel Poperinge-Kortrijk en de lijnen vanaf de kust tot het eerste overstapstation die getroffen zijn, de rest is maar een snelheidsverlaging, zelfs Gent-Brugge en Kortrijk-Brugge rijden.
Wel zou men mss best eens een alternatieve dienstregeling opstellen voor dit soort van scenario's. Alle treinen zullen vertraging hebben, wat het moeilijk maakt om te weten wanneer je de trein kan nemen om ergens op tijd te zijn. Het lijkt me niet slecht om deze maatregelen om te zetten naar een algemeen rampenplan en zo dus steeds diezelfde dienstregeling te gebruiken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door overweg13 »

Ik heb de indruk dat je alleen mijn eerste zin gelezen hebt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door overweg13 »

Wat ook opvalt, is de algemeenheid van deze maatregel. Ik heb de voorspellingen van 5 weerinstituten met elkaar vergeleken en die zijn het er allemaal over eens dat we morgen in het centrum rekening moeten houden met 6Bf, dat zijn gemiddelde snelheden van 38 tot 49 km/u. Gemiddelden, want veel heviger windstoten kunnen zeker voorkomen. Aan de kust is het een ander paar mouwen: daar is sprake van 7 en zelfs 8 Bf, wat een gemiddelde snelheid geeft van 62 tot 74 km/u. De kans op zware windstoten stijgt navenant. Maar... in het zuiden van het land (Libramont) wordt voornamelijk 5 Bf voorspeld en dus vraag ik me af: zijn de maatregelen daar niet wat overdreven?
Met vriendelijke groet

overweg13
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Storm Ciaran

Bericht door 260689 »

overweg13 schreef: 01 nov 2023, 16:53 Wat ook opvalt, is de algemeenheid van deze maatregel. Ik heb de voorspellingen van 5 weerinstituten met elkaar vergeleken en die zijn het er allemaal over eens dat we morgen in het centrum rekening moeten houden met 6Bf, dat zijn gemiddelde snelheden van 38 tot 49 km/u. Gemiddelden, want veel heviger windstoten kunnen zeker voorkomen. Aan de kust is het een ander paar mouwen: daar is sprake van 7 en zelfs 8 Bf, wat een gemiddelde snelheid geeft van 62 tot 74 km/u. De kans op zware windstoten stijgt navenant. Maar... in het zuiden van het land (Libramont) wordt voornamelijk 5 Bf voorspeld en dus vraag ik me af: zijn de maatregelen daar niet wat overdreven?
Ik vind de maatregelen voor West-Vlaanderen zeker van toepassing. Maar zoals je zegt, ten zuiden van België enzo, daar heeft dat geen enkele nut. Dat ze het in realtime zouden beslissen zou beter zijn.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Storm Ciaran

Bericht door HLE18 »

Maar vroeger waren er stormen met rukwinden van 120km/h en toen reden de treinen wel...
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Storm Ciaran

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: 01 nov 2023, 14:12 Het is de Hollandse ziekte die nu ook België treft...
Nederland doet het beter, pendeltreinen op Zeeland lijn, dwz.onafhankelijk van het net.
Zij laten hun reizigers niet op perron staan, of proberen het tenminste.
Theo
Groeten vanop de Heide
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Storm Ciaran

Bericht door ovspotter_be »

Vlissingen ligt ook nog steeds oostelijker dan alle Belgische spoorlijnen die morgen sluiten.
Plaats reactie