Haltes sluiten

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Haltes sluiten

Bericht door jan_olieslagers »

Als het alleen ging over het huidige gebruik dan was ik graag en van harte akkoord.
Het probleem is dat een trage trein die men vandaag invoert niet meer kan worden afgevoerd, morgen, of het halve land staat op zijn kop.

L50A heeft nog volop groeicapaciteit in de voorziene functie: doorgaande treinen, hoe sneller hoe beter. Die groeicapaciteit dient ingevuld met gepaste treinen, teneinde de investering optimaal te laten renderen. Veel beter om er een vijfde snelle reizigerstrein te laten bollen. En als die niet stopt in dat mythologische nieuwe station Erpe-Mere, dan kan er misschien zelfs nog een zesde bij, toch minstens in de spitsuren. Een kadans van 10 minuten met allemaal snel materiaal, dat moet toch kunnen? Of hoe gaan we anders aan die magische +30% geraken?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Haltes sluiten

Bericht door pmuy »

Portbou schreef: 07 apr 2023, 21:04 Er zijn 4 snelle treinen tussen Gent en Brussel per uur.
Er lijkt me toch echt wel ruimte om 2 van die 4 treinen te doen stoppen in hypothetisch Erpe-Mere zonder dat de overblijvende 2 treinen daarvoor trager moeten gaan rijden.
jan_olieslagers schreef: 07 apr 2023, 21:07 Veel beter om er een vijfde snelle reizigerstrein te laten bollen. En als die niet stopt in dat mythologische nieuwe station Erpe-Mere, dan kan er misschien zelfs nog een zesde bij, toch minstens in de spitsuren. Een kadans van 10 minuten met allemaal snel materiaal, dat moet toch kunnen? Of hoe gaan we anders aan die magische +30% geraken?
Er zijn tot 8 snelle treinen per uur langs L50A, vertrekkende uit Brussel-Zuid tussen 17:00 en 18:00: 7 non-stop naar Gent-Sint-Pieters (IC538, P8009, IC2838, IC438, P8002, P8007, IC1539) en een 8ste die meteen de bocht maakt naar Gent-Dampoort en Sint-Niklaas (P8013). Laten we de meest succesvolle verbinding vooral zijn huidige betrouwbaarheid behouden.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Haltes sluiten

Bericht door desirootje »

Jan, er is nog een cornucopia aan capaciteit op L50A, op L50C zien we 6 treinen/h buiten de spits. 2 ervan stoppen in Liedekerke, 2 in Anderlecht en 2 nergens. Ze rijden met 5 en dan 15 minuten ertussen, zonder elkaar voorbij te steken. Het zou vertragingsgevoelig worden, maar die headways tonen mij dat er ruimte is om treinen 5 minuten van elkaar te doen rijden. 12 treinen/h, er is ruimte voor Erpe-Mere, en mochten we die limiet ooit bereiken, dan is Erpe Mere niet het probleem, sinds we dan sws moeten nadenken over een verdubbeling van de sporen.
En over Anderlecht, ik ben er al gepasseerd, ik merk geen verschil in reistijd, net zoals ik op Denderleeuw-Gent geen verschil in reistijd merk tussen de 2200 en 3600, en als ik er een merk dan is het eerder dat 3600 trager voelt ook al is die tot 4 minuten sneller (10%).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Haltes sluiten

Bericht door Portbou »

pmuy schreef: 07 apr 2023, 21:21
Portbou schreef: 07 apr 2023, 21:04 Er zijn 4 snelle treinen tussen Gent en Brussel per uur.
Er lijkt me toch echt wel ruimte om 2 van die 4 treinen te doen stoppen in hypothetisch Erpe-Mere zonder dat de overblijvende 2 treinen daarvoor trager moeten gaan rijden.
jan_olieslagers schreef: 07 apr 2023, 21:07 Veel beter om er een vijfde snelle reizigerstrein te laten bollen. En als die niet stopt in dat mythologische nieuwe station Erpe-Mere, dan kan er misschien zelfs nog een zesde bij, toch minstens in de spitsuren. Een kadans van 10 minuten met allemaal snel materiaal, dat moet toch kunnen? Of hoe gaan we anders aan die magische +30% geraken?
Er zijn tot 8 snelle treinen per uur langs L50A, vertrekkende uit Brussel-Zuid tussen 17:00 en 18:00: 7 non-stop naar Gent-Sint-Pieters (IC538, P8009, IC2838, IC438, P8002, P8007, IC1539) en een 8ste die meteen de bocht maakt naar Gent-Dampoort en Sint-Niklaas (P8013). Laten we de meest succesvolle verbinding vooral zijn huidige betrouwbaarheid behouden.
Mij lijkt het - mits enkele kleine rode aanpassingen - mogelijk.
Ik kan niet goed inschatten op welk tijdstip de trein Erpe-Mere zou bedienen maar reken er eenvoudig 4' voor.
Bijlagen
1.jpg
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Haltes sluiten

