Waarom is Aarsele niet geschikt? Het is een IC omdat de IR-afkorting niet meer bestaat. Sterker nog, bij mijn weten is dat simpelweg een stoptrein tussen Gent en De Panne. Een stop in Aarsele lijkt me nu geen probleem...BlackEagle schreef: ↑16 mei 2023, 20:03 ALS je zo'n systeem in België zou willen uitproberen, dan zal het zowizo maar op een beperkt aantal haltes en lijnen zinvol zijn: locaties met relatief weinig inwoners, waar je een laag aantal reizigers hebt (of kan verwachten). Bijvoorbeeld huidige P-stations die het mogelijk wel eens beter zouden kunnen doen als je de reizigers ook reismogelijkheden tijdens de dal biedt:
- Spoorlijn 78: stations Maubray, Callenelle, Harchies & Ville-Pommeroeul
- Spoorlijn 132: stations Jamioulx, Beignée, Cour-sur-Heure & Pry
Daar zijn er bestaande L-treinen die je in de dal best nog wat haltes op aanvraag zou kunnen geven. Aarsele lijkt mij dan weer niet geschikt want daar rijdt een IC-trein, en lijnen 82 en 144 hebben geen passerende treinen tijdens de dal dus dan zou je extra treinkilometers (= duur) moeten inleggen. Lijnen 78 en 132 hebben daarnaast ook het voordeel dat het om relatief rustige lijnen gaat met voldoende speling en ook weinig goederenverkeer.
Verder zijn er een aantal bestaande haltes die nu regelmatig bediend worden maar héél weinig reizigers trekken en waar dus vaak voor niemand gestopt wordt:
- Hourpes (7 dagelijkse opstappers in oktober 2022) en Marchienne-Zône (18 reizigers) op L130A , bediend door de S63 (1x/u)
- Chapois (33 reizigers), Leignon (34 reizigers) en Forrières (41 reizigers), op L162, bediend door de L-treinen Ciney-Rochefort en Marloie-Libramont (die wel maar 1x/2u rijden)
De meeste andere 'kleine' stations hebben >50 opstappers (dus >100 reizigersbewegingen), waardoor er waarschijnlijk nog vrij vaak gehalteerd moeten worden, wat het nut van een halte op aanvraag teniet doet.
ALS er animo zou zijn om dit te doen, dan lijken dit de logische plekken, misschien niet verbazingwekkend allemaal in erg ruraal gebied in Wallonië. Voor nieuwe stations kan het natuurlijk ook, maar daar staat een investering in (een) perron(s) tegenover van minimaal enkele honderdduizenden euro's die het allemaal wat gecompliceerder maakt.
De voorbeelden die je aanhaalt zijn idd niet echt van toepassing: Zwankendamme is afgeschaft omdat het plaats moest ruimen voor de uitbreiding van de Zeebrugse havenspoorlijnen (bundel Zwankendamme). Lissewege had 165 opstappers in 2022 (dus ca. 330 reizigersbewegingen per dag), Duinbergen en Heist hebben respectievelijk 199 en 427 opstappers en zijn dus al vrij grote stations. Bovendien liggen die laatste twee aan een IC-lijn waar een halte op aanvraag zowizo al onmogelijk is omdat het materieel niet geschikt is.JonasV91 schreef: ↑16 mei 2023, 19:50 Ik heb, voor die keren dat ik er moest stoppen, in Lissewege en Zwankendamme maar al te vaak voor niemand moeten stoppen.
Zwankendamme is blijkbaar afgeschaft? Perfecte halte voor het systeem halte op aanvraag.
Er wordt sowieso traag gereden in in Lissewege is er sowieso een verplichte stop.
We focussen misschien te veel op een foutief voorbeeld (aka die stoptreinverbinding) maar er zijn wel genoeg voorbeelden te vinden.
Charleroi - Couvin misschien ook?
Duinbergen denk ik sowieso maar misschien ook Heist.
Oh, ik lees net de voetnoot:
Dus de cijfertjes maal 2 want iemand die vertrekt wil waarschijnlijk ook wel terug.De bron voor de gegevens is NMBS – Reizigerstellingen. De tellingen worden meestal uitgevoerd in de maand oktober: gedurende 9 opeenvolgende dagen (5 werkdagen en de 2 omliggende weekends) worden dan door het stations- en treinbegeleidingspersoneel visuele tellingen verricht. De methode bestaat erin het aantal in- en uitstappende reizigers te tellen in alle stations en stopplaatsen en dit voor alle treinen van het binnenlands verkeer. Het getal naast het kopje 'weekdag' slaat op het gemiddeld aantal opstappende (dus niet het aantal afstappende) reizigers op een weekdag (maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag opgeteld gedeeld door vijf), zaterdag en zondag staan apart vermeld. De cijfers geven een indicatie en hebben een foutenmarge, die in sommige gevallen aanzienlijk kan zijn.