Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:42 Waarom ? Als de halte wordt onderhouden door de gemeente heeft Infrabel noch NMBS kosten eraan. Loketten zijn er al lang niet meer.
Halteonderhoud door gemeentes? Dan ga je nogal een kakafonie krijgen... Plus de gemeenten hebben daar helemaal geen geld voor.
zijn er überhaupt wel landen waar ze zo'n gekke dingen doen?
Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:42 Halte op aanvraag.
In meerdere buitenlanden (waaronder gidsland Zwitserland) al jaren de gewoonste zaak van de wereld maar België is natuurlijk weer anders :roll:
In Zwitserland is het veel meer nodig dan hier, daar hebben ze immers talloze haltes met een aantal reizigers per dag dat je op één hand kan tellen.
Alleen compenseren de overheden die hoge kosten daar ruimschoots met rijkelijke subsidies. Dat geld krijgen we hier niet, dus hebben we ook niet de luxe haltes voor 2 man en paardenkop open te houden.

Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:42 Welja... En energie besparen is een heel goede zaak. Niet alleen om de kosten te minderen maar ook om het milieu minder te belasten. Dus alleen al daarom zou men met halten op aanvraag moeten werken.
Het is niet omdat het er vandaag niet is dat het nooit kan komen. Maar op ons relatief drukke net zijn er toch maar enkele lijnen waar het zou kunnen. Op de doorsnee lijn zou je na een halte overgeslagen te hebben toch ergens voor een rood sein belanden omdat je er te snel bent.
Maar goed, naar Eeklo of Couvin zou het wel kunnen, wie weet komt er ooit wel een proefprojectje.
Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:42
Shrek schreef: 31 mar 2023, 16:20maar je dienstregeling -en dus ook de omlopen van materieel en personeel- moeten gebaseerd zijn op het traagste scenario. Je kan geen dienstregeling gaan maken die niet gevolgd kan worden als er toevallig op meer dan één station een halte wordt aangevraagd.
Jaar na jaar reserveminuten aan de dienstregeling toevoegen om de vertragingen op te lossen waardoor treinen te vroeg aankomen kan dan weer wel. Maar ok, dat is een ander onderwerp...
De reserveminuten dienen net om de spreiding in de doorkomsttijden (en dus conflicten) te verminderen. Als je door facultatieve haltes onzekere rijtijden tussen stations gaat invoeren vergroot je die spreiding weer en heb je dus nieuwe buffers nodig.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Portbou »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:42 Halte op aanvraag.
In meerdere buitenlanden (waaronder gidsland Zwitserland) al jaren de gewoonste zaak van de wereld maar België is natuurlijk weer anders :roll:
In Zwitserland is het veel meer nodig dan hier, daar hebben ze immers talloze haltes met een aantal reizigers per dag dat je op één hand kan tellen.
Alleen compenseren de overheden die hoge kosten daar ruimschoots met rijkelijke subsidies. Dat geld krijgen we hier niet, dus hebben we ook niet de luxe haltes voor 2 man en paardenkop open te houden.
Ok, ok, sorry dat ik Zwitserland vermeld heb.
Want uiteraard doen die het alleen maar beter omwille van de rijkelijke subsidies...

Evengoed Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië,...
Ook allemaal wegens rijkelijk subsidies ??
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:55 Naar mijn mening is regelmatige en betrouwbare bediening veel belangrijker dan hoeveel minuten de rit nu precies duurt.

Zeker op een lijn als Mechelen-Leuven. Trein is daar vandaag al veel sneller dan de auto.
Wie op de N26 in zijn auto in de file staat... heeft daarvoor andere redenen dan het feit dat de trein stopt in Hambos.

@Shrek, die discussie over een paar minuten hebben we ooit nog gehad... toen ik ervoor pleitte om Thalys en ICE te laten omrijden langs de luchthaven op hun weg naar Duitsland en Nederland.

Ook dan schijn je te denken dat ICE plots zal leeglopen als de reis Brussel Zuid-Köln 10 minuten langer duurt. Maar dat is niet zo. Wat de ICE wel doet leeglopen is de onbetrouwbaarheid van de verbinding (pannes, stakingen,...).
Als je op Sint-Niklaas - Leuven 3 minuten wint is er opeens een overstap richting Luik-Welkenraedt, Aarschot-Antwerpen en Heverlee-Ottignies. Ook de betrouwbaarheid van de overstap naar Brussel-Kortrijk neemt dan enorm toe. Er maken meer reizigers die overstappen dan dat er reizigers zijn in Hambos :wink:
En ja, reistijden zijn heel belangrijk. Jij zit misschien graag lang in de trein, maar het overgrote deel van de reizigers wil er zo snel mogelijk na het instappen weer uit.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 19:00
Portbou schreef: 31 mar 2023, 18:42 Jaar na jaar reserveminuten aan de dienstregeling toevoegen om de vertragingen op te lossen waardoor treinen te vroeg aankomen kan dan weer wel. Maar ok, dat is een ander onderwerp...
De reserveminuten dienen net om de spreiding in de doorkomsttijden (en dus conflicten) te verminderen. Als je door facultatieve haltes onzekere rijtijden tussen stations gaat invoeren vergroot je die spreiding weer en heb je dus nieuwe buffers nodig.
Je zegt dat er een hoop meer reizigers zouden kunnen komen op St Niklaas - Mechelen - Leuven als deze verbinding 3 minuten sneller wordt door het voorbijrijden van Hambos.

