Haltes op aanvraag

Alles over reizigerstreinen in België.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Haltes op aanvraag

Bericht door JonasV91 »

BlackEagle schreef: 16 mei 2023, 20:03 ALS je zo'n systeem in België zou willen uitproberen, dan zal het zowizo maar op een beperkt aantal haltes en lijnen zinvol zijn: locaties met relatief weinig inwoners, waar je een laag aantal reizigers hebt (of kan verwachten). Bijvoorbeeld huidige P-stations die het mogelijk wel eens beter zouden kunnen doen als je de reizigers ook reismogelijkheden tijdens de dal biedt:
- Spoorlijn 78: stations Maubray, Callenelle, Harchies & Ville-Pommeroeul
- Spoorlijn 132: stations Jamioulx, Beignée, Cour-sur-Heure & Pry
Daar zijn er bestaande L-treinen die je in de dal best nog wat haltes op aanvraag zou kunnen geven. Aarsele lijkt mij dan weer niet geschikt want daar rijdt een IC-trein, en lijnen 82 en 144 hebben geen passerende treinen tijdens de dal dus dan zou je extra treinkilometers (= duur) moeten inleggen. Lijnen 78 en 132 hebben daarnaast ook het voordeel dat het om relatief rustige lijnen gaat met voldoende speling en ook weinig goederenverkeer.

Verder zijn er een aantal bestaande haltes die nu regelmatig bediend worden maar héél weinig reizigers trekken en waar dus vaak voor niemand gestopt wordt:
- Hourpes (7 dagelijkse opstappers in oktober 2022) en Marchienne-Zône (18 reizigers) op L130A , bediend door de S63 (1x/u)
- Chapois (33 reizigers), Leignon (34 reizigers) en Forrières (41 reizigers), op L162, bediend door de L-treinen Ciney-Rochefort en Marloie-Libramont (die wel maar 1x/2u rijden)

De meeste andere 'kleine' stations hebben >50 opstappers (dus >100 reizigersbewegingen), waardoor er waarschijnlijk nog vrij vaak gehalteerd moeten worden, wat het nut van een halte op aanvraag teniet doet.

ALS er animo zou zijn om dit te doen, dan lijken dit de logische plekken, misschien niet verbazingwekkend allemaal in erg ruraal gebied in Wallonië. Voor nieuwe stations kan het natuurlijk ook, maar daar staat een investering in (een) perron(s) tegenover van minimaal enkele honderdduizenden euro's die het allemaal wat gecompliceerder maakt.
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 19:50 Ik heb, voor die keren dat ik er moest stoppen, in Lissewege en Zwankendamme maar al te vaak voor niemand moeten stoppen.
Zwankendamme is blijkbaar afgeschaft? Perfecte halte voor het systeem halte op aanvraag.
Er wordt sowieso traag gereden in in Lissewege is er sowieso een verplichte stop.

We focussen misschien te veel op een foutief voorbeeld (aka die stoptreinverbinding) maar er zijn wel genoeg voorbeelden te vinden.
Charleroi - Couvin misschien ook?
Duinbergen denk ik sowieso maar misschien ook Heist.
De voorbeelden die je aanhaalt zijn idd niet echt van toepassing: Zwankendamme is afgeschaft omdat het plaats moest ruimen voor de uitbreiding van de Zeebrugse havenspoorlijnen (bundel Zwankendamme). Lissewege had 165 opstappers in 2022 (dus ca. 330 reizigersbewegingen per dag), Duinbergen en Heist hebben respectievelijk 199 en 427 opstappers en zijn dus al vrij grote stations. Bovendien liggen die laatste twee aan een IC-lijn waar een halte op aanvraag zowizo al onmogelijk is omdat het materieel niet geschikt is.
Waarom is Aarsele niet geschikt? Het is een IC omdat de IR-afkorting niet meer bestaat. Sterker nog, bij mijn weten is dat simpelweg een stoptrein tussen Gent en De Panne. Een stop in Aarsele lijkt me nu geen probleem...


