Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
TKR
Berichten: 202
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door TKR »

Het net is dan ook vele malen drukker dan toen. Ergens een verbetering doorvoeren, of the rooster omgooien voor werken heeft makkelijk een vlinder effect over het hele net.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Overdag heb je zeker gelijk, maar tijdens de spits durf ik dat betwijfelen. Bovendien werden veel van de P-treinen avant la lettre gesleept door diesellocomotieven die nu eenmaal wat meer tijd nodig hadden dan het huidige materieel. En eigenlijk geef je impliciet toe dat het net in zijn huidige toestand niet bestand is tegen de voorziene drukte, laat staan tegen de uitbreidingen die er waarschijnlijk toch nooit komen.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door ovspotter_be »

Dit kan misschien weer een heel andere discussie zijn, maar ik denk ook soms dat het eens tijd wordt om het net vanaf nul te herbekijken en hertekenen.
Niet elke stad heeft nood aan een rechtstreekse trein met Brussel en de luchthaven, we zouden beter een sterk IC-net opbouwen à la Zwitserland of Oostenrijk met vlotte en snelle overstapmogelijkheden op de grote stations.
En een net dat gelijk is op weekdagen en weekenddagen, want nu heb je op bepaalde plekken echt 2 aparte lijnen tijdens de week en in het weekend.
Oké, er zouden dan eventueel wel knopen moeten doorgehakt worden, naar mijn mening heeft Mortsel geen nood aan een IC-station zoals Mortsel-Oude-God nu is, maar eerder een stoptrein met vlotte en snelle aansluitingen in Mechelen of Berchem.
Hierdoor kan die "stop-IC" tussen Antwerpen en Brussel ook ineens verdwijnen en krijg je veel meer ruimte op L25.

Meer internationale verbindingen zijn ook meer dan welkom, met de M7 zou je de huidige IC-verbinding Charleroi <> Essen al kunnen verlengen richting Roosendaal, en als je dan nog eens goede afspraken maakt met NS kan er in Roosendaal worden gezorgd voor een vlotte aansluiting van/naar Vlissingen en Rotterdam.
En eens de HLE17 in dienst is kan de IC Oostende <> Eupen ook worden verlengd naar Aachen of Köln.
We zitten in het hart van Europa maar op spoorwegvlak merk je dit niet echt naar mijn mening.
De enige internationale verbinding die echt naar mijn mening in orde is (maar wel sneller mag) is die richting Luxembourg.
jan_olieslagers
Berichten: 3526
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

het gemak waarmee hele dienstregelingen overhoop gegooid kunnen worden door de informatica.
Informatica is een werktuig, niet meer, niet minder, precies zoals een boormachine. Als uw buurman een kaderke aan de muur wil hangen en zijn boor steekt plots in uw living binnen, dan moet hij ook niet proberen de schuld bij de boormachine te leggen.

Wel maakt informatica het heel gemakkelijk om massale schade aan te richten. En meer en meer, naarmate meer mensen er blindelings op vertrouwen - het huidige gekrijt over AI helpt daar ook al niet mee. Maar aan de bodem blijven het mensen die bepalen wat er gebeurt, en hoe.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 21 apr 2024, 20:22
het gemak waarmee hele dienstregelingen overhoop gegooid kunnen worden door de informatica.
Informatica is een werktuig, niet meer, niet minder, precies zoals een boormachine. Als uw buurman een kaderke aan de muur wil hangen en zijn boor steekt plots in uw living binnen, dan moet hij ook niet proberen de schuld bij de boormachine te leggen.

Wel maakt informatica het heel gemakkelijk om massale schade aan te richten. En meer en meer, naarmate meer mensen er blindelings op vertrouwen - het huidige gekrijt over AI helpt daar ook al niet mee. Maar aan de bodem blijven het mensen die bepalen wat er gebeurt, en hoe.
Het gaat hier dan ook niet om de informatica an sich, wel om het gemak waarmee wijzigingen doorgevoerd kunnen worden. IK herinner me nog vergaderingen met Martens en Migom, waarop een ondergeschikte zijn papieren grafieken bovenhaalde om te kijken wat kon... En meestal was dat niett veel, trouwens...
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2360
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainlovertje »

TKR schreef: 21 apr 2024, 19:50 Het net is dan ook vele malen drukker dan toen. Ergens een verbetering doorvoeren, of the rooster omgooien voor werken heeft makkelijk een vlinder effect over het hele net.
Inderdaad, en het grotere aanbod zorgt er dan ook weer voor dat er meer alternatieven voorhanden zijn in geval van spoorwerken en dergelijke. Ik lig er om die reden minder wakker van, want het zal hoe dan ook onvermijdelijk zijn om in de toekomst van tijd tot tijd eens een (belangrijke) spoorlijn te sluiten.
Ook in het buitenland bestaat die evolutie zonder twijfel. Dit najaar de Riedbahn (Frankfurt - Mannheim, een van de belangrijkste assen voor het Fernverkehr naar het zuiden van Duitsland), en dat is nog maar een opwarmertje in vergelijking met de volgende jaren...
jan_olieslagers
Berichten: 3526
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

