#trainbow - Rainbow Desiro

Alles over reizigerstreinen in België.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door Ducktape »

Ik herinner mij nog bij de kerstdesiro enkel jaren terug dat er permanente bewaking was 's nachts in de bundel, maar dat is zelfs geen garantie om die graffitivrij te houden.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door Hobbes »

Het is al jaren een groot probleem bij de NMBS, waar jammer genoeg niets aan gedaan wordt.Met al het geld dat al verspild is aan het reinigen van besmeurd materiaal had men al lang meer beveiligde opstelterreinen kunnen inrichten.

Waar de situatie ook achteruit gaat qua graffiti, is Nederland. Waar men nog niet zo lang geleden haast nooit beklad materieel zag rondrijden, ziet men nu dagelijks meerdere "kunstwerken" op de sporen.

Heeft hier iemand een verklaring voor?
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door Lynx »

Personeelstekorten bij de reiniging. Dat zie je helaas ook bij de schoonmaak binnen.
Nog altijd is de afspraak dat er landelijk maximaal een x aantal m2 aan graffiti rond mag rijden, maar het wordt helaas steeds lastiger om dat vol te houden.
Enigszins offtopic, maar mochten er hier trouwens nog mensen zijn die regelmatig in Nederland komen en graag mee willen helpen met het melden van graffiti op treinen, daarvoor is er een speciale app, waardoor de meldingen direct bij NS en het schoonmaakbedrijf terecht komen;
https://play.google.com/store/apps/deta ... tification
Deze app stelt een paar vragen over de aard van de graffiti (binnen in de trein of buiten, schatting hoeveel m2, zit het op het dak/ramen/beide kanten, is het kwetsend, etc), waarna er een foto van de graffiti en van het treinstelnummer toegevoegd dient te worden (ter verificatie).
De meldingen worden meteen geanalyseerd en doorgezet naar de schoonmakers, zodat die ermee aan de slag kunnen, waarbij uiteraard hoge prio (kwetsende teksten/tekeningen, graffiti over ramen of zelfs de hele bakwand) als eerste behandeld worden.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door DDietzen »

Ik heb drie afzonderlijke keren die app geprobeerd te gebruiken en driemaal lukte het niet. Tweemaal "connection has timed out", terwijl ik een stabiele internetverbinding had en het formuliertje zo snel mogelijk invulde - wat weliswaar niet al te snel gaat omdat je verplicht in die app de foto's van de graffiti dient te maken, maar toch - en een derde keer, een paar uur na een eerdere poging tot melding, heette het "het maximaal aantal meldingen is bereikt".

Ik zou op basis van die ervaringen zelf zeggen, bespaar je de moeite... :(
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door Portbou »

Hobbes schreef: 22 mei 2023, 09:59 Met al het geld dat al verspild is aan het reinigen van besmeurd materiaal had men al lang meer beveiligde opstelterreinen kunnen inrichten.
Dat denk ik dus ook.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door jknockaert »

Hobbes schreef: 22 mei 2023, 09:59 Waar de situatie ook achteruit gaat qua graffiti, is Nederland. Waar men nog niet zo lang geleden haast nooit beklad materieel zag rondrijden, ziet men nu dagelijks meerdere "kunstwerken" op de sporen.

Heeft hier iemand een verklaring voor?
NS is al enige tijd de pedalen kwijt. Het wordt tijd om die concessie hoofdrailnet eens écht aan te besteden.
Laatst gewijzigd door jknockaert op 22 mei 2023, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door jknockaert »

Lynx schreef: 22 mei 2023, 10:21 Personeelstekorten bij de reiniging. Dat zie je helaas ook bij de schoonmaak binnen.
Om een of andere reden lijken die problemen zich veel minder voor te doen bij andere vervoerders zoals Arriva.
Lynx schreef: 22 mei 2023, 10:21 Enigszins offtopic, maar mochten er hier trouwens nog mensen zijn die regelmatig in Nederland komen en graag mee willen helpen met het melden van graffiti op treinen, daarvoor is er een speciale app, waardoor de meldingen direct bij NS en het schoonmaakbedrijf terecht komen;
https://play.google.com/store/apps/deta ... tification
Deze app stelt een paar vragen over de aard van de graffiti (binnen in de trein of buiten, schatting hoeveel m2, zit het op het dak/ramen/beide kanten, is het kwetsend, etc), waarna er een foto van de graffiti en van het treinstelnummer toegevoegd dient te worden (ter verificatie).
De meldingen worden meteen geanalyseerd en doorgezet naar de schoonmakers, zodat die ermee aan de slag kunnen, waarbij uiteraard hoge prio (kwetsende teksten/tekeningen, graffiti over ramen of zelfs de hele bakwand) als eerste behandeld worden.
Na ja zeg, bij NS zit er nog altijd op elke trein een of twee hoofdconducteurs. Vervoerbewijzen controleren doen die nog nauwelijks. Kunnen die niet even de graffiti melden tussen het sleutelen door?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door ovspotter_be »

Iemand enig idee wat er met deze trein is gebeurd, deze is volgens HalteLink al sinds 22 mei niet meer in reizigersdienst gebruikt.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door Klassiekje »

Deze week nog in de bundel in Schaarbeek zien staan, terug proper.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door Davy »

jknockaert schreef: 22 mei 2023, 12:38
Hobbes schreef: 22 mei 2023, 09:59 Waar de situatie ook achteruit gaat qua graffiti, is Nederland. Waar men nog niet zo lang geleden haast nooit beklad materieel zag rondrijden, ziet men nu dagelijks meerdere "kunstwerken" op de sporen.

Heeft hier iemand een verklaring voor?
NS is al enige tijd de pedalen kwijt. Het wordt tijd om die concessie hoofdrailnet eens écht aan te besteden.
Zucht. Hoe men nog steeds blijft geloven in dat aanbestedingssprookje. Bij bedrijven als Arriva loopt alles perfect?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door AlexNL »

Davy schreef: 04 jun 2023, 19:42
Zucht. Hoe men nog steeds blijft geloven in dat aanbestedingssprookje. Bij bedrijven als Arriva loopt alles perfect?
Na de wanprestatie die NS gisteren en vannacht rond Amsterdam heeft geleverd ben ik heel stellig: het kan niet slechter.

En ja, ik ben me ervan bewust dat de directe oorzaak bij ProRail ligt.

Maar NS heeft gi-gan-tisch gefaald in haar zorgplicht voor reizigers. "Zoek het maar uit en val me niet lastig" is geenszins een acceptabele houding richting je klanten.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door JHS2013 »

M.i. is dat juist een gevolg van de privatisering: (Stations)personeel dat is wegbespaard, centralisaties die de slagkracht juist verminderen, een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij ministers en politici. Bovendien is het onbegrijpelijk dat er geen (functionerende) redundantie is op de seinposten van ProRail.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door rvdborgt »

JHS2013 schreef: 05 jun 2023, 08:41 M.i. is dat juist een gevolg van de privatisering
NS is voor precies 0% geprivatiseerd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door Steven »

Maar voelt wel de druk doordat de overheid delen spoor aan private bedrijven geeft, het is dus een onrechtstreeks effect.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: #trainbow - Rainbow Desiro

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 05 jun 2023, 15:15 Maar voelt wel de druk doordat de overheid delen spoor aan private bedrijven geeft, het is dus een onrechtstreeks effect.
Dus de NS heeft schrik dat ze marktaandeel gaat verliezen aan private bedrijven...
...en besluit daarom om haar klanten de "zoek het maar uit en val me niet lastig"-behandeling te geven ?

Ik begrijp het niet helemaal.
Plaats reactie