Oh, ik lees net de voetnoot:
De bron voor de gegevens is NMBS – Reizigerstellingen. De tellingen worden meestal uitgevoerd in de maand oktober: gedurende 9 opeenvolgende dagen (5 werkdagen en de 2 omliggende weekends) worden dan door het stations- en treinbegeleidingspersoneel visuele tellingen verricht. De methode bestaat erin het aantal in- en uitstappende reizigers te tellen in alle stations en stopplaatsen en dit voor alle treinen van het binnenlands verkeer. Het getal naast het kopje 'weekdag' slaat op het gemiddeld aantal opstappende (dus niet het aantal afstappende) reizigers op een weekdag (maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag opgeteld gedeeld door vijf), zaterdag en zondag staan apart vermeld. De cijfers geven een indicatie en hebben een foutenmarge, die in sommige gevallen aanzienlijk kan zijn.
Dus de cijfertjes maal 2 want iemand die vertrekt wil waarschijnlijk ook wel terug.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Haltes op aanvraag

Bericht door overweg13 »

Tja, ik heb het nu wel gehad met deze discussie, die toch nergens toe leidt. Er zullen nooit haltes op aanvraag komen en eigenlijk lijkt er ook maar één voorstander te zijn. Maar je kunt je blijven uitputten in het aanhalen van goede argumenten...
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Haltes op aanvraag

Bericht door desirootje »

ik denk dat dit idee eig meer problemen kan veroorzaken dan oplossen. Het zou een verbetering zijn voor de paar stations met enkel P treinen en mss om uit te testen voor enkele recent gesloten haltes maar dat is het.
Nieuwe stations openen kost veel geld, zeker nu men zich bezig houdt met rolstoeltoegankelijkheid, ik zie Infrabel/NMBS niet direct nieuwe haltes openen met een laag perron, dus de opening ervan zal nog duurder uitvallen. De elektriciteitsconsumptie is slechts klein in kost in vergelijking, neem ik aan.
Voor huidige stations is het een achteruitgang, ze kunnen nog steeds elke trein nemen, maar het voelt en zal de invloed hebben van een vermindering in aanbod. Het zal een daling in reizigers veroorzaken. + je hebt het probleem dat je nu opeens van tevoren op het station moet zijn en sinds de trein hier aan een snelheid passeert ben je ook niet zeker of de trein niet mss toevallig een minuutje eerder afkomt, normaal is dat geen probleem, hij blijft dan langer staan aan het perron, maar bij een halte op aanvraag is dat niet direct een optie...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Haltes op aanvraag

Bericht door jan_olieslagers »

overweg13 schreef: 16 mei 2023, 20:25 Tja, ik heb het nu wel gehad met deze discussie, die toch nergens toe leidt. Er zullen nooit haltes op aanvraag komen en eigenlijk lijkt er ook maar één voorstander te zijn. Maar je kunt je blijven uitputten in het aanhalen van goede argumenten...
Nooit? Foei toch, men legt zich niet op voorhand neer bij de nederlaag. Voor mij blijft het idee het bekijken waard, en ik denk dus dat er meer dan een voorstander is - maar het moet wel allemaal worden bekeken en afgewogen.

Blijven uitputten in goede argumenten? Ja, helaas, tegen sommigen wel, ja. "Wij weten dat het niet werkt en wij weten het best", die mentaliteit kennen we nu al tot in den treure. En de enige die daar iets kan aan doen is de geldschieter - de politiek - en die heeft blijkbaar noch veel interesse voor spoorvervoer, alle dure beloftes ten spijt, noch veel kennis terzake.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Haltes op aanvraag

Bericht door groentje »

@overweg13: in weloverwogen gevallen lijkt mij het nochtans ook wel de moeite waard om uit te proberen, dus slechts 1 voorstander is niet correct, misschien niet zo ruim als JonasV91 het ziet, maar ook in België zijn er enkele lijnen waar het zou kunnen werken. Dat er een ongelooflijke weerstand is om het (her)in te voeren, daar heb je natuurlijk wel gelijk in.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Haltes op aanvraag

Bericht door pietje »

In theorie zou je mij ook wel tot de voorstanders van dit systeem kunnen rekenen, maar de gegeven voorbeelden overtuigen mij helemaal niet dat dit nu ergens op het Belgische netwerk een oplossing kan zijn.

Zoals al meermaals door anderen aangegeven, is het op ons drukbezette netwerk soms erg nadelig als een trein voortijdig ergens passeert/aankomt.
Aangezien we het nog niet gebruiken, is dit weer een extra complexiteit die amper iets oplevert, tenzij een TB die het leuker vindt om hier en daar eens een stop over te slaan.

Bijgevolg herhaal ik mijn eerdere conclusie:
pietje schreef: 14 mei 2023, 21:22 Dit lijkt mij vooral een oplossing die op zoek is naar een probleem.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Haltes op aanvraag

Bericht door jan_olieslagers »

"probleem <=> oplossing" is dan ook wel erg wit-zwart. Bekijk het met wat meer nuance, aub: er zijn lijnen/diensten waar zo'n formule het energieverbruik zou kunnen verminderen, zonder daarom af te doen aan de dienstverlening.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie