Afmeting rolstoelen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Afmeting rolstoelen

Bericht door TimJ36 »

Op YouTube kwam ik dit filmpje tegen van een reiziger met een scootmobiel die de trein niet op mag. Het filmpje speelt zich af in Schotland bij operator Scotrail.

Op de site van Scottrail staat: "Wheelchair space on our trains is restricted to Standard Class carriages and to standard wheelchairs not exceeding 70cm wide, 120cm long, with a combined weight of less than 300 kilograms of user and wheelchair."

Nu wou ik dit eens vergelijken met de voorwaarden die de NMBS stelt anno 2023, en die zijn niet veel beter: "Om veiligheidsredenen mag het totale gewicht en de afmetingen van de rolstoel niet groter zijn dan: 300 kg, 75 cm breed en 120 cm lang."

Bij de Nederlandse Spoorwegen mag de rolstoel iets langer zijn: "Om in de trein, liften en op verrijdbare bruggen te passen mag je rolstoel of scootmobiel maximaal 150 centimeter lang, 70 centimeter breed en 137,5 cm hoog zijn (buitenmaten inclusief bagage)."

In oudere treinen van de NMBS begrijp ik de maximaal toegestane lengte wel, maar in nieuwere treinen met multifunctionele rijtuigen zoals desiro of break kan je met een scootmobiel toch gemakkelijker in- en uitrijden ?

Ik vond nog een artikel van iemand die geweigerd werd op de trein omdat de scootmobiel iets te lang was volgens de voorwaarden: Scootmobiel is te lang voor de trein, Het Nieuwsblad. Vind ik wel jammer zo, tijd om de regels rond rolstoelgebruik eens onder de loep te nemen ?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Afmeting rolstoelen

Bericht door desirootje »

Ik vraag me af of dat mss het maximum is dat de rolstoel lift aankan, ik neem aan dat de maximum lengte en gewicht eerder daar een probleem is dan bij een M6 Bd. Mss moeten we andere kopen, maar ik denk niet dat we vandaag of morgen de huidige liftjes weg gooien. Ik denk zeker niet dat een TBG er anders een probleem van zou maken als de rolstoel te groot is en er genoeg plek op de trein is...
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Afmeting rolstoelen

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 29 mei 2023, 13:51 Ik vraag me af of dat mss het maximum is dat de rolstoel lift aankan, ik neem aan dat de maximum lengte en gewicht eerder daar een probleem is dan bij een M6 Bd. Mss moeten we andere kopen, maar ik denk niet dat we vandaag of morgen de huidige liftjes weg gooien. Ik denk zeker niet dat een TBG er anders een probleem van zou maken als de rolstoel te groot is en er genoeg plek op de trein is...
In Nederland merk ik dat men standaard voor oprijplaten kiest. Waar de perrons dat toelaten wordt gekozen voor een rechte laadbrug, terwijl op de smallere perrons een laadbrug met een knik (bocht) wordt gebruikt. De rechte laadbrug is natuurlijk voor zijn gebruiksvriendelijkheid te verkiezen boven die met knik.

In België lijkt mij het gebruik van rechte oprijplaten al wat moeilijker omdat stationsnaamborden, wachthokjes en ander perronmeubilair nog steeds niet goed worden gepositioneerd, vaak is er te weinig vrije ruimte om een oprijplaat gemakkelijk te kunnen uitklappen. Een aandachtspunt voor het inrichten en herinrichten van de perrons.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Afmeting rolstoelen

Bericht door groentje »

In Nederland is de perronhoogte gestandaardiseerd op één hoogte van 84 (76?) cm. Dat maakt oprijplaten veel praktischer.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Afmeting rolstoelen

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 29 mei 2023, 14:24 In Nederland is de perronhoogte gestandaardiseerd op één hoogte van 84 (76?) cm. Dat maakt oprijplaten veel praktischer.
76 cm. 84 cm zou niet meer mogen voorkomen.

Groetjes,
Rian
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Afmeting rolstoelen

Bericht door TimJ36 »

rvdborgt schreef: 29 mei 2023, 14:39
groentje schreef: 29 mei 2023, 14:24 In Nederland is de perronhoogte gestandaardiseerd op één hoogte van 84 (76?) cm. Dat maakt oprijplaten veel praktischer.
76 cm. 84 cm zou niet meer mogen voorkomen.

Groetjes,
Rian
Toeval treft dat ik dit artikel uit het Eindhovens Dagblad tegenkwam, het is wel al van een een vijftal jaar terug: Rolstoelers in Best balen van onneembaar hoge perrons.

De reizigers in het filmpje kunnen met hun rolstoel / scootmobiel gemakkelijk de trein nemen in Nederland. In België zouden ze geweigerd worden omwille van hun afmeting.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Afmeting rolstoelen

Bericht door maarten »

In de netverklaring staat nog altijd dat Prorail bezig is met een programma om alle perrons op 760 mm te brengen, dus blijkbaar zijn er nog altijd een paar niet op die hoogte. Er is ook informatie bekend over welke perrons dit zijn, maar dat is alleen opvraagbaar in het register van infrastructuur waar je een account voor nodig hebt.
Plaats reactie