MS30 concept design

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: MS30 concept design

Bericht door TimJ36 »

Graag veel kleur in de trein. Breng muurtekeningen aan zoals in de M4-rijtuigen of de Memling-breaks en zorg voor wat speelse accenten.

Zetelopstelling: een variatie van vierzitjes en stoelen in vliegtuigopstelling, een plek voor rolstoelen afgezonderd van de fietsen en een tweetal afgesloten coupés voor families met kinderen.

Een stilteruimte in de plaats van eerste klas.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MS30 concept design

Bericht door overweg13 »

Wat die stilteruimte betreft: ik heb verleden week (zie blog) van Marbehan naar Brussel-Luxemburg gereisd en ik kan me niet voorstellen dat al die reizigers die door eerste klas naar het stilterijtuig daar braaf stil zijn gaan zitten. In eerste klas was het wel rustig. Zeker behouden dus, en die positionering (zoals in de desiro's) is top, al zou de afdeling best afgesloten worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: MS30 concept design

Bericht door TimJ36 »

overweg13 schreef: 29 mei 2023, 09:50 Wat die stilteruimte betreft: ik heb verleden week (zie blog) van Marbehan naar Brussel-Luxemburg gereisd en ik kan me niet voorstellen dat al die reizigers die door eerste klas naar het stilterijtuig daar braaf stil zijn gaan zitten. In eerste klas was het wel rustig. Zeker behouden dus, en die positionering (zoals in de desiro's) is top, al zou de afdeling best afgesloten worden.
Ik spreek niet graag over "stiltezones" want er is vaak onenigheid over dat begrip. Een "zen" of "relax" zone lijken mij meer aangewezen, want zachtjes praten, daar is niets mis mee.

Eerste klas is geen garantie op "stilte". Waarom houdt u zich dan zo vast aan de eerste klas ten koste van een "zen" zone?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: MS30 concept design

Bericht door ovspotter_be »

Malista schreef: 28 mei 2023, 23:54 Wanneer men zegt L trein, moeten we dit eerder interpreteren als L trein die vermoedelijk als IC trein zal gebruikt worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik gedurende 3 uur lang in een Desiro moet zitten.
Zou het niet mogelijk zijn om de materieelsomlopen een beetje te scheiden van IC en L-treinen.
Dit gebeurt naar mijn aanzien ook al grotendeels, de enige koppelingen IC/L die ik ken zijn tussen de S19 en de IC naar Dinant te Brussels Airport.
En dat er eens een trein rijdt waar die niet thuishoort gebeurt in Zwitserland ook, vooral 's ochtends vroeg en 's avonds laat gebruiken ze daar bijvoorbeeld ook al eens een ICE-4 of TGV op binnenlandse IC-treinen en een Astoro (RaBe 503) op een IR-trein tussen Zürich en Basel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MS30 concept design

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 29 mei 2023, 11:07
Ik spreek niet graag over "stiltezones" want er is vaak onenigheid over dat begrip. Een "zen" of "relax" zone lijken mij meer aangewezen, want zachtjes praten, daar is niets mis mee.

Eerste klas is geen garantie op "stilte". Waarom houdt u zich dan zo vast aan de eerste klas ten koste van een "zen" zone?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen rationele verklaring voor heb. Mijn vrouw (toen nog mijn lief) en ik kochten eerder in een plotse opwelling een biljet Brussel-Zuid - Halle in eerste klas, nu exact 50 jaar geleden, en sindsdien zijn we blijven reizen in eerste klas. In 90% van de gevallen hebben we daar geen spijt over en blijkbaar zijn we niet de enigen, want zelfs de eersteklascellen in de desiro's kunnen nog aardig vol zitten.
En wat zen en relax betekent, dat klinkt me wat te 21ste-eeuws wollig en halfzacht. Stilte kun je tenminste nog meten met een decibelmeter, zweverigheid niet.
Met vriendelijke groet

overweg13
Thijs
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:26

Re: MS30 concept design

Bericht door Thijs »

Bedankt voor de vele reacties, ik lees al heel wat interessante ideeën en denkpistes.

Kleinere details als positionering van de knoppen voor de deuren, het ‘activeren’ van de deur zodat deze opent na het vrijgeven door de bestuurder, het plaatsen van scheidingswanden (zeker voor 1ste klasse), genoeg kleur zoals het Memling-tijdperk, plaatsing van stopcontacten, … Dit zijn relatief eenvoudige zaken die een grote meerwaarde kunnen bieden.

Het huidige exterieur ontwerp kijkt meer naar de kop van de trein, de raamconfiguratie ligt dus zeker nog niet vast. Een gelijkvloerse instap is (gelukkig) gespecifieerd door de NMBS en dat zal hoe dan ook leiden tot een exterieur van het eerste/laatste rijtuig dat lijkt op een Desiro. Om deze gelijkvloerse instap mogelijk te maken wordt heel wat elektronica op het dak geplaatst in plaats van onder de trein. Dit zegt natuurlijk niets over het interieur en het comfort.

Op de vraag of de ontwerpers ooit zelf met de trein reizen is het antwoord ongetwijfeld ja. Een ontwerpproces zal altijd vertrekken vanuit voorbeelden van vandaag. We kijken naar wat werkt en niet werkt en brengen elk detail in kaart. Ontwerpers staan ook altijd tegenover een team van ingenieurs en de klant, welke elk hun eigen eisen en wensen hebben en zonder meer tot een compromis zullen moeten komen. Zaken als de raamstijlen die niet overeenkomen met de stoelen zullen dan ook eerder te wijten zijn aan het feit de ingenieurs hiervoor enorme structurele aanpassingen zouden moeten doen of doordat de klant (spoorwegmaatschappij) meer stoelen wilt dan voorzien. Bij vliegtuigen zien we immers hetzelfde, de raampjes lijnen 1 op 2 ook niet mooi uit met de stoelen, dit omdat bepaalde standaarden en assumpties worden gebruikt/gemaakt door de fabrikant die, eens ze vastliggen, bijzonder moeilijk te veranderen zijn.

Wat de klant uiteindelijk met hun ontwerp doet is ook niet aan de ontwerper om te beslissen. De ontwerpers van de Desiro zullen zich ook niet kunnen vinden met het feit dat deze treinen hier in België vaak een IC-dienst rijden. Maar met de opdracht een toegankelijke stoptrein te ontwikkelen voor korte reistijden, met veel zitplaatsen en snelle in-en uitstapmogelijkheden zijn zij wel in hun opdracht geslaagd.

Een mooi boek over het ontwerpen van treinen van de Nederlandse spoorwegen geeft hierop een bijzondere kijk: https://www.nai010.com/nl/publicaties/t ... gen/246010
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MS30 concept design

Bericht door Shrek »

Dat hele Wifi-gedoe is niks waard. Ik ben in het buitenland al genoeg treinen tegengekomen met wifi waar ik het eens probeerde maar direct weer uitschakelde wegens veel te traag en constant uitvallend.
In deze tijden van 4G en 5G heeft wifi gewoon geen meerwaarde meer terwijl het wel veel kost. Wat mij belangrijker lijkt is een goeie 4G/5G repeater in de trein zodat je eigen device een betere ontvangst heeft.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: MS30 concept design

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 30 mei 2023, 10:03 In deze tijden van 4G en 5G heeft wifi gewoon geen meerwaarde meer terwijl het wel veel kost. Wat mij belangrijker lijkt is een goeie 4G/5G repeater in de trein zodat je eigen device een betere ontvangst heeft.
Als er al ontvangst is langs de lijn... Proximus in de buurt van Wezemaal op lijn 35 is legendarisch...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MS30 concept design

