Vervoersplan 2023-2026

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ovspotter_be »

In Hofstade heeft men ook al maatregelen moeten nemen hoor.
In 2011 waren er rellen en nadien is de hele strandzone omheind en moet je in de zomer betalen om het strand op te mogen.
En Hofstade is inderdaad niet de enige plaats waar men het uithangt.
In Vilvoorde al vaak genoeg gezien dat ze merken zich op het verkeerde perron te bevinden en in plaats van netjes via de onderdoorgang naar het juiste spoor te gaan lijkt spoorlopen een veilige en normale oplossing, kan iemand ze eens uitleggen dat treinsporen en tramsporen niet hetzelfde zijn...

Maar bon, terug on-topic: is er eigenlijk sprake van een 20min. frequentie op de S1 wat vroeger wel werd beloofd.
jan_olieslagers
Berichten: 3525
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door jan_olieslagers »

is er eigenlijk sprake van een 20min. frequentie op de S1 wat vroeger wel werd beloofd
20 minuten? Het is toch 60 of 30 of 15, in alle plannen die ik al hoorde? 15 minuten werd vanaf het begin van het GEN aangekondigd, maar komt er nu niet bepaald aan sneltreinvaart door...

Een frekwentie van 3 per uur lijkt mij heel moeilijk in te passen in de rest van de dienstregeling, toch zeker als het echt om de (min of meer) 20 minuten moet zijn. x:00 / x:15 / x:45 zou dan nog minder lastig kunnen zijn, naargelang de concrete situatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ovspotter_be »

Ik vond dat ook al altijd een rare frequentie maar dat stond volgens mij toch echt in de roadshows van het vorige vervoersplan.
S1 2x per uur en tijdens de spits 3x per uur.
desirootje
Berichten: 661
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

De S1 mag een hogere frequentie verwachten wanneer de andere lijnen minstens 2 treinen per uur krijgen, sorry maar Ninove en Brussel West hebben die extra treinen meer nodig dan Eppegem en Sint Katelijne Waver...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Steve »

Sowieso hebben de meeste S1-stations onder Mechelen (en dus de eigenlijke GEN-zone rond Brussel) ook de S5 en zelfs S4, wat 4 à 5 treinen per uur en per richting geeft. Veel stations met nochtans vergelijkbaar potentieel kunnen daar voorlopig alleen maar van dromen.
FLV-FGSP
Berichten: 1887
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door FLV-FGSP »

Steven schreef: 20 apr 2023, 18:54 Heel het plan staat/valt met voldoende personeel. Ze weten ook hoe lastig het is om voor bepaalde regio’s geschikt volk aan te werven. Dus dat heeft zijn impact op de ambities.
Als dat het belangrijkste criterium was, zouden er 0 Antwerpse projecten zijn. Nee, het is eerder een bewuste keuze voor het centrum van het land en tegen de periferie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 20 apr 2023, 23:28 Als dat het belangrijkste criterium was, zouden er 0 Antwerpse projecten zijn. Nee, het is eerder een bewuste keuze voor het centrum van het land en tegen de periferie.
Die bewuste keuze voor het centrum is tegelijk ook een keuze voor efficiëntie gezien je op die manier met evenveel treinen meer reizigers kunt aantrekken.
FLV-FGSP
Berichten: 1887
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door FLV-FGSP »

Een eerste analyse van de reizigersgroei in 2022 heeft uitgewezen dat die niet in de Vlaamse ruit zat, daar was stagnatie.

De presentatie voor Vlaams-Brabant is inmiddels ook beschikbaar.
Spoor92
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2023, 08:19

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Spoor92 »

En ook Vlaams-Brabant staat nu online.
De meeste projecten waren al eerder vernoemd in het kader van Waals-Brabant en Brussel.

Misschien hiervoor nog niet aangehaald: in december '24 zal de IC Leuven-Lier-Antwerpen Centraal ook rijden in het weekend. Dit compenseert voor de IC Hasselt-Diest-Antwerpen C, die niet meer in Aarschot van front zal keren dan.

Enige bedenking daarbij voor Diest en het oosten van Vlaams-Brabant/West-Limburg: je bent dan wel sneller in Antwerpen (-15min). Maar de frontwissel in Aarschot liet wel een overstap mogelijk voor Leuven en Brussel. Want de bediening in die richting in het weekend is wel bedroevend als je vergelijkt met de situatie op weekdagen. Er schiet dan enkel nog een L-trein over. (oeps foutje, een 'IC' naar de Luchthaven en Antwerpen, die overal stopt :roll: )
stijn
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door stijn »

Spoor92 schreef: 21 apr 2023, 10:29 Enige bedenking daarbij voor Diest en het oosten van Vlaams-Brabant: je bent dan wel sneller in Antwerpen (-15min). Maar de frontwissel in Aarschot liet wel een overstap mogelijk voor Leuven en Brussel. Want de bediening in die richting in het weekend is wel bedroevend als je vergelijkt met de situatie op weekdagen. Er schiet dan enkel nog een L-trein over. (oeps foutje, een 'IC' naar de Luchthaven en Antwerpen, die overal stopt :roll: )
Dat is inderdaad het grote nadeel...
Als gebruiker van Aarschot maakt het me niet zo veel uit... naar Antwerpen blijft het hezlefde... naar Leuven winnen we een verbinding, naar Hasselt verliezen we er één... maar ik denk dat dat de minst gebruikte is voor ons.
Voor Diest valt er inderdaad een aansluiting weg...
nibura
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door nibura »

Het valt me op dat er gesproken wordt over een aanpassing aan de IC Hasselt-Antwerpen, maar dat is toch nog steeds in het weekend de IC Luik-Antwerpen? Of zou deze vanaf 2024 niet meer verder rijden dan Hasselt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 21 apr 2023, 10:25 Een eerste analyse van de reizigersgroei in 2022 heeft uitgewezen dat die niet in de Vlaamse ruit zat, daar was stagnatie.
Huh, wie zegt dat? Het was net in de S-haltes dat er grote groei was. Net die haltes krijgen nu een grotere amplitude.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door ToMiKoN »

FLV-FGSP schreef: 20 apr 2023, 18:33
Spoor92 schreef: 20 apr 2023, 13:59 Ook West-Vlaanderen staat online nu.

In het kort:
  • IC Brugge-Kortrijk 1x/uur ipv 1x/2uur (december 2025)
  • 1 P-trein Kortrijk-Zottegem geschrapt
Niet geselecteerd voor deze periode:
  • 3de IC Kortrijk-Gent, door de werken aan Gent STP
  • 2de L-trein/u Gent-Brugge, door de werken aan lijn 50A
Eigenlijk is dit maar een mager beestje voor het Westen, ik had gehoopt dat ze de IC Blankenberge - Brugge - Kortrijk (wel in de lange lijst) +/- 2025 zouden invoeren.
Ik ben ook echt teleurgesteld in het plan voor West-Vlaanderen. Ze trekken eigenlijk enkel fouten uit het verleden recht.

Als Blankenbergenaar snap ik nog steeds niet dat er bij ons geen tweede IC stopt. Ieder station met zoveel reizigers heeft die. Ook werd in 2015 al een viaduct geopend terug hoogte van de Blauwe toren om vlotter treinverkeer mogelijk te maken. AL heeft dat nog voor geen nenkele trein extra naar hier gezorgd.
https://www.hln.be/blankenberge/vanaf-v ... ~a6fc4a1d/

Hopelijk mogen we meer verwachten als de sporen tussen Gent-Brugge ontdubbeld zijn....
Spoor92
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2023, 08:19

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Spoor92 »

ToMiKoN schreef: 21 apr 2023, 22:12
FLV-FGSP schreef: 20 apr 2023, 18:33
Spoor92 schreef: 20 apr 2023, 13:59 Ook West-Vlaanderen staat online nu.

In het kort:
  • IC Brugge-Kortrijk 1x/uur ipv 1x/2uur (december 2025)
  • 1 P-trein Kortrijk-Zottegem geschrapt
Niet geselecteerd voor deze periode:
  • 3de IC Kortrijk-Gent, door de werken aan Gent STP
  • 2de L-trein/u Gent-Brugge, door de werken aan lijn 50A
Eigenlijk is dit maar een mager beestje voor het Westen, ik had gehoopt dat ze de IC Blankenberge - Brugge - Kortrijk (wel in de lange lijst) +/- 2025 zouden invoeren.
Ik ben ook echt teleurgesteld in het plan voor West-Vlaanderen. Ze trekken eigenlijk enkel fouten uit het verleden recht.

Als Blankenbergenaar snap ik nog steeds niet dat er bij ons geen tweede IC stopt. Ieder station met zoveel reizigers heeft die. Ook werd in 2015 al een viaduct geopend terug hoogte van de Blauwe toren om vlotter treinverkeer mogelijk te maken. AL heeft dat nog voor geen nenkele trein extra naar hier gezorgd.
https://www.hln.be/blankenberge/vanaf-v ... ~a6fc4a1d/

Hopelijk mogen we meer verwachten als de sporen tussen Gent-Brugge ontdubbeld zijn....
Het station aan de andere kant van die IC, Genk, is voor een Vlaamse centrumstad te zijn evenzeer mager bediend met die ene IC per uur.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef: 21 apr 2023, 22:12 Hopelijk mogen we meer verwachten als de sporen tussen Gent-Brugge ontdubbeld zijn....
Het derde spoor tussen Blauwe Toren en Brugge is ook een voorwaarde hiervoor :roll:
Plaats reactie