Bericht door ronny »

Portbou schreef: 08 apr 2023, 00:46 Mij lijkt het - mits enkele kleine rode aanpassingen - mogelijk.
Maar daardoor zal je minder extra kusttreinen hebben. Gezien de ervaring met Wolfstee geloof ik er niet in. Een automobilist gaat niet een half uur staan wachten op de trein. Het enige dat je kan verwachten is dat mensen uit de omgeving dit station gaan gebruiken en je een wegzuigeffect maakt van de naburige stations.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Haltes sluiten

Bericht door desirootje »

ronny schreef: 08 apr 2023, 11:08
Portbou schreef: 08 apr 2023, 00:46 Mij lijkt het - mits enkele kleine rode aanpassingen - mogelijk.
Maar daardoor zal je minder extra kusttreinen hebben. Gezien de ervaring met Wolfstee geloof ik er niet in. Een automobilist gaat niet een half uur staan wachten op de trein. Het enige dat je kan verwachten is dat mensen uit de omgeving dit station gaan gebruiken en je een wegzuigeffect maakt van de naburige stations.
Burst scoort beter dan verwacht richting Brussel, maar nog steeds niet goed genoeg voor een station dat de hele gemeente Erpe-Mere zou bedienen. Richting Gent is het al helemaal niets met de 2 traagste IC's in België tussen Aalst en Gent. Voor de automobilist lijkt dit me niets, behalve mss voor mensen van de rand van Aalst.
Daarbovenop mocht dit bedient worden met een "S" via Denderleeuw zou dit ook extra reizigers kunnen opleveren. Mijn moeder werkt bij de KBC, vroeger in Brussel en ze nam altijd de trein, nu in Gent en ze rijdt op de E40. De trein is hier niet competitief, zo een service zou veel mensen die zo gaan werken overtuigen om de trein te nemen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Haltes sluiten

Bericht door Portbou »

ronny schreef: 08 apr 2023, 11:08
Portbou schreef: 08 apr 2023, 00:46 Mij lijkt het - mits enkele kleine rode aanpassingen - mogelijk.
Maar daardoor zal je minder extra kusttreinen hebben.
Moeten er tussen 17 en 18h ook nog eens extra treinen naar de kust rijden ? Voor wie ? Voor de duizenden nachtzwemmers ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Haltes sluiten

Bericht door Portbou »

BlackEagle schreef: Kijk naar station Wolfstee: elk uur een rechtstreekse trein naar Antwerpen, nabij een afrittencomplex dat net buiten de filezone ligt. En toch +/- even weinig reizigers als Erpe-Mere, dat enkel P-treinen heeft.
ronny schreef: 08 apr 2023, 11:08 Gezien de ervaring met Wolfstee geloof ik er niet in.
Ik vind Wolfstee niet zomaar vergelijkbaar.
- Slechts één trein per uur (ipv. 2 in hypothetisch Erpe Mere)
- Stoptrein die er 35 minuten over doet (ipv. kleine 20' in hypothetisch Erpe Mere)

Ook moet gezegd dat er totaal geen promotie gemaakt wordt voor Wolfstee.
Nog niet eens een vermelding "P+R Wolfstee" op het bord aan de afrit op de E313.
ronny schreef: 08 apr 2023, 11:08 Een automobilist gaat niet een half uur staan wachten op de trein.
Verkeerssituatie op de E40 voor Erpe-Mere is vrij stabiel, de file naar Brussel reikt slechts heel uitzonderlijk tot hier.
Automobilisten kunnen zich in de planning van hun reis dus prima richten op de vertrekuren van de trein.

