Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door rdv »

maar anderzijds denk ik dat het eenvoudiger is om op L60 tijd in te halen dan op L59.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

Het keren in Dendermonde helpt wss ook niet, om diezelfde reden probeert men Quévy aan La Louvière-Sud te hangen, ik vraag me wel af waarom men dat niet eerder gedaan heeft...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 08 mei 2023, 21:52 Het keren in Dendermonde helpt wss ook niet, om diezelfde reden probeert men Quévy aan La Louvière-Sud te hangen, ik vraag me wel af waarom men dat niet eerder gedaan heeft...
Wel, vroeger (ik denk tot december 2017), was er een Quévy - La Louvière. Geen idee waarom ze daar toen een Quévy - Moeskroen van gemaakt hebben, maar de werken in Mons - die binnenkort afgerond zullen zijn - kunnen daar wel eens voor iets tussen zitten.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door rdv »

desirootje schreef: 08 mei 2023, 21:52 Het keren in Dendermonde helpt wss ook niet, om diezelfde reden probeert men Quévy aan La Louvière-Sud te hangen, ik vraag me wel af waarom men dat niet eerder gedaan heeft...
Van L60 naar L57 (met kopmaken in Dendermonde) moet je inderdaad L53 over, waar op dat moment ook de L-treinen Gent-Mechelen binnenkomen. Vanuit exploitatie heeft het zin om dat te vermijden.
De onderdoorgang in Dendermonde is nu al een kluwen tijdens de spits bij de overstap van de IC uit Brussel naar de L Gent-Mechelen vv., als daar nu ook de reizigers uit Zele, Lokeren en verder bij komen ...
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door maarten »

DDietzen schreef: 08 mei 2023, 12:18 Wat is/wordt uiteindelijk de perronlengte daar? In de lijst met perronlengtes in bijlage van de netverklaring, versie 13 april 2023 volgens de bestandsnaam, staat 199 meter. Echter, als ik het mij goed herinner uit eerdere versies, staat die waarde er al een hele tijd. Ik vraag me dus af of dat de lengte vóór of ná verlenging is.
Op de luchtfoto van afstandmeten.nl is het perron 199 meter lang. En op oudere luchtfoto's op topotijdreis.nl is het perron net zo lang. Dus het lijkt mij dat 199 meter voor de verlenging is.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

Hoe komt het dat men opeens de 2e S34 kan doortrekken tot Lokeren (en Dendermonde) We hebben het toch al eerder gehad over dat het niet mogelijk was om een overstap te voorzien in Sint-Niklaas tussen de IC en S34? De conclusie was toen (denk ik) dat dat pas kon als het derde spoor tussen Gent en Lokeren er ligt. Heeft men gwn dat pad verwijderd, gaat de S34 in een ander pad rijden dan nu om er toch in te passen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

De huidige S34 en de IC zitten bijna exact op een halfuur van elkaar, dus het lijkt me dat de tweede S34 dan gewoon z'n rijpad overneemt. De facto verandert er dus weinig, behalve het fysiek overstappen in Dendermonde voor wie verder wil reizen (en niet bijvoorbeeld al de rechtstreekse P-treinen via Gent-Dampoort genomen heeft). Qua rittijd ook geen verschil doordat de IC nu steeds 10 minuten stilstaat in Dendermonde.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 09 mei 2023, 18:03 Hoe komt het dat men opeens de 2e S34 kan doortrekken tot Lokeren (en Dendermonde) We hebben het toch al eerder gehad over dat het niet mogelijk was om een overstap te voorzien in Sint-Niklaas tussen de IC en S34? De conclusie was toen (denk ik) dat dat pas kon als het derde spoor tussen Gent en Lokeren er ligt. Heeft men gwn dat pad verwijderd, gaat de S34 in een ander pad rijden dan nu om er toch in te passen?
De S34 tot Sint-Niklaas komt er nu aan rond xx:25 aan uit Antwerpen, de IC naar Brussel vertrekt er om xx:24. Als je dat rijpad met twee minuten verlegt, kan je beide treinen aan elkaar koppelen. In het geval van een overstap in Sint-Niklaas, heb je ermee tijd nodig dan die twee minuten. Dat zal waarschijnlijk het verschil maken. In de omgekeerde richting geldt aankomst uit Kortrijk om xx:36 en vertrek om xx:34, dus dan je ga 3 minuten moeten schuiven.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door BlackEagle »

Bijkomend is het ook zo dat de Desiro's van S34 het traject tussen Sint-Niklaas en Lokeren twee minuten sneller afleggen dan de IC-26, voornamelijk door de korte afstand tussen Belsele en Sinaai die een beter acceleratie- en remvermogen vereist.

