Pagina 4 van 5

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 20 sep 2023, 23:00
door groentje
jan_olieslagers schreef: 20 sep 2023, 21:55
groentje schreef: 20 sep 2023, 21:33 De Desiro hadden ook heel wat kinderziektes, dat heeft hen toen toch niet echt tegengehouden...
Wie weet heeft men wel geleerd uit de lessen van toen...
Mijn vermoeden is vooral dat het te maken heeft met het personeelstekort. Zowat alle bestuurders zijn opgeleid voor de Desiro, heel wat bestuurders hebben nog geen bekendheid met de M7. En door het tekort is er ook weinig ruimte om hen op te leiden...

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 20 sep 2023, 23:03
door Shrek
LML schreef: 20 sep 2023, 22:56 Het is toch niet meer dan logisch om op de juiste treindienst het juiste materieel in te zetten? De NMBS maakt er momenteel een rommelhoop van. Hopelijk komt daar verandering in als er meerdere M7-rijtuigen/-treinstellen ingezet worden...
Wat is "het juiste" materieel? Nieuwe treinen zoveel mogelijk laten rijden in garantieperiode is een logica. Kijken naar de kostprijs per kilometer is een andere logica. Zo veel mogelijk betrouwbaar materieel inzetten is nog een andere logica. Bij elk van deze 3 redeneringen winnen de reizigers rechstreeks of onrechtstreeks.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 20 sep 2023, 23:07
door LML
Shrek schreef: 20 sep 2023, 23:03
LML schreef: 20 sep 2023, 22:56 Het is toch niet meer dan logisch om op de juiste treindienst het juiste materieel in te zetten? De NMBS maakt er momenteel een rommelhoop van. Hopelijk komt daar verandering in als er meerdere M7-rijtuigen/-treinstellen ingezet worden...
Wat is "het juiste" materieel? Nieuwe treinen zoveel mogelijk laten rijden in garantieperiode is een logica. Kijken naar de kostprijs per kilometer is een andere logica. Zo veel mogelijk betrouwbaar materieel inzetten is nog een andere logica. Bij elk van deze 3 redeneringen winnen de reizigers rechstreeks of onrechtstreeks.
Geen Desiro's op IC-diensten en M6/M7 op L- of S-diensten...

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 20 sep 2023, 23:57
door Shrek
LML schreef: 20 sep 2023, 23:07 Geen Desiro's op IC-diensten en M6/M7 op L- of S-diensten...
Zo'n algemeenheid gaat op sommige momenten in tegen de andere logicas die ik hierboven beschreef. Wil je het de reizigers in het weekend in Dendermonde echt aan doen om op onbetrouwbare M7 te rekenen als er betrouwbare Desiro's beschikbaar zijn?

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 21 sep 2023, 10:10
door LML
Shrek schreef: 20 sep 2023, 23:57
LML schreef: 20 sep 2023, 23:07 Geen Desiro's op IC-diensten en M6/M7 op L- of S-diensten...
Zo'n algemeenheid gaat op sommige momenten in tegen de andere logicas die ik hierboven beschreef. Wil je het de reizigers in het weekend in Dendermonde echt aan doen om op onbetrouwbare M7 te rekenen als er betrouwbare Desiro's beschikbaar zijn?
Zoals ik hierboven ook reeds omschreef: geen Desiro's op IC-diensten (de Belgische versie die zijn hievoor niet ontworpen) en zwaar materieel op L- en S-diensten. Duidelijk...?

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 21 sep 2023, 10:55
door Shrek
LML schreef: 21 sep 2023, 10:10
Shrek schreef: 20 sep 2023, 23:57
LML schreef: 20 sep 2023, 23:07 Geen Desiro's op IC-diensten en M6/M7 op L- of S-diensten...
Zo'n algemeenheid gaat op sommige momenten in tegen de andere logicas die ik hierboven beschreef. Wil je het de reizigers in het weekend in Dendermonde echt aan doen om op onbetrouwbare M7 te rekenen als er betrouwbare Desiro's beschikbaar zijn?
Zoals ik hierboven ook reeds omschreef: geen Desiro's op IC-diensten (de Belgische versie die zijn hievoor niet ontworpen) en zwaar materieel op L- en S-diensten. Duidelijk...?
Het is duidelijk, maar niet klantvriendelijk. Dus ik ben blij dat de NMBS jouw logica niet volgt in deze :wink:

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 21 sep 2023, 11:32
door Portbou
Waarom werden er eigenlijk geen kleine tafeltjes aan deze rugleuning gehangen ? Qua indeling rijtuigen en beschikbare zitplaatsen had dat toch geen verschil gemaakt ? En mensen kunnen tenminste hun koffie ergens neerzetten.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 21 sep 2023, 13:32
door maarten
Kost geld!

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 21 sep 2023, 17:01
door jpvdveer
En ongetwijfeld omdat de NMBS destijds van mening was dat dergelijke tafeltjes alleen in Intercity-materieel thuishoren...

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 21 sep 2023, 17:47
door Portbou
Wordt er in een stoptrein 's ochtends dan geen meeneemkoffie gedronken ? Of op een laptop gewerkt ?
Wat kan zo'n tafeltje nu kosten op het budget van zo'n trein ?

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 21 sep 2023, 18:29
door pmuy
Een interieur zoals dat van de Oostenrijkse Cityjet had een Desiro mogelijks tot het allround meest geliefde NMBS-materieel kunnen maken. Afbeelding

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 22 sep 2023, 14:07
door Ducktape
Portbou schreef: 21 sep 2023, 17:47 Wordt er in een stoptrein 's ochtends dan geen meeneemkoffie gedronken ? Of op een laptop gewerkt ?
Wat kan zo'n tafeltje nu kosten op het budget van zo'n trein ?
1 tafeltje per stoel per trein klinkt mss niet zoveel duurder, maar als het natuurlijk 305 treinen zijn dan kost dat mss een miljoen (of meer) extra. Geld dat veel beter aan nutteloze zaken uitgegeven kan worden dan aan een iets luxueuzere trein :mrgreen:

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 22 sep 2023, 14:58
door jan_olieslagers
Het gaat niet over zoveel of zoveel miljoen. Het gaat over zoveel percent op de totale kost van een stel.

Ook naar mijn mening moet dat een verwaarloosbaar getal zijn (0,1%? 0,01%?) - als de procentuele meerkost niet verwaarloosbaar is dan klopt er iets niet, en ziet men er maar beter van af.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 22 sep 2023, 15:53
door TKR
De vraag is natuurlijk of een S-trein wel een tafeltje nodig heeft.

NMBS gebruikt de trein natuurlijk niet als S-trein. Voor een IC/R trein had er een radicaal ander interieur in gemoeten, gewoon een tafeltje erbij maakt voor mij het verschil hier echt niet.


Goed. Het argument eerder in dit topic is dat the M7 voorlopig nog kan uitvallen en dan heb je een betere zekerheid als je de Desiro inzet. Daar kan ik je in volgen. Voorlopig. In de nabije toekomst, wanneer alle kinderziektes verholpen zijn, kan dit echt niet meer. Dan moet de Desiro wel degelijk van alle IC verbindingen af, ook in het weekend. Enkele uitzonderingen op laag bezette lijnen zoals Luik - Luxemburg mogelijks daargelaten.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 22 sep 2023, 15:55
door Portbou
TKR schreef: 22 sep 2023, 15:53 De vraag is natuurlijk of een S-trein wel een tafeltje nodig heeft.
Naar mijn mening wel.