Stiptheid

Alles over reizigerstreinen in België.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Stiptheid

Bericht door 4303 »

Hgbtf = het groot Belgisch tictee forum. Of toch niet.
En ja ik weet dat Belgisch geen taal is en dat dictee met een d is.
Maar jullie overdrijven toch hoor. We zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten! Maar door er zo op te reageren maak je jezelf inderdaad niet populair. De ene schrijft fouten, de andere kan de afkortingen van stations niet onthouden en nog een andere kan niet goed tellen….
Zet er jullie gewoon over, er zijn veel ergere dingen in de wereld.
En nu wachten tot al mijn fouten eruit gehaald worden…😎😂.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stiptheid

Bericht door overweg13 »

Het feit dat je zelf een tekst zonder fouten schrijft, zegt genoeg... en dat argument dat er ergere dingen in de wereld zijn is natuurlijk een torenhoog cliché, waarmee je elke zinvolle discussie de grond in boort.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Stiptheid

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 06 mar 2024, 21:41 Het feit dat je zelf een tekst zonder fouten schrijft, zegt genoeg... en dat argument dat er ergere dingen in de wereld zijn is natuurlijk een torenhoog cliché, waarmee je elke zinvolle discussie de grond in boort.
Ik merk hier nochtans geen enkele zinvolle discussie op. Leer op uw tanden te bijten en het wordt hier een pak gezelliger, kan dit hier nu afgerond worden?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stiptheid

Bericht door overweg13 »

Ach man, geef gewoon toe dat je niet kunt spellen. Dat is des te opmerkelijker omdat je hier soms wel knappe bijdragen levert. Dit is gewoon een kwestie van speldiscipline. Hopelijk moet je nooit solliciteren waar men ook een geschreven bijdrage vraagt, want dan hang je!
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stiptheid

Bericht door jan_olieslagers »

Het is veel meer een kwestie van niet willen dan van niet kunnen. Inderdaad is verzorgde taal een kwestie van zelfdiscipline, net zoals een proper uiterlijk, correcte omgangsvormen, en wat al niet meer. Niveau, kortom. Zelf maak ik er al lang geen woorden meer aan vuil, immers, wat baten kaars en bril, als den uil niet zien en wil? Of misschien anders gezegd, het verstand komt sowieso niet voor de jaren - en voor sommigen komt het zelfs dan niet...

En als ik dan toch nog een keertje reageer, deze is voor @4303: "We zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten!" Ja, natuurlijk, ik ben echt ook niet doodgegaan van enige taalfout, verre van. Maar zozeer als eenieder een foutje kan begaan, evenzeer kan eenieder de eigen foutjes rechtzetten!

En dat ik niet populair word met mijn streven naar niveau en kwaliteit, dat zal me worst wezen, het is hier geen snapchat of smoelenboek, en maar goed ook. Of het "gezellig" wordt interesseert me dus ook al niet.

Daarmee ervanaf, inderdaad!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stiptheid

Bericht door Steven »

Kan dat hier over stiptheid gaan aub. We gaan hier niet iedereen zijn idee laten beschrijven over taalfouten. OK als iemand eens een opmerking maakt maar het is hier geen taalforum. Dus laat het bij die ene opmerking. Dus nu terug naar het treinen onderwerp graag. Mensen die denken nog steeds verder te moeten praten over dat afwijkende onderwerp zullen hun berichten zien verdwijnen.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Stiptheid

Bericht door Hobbes »

Om het terug over stiptheid te hebben, een mooie anekdote van gisteren 7/3:

Ik reed gisteren 9232 ASD-FBMZ. Wegens wat prutsen in Breda (treinen op tijd laten vertrekken daar is niet evident) had ik wat vertraging opgelopen, maar in Antwerpen waren we zo goed als terug op tijd. (+1)

Te Kontich stond het sein echter rood. Ik contacteer B12 (B5), die mij wisten te zeggen dat er een 45xx op L27 terug moest wisselen naar L25 (richting Brussel) met een reeds aangelegde reisweg, maar dat het nogal lang duurde.

Ik zei hen dat het normaal was dat het lang duurde, aangezien de trein stilstond aan het perron.
Eerst viel men uit de lucht dat die er stilstond, dan viel hun "euro" dat die trein daar een commerciële stilstand had. Na een 6-tal minuten is hij dan uiteindelijk toch vertrokken.

