S4 Haacht ipv Mechelen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
munc222
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2023, 22:42

S4 Haacht ipv Mechelen

Bericht door munc222 »

Aan het station van Haacht begint een zijspoor in de richting van Leuven.
Kan dit spoor niet gebruikt worden om de S4 die via Muizen naar Mechelen gaat, in de plaats hiervan een eindpunt te geven in Haacht? Hierdoor zouden Haacht en ook Boortmeerbeek een rechtstreekse verbinding krijgen met Brussel.
Laatst gewijzigd door munc222 op 01 nov 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: S7 Haacht ipv Mechelen

Bericht door BlackEagle »

Even een denkoefening wat het voordeel zou zijn.
Vanuit Haacht zijn er momenteel (op weekdagen buiten de spits) vier verbindingen met overstap naar Brussel-Noord:
- IC-21/IC-03 via Leuven (38min)
- IC-21/S1 via Mechelen (44min)
- L-27/IC-07 via Mechelen (37min)
- L-27/IC-12 via Leuven (41min)

De toekomstige situatie van de S4/S7 nadat de S4 omgeklapt wordt naar Ottignies (voorzien in juni '25) en de frequentie van de S7 verhoogd wordt is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat de dienstregeling van de S4 wordt overgenomen. Dan krijgen we het volgende plaatje:
- Vertrek S7 Haacht: .36
- Boortmeerbeek: .40
- Hever: .44
- Hofstade: .48
- Eppegem: .52
- Aankomst S7 Vilvoorde: .56
- Vertrek S1 Vilvoorde: .01
- Schaarbeek: .07
- Aankomst S1 Brussel-Noord: .11

Totale reistijd: 35min

Vanuit Haacht is het dus slechts twee à drie minuten sneller naar de NZV met een verlenging van de S7 (die nog altijd een overstap vergt). Een rechtstreekse rit naar Merode (waar je dan op de metro kan overstappen naar de Europese Wijk en het centrum) zou 43 minuten duren. Voor Boortmeerbeek is de situatie niet veel gunstiger: naar Brussel-Noord 31min vs 33min nu (met L-27/IC-07).

Het grote nadeel is zowizo dat de S7 geen rechtstreekse verbinding naar de NZV geeft, waar de grote meerderheid van reizigers naartoe wil. Ik zie hier dus niet zoveel winst in tov de huidige situatie met overstap in Mechelen of Leuven.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: S7 Haacht ipv Mechelen

Bericht door ovspotter_be »

BlackEagle schreef: 01 nov 2023, 10:49 - Eppegem: .52
- Aankomst S7 Vilvoorde: .56
- Vertrek S1 Vilvoorde: .01
Uit ervaring kan ik u zeggen dat de meeste reizigers van de S4 die richting de Brusselse NZV reizen overstappen in Eppegem in plaats van Vilvoorde.
En zelf zie ik het ook niet snel gebeuren dat de S7 naar Haacht zal worden gestuurd in plaats van naar Mechelen, vroeger waren er P-treinen van Leuven naar de Brusselse NZV via Haacht, maar er zal wel een reden zijn waarom deze het niet zo lang hebben volgehouden.
En reizigers vanuit Haacht hebben al een makkelijke verbinding met korte overstaptijden in Leuven of Mechelen.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: S7 Haacht ipv Mechelen

Bericht door Elgar »

Volgens mij reden de P-treinen vanuit de Brusselse NZV die in Haacht stopten via L27B en dan verder naar Aarschot en Hasselt via verbindingsbocht L53/1 tussen L53 en L35. Na de aanleg van L35/2 tussen L36 en L35, heeft men die P-treinen langs daar gestuurd en dus niet meer via Haacht.
Nadien reden er inderdaad nog enkele jaren P-treinen vanuit Brussel naar Leuven via Mechelen die tussen Brussel en Mechelen reden als stoptrein.
‘s Morgens gebeurde dit alles in de andere richting.
Plaats reactie