Als dat zo is dan moet je je eens afvragen hoeveel duizenden reizigers we zouden kunnen winnen als we op álle verbindingen van het land 3 van die reserveminuten afschaven. Of is het dan plots niet meer waar ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 19:07 Als je op Sint-Niklaas - Leuven 3 minuten wint is er opeens een overstap richting Luik-Welkenraedt
Als je de talrijke reserveminuten weghaalt uit het traject Leuven-Luik en dus was later vertrekt uit Leuven dan is die overstap er ook.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 19:11 Als dat zo is dan moet je je eens afvragen hoeveel duizenden reizigers we zouden kunnen winnen als we op álle verbindingen van het land 3 van die reserveminuten afschaven. Of is het dan plots niet meer waar ?
Als je die 3 minuten overal zonder negatieve gevolgen kan winnen is dat zeker een enorme vooruitgang. Alleen kan dat nu net niet. Als je die 3 minuten vandaag afschaft schieten de vertragingen de hoogte in en onbetrouwbaarheid is nog veel erger dan langere reistijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 19:05 Evengoed Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië,...
Ook allemaal wegens rijkelijk subsidies ??
Nederland heeft, ondanks een serieus grotere bevolking en haltes op aanvraag toch minder haltes dan België. Stopplaatsen met weinig volk langs hoofdlijnen zijn daar al jaren dicht. Dat lijkt mij geen voorbeeld als je zo veel mogelijk haltes wilt :wink:
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door FLV-FGSP »

https://press.nmbs.be/raad-van-bestuur- ... -2026-goed

Beslissing over stopplaatsen is uitgesteld.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door groentje »

Op hoofdlijnen lijken haltes op aanvraag me ook niet het meest briljante idee, maar er zijn wel nog enkele regionale lijnen waar ik denk dat het wel kan. Meer nog, officieus zijn verschillende haltes op lijn 166 nog maanden als halte op verzoek blijven bestaan, tot tevredenheid van de reizigers, tot Brussel het hoorde en er snel een einde aan maakte, want 'niet passend in de visie'.
L82 lijkt me bijvoorbeeld bijna gemaakt voor zo'n proefproject.
Is betrouwbaarheid belangrijker dan snelheid? Ja... tot op zekere hoogte. Als ik collega's, die dus gratis reizen, toch de wagen zie nemen, is de meest genoemde reden dat de dienstregeling niet goed uitkomt, of hen niet toestaat om op tijd te zijn, maar de tweede reden is wel gebrek aan snelheid. Vanuit pakweg Rixensart is de trein naar Brussel-Zuid bijvoorbeeld amper een optie. Collega vindt een evenwicht door naar Eigenbrakel te rijden... Het is ook niet enkel omdat er te weinig en te onbetrouwbare vervangbussen rijden, dat het aantal reizigers in elkaar stuikt tijdens werken, het is ook omdat die bussen veel te traag zijn. Snelheid is ook belangrijk.
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door delta »

https://press.nmbs.be/raad-van-bestuur- ... -2026-goed

Hier wordt ook gesproken over een nieuwe Intercity Leuven - Charleroi via Fleurus. Hoe is dat inpasbaar tussen Leuven en Ottignies waar 2 keer per uur een stoptrein rijdt met 11 haltes? Met tussen Waver en Ottignies extra treinen.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door FLV-FGSP »

Ze gaan om .19 uit Leuven vertrekken en er om .41 aankomen, volgens de routeplanner van de NMBS vanaf 11 juni.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 260689 »

FLV-FGSP schreef: 01 apr 2023, 00:04 Ze gaan om .19 uit Leuven vertrekken en er om .41 aankomen, volgens de routeplanner van de NMBS vanaf 11 juni.
Ook de extra toeristentreinen staan er in de komende weekends permanent in vanaf 17 juni
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Hagelander »

Wat mij vooral boeit: waar gaan ze al dat extra personeel vinden?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door FLV-FGSP »

FLV-FGSP schreef: 01 apr 2023, 00:04 Ze gaan om .19 uit Leuven vertrekken en er om .41 aankomen, volgens de routeplanner van de NMBS vanaf 11 juni.
Dit project is nu toch uitgesteld tot december.
Volgens Le Soir wordt de S-trein Lokeren - Gent vanaf december 23 naar Oudenaarde verlengd.
Davyd
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 okt 2021, 07:00

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Davyd »

Is er eigenlijk geweten welke P-treinen er zouden wegvallen? Sprake van 22 stuks.
Plaats reactie