Het gaat hier dan ook niet om de informatica an sich, wel om het gemak waarmee wijzigingen doorgevoerd kunnen worden.
Ja, ik had niet helemaal goed/volledig gelezen, excuus. Heeft het er ook niet mee te maken dat de tegenwoordige systemen zo complex zijn geworden dat "voetvolk" er niet meer mag aankomen, enkel nog hogergeplaatsten, zeg maar middenkaders? In mijn toch enigszins onderbouwde waarneming zitten er op dat niveau meer carrieremakers en minder gedreven spoorlui - met alle gevolgen vandien.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 661
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

ovspotter_be schreef: 21 apr 2024, 20:19 Dit kan misschien weer een heel andere discussie zijn, maar ik denk ook soms dat het eens tijd wordt om het net vanaf nul te herbekijken en hertekenen.
Niet elke stad heeft nood aan een rechtstreekse trein met Brussel en de luchthaven, we zouden beter een sterk IC-net opbouwen à la Zwitserland of Oostenrijk met vlotte en snelle overstapmogelijkheden op de grote stations.
En een net dat gelijk is op weekdagen en weekenddagen, want nu heb je op bepaalde plekken echt 2 aparte lijnen tijdens de week en in het weekend.
Oké, er zouden dan eventueel wel knopen moeten doorgehakt worden, naar mijn mening heeft Mortsel geen nood aan een IC-station zoals Mortsel-Oude-God nu is, maar eerder een stoptrein met vlotte en snelle aansluitingen in Mechelen of Berchem.
Hierdoor kan die "stop-IC" tussen Antwerpen en Brussel ook ineens verdwijnen en krijg je veel meer ruimte op L25.

Meer internationale verbindingen zijn ook meer dan welkom, met de M7 zou je de huidige IC-verbinding Charleroi <> Essen al kunnen verlengen richting Roosendaal, en als je dan nog eens goede afspraken maakt met NS kan er in Roosendaal worden gezorgd voor een vlotte aansluiting van/naar Vlissingen en Rotterdam.
En eens de HLE17 in dienst is kan de IC Oostende <> Eupen ook worden verlengd naar Aachen of Köln.
We zitten in het hart van Europa maar op spoorwegvlak merk je dit niet echt naar mijn mening.
De enige internationale verbinding die echt naar mijn mening in orde is (maar wel sneller mag) is die richting Luxembourg.
Ik weet niet of we de capaciteit hebben voor een Zwitsers model. In Denderleeuw stopt er nu al 1 trein per uur minder dan normaal doordat er 2 perrons niet bereikbaar zijn. En dat is met 3 S treinen die nog op een uurdienst zitten (S3 en S8 is praktisch gezien 1 trein met halfuursfrequentie). Gent en Mechelen kunnen beiden geen uitbreiding van het aanbod aan... Als nu alle treinen tezamen moeten aankomen uit alle richtingen komen we er niet aan uit. Er zijn aspecten die we kunnen doorvoeren maar het zal altijd een hybride zijn van ons en hun systeem.
Voor je internationale utopie, M7's kunnen pas naar Roosendaal wanneer daar TBL of ETCS ligt, ik denk dat ze nog niet eens definitief beslist hebben wat ze daar gaan leggen, laat staan wanneer... HLE17 gaat ons (nog) niet een IC naar Duitsland geven totdat we een M8 bestellen die 15 kV DC aankan, onze dubbeldekkers lusten geen 15 kV DC, zelfs wanneer ze getrokken worden en Brugge-Gent-Brussel-Luik lust geen enkeldekkers.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door groentje »