Ik neem aan dat deze aanpassing het ook mogelijk zal maken om Nieuwkerken-Waas de hele dag in beide richtingen te bedienen, wat nu niet mogelijk was door de erg korte keertijd (10min) van de S34 1450 in Sint-Niklaas?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door rdv »

Steve schreef: 09 mei 2023, 18:43 De huidige S34 en de IC zitten bijna exact op een halfuur van elkaar, dus het lijkt me dat de tweede S34 dan gewoon z'n rijpad overneemt. De facto verandert er dus weinig, behalve het fysiek overstappen in Dendermonde voor wie verder wil reizen (en niet bijvoorbeeld al de rechtstreekse P-treinen via Gent-Dampoort genomen heeft). Qua rittijd ook geen verschil doordat de IC nu steeds 10 minuten stilstaat in Dendermonde.
Ik zie toch grote verschillen voor reizigers uit Lokeren, Sinaai, Belsele en Sint-Niklaas.
Er is maar één trein per dag via Gent-Dampoort (een heen en een terug), en deze stopt niet in Belsele en Sinaai. Enkel naar Brussel-Zuid is deze sneller dan de IC, naar Brussel-Centraal en Brussel-Noord is deze trager. De trein terug is te laat voor veel pendelaars. Voor Zele is deze trein geen oplossing. Om de volledige spits af te dekken, zou er één of twee rechtstreekse P-treinen moeten bijkomen via Gent-Dampoort. Geen slechte zaak voor Gent (Dampoort is dichter bij een aantal dichtbevolkte buurten dan Sint-Pieters), maar niet zo een goede zaak voor de regelmaat met de kruisingen in Gentbrugge en Melle (wat er toe leidt dat deze P-trein slechte stiptheid heeft).
Op andere momenten zal er dus altijd moeten worden overgestapt, hetzij in Dendermonde, hetzij in Antwerpen, hetzij in Gent. Niet evident met bagage, rolstoel etc. Zeker niet als er in Dendermonde - zoals eerder gezegd - een tijdelijke passerelle zou komen tijdens de werken. Bij overstap is er niet enkel het fysieke ongemak, er is ook altijd het risico op een gemiste overstap, waardoor de reiziger al snel een half uur langer onderweg zal zijn. Door het enkelspoor op L57 is er weinig mogelijkheid om te wachten op een vertraagde trein uit Brussel.

Als men min of meer hetzelfde patroon behoudt in Dendermonde, zal een IC die met +5 of meer aankomt in Dendermonde, ook niet tijdig de terugrit kunnen aanvatten, tenzij men het materiaal een uur laat staan in Dendermonde.

Kortom, vanuit het perspectief van de exploitatie zal dit mss een goede oplossing zijn, maar in reizigersvertraging uitgerekend zie ik er het nut niet van in.

Zele is eerder op Brussel en Gent gericht, minder op Antwerpen. Het zou dan ook goed zijn om een aantal van de S34 door te trekken via L53 naar Gent.
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door BVG1988 »

BlackEagle schreef: 06 mei 2023, 13:38 Ik heb 'snel' even een overzichtskaartje gemaakt met de wijzigingen, op basis van de presentaties. Uiteraard steeds receptief voor feedback!

Afbeelding
Over wat er gebeurt met S3 op het gedeelte van Zottegem - Brussel wordt in de presentatie van Oost-Vlaanderen niet (meer) gesproken. Het is daarom ook wat verwarrend of het toch 2x de S8 wordt of nog altijd de S3 en de S8. Je kaart is prima gedaan, maar de index en de kaart zijn wat tegenstrijdig. Ik denk ook eerder dat de kaart meer reëel zal zijn tegenover de index. :)
Laatst gewijzigd door BVG1988 op 16 sep 2023, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 09 mei 2023, 19:58 Ik zie toch grote verschillen voor reizigers uit Lokeren, Sinaai, Belsele en Sint-Niklaas.
Er is maar één trein per dag via Gent-Dampoort (een heen en een terug), en deze stopt niet in Belsele en Sinaai. Enkel naar Brussel-Zuid is deze sneller dan de IC, naar Brussel-Centraal en Brussel-Noord is deze trager. De trein terug is te laat voor veel pendelaars. Voor Zele is deze trein geen oplossing. Om de volledige spits af te dekken, zou er één of twee rechtstreekse P-treinen moeten bijkomen via Gent-Dampoort. Geen slechte zaak voor Gent (Dampoort is dichter bij een aantal dichtbevolkte buurten dan Sint-Pieters), maar niet zo een goede zaak voor de regelmaat met de kruisingen in Gentbrugge en Melle (wat er toe leidt dat deze P-trein slechte stiptheid heeft).
Op andere momenten zal er dus altijd moeten worden overgestapt, hetzij in Dendermonde, hetzij in Antwerpen, hetzij in Gent. Niet evident met bagage, rolstoel etc. Zeker niet als er in Dendermonde - zoals eerder gezegd - een tijdelijke passerelle zou komen tijdens de werken. Bij overstap is er niet enkel het fysieke ongemak, er is ook altijd het risico op een gemiste overstap, waardoor de reiziger al snel een half uur langer onderweg zal zijn. Door het enkelspoor op L57 is er weinig mogelijkheid om te wachten op een vertraagde trein uit Brussel.

Als men min of meer hetzelfde patroon behoudt in Dendermonde, zal een IC die met +5 of meer aankomt in Dendermonde, ook niet tijdig de terugrit kunnen aanvatten, tenzij men het materiaal een uur laat staan in Dendermonde.

Kortom, vanuit het perspectief van de exploitatie zal dit mss een goede oplossing zijn, maar in reizigersvertraging uitgerekend zie ik er het nut niet van in.

Zele is eerder op Brussel en Gent gericht, minder op Antwerpen. Het zou dan ook goed zijn om een aantal van de S34 door te trekken via L53 naar Gent.
Elk nadeel heb z'n voordeel. Er komt een hele dag lang een rechtstreekse verbinding Dendermonde - Antwerpen, terwijl de rechtstreekse verbinding tussen Lokeren en Sint-Niklaas wegvalt. Als de 'rechtstreekse reizigers' naar Brussel zouden afhaken, zullen er ook nieuwe aangetrokken worden richting Antwerpen. Het risico van gemiste overstap uit Dendermonde/Zele bestaat vandaag ook richting Antwerpen. In de toekomst wordt dat een gemiste overstap richting Brussel.
M.a.w.: ik zie er geen grote nadelen in. Natuurlijk zijn de rechtstreekse pendelaars vanuit Sint-Niklaas naar Brussel hier mogelijks "niet over te spreken", terwijl anderen het als een verbetering beschouwen. Extra P-treinen via Dampoort, daar ben ik zeker voorstander van, maar of die er komen...

De keertijd in Dendermonde zou vandaag 7 minuten zijn. Dat is altijd te weinig voor een stam M6'en met locomotief. In dat geval zal er altijd een uur buffertijd voorzien worden door een extra omloop te voorzien.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door rdv »

Zele en Dendermonde zijn meer op Brussel en Gent gericht dan op Antwerpen (school, werk, ziekenhuizen ...). Vanuit dat perspectief is er minder nood aan een rechtstreekse verbinding met Antwerpen.
Mensen uit Lokeren en Sint-Niklaas zullen sneller geneigd zijn om via L59 en L25/26 of L50A naar Brussel te gaan. Treinen die nu al vol zitten.
Reizigers uit Zele, Lokeren, Hamme, Waasmunster, Overmere etc. die nu met de auto naar het station in Zele of Lokeren gaan omwille van de rechtstreekse trein naar Brussel en verzekerde zitplaats, zullen nu naar Dendermonde gaan, zeker zolang de parking daar gratis is. Meer autokilometers dus.
Pendelaars uit Lokeren, Sinaai, Belsele en Sint-Niklaas winnen niets met deze verandering. Diegenen naar Brussel verliezen hun rechtstreekse verbinding, diegenen op L59 winnen niets, integendeel (meer reizigers door verschuiving van IC via L60 naar verbindingen via Gent of Antwerpen, meer druk op parkings).
Pendelaars uit Zele verliezen hun rechtstreekse trein naar Brussel, krijgen er een tweede rechtstreekse naar Antwerpen bij. Sommigen die nu met de auto of fiets naar Lokeren gaan om daar de trein naar Antwerpen te nemen, zullen in Zele de trein nemen (maar Lokeren blijft aantrekkelijker door de hogere frequentie naar Antwerpen).
Pendelaars uit Dendermonde winnen een tweede trein naar Antwerpen, en wellicht een stiptere trein naar Brussel. Maar ook grotere druk op parking.

Ik kan alleen maar hopen dat men de cijfers bekeken heeft uit 2010 (ongeveer), toen de IC ook beperkt werd tot Dendermonde. Lokeren en Zele hadden toen wel nog de P/L-trein die rechtstreeks naar Brussel reed, dus de situatie was anders (overstapvrij maar trager).
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door delta »

Met de inkorting van IC-26 kan de sporenopstelling in Dendermonde wel zeer goed geoptimaliseerd worden zodat de huidige kruisende bewegingen en potentiële conflicten voorkomen kunnen worden.

De spooropstelling zou dan idealiter zijn:
- Spoor 2: treinen van/naar Lokeren
- Spoor 3: treinen van Gent naar Mechelen
- Spoor 4: treinen van Mechelen naar Gent
- Spoor 5: treinen van/naar Brussel (grootste overstapstroom)
- Spoor 6/7: treinen van/naar Brussel (mindere overstapstromen).

Gegeven de huidige conflicten van het oversteken van IC-26 snap je dit voorstel wel.

Wat ik echter totaal niet snap is het mogelijk benoemde feit dat IC-26 een kering van ruim een uur zou krijgen. Dat is zeer inefficiënt omgaan met schaarse middelen. Dan is het wel echt de vraag of de nadelen (een dergelijke lange kering en extra overstappen voor Sint-Niklaas, Lokeren, Zele) opwegen tegen een conflictvrijer plan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steven »

Een lange kering kan al eens nuttig zijn voor andere zaken, men kan het interieur eens tussendoor reinigen (vuilbakjes, tafeltjes, toilet). Want een trein een hele dag laten rijden met nergens tijd voor dergelijke ingreep zorgt er voor dat om 12u iedereen klaagt over de netheid van het interieur.
Plaats reactie