Trouwens : er zijn zoveel stations in het land waar maar om het halfuur (of zelfs slechts om het uur) een trein rijdt.
En toch staan de parkings daar op werkdagen allemaal vol. Het moet toch zijn dat er veel automobilisten bereid zijn om "over te stappen".
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Haltes sluiten

Bericht door dentheo »

Portbou schreef: 08 apr 2023, 21:39
Ik vind Wolfstee niet zomaar vergelijkbaar.
- Slechts één trein per uur (ipv. 2 in hypothetisch Erpe Mere)
- Stoptrein die er 35 minuten over doet (ipv. kleine 20' in hypothetisch Erpe Mere)

Ook moet gezegd dat er totaal geen promotie gemaakt wordt voor Wolfstee.
Nog niet eens een vermelding "P+R Wolfstee" op het bord aan de afrit op de E313.
Ik heb altijd gedacht dat het originele doel was het brengen van reizigers naar het naastliggend industriepark " LU" enz....
Dit na het verhuis van die fabriek uit Antwerpen....

Noorderdokken ging zo de haven bedienen met bussen vanuit Noorderdokken.... ruim busperrons enz.
Hovenbedrijven leggen zelf busvervoer in....zonder overstappen en wachten...

Twee voorbeelden hoe veronderstellingen kunnen mislopen...hoe lang moeten die nu open blijven ? eeuwig? ok dan
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Haltes sluiten

Bericht door jan_olieslagers »

* Wolfstee: inderdaad een kromme vergelijking, vervoertechnisch. Er mag nog bijgezegd worden dat er een verschil is tussen Antwerpen (vooral industrie, en dus een redelijk deel shiftwerkers) en Brussel (vooral administratie, dus 9-17'ers) als pendelbestemming; een P-trein of twee naar/van Brussel zou daar meer sukses kunnen boeken, lijkt me;
* "een halfuur staan wachten" - welnee, dat is van de pot gerukt. In al mijn treinjaren viel het me keer op keer op hoe de grote sloef van de pendelaars op het laatste nipperke aan het station aankwamen, het mocht dan te voet zijn of met de fiets of met de auto.

Voor mezelf waren dit enkele factoren die meespeelden bij de keuze van station, vanuit mijn situatie van vrijgezel en free-lance IT'er, bijna altijd in Brussel werkend:
* met redelijke rechten op telewerken zelfs voor covid reed ik graag met een key-card, omdat ik daarmee maar net betaalde voor de dagen dat ik effectief reed; een abonnement voor vijf dagen per week ware in mijn situatie flink duurder;
* waar ik woonde (aan de "verkeerde" kant van Haacht) was het toch te ver om te voet naar het station te trekken, en met de fiets is levensgevaarlijk, de auto kwam er dus toch aan te pas;
* de auto is ook handig om na het werk nog gauw wat inkopen te doen;
Met al die factoren nam ik bijna altijd de auto van Haacht tot aan een station met rechtstreekse trein naar Brussel, en binnen het bereik van de Key-Card. Soms Weerde, tijdens de werken aldaar al eens Eppegem, vaak Kortenberg ook al was er maar 1 S9 per uur. Des te handiger om nog eventjes in de Aldi te passeren of in de Colruyt, beide langs de baan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Haltes sluiten

Bericht door Portbou »

dentheo schreef: 08 apr 2023, 21:50
Portbou schreef: 08 apr 2023, 21:39
Ik vind Wolfstee niet zomaar vergelijkbaar.
- Slechts één trein per uur (ipv. 2 in hypothetisch Erpe Mere)
- Stoptrein die er 35 minuten over doet (ipv. kleine 20' in hypothetisch Erpe Mere)

Ook moet gezegd dat er totaal geen promotie gemaakt wordt voor Wolfstee.
Nog niet eens een vermelding "P+R Wolfstee" op het bord aan de afrit op de E313.
Ik heb altijd gedacht dat het originele doel was het brengen van reizigers naar het naastliggend industriepark " LU" enz....
Dit na het verhuis van die fabriek uit Antwerpen....

Twee voorbeelden hoe veronderstellingen kunnen mislopen...hoe lang moeten die nu open blijven ? eeuwig? ok dan
Los van het eventuele oorspronkelijke doel van Wolfstee vind ik het prima gelegen om een performant P&R-station te worden.
Maar dan moet de frequentie richting Antwerpen wel verdubbelen. En men moet er wat reclame voor maken.
Jan schreef: een P-trein of twee naar/van Brussel zou daar meer sukses kunnen boeken
Zou inderdaad een mooi idee zijn. Eigenlijk per direct uitvoerbaar. Laat de 2 P-treinen richting Brussel ook op Wolfstee stoppen en promoot het.
Plaats reactie