Resultaat: Een internationale reizigerstrein die op tijd was +12 minuten, de S1 richting FN stond ook stil, plus de stoet aan goederentreinen op L27 die mee mochten aanschuiven.

Voor die 45xx was het kalf al lang verzopen, dus waarom laat men niet een trein die op tijd rijdt rijden, dan kon met ondertussen ook de S1 richting Antwerpen aan het perron laten komen?

Dan krijg je als reactie "dat iedereen fouten maakt", maar zulke fouten worden nogal veel gemaakt op de seinposten, en het betert maar niet.
Ik weet niet goed of het onkunde is, of een "je m'en fou"-houding.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stiptheid

Bericht door DR-fan »

Hobbes schreef: 08 mar 2024, 08:11 Dan krijg je als reactie "dat iedereen fouten maakt", maar zulke fouten worden nogal veel gemaakt op de seinposten, en het betert maar niet.
Ik weet niet goed of het onkunde is, of een "je m'en fou"-houding.
Een ongezonde combinatie van:
- teveel nieuw personeel dat niet meer zo grondig wordt opgeleid zoals vroeger
- een groot personeelsverloop zodat er geen ervaring meer wordt opgebouwd
- te grote actiezones waardoor het verkeer niet meer grondig opgevolgd kan worden
- het kweken van gemakzucht door de invoering van ARS waardoor je soms hemeltergende stommiteiten ziet
- en inderdaad een dosis je m'en foutisme en/of arrogantie bij sommigen, waarbij vooral één supervisor voor de zone Mechelen zeer negatief opvalt :x
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stiptheid

Bericht door rvdborgt »

Hobbes schreef: 08 mar 2024, 08:11 Dan krijg je als reactie "dat iedereen fouten maakt", maar zulke fouten worden nogal veel gemaakt op de seinposten, en het betert maar niet.
Ik weet niet goed of het onkunde is, of een "je m'en fou"-houding.
Wat voor oorzaak komt er dan eigenlijk voor deze vertraging in de statistieken?
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stiptheid

Bericht door groentje »

wellicht kruising, waarbij het verdwijnt in het dossier van de initiële vertraging. Die 45XX had vertraging? Wellicht daarin, dus. Tenzij er iemand bij toezicht zit die z'n ogen open trekt, en het 'te onderzoeken I-O' zet...
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stiptheid

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 08 mar 2024, 09:08 wellicht kruising, waarbij het verdwijnt in het dossier van de initiële vertraging. Die 45XX had vertraging? Wellicht daarin, dus. Tenzij er iemand bij toezicht zit die z'n ogen open trekt, en het 'te onderzoeken I-O' zet...
Vergeet het. Dat soort fouten wordt weggemoffeld in andere dossiers. Zelf meegemaakt: trein vergeten in Poperinge (aan telefoon toegegeven) werd in een dossier van een een defecte goederentrein in Montzen geplaatst :roll:
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stiptheid

Bericht door groentje »

Meestal is het niet zo ostentatief, maar ja, met secundaire rechtvaardigingen kan je veel verdoezelen...
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Stiptheid

Bericht door 260689 »

Op de vakbondsvergadering bij DB Cargo Belgium is het ook al genoeg aangehaald. Die mannen van de Blok laten veel teveel de computer doen ipv zelf te handelen. Hierdoor krijg je inderdaad zulke situaties waarin er veel teveel RT is. En ook de argumenten die hier al gepost zijn wegens onervaren mensen, te grote actiegebied, .....
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Stiptheid

Bericht door Klassiekje »

En zo worden heel veel vertragingen weggemoffeld in de schoenen van de SO's.

Ik geloof dan ook niets van de statistiekjes die jaarlijks verschijnen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stiptheid

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 08 mar 2024, 09:08 wellicht kruising, waarbij het verdwijnt in het dossier van de initiële vertraging. Die 45XX had vertraging? Wellicht daarin, dus. Tenzij er iemand bij toezicht zit die z'n ogen open trekt, en het 'te onderzoeken I-O' zet...
Kruising? Maandag stonden we 9 minuten stil in Brussel-Zuid met IC 508, die daar perfect op tijd klaar stond om te vertrekken. Reden volgens de tbg: een kruising...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie