MS30 concept design

Alles over reizigerstreinen in België.
Thijs
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2023, 18:26

MS30 concept design

Bericht door Thijs »

Dag forumleden,

Dit is misschien een ietwat ander topic dan jullie gewend zijn. Ik ben Thijs, een pas afgestudeerde industrieel ontwerp ingenieur. Om mijn portfolio uit te breiden ben ik aan de slag gegaan met de specificaties van de toekomstige MS30 van de NMBS. Concreet ben ik beginnen tekenen aan een concept voor het exterieur van de trein. Dit is nu afgewerkt en dit stel ik graag voor via volgende link: https://thijsmeewis.myportfolio.com/bel ... ept-train

De volgende stap is het interieur ontwerp en daarvoor had ik graag eens gehoord bij de community wat jullie hopen te zien in deze nieuwe trein. Denk aan bijvoorbeeld een speelhoek zoals op de Zwitserse Twindexx? Een stilteruimte waar de occasionele beller automatisch wordt gewaarschuwd dat deze te luid is? Of meer geavanceerde toepassingen die de passagier stromen in de trein kunnen bevorderen? Plaats gerust je voorstellen in dit topic of je kan me ook contacteren via: https://thijsmeewis.myportfolio.com/contact

Belangrijk om te vermelden, dit is project is puur conceptueel en volledig onafhankelijk van NMBS of ontwerpbureaus. Ideeën die je deelt op het forum worden meteen vrij door iedereen te gebruiken.

Alvast bedankt!
Bijlagen
MS30_Forum post.jpg
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MS30 concept design

Bericht door overweg13 »

Mijn eerste reactie was: bwa, een kloon van de Desiro. En eerlijk gezegd, daar zou niemand gelukkig mee zijn. Mijn voornaamste wens voor het interieur is een echte eerste klas, zoals in de M7 en minstens even belangrijk: de mogelijkheid om overal naar buiten te kunnen kijken zonder storende raamstijlen.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: MS30 concept design

Bericht door ovspotter_be »

overweg13 schreef: 28 mei 2023, 12:36 de mogelijkheid om overal naar buiten te kunnen kijken zonder storende raamstijlen.
Dat is gewoon een kwestie van de stoelen goed uitlijnen met de ramen, zoals ook gebeurt is in o.a. de duikbrillen.

Qua interieur, ik weet niet of een speelhoek hier in België echt nodig is, ik denk dat er hier in België minder lang met de trein wordt gereisd in vergelijking met Zwitserland, de speelhoek is natuurlijk altijd welkom voor de kleinsten maar ik weet niet hoe lang de MS30 gaat zijn.
Als je een trein van 3 of 4 rijtuigen hebt wil je geen half rijtuig kwijtspelen aan een speelhoek, de Zwitserse Twindexx'en bestaan uit 8 dubbeldeksrijtuigen, dus 1/4 van het rijtuig (een half verdiep) kan je daar wel gebruiken voor een speelhoek zonder al te veel ruimte te verliezen.

Wat zou ik nog graag willen zien qua design in het interieur, misschien op de IC-treinen een drank- en/of snackautomaat zoals in de Zwitserse FLIRT-treinstellen van SOB en BLS.
Dat kun je toch een drankje en iets kleins om te eten gaan halen tijdens je reis, maar verlies je niet al te veel ruimte en hoef je ook niet veel extra personeel te betalen, misschien een paar personen die tijdens stilstanden in stations de automaten bijvullen waar nodig.
En verder denk ik misschien ook iets van "afscheiding" tussen 1e en 2e klasse, aangezien in je design de 1e klasse zich aan de buitenkanten van de trein bevind kan hier wel een schuifdeur passen zonder al te veel ongemak voor de reizigers, enkel de reizigers voor 1e klasse hebben deze deur dan nodig.

Voor de rest denk ik niet echt aan iets groots, maar vooral aan enkele kleine details die ik soms opmerk in andere landen, vooral in Zwitserland.
Zo denk ik bijvoorbeeld aan om de deuren te openen een knop die ook al voor de stilstand kan worden ingedrukt, zoals het geval is op de meeste Zwitserse treinen, daar druk je voor dat de trein stilstaat al op de knop en de deur opent eens die worden vrijgegeven door de bestuurder.

En WiFi, als bijna alle andere spoorwegmaatschappijen dat kunnen kan de NMBS het ook...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MS30 concept design

Bericht door jan_olieslagers »

Speelhoek, drankautomaat, ... dat zijn toch dingen voor IC-materiaal? De MS30 zijn toch voor voorstadsverkeer, zeg maar S-diensten, daar komt het toch vooral aan op zoveel mogelijk capaciteit? En ook op vlot in- en uitstappen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: MS30 concept design

Bericht door Zwoopaman »

jan_olieslagers schreef: 28 mei 2023, 13:27 Speelhoek, drankautomaat, ... dat zijn toch dingen voor IC-materiaal? De MS30 zijn toch voor voorstadsverkeer, zeg maar S-diensten, daar komt het toch vooral aan op zoveel mogelijk capaciteit? En ook op vlot in- en uitstappen.
De MR30 zou er in meerdere verschillende uitvoeringen komen waaronder ook een onderscheid tussen een L en IC interieur.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: MS30 concept design

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 28 mei 2023, 13:27 Speelhoek, drankautomaat, ... dat zijn toch dingen voor IC-materiaal?
Ah, ik dacht dat de MS30 IC zou worden.
Maar die dingen zijn inderdaad eerder voor IC-treinstellen, als er een onderscheid komt tussen IC en L/S-treinstellen dan moet bij de L/S variant de focus vooral liggen op een hoge capaciteit en korte stilstanden voor in-/uitstappen.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: MS30 concept design

Bericht door desirootje »

Je rendering ziet er zeer goed uit (ook al ben ik 95% zeker dat de front gwn een standaard Lint, Mireo, Desiro, Flirt,... gaat zijn). Qua interieur denk ik vooral aan kleinere dingen, rolstoelplaatsen met een tafeltje zoals in de MW41, mss her en der een bagagerek, tafeltjes aan alle stoelen. Ik vind het grijs bruin van de M7 wel niet slecht maar mss dat wat meer kleur in de stoelen geen slecht idee is (zie NS), heb je ook een heel duidelijk verschil tussen 1e en 2e klasse.
De houten details in de M7 vind ik ook wel gepast in de 1e klasse, dus die zou ik overnemen. Stiltezone lijkt me een must, met een duidelijk aangebracht interieur dat dat aanwijst, het liefst in de eindkasten sinds die het toegankelijkste zijn. knoppen op de deuren, niet ernaast, hoeveel mensen daar al problemen mee hebben gehad op de M7... Een zonnewering lijkt me genoeg, geen gordijntjes nodig, schermen die van overal duidelijk leesbaar zijn, wc aanduidingen in de trein die je snel ziet om hem te vinden.
Stopcontacten per 2 stoelen, die makkelijker vindbaar zijn dan op de M7, een mix van tweezits en vierzits gelijkaardig aan de M7, een gelijke split, niet zoals de MR96 met slechts een paar tweezits maar meer dan de desiro. Kapstokken en als je ook het interieur doet van de dubbeldekstreinen ook op de bovenverdieping met een kapstokje aan de achterkant van de stoel voor je.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: MS30 concept design

Bericht door desirootje »

ovspotter_be schreef: 28 mei 2023, 13:23
overweg13 schreef: 28 mei 2023, 12:36 de mogelijkheid om overal naar buiten te kunnen kijken zonder storende raamstijlen.
Dat is gewoon een kwestie van de stoelen goed uitlijnen met de ramen, zoals ook gebeurt is in o.a. de duikbrillen.
Dat is gemakkelijk met treinen met enkel vierzits (duikbril, MW41, Break,...), de enige voorbeelden die we daarvan hebben zijn de M6 en M7. Wel is dat een probleem voor de desiro die bijna enkel 2 zits heeft en waar dat dus niet al te moeilijk zou mogen zijn geweest...
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: MS30 concept design

Bericht door ovspotter_be »

In de ÖBB Desiro zitten iets meer vierzits en daar is de uitlijning met de ramen ook een probleem.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MS30 concept design

Bericht door Steven »

Ik denk dat men geen intentie meer heeft om ramen te maken die overeenstemmen met de zitplaatsen. Merk je haast bij elke fabrikant.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: MS30 concept design

Bericht door KB »

Steven schreef: 28 mei 2023, 15:40 Ik denk dat men geen intentie meer heeft om ramen te maken die overeenstemmen met de zitplaatsen. Merk je haast bij elke fabrikant.
Zouden die ontwerpers ooit met de trein reizen?
L'union fait la force.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MS30 concept design

Bericht door jan_olieslagers »

KB schreef: 28 mei 2023, 16:46
Steven schreef: 28 mei 2023, 15:40 Ik denk dat men geen intentie meer heeft om ramen te maken die overeenstemmen met de zitplaatsen. Merk je haast bij elke fabrikant.
Zouden die ontwerpers ooit met de trein reizen?
De ontwerpers kan men niet echt verwijten dat ze met "minder gelukkige" ontwerpen komen aandragen. Men kan hoogstens kritiek hebben op de lieden/spooroperatoren die zo'n ontwerp dan bestellen.

Maar ik weet niet zeker of het wel zo verkeerd is, als sommige zitplaatsen goed uitzicht bieden naar buiten, en andere niet. Toen ik nog naar Brussel pendelde kwam ik op de trein wel eens een kameraad tegen, die graag een boek las tijdens de rit, en die koos voor de plaatsen zonder buitenzicht. Mijn keuze was omgekeerd... maar we kwamen er wel uit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MS30 concept design

Bericht door jan_olieslagers »

Zwoopaman schreef: 28 mei 2023, 13:55
jan_olieslagers schreef: 28 mei 2023, 13:27 Speelhoek, drankautomaat, ... dat zijn toch dingen voor IC-materiaal? De MS30 zijn toch voor voorstadsverkeer, zeg maar S-diensten, daar komt het toch vooral aan op zoveel mogelijk capaciteit? En ook op vlot in- en uitstappen.
De MR30 zou er in meerdere verschillende uitvoeringen komen waaronder ook een onderscheid tussen een L en IC interieur.
Ha, dankje! In dat geval moeten we onderscheid maken tussen die twee versies:
* IC: stille ruimte absoluut vereist, drankautomaat en speelhoekje "nice to have"
* L: stille ruimte zeer wenselijk, maar moet dan wel kunnen afgedwongen worden; verder vooral vlot in en uit
* alle: WiFi inderdaad vanzelfsprekend anno 2023 en daarna nog meer; voldoende toiletten want er gaat er al eens eentje defect

Ik heb overigens zo'n gevoel dat een stille ruimte, die ook echt werkt, wel eens heel wat mensen zou kunnen aantrekken, men voorziet die volgens mij maar beter ruim groot.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: MS30 concept design

Bericht door TKR »

Voor zover ik weet is de fabrikant nagenoeg nooit de ontwerper van het interieur? Dat is toch de operator zelf die er meer stoelen in past dan wat de bedoeling van de fabrikant was?
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: MS30 concept design

Bericht door Malista »

Wanneer men zegt L trein, moeten we dit eerder interpreteren als L trein die vermoedelijk als IC trein zal gebruikt worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik gedurende 3 uur lang in een Desiro moet zitten. In theorie klinkt het altijd mooi, maar in de realiteit wil men gewoon het materiaal zo flexibel inzetten als mogelijk.

Tevens is het jammer dat er waarschijnlijk geen ondersteuning zal zijn voor 25 kV tractie op deze treinen.
Plaats reactie