Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ToMiKoN »

Shrek schreef: 24 apr 2023, 18:33
Davy schreef: 24 apr 2023, 16:53 Toch vind ik dit opvallend. Momenteel telt dit gedeelte standaard 6 treinen per uur, in de spits komen er enkele P's bij. In Nederland propt men op de Brabantroute zo 12 treinen van NS per uur en evenveel cargo. Dan maak ik mij de bedenking of het bij Brugge-Sint-Pieters zo "vol" is...
Het klopt inderdaad dat het nog niet helemaal vol zit tussen Brugge en Blauwe Toren, met wat schuiven en buffertijden in Brugge zou een extra trein of twee er nog wel passen. Maar...
Het beetje capaciteit dat er nog rest wordt meteen ingenomen door extra goederentreinen eens de overbelaste lijn Brugge-Gent is verdubbeld. Je extra treinen zouden dan dus weer moeten verdwijnen.
Ook moeten vandaag de goederentreinen tussen Gent en Brugge exact op het juiste moment in Brugge passeren om in de cadans op L50A te passen. En gezien er in Brugge weinig mogelijkheid is om lange treinen te stallen moeten deze rijpaden dus aansluiten op L51. Dat maakt de puzzel om passagiersrijpaden er tussen te passen een pak ingewikkelder.
Het is toch steeds een als als verhaal voor die goederen ...als de 4 sporen er zijn, als er meer vraag komt uit de haven. De vraag van de reizigers is er nu al ....De haven is zo "slim" geweest om met Antwerpen samen te gaan. Gaat men dan echt zoveel meer traffic genereren.? Zal Antwerpen echt lobbyen voor Zeebrugge? Ik zie vooral veel auto's langskomen per spoor. Gaat deze markt zo stabiel blijven, deze is al jaren aan het dalen sinds corona.
Veel vragen dus van mij op dat goederen vraagstuk!

Toen ik jong was reed men trouwens het traject Brugge Blankenberge, met stop in Sint-Pieters in 11 minuten. Rechtstreeks in 10 minuten. Nu 13 of 14 minuten. Echt efficient is het daar niet tegenwoordig. Ik zie dat ze daar in NL toch veel striktere schema's op aanhouden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef: 24 apr 2023, 21:16 Het is toch steeds een als als verhaal voor die goederen ...als de 4 sporen er zijn, als er meer vraag komt uit de haven. De vraag van de reizigers is er nu al ....De haven is zo "slim" geweest om met Antwerpen samen te gaan. Gaat men dan echt zoveel meer traffic genereren.? Zal Antwerpen echt lobbyen voor Zeebrugge? Ik zie vooral veel auto's langskomen per spoor. Gaat deze markt zo stabiel blijven, deze is al jaren aan het dalen sinds corona.
Veel vragen dus van mij op dat goederen vraagstuk!

Toen ik jong was reed men trouwens het traject Brugge Blankenberge, met stop in Sint-Pieters in 11 minuten. Rechtstreeks in 10 minuten. Nu 13 of 14 minuten. Echt efficient is het daar niet tegenwoordig. Ik zie dat ze daar in NL toch veel striktere schema's op aanhouden.
Neen het is geen "als"-verhaal voor goederen. Vandaag worden er al talloze rijpaden voor operatoren geweigerd of verplaatst naar uren die hen helemaal niet goed uitkomen. Er is daar een grote groei mogelijk, maar de spoorcapaciteit op de hoofdlijnen is de beperkende factor. Al jouw vragen zijn te beantwoorden met: ja, ja en ja :wink:
Dat het niet efficiënt is klopt zeker, daarom ook dat het hele plan met dat derde spoor is bedacht om de trafieken allemaal wat beter te kunnen scheiden en het efficiënter te maken.
Nederland is ook hier weer geen goed voorbeeld, die hebben op het gemengde net misschien een derde van het aantal goederentreinen dat wij hebben. Of misschien is het net wel een voorbeeld, vermits ze daar wel geïnvesteerd hebben in een specifieke goederenlijn die zorgt dat de andere lijnen nog amper goederenverkeer zien...
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door delta »

Ik neem aan dat het stukje Y Dudzele - Y blauwe toren - Brugge de beperkende factor is? Daar liggen slechts 2 sporen die de treinen van en naar Blankenberge, Zeebrugge, Knokke en de goederenterminals moeten verwerken.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door FLV-FGSP »

De P-treinen die in de drgl 2025 of 2026 terugkomen:

• P 7722 Châtelet Charleroi Nivelles Brussel Schaarbeek
• P 8721 Schaarbeek Bruxelles Nivelles Charleroi Châtelet

• P 7724 Châtelet Charleroi Nivelles Brussel Schaerbeek
• P 8723 Schaerbeek Brussel Nivelles Charleroi Châtelet

• P 7094 Dendermonde Jette Brussel
• P 8092 Brussel Jette Dendermonde

• P 7601 Namur Ottignies Brussel
• P 8600 Brussel Ottignies Namur

• 7302 Landen Leuven Brussel
• 8303 Brussel Leuven Landen Hasselt

• P 7011 Gent Aalst Denderleeuw Brussel Schaarbeek
• P 8011 Schaarbeek Brussel Denderleeuw Aalst Gent
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door pmuy »

