Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

260689 schreef: 05 mei 2023, 12:31
trainfan03 schreef: 05 mei 2023, 11:05 Ik blijf de opmerking bij de S53 Lokeren - Gent (- Oudenaarde) grappig vinden:
"Project nog onder voorwaarden, afhankelijk van de beschikbare perroncapaciteit ten gevolge van Masterplan Gent-Sint-Pieters"
Uitvlucht en moest zijn:

Project nog onder voorwaarden, afhankelijk van de beschikbaar materiaal en vooral personeel.
Is dat echt een uitvlucht? Dat ze voldoende personeel nodig hebben steken ze bepaald niet weg, het komt in bij wijze van spreken elke slide terug.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 05 mei 2023, 12:50
260689 schreef: 05 mei 2023, 12:31
trainfan03 schreef: 05 mei 2023, 11:05 Ik blijf de opmerking bij de S53 Lokeren - Gent (- Oudenaarde) grappig vinden:
"Project nog onder voorwaarden, afhankelijk van de beschikbare perroncapaciteit ten gevolge van Masterplan Gent-Sint-Pieters"
Uitvlucht en moest zijn:

Project nog onder voorwaarden, afhankelijk van de beschikbaar materiaal en vooral personeel.
Is dat echt een uitvlucht? Dat ze voldoende personeel nodig hebben steken ze bepaald niet weg, het komt in bij wijze van spreken elke slide terug.
Depot Gent zit verre van hun normaal personeelsbestand. Ook omliggende depots (de ene meer als de andere). Aan materiaal geen gebrek. MW41 hebben ze er genoeg van.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steven »

Het vinden van rijdend personeel is een heel groot probleem, vooral in Vlaanderen zijn er problemen. Er zijn nu eenmaal heel wat jobs met een vergelijkbaar start salaris met mooiere werkuren. De uren zullen de job van rijdend personeel steeds minder aantrekkelijk maken tov andere jobs. Je moet dus toch al een beetje passie hebben om er aan te beginnen. Dus ook het uitvoeren van die 2000 extra treinen staat/valt met het vinden van voldoende personeel.er is een zekere instroom maar onvoldoende gezien de uitstroom er ook nog steeds is. Te brussel merk ik dat heel wat jongeren de job een paar jaar doen maar er dan toch voor kiezen om iets anders te doen. Kortweg er zijn te weinig mensen die echt blijven. Dus ik hou men hart vast voor het welslagen van dit plan. Ik hoop het van harte maar maak me wel zorgen over het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

Volgens mij is het geen uitvlucht hoor. FGSP moet het permanent met 2 perrons minder doen en zit daardoor op verschillende momenten door de dag al aan maximum capaciteit op de laagste perrons. Daar kan niet zomaar een relatie bij voordat de werken gedaan zijn.
koeleboe1
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door koeleboe1 »

Maar dat zou in se toch geen probleem mogen geven? De planning liet nu al een S53 toe uit Lokeren (waarvoor dus een beschikbaar pad en perron is). Van wat ik zie, kan die trein perfect doorrijden naar Oudenaarde na een korte stop (er zit geen trein in de weg, behalve eventueel in de piekuren)? Soms bleef de trein uit Lokeren immers 20 min tuffen aan het perron...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

