Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Tim »

Ducktape schreef: 16 feb 2023, 15:48 Ze zouden beter eerst eens werk maken om de huidige geschrapte treinen opnieuw in te leggen. De reizigers op L12 tussen Ant en Essen, en L25 tussen Ant en Bxl zouden daar al zeer tevreden mee zijn.
Die stoptrein op L12 mag van mij gerust wegblijven, die ene naar Roosendaal hindert het goederenverkeer al genoeg...
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door ostbahnhof »

Tim schreef: 18 feb 2023, 01:46 Die stoptrein op L12 mag van mij gerust wegblijven, die ene naar Roosendaal hindert het goederenverkeer al genoeg...
😀
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

Hoezo? L27A en L12 waren toch netjes gescheiden? Waar storen/kruisen ze elkaar?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Hobbes »

jan_olieslagers schreef: 18 feb 2023, 08:52 Hoezo? L27A en L12 waren toch netjes gescheiden? Waar storen/kruisen ze elkaar?
L12 verwerkt ook heel wat goederenverkeer naar NL/D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 17 feb 2023, 16:59
Shrek schreef: 16 feb 2023, 14:09 Ik heb opgevangen dat er amper iets zou wijzigen. Infrabel verwacht in 2024 exact evenveel treinkm binnenlandse reizigerstreinen. Dus uitbreidingen als de IC Leuven-Charleroi of grotere amplitudes verwacht ik nu nog niet, dat is voor later.
Exact evenveel, maar in vergelijking waarmee precies? Met de huidige situatie (met dus heel wat geschrapte treinen), met de situatie zoals die op dit moment had moeten zijn (inclusief die geschrapte treinen), of zelfs met de situatie zoals die in december 2022 had moeten zijn als er geen last-minute annulering was gekomen (ondanks dat de rijpaden misschien al aangevraagd waren?) van alle nieuwigheden (dus inclusief pakweg de IC Leuven-Charleroi, S of IC naar Noorderkempen...)?
De verwachting is dat enkel de geschrapte treinen terugkomen en niets meer. Maar moest de NMBS opeens personeel en materieel kunnen tevoorschijn toveren kunnen de nieuwe treinen er wel meteen komen, maar daar wordt dus niet van uit gegaan.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Ducktape »

Tim schreef: 18 feb 2023, 01:46
Ducktape schreef: 16 feb 2023, 15:48 Ze zouden beter eerst eens werk maken om de huidige geschrapte treinen opnieuw in te leggen. De reizigers op L12 tussen Ant en Essen, en L25 tussen Ant en Bxl zouden daar al zeer tevreden mee zijn.
Die stoptrein op L12 mag van mij gerust wegblijven, die ene naar Roosendaal hindert het goederenverkeer al genoeg...
Ik denk dat het probleem dan eerder ligt bij een slecht rijpad, dan bij die 2 reizigerstreintjes per uur.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Natje049 »

Hoofdpunten op tafel:

IR Antwerpen - Brussel (3300) terug laten rijden
S32 Essen - Puurs (2350) terug volledig laten rijden
Bepaalde P treinen terug laten rijden.

De huidige datum van 17 april zal ook wel een ilusie zijn, de 12e verlegde datum (en ik overdrijf niet) zal vast niet haalbaar zijn met het extreme tekort momenteel.

En daarna als echt onderdeeld van het vervoersplan:

IC Leuven - Fleurus - Charleroi
S35 elk uur laten rijden
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door maarten »

Go Rheinland geeft nieuws over de RE18 (Luik -) Maastricht - Aken:
https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... 2-2023.pdf
Nach Umstellung auf ETCS in Belgien und entsprechender Umrüstung der Fahrzeuge ist erstmalig die geplante Verlängerung über Maastricht hinahus nach Liège umsetzbar. Dazu wird die derzeit in Herzogenrath beginnende Leistung ab Maastricht über Maastricht-Randwyck, Eijsden, Visé (BE) und Bressoux (BE) nach Liège-Guillemins geführt. Zwischen Eijsden und Aachen Hbf verkehrt Halbstündlich versetzt die zweite Leistung des RE18.
Is daar aan NMBS-kant meer over bekend? Wordt dit een vervanger van de L-trein naar Maastricht? Wordt dit een toevoeging en blijft de NMBS de L-trein rijden maar dan tot Visé?
De tussenslag naar Eijsden zou op het emplacement van Visé keren. Kan die niet aan het perron keren? Of geeft dat weer operationele problemen (treindienst naar België dus NMBS moet er mee te maken hebben bijvoorbeeld).
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Knipex »

Keren en kopspoor in Visé,
meer details in deze post: viewtopic.php?p=272864#p272864
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainlovertje »

Knipex schreef: 24 feb 2023, 10:00 Keren en kopspoor in Visé,
meer details in deze post: viewtopic.php?p=272864#p272864
Dat kopspoor wordt geen kopspoor:
viewtopic.php?p=272987#p272987