Als we naar meer overstaps gaan, dan moet het overstapcomfort echt wel drastisch omhoog, want dat is vandaag vaak om van te huilen. Vaak onbetrouwbaar, nog teveel lage perrons, vaak weinig planning om die aansluiting op hetzelfde perron te houden... Het investeringsbeleid in Zwitserland is dan ook voor een belangrijk deel net daarop gericht, hoe zorgen we voor dat logische aansluitingen zoveel mogelijk op hetzelfde perron kunnen. Zelfs nieuwe infrastructuur in België is nog te vaak puur op de lijn gericht, ik denk aan de fly-over in Mechelen voor L.25N. Idealiter, maar uiteraard onhaalbaar op korte en zelfs middellange termijn, zou je moeten kunnen overstappen in beide richtingen op hetzelfde perron (bijvoorbeeld met perrons langs beide zijden van een eindigende trein)...
Ik zou ook opletten met het de facto afschaffen van Mortsel-Oude-God, dat station ligt een pak centraler dan de stations op L.27, en de reizigerstellingen weerspiegelen dat ook. Ondanks dat de tweede Mortsel-IC een flink deel van de voorbije jaren niet heeft gereden, en de frequentie dus hoger lag op L.27, waren er toch nog steeds meer reizigers in Oude-God. Reizigers appreciëren duidelijk de goede ligging en de snelle(re) verbinding met Mechelen en Brussel (voor Antwerpen maakt het uiteraard minder uit).
Als je een stop zou schrappen, zou ik eerder aan Mechelen-Nekkerspoel denken, de seininrichting maakt het veel meer een knelpunt dan Oude-god (de trein moet al Mechelen zelf zijn binnengereden vooraleer de reisweg vrijkomt voor de achteropligende trein richting Mechelen, en een gebrek aan wissels verhinderen dat je naar L.27 kan voor Nekkerspoel, of je zou al de transversaal in Kontich-Lint moeten gebruiken...
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Wouterh12 »

overweg13 schreef: 21 apr 2024, 19:20 Ik weet het, het is een persoonlijke verzuchting, maar het moet me even van het hart. Ik heb decennia na elkaar zo goed als alle dienstregelingen van het hele net grotendeels uit het hoofd gekend: ik kon o.m. zowat iedereen adequate informatie bezorgen over reiswegen, die ik daarna wel nog even verifieerde in het spoorboekje. Tegenwoordig is er geen beginnen meer aan en dat heeft -denk ik, hoop ik - niet te maken met enige intellectuele achteruitgang waar je als prille zeventiger nu eenmaal aan bloot gesteld wordt. Maar zoals er tegenwoordig met die dienstregelingen gegoocheld wordt, het is niet mooi meer. De grote schuldige aanwijzen is niet zo eenvoudig: andere reglementen voor o.a. infrabel, een vruchteloze maar bestaande bekommernis voor de stiptheid... wie zal het zeggen. Maar vooral: het gemak waarmee hele dienstregelingen overhoop gegooid kunnen worden door de informatica. Ik sta er bij en kijk ernaar, maar of dit nu de manier is om blijvende klanten aan te trekken, durf ik toch te betwijfelen. Alles lijkt er meer en meer op gericht dat je alleen nog eenvoudige reizen maakt, zonder overstap, van A naar B. Die vind je natuurlijk in de app en op de website, maar als je het wat ingewikkelder wil, kom je er zelden met die hulpmiddeltjes uit, tenzij je het risico wil lopen om veel later dan in de app voorzien ter plaatse te geraken. En het spoorboekje: dat duurt weken voor het helemaal op punt staat en als het dan eenmaal op punt staat, is het alweer voorbijgestreefd.
Ik erger me op zich niet aan wijzigingen in de dienstregeling (zolang ze gerechtvaardigd zijn), maar ik ben wel akkoord dat de routeplanner frustrerend kan zijn. De oplossingen die de routeplanner voorstelt zijn vaak te eenvoudig voorgesteld, en er wordt geen rekening gehouden met mogelijke vertraging (zo zal de routeplanner je vanuit Mechelen een trein met relatief nipte overstap in Brussel voorstellen als je daar moet doorreizen, zonder de iets vroegere treinen met meer marge te tonen). Ik mis een digitale versie van het spoorboekje, een tabel die je eenvoudig kunt oproepen om alternatieven te zoeken. Als ik nu een reis plan en ik wil weten wat te doen in geval van vertragingen, is het meerdere instanties van de NMBS planner openen zodat je op die manier het gewenste overzicht kan bereiken.

Anderzijds toont de routeplanner soms mogelijke overstappen niet, omdat die theoretisch te nipt zijn. Sommige treinen durven echter "te vroeg" binnenkomen als alles goed gaat, en dan kan een veel betere overstap ineens wel haalbaar zijn - als je het tenminste wist.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Precies wat ik ook al zo vaak ervaren heb. En dat is ookde reden waarom ik het spoorboekje nog altijd druk en laat inbinden: op weekdagen lijnen 4 tot 58 in één boekje, lijnen 59 tot 166 in een tweede en ook nog een boekje voor de weekends. Spijtig genoeg mag je er niet te snel bij zijn, want elke nieuwe versie zit vol fouten en omissies. Dat gaat zo ver dat ik deze keer - na de verbeteringen - een "bijvoegsel" (echt!) heb afgedrukt voor de lijnen 26, 37, 40, 139 en 140. Het lijkt wel alsof de opstellers zelf de NMBS-site niet vooraf raadplegen, want dan zouden ze weten waar zich belangrijke wijzigingen voordoen. De tijd dat ik twee spoorboekjes kocht - één om te gebruiken en één om te archiveren - ligt wel al 10 jaar terug en ik neem de huidige boekjes ook niet meer mee op uitstap: thuis kunnen ze dienen als eerste stap, als overzichtelijke basis, maar de wijzigingen gebeuren zo frequent dat je toch maar beter de app of de website kunt raadplegen. Overigens raadpleeg ik veel vaker de dienstregeling van een afzonderlijke trein, dan dat ik de planner(s) maar wat laat aanklungelen met de in ons geval toch vaak ingewikkelde verbindingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Tram44
Berichten: 156
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Tram44 »

