Stiptheid

Alles over reizigerstreinen in België.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Stiptheid

Bericht door JonasV91 »

Zwoopaman schreef: 15 mei 2023, 14:12 Goed bezig, dat dan dan bovenop de extra vertraging veroorzaakt door problemen metLinda en de procedure E373 + E377 voor het dichtzetten van een sein. Binnenkort dan ook nog de digitale TC286 waardoor de aflos van een treinbestuurder weer extra tijd nodig heeft. En dan raar opkijken als de stiptheidscijfers dalen.
De ivoren toren heeft blijkbaar totaal geen idee hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Problemen zoals deze los je simpel op hoor, luister naar de personen op de werkvloer en zoek een oplossing die praktisch is.

Daarom dat ik in 't algemeen heel sceptisch sta tegenover die goednieuwsshows in campagnes en publiciteitsstunts. Vaak zie je bedrijven heel mooie dingen beloven maar in praktijk krijg je net 't omgekeerde.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stiptheid

Bericht door Shrek »

JonasV91 schreef: 15 mei 2023, 22:52 Da's gewoon van niet willen. Van mij zouden ze een symbolische euro betalen. Want mijn reputatie als infrastructuurbeheerder inzake stiptheid is wel van belang. Samenwerking en een goede communicatie is van topbelang als je flexibel wil inspelen op incidenten. Precies pestgedrag. "We gaan zoveel vragen dat ze wel moeten weglopen."
Dat zou pestgedrag zijn als het waar zou zijn. Helaas is een zo'n gerucht makkelijk gepost, de juiste informatie uitzoeken kost echter veel tijd. Ik begin me een beetje te voelen als de Amerikaanse media die Trump moeten factchecken. Tegen een waterval aan halve en hele onwaarheden kan je gewoon niet op.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Stiptheid

Bericht door JonasV91 »

Shrek schreef: 15 mei 2023, 22:57
JonasV91 schreef: 15 mei 2023, 22:52 Da's gewoon van niet willen. Van mij zouden ze een symbolische euro betalen. Want mijn reputatie als infrastructuurbeheerder inzake stiptheid is wel van belang. Samenwerking en een goede communicatie is van topbelang als je flexibel wil inspelen op incidenten. Precies pestgedrag. "We gaan zoveel vragen dat ze wel moeten weglopen."
Dat zou pestgedrag zijn als het waar zou zijn. Helaas is een zo'n gerucht makkelijk gepost, de juiste informatie uitzoeken kost echter veel tijd. Ik begin me een beetje te voelen als de Amerikaanse media die Trump moeten factchecken. Tegen een waterval aan halve en hele onwaarheden kan je gewoon niet op.
Jij zit blijkbaar bij de bron met al jouw wijsheden. Jij hebt de feit en bent überrealistisch. Je kan de feiten ook gewoon delen. Kost jou minder energie dan een paar berichten te schrijven waarna je alsnog jouw feiten schetst.

De juiste info uitzoeken. Heeft de gewone man daar überhaupt toegang toe? Zowel Infrabel als de NMBS moeten het ontgelden, dat klopt vanuit mijn perspectief. Al was het maar omdat ik het absoluut oneens ben met hoe mijn ex-collega's behandeld worden. Je kan toch heel moeilijk ontkennen dat er een heel groot verschil is tussen de ivoren torens en de situatie op het werkterrein. Ik ben er al ettelijke jaren uit maar m'n ex-collega's zeggen dat het nog veel erger is geworden. Ik ga toch afgaan op hun ervaringen en dan past het merendeel wat hier gezegd wordt in het (negatieve) plaatje.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1810
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Stiptheid

Bericht door Portbou »

DR-fan schreef: 15 mei 2023, 13:57 Er wordt immers € 25.000 per maand aangerekend voor een bureel, een stoel en een paar stopcontacten voor de computer en beeldscherm.
Intriest als dit waar is :|
trainlovertje
Berichten: 2359
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stiptheid

Bericht door trainlovertje »

DR-fan schreef: 15 mei 2023, 13:57 De reden: het te hoge bedrag dat men moet betalen aan Infrabel voor de werkplek van die persoon. Er wordt immers € 25.000 per maand aangerekend voor een bureel, een stoel en een paar stopcontacten voor de computer en beeldscherm.
€25.000, dat kan je toch moeilijk zelf geloven? In het geval dat het alsnog waar zou zijn, zou NMBS zo'n zaak toch altijd juridisch proberen aan te vechten? Ik kan me eveneens niet voorstellen dat opeens zo belachelijk veel geld vragen voor een bureau niet strafbaar is.
DR-fan
Berichten: 535
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stiptheid