Overigens, in dat persbericht staat nog heel wat meer informatie over de RE18 en RE29 (Aachen - Verviers - Luik):
Eine Verlängerung der zweiten Leistung über Herzogenrath hinaus nach Aachen Hbf ist weiterhin aufgrund fehlender Infrastruktur (u.a. Ausbau des Bahnsteigs Aachen-Schanz auf 210 m Nutzlänge) nicht ohne Anpassung des RE 4 (RRX) möglich.
De Drielandentrein zal dus maar tot Herzogenrath en niet tot Aachen Hbf rijden, omwille van capaciteitsproblemen. De trein uit Eijsden zal wel doorrijden tot Aachen Hbf.
RE 29 (Liège-Saint-Lambert – Aachen Hbf)

Ebenfalls durch die ETCS-Umstellung auf belgischer Seite begründet wird der Linienweg des RE 29 neu zugeschnitten. Die Linie verkehrt ab dem Jahresfahrplan 2024 neu aus Liège-Saint-Lambert statt aus Spa-Géronstère mit allen Unterwegshalten bis Aachen Hbf. Die bisher eingesetzten Fahrzeuge AM 66 werden seitens der SNCB durch eine Lok-Wagen-Kombination aus insgesamt vier Wagen (1x. 1. Klasse, 3x 2. Klasse inklusive Steuerwagen) ersetzt. Gleichzeitig wird die Fahrlage um ca. eine halbe Stunde gedreht, sodass der RE 29 den Hauptbahnhof in Aachen neu zur Minute :22 erreicht und zur Minute :36 verlässt.

In Absprache mit der SNCB werden täglich zwei weitere Zugpaare zwischen Aachen und Belgien eingesetzt, sodass die Bedienzeiten des RE 29 in Aachen auf 06:30 Uhr bis 22:30 Uhr ausgeweitet werden. Zusätzliche Zugkilometer pro Jahr seitens go.Rheinland: ca. 9.900 Zkm.
Zoals we al wisten komt er een trek-duwcombinatie, die overal zal stoppen tussen Liège-St-Lambert en Aachen Hbf. Er staat eveneens bij dat er vroegere en latere treinen zullen bijkomen en dat deze dus op het half uur in Aachen Hbf zal keren i.p.v. op het volle uur, zoals nu het geval is. Ik vrees echter dat de aansluiting met de IC-trein naar Kortrijk verloren zal gaan in Welkenraedt, als ik de exacte vertrek- en aankomsttijden in Aachen Hbf zie, waardoor de totale reistijd voor reizigers uit bijvoorbeeld Brussel (die niet per HST naar Duitsland gaan) zich zal verlengen met dertig minuten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 24 feb 2023, 11:53 Zoals we al wisten komt er een trek-duwcombinatie, die overal zal stoppen tussen Liège-St-Lambert en Aachen Hbf. Er staat eveneens bij dat er vroegere en latere treinen zullen bijkomen en dat deze dus op het half uur in Aachen Hbf zal keren i.p.v. op het volle uur, zoals nu het geval is. Ik vrees echter dat de aansluiting met de IC-trein naar Kortrijk verloren zal gaan in Welkenraedt, als ik de exacte vertrek- en aankomsttijden in Aachen Hbf zie, waardoor de totale reistijd voor reizigers uit bijvoorbeeld Brussel (die niet per HST naar Duitsland gaan) zich zal verlengen met dertig minuten.
Of er een aansluiting is met de IC4xx hangt natuurlijk ook af van de uren van deze laatste. Als er een tweede S-trein komt tussen Verviers en Luik lijkt het mij niet onmogelijk dat er halte's op de IC wegvallen waardoor de aansluiting opeens wel mogelijk is.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

Vergeet ook niet dat de NMBS geen schrik heeft om een beetje te prutsen aan de rijtijden. Momenteel staat de L trein Spa-Aachen 20 minuten stil in Verviers... Ik zie het ook mogelijk dat men dit soort trucs gebruikt om een overstap te verzekeren. Anders moet je mss overstappen in Luik ipv Verviers of Welkenraedt.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door AlexNL »

Ik snap niet hoe de infrastructuur rond Aachen Schanz iets te maken heeft met het doortrekken van een tweede Drielandentrein naar Aachen. Er wordt gesproken over korte perrons, maar die Drielandentrein stopt niet eens in Aachen Schanz? En is sowieso korter dan het perron daar?
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door thejay »

AlexNL schreef: 28 feb 2023, 14:30 Ik snap niet hoe de infrastructuur rond Aachen Schanz iets te maken heeft met het doortrekken van een tweede Drielandentrein naar Aachen. Er wordt gesproken over korte perrons, maar die Drielandentrein stopt niet eens in Aachen Schanz? En is sowieso korter dan het perron daar?
Dat zal over de RRX RE4 gaan, deze rijdt over het algemeen met 2 Desiro HC-stellen waarvan één stel afgesloten moet zijn omdat de perrons in Schanz daarvoor te kort zijn. Vanuit Aachen Hbf is het achterste treinstel afgesloten en dat wordt pas in Aachen-West opengesteld. Richting Aachen Hbf moet iedereen het achterste treinstel verlaten in Aachen-West en overstappen naar het voorste en daarvoor zijn enkele minuten buffer voorzien. Hierdoor is de dienstregeling niet volledig symmetrisch en ik denk dat dit conflicteert met de rijpaden.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

i.v.m. nieuwe dienstregeling, zijn er al trajectwijzigingen die gekend zijn? Ik weet bvb van de S41 en de L09 (Verviers - Spa-Géronstère).
Of blijft het (grotendeels), zoals het nu is?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Plaats reactie