De pdf die je op de site van de NMBS vindt, geldig vanaf december 2023, is nog geen enkele dag correct geweest, want sinds oktober 2023 geldt reeds een uitgedunde dienstregeling n.a.v. de werken in Sint-Job (Ukkel). Behalve de S4 rijdt geen enkele trein zoals aangeduid in die tabel, voor zover ze al rijden.

Maandag wordt de hele handel nog eens overhoop gegooid, maar dat brengt helaas geen beterschap:
- er rijdt terug een 2e S5 tussen Brussel-Luxemburg en Halle, maar dat levert een 15/45 spreiding op
- richting Nijvel rijdt nog steeds alleen de S19
- de spreiding tussen Mechelen, Vilvoorde en Brussel is vakkundig om zeep geholpen door een grote verschuiving van de S7: vertrekken vanuit Vilvoorde om ..04, ..19 en ..26 en dan net geen 40' niets, ook in de andere richting een gat van 37'.
- in Haren stoppen er opnieuw twee treinen/uur, maar wel op minder dan 10' van elkaar.
- de Sloom 5 wordt nog trager en is tussen Mechelen en Bordet nog slechts 2' sneller dan de S4 die via Hofstade en Muizen rijdt en die 8' stilstaat in Vilvoorde
- tussen Merode en Mechelen krijg je een 12/48-spreiding en zowel de S5 als S7 rijden asymetrisch. Aansluitingen lukken dus lang niet altijd in beide richtingen.

Communicatie hierover is er zo goed als niet. In de stations hangt er niets en er wordt ook niets omgeroepen, terwijl dat wel gebeurd als de S5 niet rijdt in het weekend (zowat de helft van de weekends).

Je krijgt alleen een waarschuwing als je een rit opzoekt vanaf maandag 29.4. De NMBS blijft koppig denken dat elke pendelaar steeds zijn trein via de routeplanner opzoekt. Zeker wie vrij regelmatige werktijden heeft, doet dat gewoon niet.

Maandag zullen heel wat reizigers van de S7 plots vaststellen dat die uit Mechelen voortaan vertrekt om ..11 in plaats van ..34 en ook 11' later aankomt. De aansluiting van en naar de L-trein naar Dendermonde en Gent valt weg.

Ik kan alleen maar hopen dat er genoeg mensen klacht indienen, zodat ze hier misschien iets uit leren.
Laatst gewijzigd door Tram44 op 27 apr 2024, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ronny
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door ronny »

Tram44 schreef: 26 apr 2024, 21:09 Ik kan alleen maar hopen dat er genoeg mensen klacht indienen, zodat ze hier misschien iets uit leren.
De 24e was er een hoorzitting in het parlement over de rijpaden en netcapaciteit. Infrabel kwam opdagen maar de NMBS bleef afwezig. Dat is veelzeggend voor het gebrek aan communicatie van het bedrijf. TTB was aanwezig en heeft deze toestand vermeld.
https://www.dekamer.be/media/index.html ... id=55U4897
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door dentheo »

ronny schreef: 27 apr 2024, 10:04
De 24e was er een hoorzitting in het parlement over de rijpaden en netcapaciteit.
https://www.dekamer.be/media/index.html ... id=55U4897
Ik heb geprobeerd om het te beluisteren..... opgegeven
Dachten jullie echt dat men NMBS en Infrabel zo tegen elkaar kon opzetten, die zijn niet gek.
Theo
Groeten vanop de Heide
ovspotter_be
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door ovspotter_be »

Tram44 schreef: 26 apr 2024, 21:09 In de stations hangt er niets en er wordt ook niets omgeroepen, terwijl dat wel gebeurd als de S5 niet rijdt in het weekend (zowat de helft van de weekends).
Ik weet dat hier niet veel mensen naar kijken en aandacht aan besteden, maar ik wil toch even het volgende meedelen.
Op de gele affiches in de stations staan de aangepaste vertrektijden vermeld en op de stations van lijn 26 heb ik al meermaals een aankondiging gehoord dat de dienstregeling wijzigt vanaf 29 april, deze informatie werd wel niet omgeroepen op de stations op andere lijnen die hierdoor getroffen worden zoals bv. Eppegem en Weerde.
Plaats reactie