koeleboe1 schreef: 05 mei 2023, 15:30 Maar dat zou in se toch geen probleem mogen geven? De planning liet nu al een S53 toe uit Lokeren (waarvoor dus een beschikbaar pad en perron is). Van wat ik zie, kan die trein perfect doorrijden naar Oudenaarde na een korte stop (er zit geen trein in de weg, behalve eventueel in de piekuren)? Soms bleef de trein uit Lokeren immers 20 min tuffen aan het perron...
Dat was in een andere fase van de werken, toen was spoor 6 er nog. Zeker als ook spoor 5 buiten dienst gaat wordt het voor dergelijke treinen een pak moeilijker in de roosters rond het station.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 05 mei 2023, 16:09
koeleboe1 schreef: 05 mei 2023, 15:30 Maar dat zou in se toch geen probleem mogen geven? De planning liet nu al een S53 toe uit Lokeren (waarvoor dus een beschikbaar pad en perron is). Van wat ik zie, kan die trein perfect doorrijden naar Oudenaarde na een korte stop (er zit geen trein in de weg, behalve eventueel in de piekuren)? Soms bleef de trein uit Lokeren immers 20 min tuffen aan het perron...
Dat was in een andere fase van de werken, toen was spoor 6 er nog. Zeker als ook spoor 5 buiten dienst gaat wordt het voor dergelijke treinen een pak moeilijker in de roosters rond het station.
Klopt het dan dat men spoor 7 toegankelijk gaat maken en spoor 6 & 5 enkel tesamen, terwijl men ook werkt aan spoor 4? maw tijdelijk 3 sporen onbruikbaar?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 05 mei 2023, 16:49 Klopt het dan dat men spoor 7 toegankelijk gaat maken en spoor 6 & 5 enkel tesamen, terwijl men ook werkt aan spoor 4? maw tijdelijk 3 sporen onbruikbaar?
Huh, neen. Niet dat ik weet.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 05 mei 2023, 19:06
desirootje schreef: 05 mei 2023, 16:49 Klopt het dan dat men spoor 7 toegankelijk gaat maken en spoor 6 & 5 enkel tesamen, terwijl men ook werkt aan spoor 4? maw tijdelijk 3 sporen onbruikbaar?
Huh, neen. Niet dat ik weet.
dan snap ik je redenering van lager capaciteit niet, er zullen altijd slechts 2 perrons uitliggen, dus waarom zou de capaciteit nog verder omlaag gaan? Zeker gezien het feit dat de nieuwe perrons een hogere capaciteit hebben dan de oudere? De capaciteit is lager dan voor de werken maar verder omlaag gaat hij dan toch niet?
Trouwens ik zei dat vanwege de presentatie over Oost Vlaanderen, waarbij men zegt dat spoor 7 & 8 klaar zullen zijn tegen eind 2023. Ik neem al 4 jaar de trein vanaf spoor 8 maar blijkbaar is dat nog niet klaar genoeg... Spoor 6 werd niet vermeld.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steven »

Je moet ook rekening houden met de wissels die beschikbaar zou en van waar naar waar je een trein wil laten rijden. Zeker met doorgaande verbindingen heel belangrijk je gaat een trein voor Kortrijk niet op spoor 12 zetten.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 05 mei 2023, 19:06
desirootje schreef: 05 mei 2023, 16:49 Klopt het dan dat men spoor 7 toegankelijk gaat maken en spoor 6 & 5 enkel tesamen, terwijl men ook werkt aan spoor 4? maw tijdelijk 3 sporen onbruikbaar?
Huh, neen. Niet dat ik weet.
Volgens de NMBS zijn er volgend jaar 3 sporen buiten dienst in FGSP. Ik weet niet precies welke.

Groetjes,
Rian
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 05 mei 2023, 19:29 Je moet ook rekening houden met de wissels die beschikbaar zou en van waar naar waar je een trein wil laten rijden. Zeker met doorgaande verbindingen heel belangrijk je gaat een trein voor Kortrijk niet op spoor 12 zetten.
Niet spoor 12 maar vanaf de sporen 11 lukt het wel.

En eigelijk is dat beter de die S-trein doorrijd naar Oudenaarde - Lokeren en geen spoor bezet houd in Gent-Sint-Pieters wat toen wel het geval was.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Dewi »

desirootje schreef: 05 mei 2023, 19:21
Shrek schreef: 05 mei 2023, 19:06
desirootje schreef: 05 mei 2023, 16:49 Klopt het dan dat men spoor 7 toegankelijk gaat maken en spoor 6 & 5 enkel tesamen, terwijl men ook werkt aan spoor 4? maw tijdelijk 3 sporen onbruikbaar?
Huh, neen. Niet dat ik weet.
dan snap ik je redenering van lager capaciteit niet, er zullen altijd slechts 2 perrons uitliggen, dus waarom zou de capaciteit nog verder omlaag gaan? Zeker gezien het feit dat de nieuwe perrons een hogere capaciteit hebben dan de oudere? De capaciteit is lager dan voor de werken maar verder omlaag gaat hij dan toch niet?
Trouwens ik zei dat vanwege de presentatie over Oost Vlaanderen, waarbij men zegt dat spoor 7 & 8 klaar zullen zijn tegen eind 2023. Ik neem al 4 jaar de trein vanaf spoor 8 maar blijkbaar is dat nog niet klaar genoeg... Spoor 6 werd niet vermeld.
Er kan verwarring zijn omdat je een onderscheid moet maken tussen perrons en sporen bij de bouw van het nieuwe station. Sporen komen per twee te liggen in viaducten, behalve sporen 12 en 1 die elk een apart viaduct hebben. De perrons liggen tussen de viaducten.

De planning is als volgt (door "Project Gent Sint Pieters" naar de buurtbewoners toe gecommuniceerd in hun nieuwsblaadjes, en ik heb dit ook zo te horen gekregen bij een werfrondleiding twee weken geleden). Eind 2023 zullen spoor 7 en 6 terug in dienst gaan, die liggen in hetzelfde nieuwe spoorviaduct. Dit betekent dus dat het perron 7+8 volledig klaar zal zijn. Nu is spoor 8 inderdaad al lang in dienst, maar als een smal nieuw peronnetje met slechte toegankelijkheid gezien enkel te bereiken via stellingtrappen. Spoor 6 zal dan een smal nieuw perronnetje hebben zoals spoor 8 vandaag.

In 2024-2025 verplaatst de werf zich, en herhaalt de hele cyclus zich met sporen 4+5 buiten dienst. Spoor 3 wordt dan een half 'oud' perron zoals spoor 5 vandaag. Sporen 4 en 5 komen terug in dienst rond eind 2026 als dat viaduct af is, en dan krijg je dus een volledig afgewerkt perron 5+6 en een smal perron 4.

Dan in de laatste fase 2026-2027 gaan sporen 1, 2 en 3 samen uit dienst, met de bouw van viaduct 2+3 en een viaduct voor spoor 1 alleen. In die periode zullen er dus 3 sporen buiten dienst zijn. Ik heb de vraag al een paar keer gesteld of dat geen problemen zal geven, maar het antwoord luidt steeds dat de impact van het buiten dienst zijn van de voorste sporen op het treinverkeer minder is dan die achteraan het station, waarlangs de drukste lijnen moeten passeren. Infrabel zou dit ook goedgekeurd hebben als haalbaar, kreeg ik ook eens te horen.
260689 schreef: 05 mei 2023, 19:49 En eigelijk is dat beter de die S-trein doorrijd naar Oudenaarde - Lokeren en geen spoor bezet houd in Gent-Sint-Pieters wat toen wel het geval was.
Hoe minder lang dat dieseltreinen halt houden in FGSP, hoe liever voor mij. Die maken zo'n kabaal wanneer ik op mijn trein sta te wachten, je kunt de aankondigingen zelfs nauwelijks verstaan, zeker niet als ze net toekomen of aanzetten.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainfan03 »

Ik zie hem liever niet doorgetrokken worden, want dat betekent verplicht diesels in Lokeren en die MW41 zie ik er liever niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 05 mei 2023, 19:21 dan snap ik je redenering van lager capaciteit niet, er zullen altijd slechts 2 perrons uitliggen, dus waarom zou de capaciteit nog verder omlaag gaan? Zeker gezien het feit dat de nieuwe perrons een hogere capaciteit hebben dan de oudere? De capaciteit is lager dan voor de werken maar verder omlaag gaat hij dan toch niet?
Trouwens ik zei dat vanwege de presentatie over Oost Vlaanderen, waarbij men zegt dat spoor 7 & 8 klaar zullen zijn tegen eind 2023. Ik neem al 4 jaar de trein vanaf spoor 8 maar blijkbaar is dat nog niet klaar genoeg... Spoor 6 werd niet vermeld.
Niet elk perron dat buiten dienst is geeft dezelfde hinder. De hogere perrons hinderden vooral de treinen op de as Brugge-Brussel, de huidige werken zitten in het vaarwater van de as Antwerpen-Kortrijk. Ook in de wisselroosters zijn de komende werken een stuk hinderlijker dan de voorgaande fases.
Plaats reactie