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 15 mei 2023, 22:57
JonasV91 schreef: 15 mei 2023, 22:52 Da's gewoon van niet willen. Van mij zouden ze een symbolische euro betalen. Want mijn reputatie als infrastructuurbeheerder inzake stiptheid is wel van belang. Samenwerking en een goede communicatie is van topbelang als je flexibel wil inspelen op incidenten. Precies pestgedrag. "We gaan zoveel vragen dat ze wel moeten weglopen."
Dat zou pestgedrag zijn als het waar zou zijn. Helaas is een zo'n gerucht makkelijk gepost, de juiste informatie uitzoeken kost echter veel tijd. Ik begin me een beetje te voelen als de Amerikaanse media die Trump moeten factchecken. Tegen een waterval aan halve en hele onwaarheden kan je gewoon niet op.
Ach ja, nu vergelijk je me al met Trump. Waarom ook niet? MAKE THE RAILWAY GREAT AGAIN!
Mocht iemand interesse hebben, de bijpassende rode petjes zijn besteld :lol:

Alle gekheid op een stokje: dat is geen gerucht, in het ROC wordt momenteel plaats gemaakt voor de RTS-Blok'en en alle medewerkers hebben ook al een mail gekregen over de nieuwe organisatie. Kun je op zijn minst dat aanvaarden?

Wat die huurprijzen betreft, dat is het bedrag dat gecommuniceerd werd binnen het management van B-TO. Als zij liegen, ik ook - OK. Ik heb in ieder geval meer vertrouwen in de mensen die de facturen moeten betalen dan in iemand die in een kramp schiet en een bijtreflex krijgt wanneer de naam van zijn werkgever nog maar vernoemd wordt. Als ik me vergis, geef dan de juiste bedragen en dan liefst concreet en niet in de standaardvorm "het is niet waar".

Bedenk ook dit: waarom moest Central Dispatch absoluut weg uit het ROC? Juist, de NMBS vroeg teveel huurgeld (ook voor Blok 8 in Brussel-N trouwens). Dat vind ik even schandalig.
DR-fan
Berichten: 535
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stiptheid

Bericht door DR-fan »

trainlovertje schreef: 16 mei 2023, 01:11
DR-fan schreef: 15 mei 2023, 13:57 De reden: het te hoge bedrag dat men moet betalen aan Infrabel voor de werkplek van die persoon. Er wordt immers € 25.000 per maand aangerekend voor een bureel, een stoel en een paar stopcontacten voor de computer en beeldscherm.
€25.000, dat kan je toch moeilijk zelf geloven? In het geval dat het alsnog waar zou zijn, zou NMBS zo'n zaak toch altijd juridisch proberen aan te vechten? Ik kan me eveneens niet voorstellen dat opeens zo belachelijk veel geld vragen voor een bureau niet strafbaar is.
Aangezien de NMBS € 300.000 per maand aan Infrabel factureerde voor Blok 8 Brussel-N geloof ik dat wel degelijk.
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Stiptheid

Bericht door Wout912 »

Zwoopaman schreef: 15 mei 2023, 14:12 Goed bezig, dat dan dan bovenop de extra vertraging veroorzaakt door problemen metLinda en de procedure E373 + E377 voor het dichtzetten van een sein. Binnenkort dan ook nog de digitale TC286 waardoor de aflos van een treinbestuurder weer extra tijd nodig heeft. En dan raar opkijken als de stiptheidscijfers dalen.
En heel veel van die kleine vertragingen door problemen met Linda zullen dan nog niet eens in de stiptheidscijfers terechtkomen. Gisteren zat ik bijvoorbeeld op de S34 1479 (Sint-Niklaas - Antwerpen-Centraal) en had ik hiervan ook weer een goed voorbeeld. Bij alle haltes waren er onnodig lange stilstanden enkel en alleen door een slecht werkende Linda, met als uitschieter een stilstand van iets meer dan drie minuten in Zwijndrecht. Resultaat was dat de trein met bijna vijf minuten vertraging, om 09:02:50, aankwam in Antwerpen-Berchem. Samen met een zevental andere reizigers gespurt naar perron 5 naar de L-trein naar Leuven van 09:04, die om 09:03:15 al met alle deuren gesloten aan het perron stond. Resultaat: 34 minuten wachten op de volgende trein naar Aarschot en Leuven, allemaal door dat gepruts met die vertrekprocedure.
En van zo'n zaken komt er in de stiptheidscijfers helemaal niets terecht: de S34-trein kwam met vier minuten vertraging aan in Antwerpen-Centraal en reizigersstiptheid wordt niet bijgehouden. Terwijl althans voor mij van die structurele kleine vertragingen minstens even ergerlijk zijn als meer uitzonderlijke grote vertragingen.
jan_olieslagers
Berichten: 3526
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stiptheid

Bericht door jan_olieslagers »

DR-fan schreef: 16 mei 2023, 08:34
trainlovertje schreef: 16 mei 2023, 01:11
€25.000, dat kan je toch moeilijk zelf geloven? In het geval dat het alsnog waar zou zijn, zou NMBS zo'n zaak toch altijd juridisch proberen aan te vechten? Ik kan me eveneens niet voorstellen dat opeens zo belachelijk veel geld vragen voor een bureau niet strafbaar is.
Aangezien de NMBS € 300.000 per maand aan Infrabel factureerde voor Blok 8 Brussel-N geloof ik dat wel degelijk.
Het is hier ook al wel eerder gezegd: blijkbaar loopt niet iedereen met de twee voeten op de grond.

