Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

trainfan03 schreef: 05 mei 2023, 22:27 Ik zie hem liever niet doorgetrokken worden, want dat betekent verplicht diesels in Lokeren en die MW41 zie ik er liever niet.
Gezien de NMBS een overschot aan dieselstelletjes heeft en ze Mol en Hasselt zo snel mogelijk willen ontdieselen zullen er rond Gent en Charleroi sowieso diesels onder bovenleiding rijden. De kans is dus groot dat je zonder doortrekking ook met diesels zal zitten :wink:
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 06 mei 2023, 00:32
trainfan03 schreef: 05 mei 2023, 22:27 Ik zie hem liever niet doorgetrokken worden, want dat betekent verplicht diesels in Lokeren en die MW41 zie ik er liever niet.
Gezien de NMBS een overschot aan dieselstelletjes heeft en ze Mol en Hasselt zo snel mogelijk willen ontdieselen zullen er rond Gent en Charleroi sowieso diesels onder bovenleiding rijden. De kans is dus groot dat je zonder doortrekking ook met diesels zal zitten :wink:
Waar zijn er nog diesels rond Gent gepland? Want ik kan enkel denken aan de L Zeebrugge-Mechelen en IC Gent-Leuven als mogelijke verbindingen met diesels. Ze horen niet thuis op de IC's naar Antwerpen en mogen niet naar Brussel. Mss denkt men ruimer en wilt men diesels gebruiken op de L Zottegem-Kortrijk, IC Kortrijk-Brugge of op bepaalde P treinen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 06 mei 2023, 11:43
Shrek schreef: 06 mei 2023, 00:32 Gezien de NMBS een overschot aan dieselstelletjes heeft en ze Mol en Hasselt zo snel mogelijk willen ontdieselen zullen er rond Gent en Charleroi sowieso diesels onder bovenleiding rijden. De kans is dus groot dat je zonder doortrekking ook met diesels zal zitten :wink:
Waar zijn er nog diesels rond Gent gepland? Want ik kan enkel denken aan de L Zeebrugge-Mechelen en IC Gent-Leuven als mogelijke verbindingen met diesels. Ze horen niet thuis op de IC's naar Antwerpen en mogen niet naar Brussel. Mss denkt men ruimer en wilt men diesels gebruiken op de L Zottegem-Kortrijk, IC Kortrijk-Brugge of op bepaalde P treinen?
Je begrijpt Shrek verkeerd. Het is niet dat er nog meer elektrische verbindingen door diesels vervangen gaan worden, wel dat die nieuwe verbinding Oudenaarde - Lokeren volledig met diesels zal gereden worden, ook al ligt de helft ervan onder draad. Dit door de MW41 overschot uit Hasselt. Men gaat echt geen andere grote verbindingen à la Gent - Mechelen - Leuven of Mechelen - Zeebrugge op diesel zetten. Hoogstens ergens een korte P-trein in de regio Gent met vrij lage reizigersaantallen zullen MW41 te zien krijgen, omdat dat beter in de materieelsomloop past.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door BlackEagle »

Ik heb 'snel' even een overzichtskaartje gemaakt met de wijzigingen, op basis van de presentaties. Uiteraard steeds receptief voor feedback!

Afbeelding
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door DDietzen »

Alweer een zeer fraai werk, dank voor je inzet!

Als ik mag mieren: bij de S43 (drielandentrein Luik-Maastricht-Aken) ontbreken de haltes in Meerssen, Eygelshoven Markt en Aachen West. En is het bewust dat de inkorting van de Beneluxtrein tot Rotterdam en toevoeging van een nieuwe snelle trein Amsterdam-Brussel niet staat verwerkt? Die uitbreiding van het aanbod staat immers gepland voor 2025, dus nog binnen de looptijd van dit vervoersplan.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 06 mei 2023, 13:17
desirootje schreef: 06 mei 2023, 11:43
Shrek schreef: 06 mei 2023, 00:32 Gezien de NMBS een overschot aan dieselstelletjes heeft en ze Mol en Hasselt zo snel mogelijk willen ontdieselen zullen er rond Gent en Charleroi sowieso diesels onder bovenleiding rijden. De kans is dus groot dat je zonder doortrekking ook met diesels zal zitten :wink:
Waar zijn er nog diesels rond Gent gepland? Want ik kan enkel denken aan de L Zeebrugge-Mechelen en IC Gent-Leuven als mogelijke verbindingen met diesels. Ze horen niet thuis op de IC's naar Antwerpen en mogen niet naar Brussel. Mss denkt men ruimer en wilt men diesels gebruiken op de L Zottegem-Kortrijk, IC Kortrijk-Brugge of op bepaalde P treinen?
Je begrijpt Shrek verkeerd. Het is niet dat er nog meer elektrische verbindingen door diesels vervangen gaan worden, wel dat die nieuwe verbinding Oudenaarde - Lokeren volledig met diesels zal gereden worden, ook al ligt de helft ervan onder draad. Dit door de MW41 overschot uit Hasselt. Men gaat echt geen andere grote verbindingen à la Gent - Mechelen - Leuven of Mechelen - Zeebrugge op diesel zetten. Hoogstens ergens een korte P-trein in de regio Gent met vrij lage reizigersaantallen zullen MW41 te zien krijgen, omdat dat beter in de materieelsomloop past.
Maar we zitten nog steeds in een treintekort, sinds Lokeren toch nog enkel diesels ziet uit Gent verandert er daar niets, maar opeens moet er meer elektrisch materieel verschijnen voor Antwerpen en Hasselt, tenzij dit enkel zal komen door elektrische treinen uit Charleroi... De M4 gaat er nog steeds snel uit, de MR96's lijken nog steeds problemen te hebben en de M7's komen zover ik weet niet sneller ons land binnen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 06 mei 2023, 15:18 Maar we zitten nog steeds in een treintekort, sinds Lokeren toch nog enkel diesels ziet uit Gent verandert er daar niets, maar opeens moet er meer elektrisch materieel verschijnen voor Antwerpen en Hasselt, tenzij dit enkel zal komen door elektrische treinen uit Charleroi... De M4 gaat er nog steeds snel uit, de MR96's lijken nog steeds problemen te hebben en de M7's komen zover ik weet niet sneller ons land binnen...
Er komen tegenwoordig heel vlotjes M7 bij hoor, dus die dieseltjes rond Mol geraken wel vervangen. Het hele nieuwe vervoersplan gaat sowieso trouwens uit van een groei in beschikbaar rollend materieel en daar zorgt enkel de M7 voor.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