Wat gelinkt aan de discussie rond de infrastructuur op het traject Brugge-Blankenberge: hoe komt het eigenlijk dat Brugge-Gent op 4 sporen brengen nog tot 2029 zal duren? Mij lijken deze werken al goed gevorderd: over het volledig traject is de bedding al vrijgemaakt, werden de nieuwe perrons al gebouwd, werd al zo'n derde van het nieuw spoor gelegd... Een tweede stoptrein tussen Brugge en Gent lijkt mij zeker een nuttig project. Gemeentes als Beernem, Drongen en Landegem bieden hier zeker potentieel voor. Dit biedt ook de mogelijkheid om enkele van de P-treinen op dit traject te schrappen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 24 apr 2023, 18:33 Het beetje capaciteit dat er nog rest wordt meteen ingenomen door extra goederentreinen eens de overbelaste lijn Brugge-Gent is verdubbeld. Je extra treinen zouden dan dus weer moeten verdwijnen.
Zou men niet een paar goederentreinen via Tielt kunnen sturen? Die lijn is dubbelsporig, maar heeft slechts een trein per uur...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steven »

K V B schreef: 25 apr 2023, 12:19
Shrek schreef: 24 apr 2023, 18:33 Het beetje capaciteit dat er nog rest wordt meteen ingenomen door extra goederentreinen eens de overbelaste lijn Brugge-Gent is verdubbeld. Je extra treinen zouden dan dus weer moeten verdwijnen.
Zou men niet een paar goederentreinen via Tielt kunnen sturen? Die lijn is dubbelsporig, maar heeft slechts een trein per uur...
Dat geeft geen winst voor het baanvak Brugge - Zeebrugge :wink: waarover het hier gaat. Eens Brugge - Gent op vier sporen is gaat het beetje extra’s dat men nu misschien nog kan vinden tussen Brugge en de kust naar extra goederentreinen. Dus ook de sporen net na Brugge moeten aangepast zijn voor je volwaardig over extra capaciteit beschikt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

De openingspost is verder bijgewerkt met de laatst beschikbare en ontvangen informatie, in principe hebben we nu het (bijna) volledige plaatje voor heel het land.
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 25 apr 2023, 08:00 Nederland is ook hier weer geen goed voorbeeld, die hebben op het gemengde net misschien een derde van het aantal goederentreinen dat wij hebben. Of misschien is het net wel een voorbeeld, vermits ze daar wel geïnvesteerd hebben in een specifieke goederenlijn die zorgt dat de andere lijnen nog amper goederenverkeer zien...
Je bedoelt wellicht de Betuweroute, daar kunnen ze niet alle gewenste goederentreinen over sturen aangezien het aansluitende spoor in Duitsland voorlopig nog een flessenhals is.
Ik veronderstel dat Nederland relatief minder goederenverkeer per trein heeft, aangezien de haven van Rotterdam met de Rijn en Maas een groter achterland per binnenvaart kan bedienen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door K V B »

dovaere schreef: 25 apr 2023, 18:44 Ik veronderstel dat Nederland relatief minder goederenverkeer per trein heeft, aangezien de haven van Rotterdam met de Rijn en Maas een groter achterland per binnenvaart kan bedienen.
België en Nederland hebben voor zover ik kan vinden een vergelijkbaar aantal goederentreinkm.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 26 apr 2023, 15:39
dovaere schreef: 25 apr 2023, 18:44 Ik veronderstel dat Nederland relatief minder goederenverkeer per trein heeft, aangezien de haven van Rotterdam met de Rijn en Maas een groter achterland per binnenvaart kan bedienen.
België en Nederland hebben voor zover ik kan vinden een vergelijkbaar aantal goederentreinkm.
Klopt, maar in NL gebeurt meer dan 2/3 van die ritten op specifieke goederenlijnen, bij ons zit bijna alles tussen het passagiersverkeer. Wij zitten dus met een veel grotere uitdaging om goederen- en passagierstreinen door elkaar in te plannen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

Intussen staat ook de allerlaatste presentatie (Oost-Vlaanderen) online en zouden we een vrij compleet beeld moeten hebben. De openingspost is navenant bijgewerkt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door overweg13 »

Laat ze eerst maar eens orde op zaken stellen. We zijn gisteren weer op uitstap geweest en wat je met de NMBS allemaal meemaakt is hallucinant. Ik stel eigenlijk voor dat men een of twee maanden alle treinverkeer stillegt en van die periode gebruik maakt om alles weer werkbaar te maken. Dat zou veel voordelen hebben: de reizigers zouden nauwelijks minder de dupe zijn dan nu het geval is, tb's en tbg's zien hun vakantiedagen slinken tot normale proporties, in de werkplaatsen kan het materieel weer technisch in orde gemaakt worden en wie weet is het zelfs geen kans om graffiti te verwijderen. Pas dan zal men schoorvoetend over dit nieuwe vervoersplan kunnen praten... :mrgreen:
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door trainfan03 »

Ik blijf de opmerking bij de S53 Lokeren - Gent (- Oudenaarde) grappig vinden:
"Project nog onder voorwaarden, afhankelijk van de beschikbare perroncapaciteit ten gevolge van Masterplan Gent-Sint-Pieters"
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door 260689 »

trainfan03 schreef: 05 mei 2023, 11:05 Ik blijf de opmerking bij de S53 Lokeren - Gent (- Oudenaarde) grappig vinden:
"Project nog onder voorwaarden, afhankelijk van de beschikbare perroncapaciteit ten gevolge van Masterplan Gent-Sint-Pieters"
Uitvlucht en moest zijn:

Project nog onder voorwaarden, afhankelijk van de beschikbaar materiaal en vooral personeel.
Plaats reactie