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 30 mei 2023, 10:38
Shrek schreef: 30 mei 2023, 10:03 In deze tijden van 4G en 5G heeft wifi gewoon geen meerwaarde meer terwijl het wel veel kost. Wat mij belangrijker lijkt is een goeie 4G/5G repeater in de trein zodat je eigen device een betere ontvangst heeft.
Als er al ontvangst is langs de lijn... Proximus in de buurt van Wezemaal op lijn 35 is legendarisch...
In zo'n gevallen zou een 4G-repeater het gat al een stuk kleiner maken. Voor de niet-techneuten: wifi aan boord zou op die plaatsen even goed problemen geven en dus geen oplossing zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MS30 concept design

Bericht door Steve »

Het paradoxale is dat zo'n onboard WiFi bijna steeds passeert via een 4G-dataverbinding aan de andere kant, dus dat blijft steeds de bottleneck. Dan kun je 'm inderdaad even goed schrappen en toestellen rechtstreeks met diezelfde 4G (of zelfs meer en meer 5G) laten verbinden.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: MS30 concept design

Bericht door pietje »

Steve schreef: 30 mei 2023, 12:37 Het paradoxale is dat zo'n onboard WiFi bijna steeds passeert via een 4G-dataverbinding aan de andere kant, dus dat blijft steeds de bottleneck. Dan kun je 'm inderdaad even goed schrappen en toestellen rechtstreeks met diezelfde 4G (of zelfs meer en meer 5G) laten verbinden.
Rechtstreeks is niet hetzelfde, want je eigen 4G of 5G verbinding heeft nogal veel last van de afscherming door de trein zelf (kooi van Faraday)
De ingebouwde Wifi wordt normaal gezien met externe antennes met het 4G/5G netwerk verbonden en heeft daar dus geen last van.

Daarom dat repeaters wel een goed idee kunnen zijn, maar dan moet je als NMBS er wel voor zorgen dat je goede afspraken hebt met de 4G/5G operatoren zodat je de juiste configuraties gebruikt.
Dat zou niet echt een probleem mogen zijn, want het is ook in het belang van die operatoren om hun klanten een goede dienst te verlenen. Echter is de wereld van de mobiele communicatie ook voortdurend in beweging, dus er zal toch iemand regelmatig wat geld moeten bovenhalen om up-to-date te blijven. Een repeater van 10 jaar geleden is op dit moment namelijk totaal waardeloos om mobiel internet door te geven. Tijdens de verwachte levensduur van een trein, zal je deze apparatuur regelmatig moeten updaten/vervangen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: MS30 concept design

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 30 mei 2023, 10:03 Dat hele Wifi-gedoe is niks waard. Ik ben in het buitenland al genoeg treinen tegengekomen met wifi waar ik het eens probeerde maar direct weer uitschakelde wegens veel te traag en constant uitvallend.
Groetjes uit de ICE Hannover-Köln waar de Wifi perfect werkt, zelfs bij die vrouw 2 rijen verder die een film zit te kijken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: MS30 concept design

Bericht door ovspotter_be »

Shrek schreef: 30 mei 2023, 10:03 In deze tijden van 4G en 5G heeft wifi gewoon geen meerwaarde meer terwijl het wel veel kost.
Je kan het zien als een soort van service richting de klant toe.
Wie betaald de factuur van dat 4G en 5G abonnement? Ikzelf.
Wie betaald de factuur van de eventuele WiFi op de trein? De NMBS die mij dat als extra'tje om de reis aangenamer te maken aanbied.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MS30 concept design

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad. Misschien ben ik de uitzondering, maar ik gebruik graag Wifi, daarentegen nooit de "datacommunicatie" van m'n telefoon, of het nu G2 of G1130 weze.
Trouwens, hoe gebruik ik G4 of G5 op mijn laptop?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: MS30 concept design

Bericht door BlackEagle »

jan_olieslagers schreef: 30 mei 2023, 18:30 Trouwens, hoe gebruik ik G4 of G5 op mijn laptop?
Via een hotspot
Plaats reactie