Een iets blijft me onduidelijk na alle presentaties: wat gebeurt er met de IC 20 in het weekend, nu Gent-Brussel-Dendermonde-Lokeren? In de week wordt IC 26 beperkt tot Dendermonde, maar over het weekend wordt niets gezegd. Zelfs als hij in z'n huidige vorm blijft bestaan, lijkt het me dat z'n dienstregeling aangepast zal moeten worden om rekening te houden met de zaterdagse S3 op L60, die bijna pal in dat rijpad zit.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainfan03 »

desirootje schreef: 06 mei 2023, 15:18 ... sinds Lokeren toch nog enkel diesels ziet uit Gent ...
Momenteel, tot voor de gedeeltelijke afschaffing was de S53 50% MW41 (oneven nummers) en 50% MS08 (even nummers) en gedurende 2021 was de S53 full MS08 :)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainlovertje »

Zonet eens alle presentaties doorgenomen. Enkel over Limburg wil ik hier wat kwijt:
- NMBS is blijkbaar nog steeds niet op de hoogte dat er helemaal geen tram komt in Diepenbeek, aangezien ze over een tramstation spreken.
- Men haalt kort de perronvernieuwingen/aanpassingen in Hamont aan, maar exacte data voor aflevering staan er niet bij. Zijn die werken misschien al beëindigd?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door byter »

Perronvernieuwing in Hamont is bezig. Die was reeds verlengd.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door DDietzen »

Wat is/wordt uiteindelijk de perronlengte daar? In de lijst met perronlengtes in bijlage van de netverklaring, versie 13 april 2023 volgens de bestandsnaam, staat 199 meter. Echter, als ik het mij goed herinner uit eerdere versies, staat die waarde er al een hele tijd. Ik vraag me dus af of dat de lengte vóór of ná verlenging is.

Bovendien worden de andere korte perrons op de lijn, Overpelt (198 meter) en Lommel (221 meter), volgens de roadshow van Limburg verplaatst resp. verlengd. Zo'n verlenging zou wat zonde zijn als je toch beperkt blijft door de 199 meter van Hamont, niet?
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door pietje »

ik ga er nog steeds vanuit dat met de volledige electrificatie van Mol-Hasselt ook het koppelen/splitsen van treinen terug zal komen.
De perronlengte is toch vooral een probleem met de lange treinen met M4 of M5 die eigenlijk tussen Mol en Hamont helemaal niet noodzakelijk meer zijn qua aantallen passagiers.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door rdv »

Ivm de beperking van de IC Brussel - Sint-Niklaas tot Dendermonde (in de week), de redenering hierachter is waarschijnlijk het robuuster maken van de verbinding door het schrappen van het deel op enkelspoor op L57. De verbinding vanuit het Waasland naar Brussel wordt door de overstap (en het risico op een gemiste overstap) minder aantrekkelijk. Reizigers zullen
- ofwel met de auto naar Dendermonde gaan
- ofwel eerder geneigd zijn om via (oververzadigd) Gent of Antwerpen te gaan
- ofwel de trein links laten liggen.

Enkele jaren geleden werd de verbinding reeds geknipt omwille van capaciteitsbeperkingen in Sint-Niklaas, de reizigerstevredenheid ging er niet op vooruit.

Vraag me ook af waarom het minder problematisch is om met vertraging Antwerpen binnen te rijden, dan met vertraging door Brussel te rijden.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ovspotter_be »

rdv schreef: 08 mei 2023, 15:45 Vraag me ook af waarom het minder problematisch is om met vertraging Antwerpen binnen te rijden, dan met vertraging door Brussel te rijden.
Ik gok dat de kans op een domino-effect groter is bij de Brusselse NZV.
Plaats reactie