En nee, dat gaat niet juridisch aangevochten worden: wolven eten elkaar niet op. NMBS en Infrabel zijn - in grote lijnen - nog steeds vier handen op 1 buik. Trouwens, stel u maar eens de reactie van de rechter voor: "Allee mannekens, toe, gaat een pint pakken en komt iets deftigs overeen". Rechtbanken stellen het niet op prijs om te worden lastiggevallen met onzin.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Y Tivoli
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: Stiptheid

Bericht door Y Tivoli »

Wout912 schreef: 16 mei 2023, 11:36
Resultaat was dat de trein met bijna vijf minuten vertraging, om 09:02:50, aankwam in Antwerpen-Berchem. Samen met een zevental andere reizigers gespurt naar perron 5 naar de L-trein naar Leuven van 09:04, die om 09:03:15 al met alle deuren gesloten aan het perron stond. Resultaat: 34 minuten wachten ... Terwijl althans voor mij van die structurele kleine vertragingen minstens even ergerlijk zijn als meer uitzonderlijke grote vertragingen.
Ik deel dezelfde fustratie.
Ik verkies om zo nipt mogelijk op tijd te komen en na een tussenspurtje wandel ik graag mijn voorlaatste minuut op het perron richting 'beste' wagon.
Het gebeurt al te vaak dat de algemene deuren bij nog een volle minuut voor affluiten al dicht gaan. Zeker nu ik er recent op ben beginnen letten.
Die regel van 30`creert willekeur. Veel minder erg dan de algemene maleise van maandag bijvoorbeeld maar toch.
Het bezorgt onnodige stress en verlaagt de betrouwbaarheid.

Vorig jaar een volle maand gependeld in Zwitserland met een overstap van 3 minuten op ander perron (in Baden; aankomst uit Zurich 8u21- vertrek 8u24). Geen enkele keer de overstap gemist, en excuses voor die tweemalige vertraging van 4`.

Weg met die 30`regel! Lang leve klokvaste verbindingen en lang leve het opmeten van reizigersvertrating!
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Stiptheid

Bericht door JonasV91 »

De intentie van die 30 seconden bestaat erin te kunnen vertrekken op het aangekondigde vertrekuur.

Het houdt steek maar ik kan me voorstellen dat niet iedere horloge van het personeel perfect gelijk zal staan.
Het zou net geen willekeur mogen creëren want 30 seconden = 30 seconden.
Ik heb opgevangen dat het nieuwe systeem allesbehalve optimaal functioneert dus dan zou je in theorie nog eerder moeten sluiten om op het vertrekuur te kunnen vertrekken.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22520
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stiptheid

Bericht door Steven »

Alle treinbegeleiders hebben hetzelfde slimme uurwerk gekregen want ze hebben deze nodig om het vertrek te kunnen geven. Dit uurwerk geeft zelf aan wanneer de vertrekprocedure mag gestart worden.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Stiptheid

Bericht door JonasV91 »

Steven schreef: 17 mei 2023, 20:08 Alle treinbegeleiders hebben hetzelfde slimme uurwerk gekregen want ze hebben deze nodig om het vertrek te kunnen geven. Dit uurwerk geeft zelf aan wanneer de vertrekprocedure mag gestart worden.
Zo zie je maar dat ik er al even uit ben. Dus op zich zouden er, in theorie, geen schommelingen meer mogen zijn.
Te vroeg aanvangen met de vertrekprocedure lijkt me dan ook moeilijk.

Waar zou het dan toch kunnen foutlopen?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
jan_olieslagers
Berichten: 3526
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stiptheid

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 17 mei 2023, 20:08 Alle treinbegeleiders hebben hetzelfde slimme uurwerk gekregen want ze hebben deze nodig om het vertrek te kunnen geven. Dit uurwerk geeft zelf aan wanneer de vertrekprocedure mag gestart worden.
En al wat met het internet verbonden is - of met een WLAN, zoals hier het geval zal zijn - kan al decennialang zijn klok gelijk zetten met een precisie die vlotjes in de milliseconden gaat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stiptheid

Bericht door rvdborgt »

JonasV91 schreef: 17 mei 2023, 21:21
Steven schreef: 17 mei 2023, 20:08 Alle treinbegeleiders hebben hetzelfde slimme uurwerk gekregen want ze hebben deze nodig om het vertrek te kunnen geven. Dit uurwerk geeft zelf aan wanneer de vertrekprocedure mag gestart worden.
Zo zie je maar dat ik er al even uit ben. Dus op zich zouden er, in theorie, geen schommelingen meer mogen zijn.
Te vroeg aanvangen met de vertrekprocedure lijkt me dan ook moeilijk.

Waar zou het dan toch kunnen foutlopen?
Het loopt fout omdat de NMBS vindt dat de deuren al ruim voor vertrektijd gesloten kunnen worden. Voor een trein die op tijd is, is het al een tijdje zo dat er 35 tot 40 s voor vertrek gefloten wordt. Op dat moment is voor de reiziger de trein vertrokken.
Plaats reactie