Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/19 ... congestie/
Ik vraag me nu af of al die internationale treinen de congestie in Brussel zo snel gaan versnellen dat we die nieuwe NZV sneller nodig zullen hebben dan verwacht. Ik vind het zeer onverantwoord om dat dossier te blijven uitstellen als de huidige diensten al moeilijk houdbaar zijn en we enkel meer treinen verwachten zoals die extra trein uit La Louvière, de 2e IC uit Aarlen en hogere frequenties op het S net en dan die internationale treinen die ook meer gaan inzetten...
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad. En als er vandaag beslist wordt om eraan te beginnen, dan is het niet morgen dat dat in dienst genomen wordt - zelfs 2030 lijkt totaal onrealistisch, vooral omdat god en klein pierke weer gaan afkomen met bezwaarschriften en -procedures. Des te meer reden om er spoed achter te zetten!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Stoomloc
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Stoomloc »

Hopelijk inderdaad snel, maar nu effe eerlijk... Gelooft iemand dat daar ooit iets van gaat komen? Zo'n megaproject in zo'n dichtbebouwde regio. Men zou mij verbazen als men daar nu plots in zou slagen. Hoop doet leven zeker?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

Stoomloc schreef: 20 dec 2023, 16:05 Hopelijk inderdaad snel, maar nu effe eerlijk... Gelooft iemand dat daar ooit iets van gaat komen? Zo'n megaproject in zo'n dichtbebouwde regio. Men zou mij verbazen als men daar nu plots in zou slagen. Hoop doet leven zeker?
We kunnen niet anders dan blijven hopen.
Maar het kan zeker wel, zolang de nieuwe tunnel maar diep genoeg ligt. Alleen wordt het zonder meer een duur project. En hoe sneller er politieke moed voor is, hoe beter. Als ze metro 3 nog kunnen verantwoorden, dan kan dit er ook doorkomen...
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door groentje »

Elle grote werf ligt gevoelig in Brussel, de huidige NZV is zelfs vandaag, 70 jaar na dato, een litteken dat maar lastig wil vervagen... En je moet al erg diep gaan, want er zit daar behoorlijk wat onder de grond, liefst zonder verderop doorgangen af te sluiten (één van de schetsen zorgde ervoor dat je al bijna naar Drogenbos moest om van Anderlecht naar Vorst en St-Gillis te geraken...)
Gelukkig moet je niet precies onder de huidige NZV blijven, misschien kunnen we na Kapellekerk richting Brussel-Schuman afleiden?
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door TKR »

Ik zat toevallig op dezelfde denkpiste. Als je zo'n gigantisch duur project wil beginnen kan je beter even carte blanche denken en een nieuw traject ontwikkelen. Een extra tunnel bied misschien meer capaciteit aan in de NZV, maar lost de problemen met de kruisingen aan Brussel-Zuid en -Noord niet op.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

misschien kunnen we na Kapellekerk richting Brussel-Schuman afleiden?
Maar daarna dan? Verder oostelijk buigen om parallel aan de E40 de stad te verlaten?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door TKR »

Er is waarschijnlijk al een topic met NZV infrastructuur voorstellen.

De E40 volgen is inderdaad een goed voorstel, al zou er waarschijnlijk wel nog steeds plaats moeten gemaakt worden.
Een leuke denk oefening wel.
Afbeelding Brussel-Zuid - Brussel-Schuman - Brussels-Airport

Dan kan je het internationale verkeer direct de hele NZV laten skippen, en meteen via Brussels-Airport sturen.
Je kan hier ook enkele ICs naar Leuven kwijt.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 20 dec 2023, 15:40 Inderdaad. En als er vandaag beslist wordt om eraan te beginnen, dan is het niet morgen dat dat in dienst genomen wordt - zelfs 2030 lijkt totaal onrealistisch, vooral omdat god en klein pierke weer gaan afkomen met bezwaarschriften en -procedures. Des te meer reden om er spoed achter te zetten!
Ik zou al verbaasd zijn of de plannen tegen dan al gedaan zijn, gewoon de route en hoe het zal gebeuren voordat men nog maar de voorbereidende werken heeft begonnen.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door stijn »

Ik repost even iets dat ik 4 jaar geleden hier gepost heb...

viewtopic.php?f=43&t=4973&p=246983#p246983
Plaats reactie