Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Klassiekje »

Waarom geen historische Aalst-Ronse? Die kan zelfs meteen ingelegd worden :mrgreen:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door groentje »

Als je denkt dat de omgeving van Erpe-Mere landelijk is gebleven...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 27 mar 2023, 16:00 Die paar kilometer resterende L82 elektrificeren en dan bijvoorbeeld de S4 doortrekken van Aalst naar Zottegem, dát zou pas een boost kunnen geven aan die lijn. Ineens een veel betere verbinding tussen die beide steden en in pakweg Erpe-Mere - vlakbij de E40, met een bestaande (carpool)parking en nog vóór het punt waar de grootste files beginnen - eindelijk een rechtstreekse verbinding die echt de moeite waard is. Meteen ook een omleidingsroute bij problemen tussen Burst en Denderleeuw, al zal het enkelspoor dan natuurlijk snel een bottleneck vormen.
Er moet bespaard worden door de NMBS, niet meer uitgegeven...

Een carpoolparking lijkt mij ook weinig zinvol als je er enkel op een trage S-trein kan stappen. Zoiets heeft meer nut in Denderleeuw of Liedekerke waar de IC's stoppen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 27 mar 2023, 17:32 En zeggen dat Antoine Maertens zaliger ons destijds tijdens een vergadering met de TTB nog wist te zeggen dat het lijntje Aalst - Burst het goedkoopste van het land was...
En hij zal toen waarschijnlijk wel gelijk gehad hebben, alleen zijn de tijden veranderd.
De efficiëntie van de NMBS is er sindsdien enorm op vooruit gegaan en de subsidies zijn gedaald, waardoor ook de verhouding inkomsten uit tickets/inkomsten uit subsidie veel groter geworden is. Het is dus tegenwoordig veel belangrijker dat een spoorlijn veel reizigers telt om te bepalen of een lijn nu geld kost of niet, vroeger waren de subsidies veel belangrijker.
In reizigers blinkt L82 echter niet uit waardoor het tegenwoordig wel een heel verlieslatende operatie is.
Het goede nieuws voor L82 is gelukkig wel dat je enkel naar de verliezen van de NMBS moet kijken. Infrabel heeft hier een jaar of 10 geleden de infrastructuur grondig vernieuwd waardoor de onderhoudskosten daar nu minimaal zijn. Infrabel heeft dus weinig te winnen bij een sluiting, de NMBS des te meer.
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door delta »

FLV-FGSP schreef: 26 mar 2023, 18:50 In de Franstalige pers gaan geruchten rond over een eventuele sluiting van 20 weinig gebruikte stopplaatsen. Weinig kans dat dat het gaat halen. Ook zouden enkele tijdelijk geschrapte P-treinen niet terugkomen. Vrijdag beslist de RvB van de NMBS over het vervoersplan 2023-2026.
Is de lijst van eventuele te sluiten stations in Wallonië ook bekend?
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Tijgernoot »

Ik heb in ieder geval berichtgeving over Masnuy-St-Pierre, Callenelle, Maubray, Harchies en Ville-Pommeroeul gevonden.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat het zoals elke keer ook weer over Hourpes gaat, en in Luxemburg over Stockem en Viville.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

In het geval van Callenelle, Maubray, Harchies en Ville-Pommerœul gaat het over halten die nu alleen door P-treinen bediend worden. Zo kunnen die P-treinen meteen ook verdwijnen. Hourpes is een geval apart: schaf de treinhalte af en het dorpje wordt meteen onbereikbaar met het OV.
Met vriendelijke groet

overweg13
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Tijgernoot »

Dat ben ik sowieso met je eens. Het stationsbeleid is op sommige plekken al weinig doordacht.

Alleen al spoorlijn 73, waar dan over de sluiting van Aarsele wordt gesproken. Zou dat een reguliere verbinding hebben naar Gent, een goede fietsenstalling en een parking, dan zou dat een mooie opstapplaats zijn voor Dentergem. En tussen Deinze en Lichtervelde zouden stations in Pittem en Ardooie ook niet verkeerd zijn. Het zijn niet meer plaatsen met de inwoneraantallen van 50 jaar geleden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Overigens heeft Gilkinet vandaag de Kamer toegesproken en die blijft erbij dat van sluitingen geen sprake kan zijn. Hopelijk werkt deze link voor iedereen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230328_94917350.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

Die link werkt netjes, voor mij, dankje!

Wel frons ik de wenkbrouwen als ik lees over een toename van het reizigersaantal met 30%, dat is toch maar politieke prietpraat, voorbij alle realisme?

De tegenstemmen vanuit de politiek zijn al even ononderbouwd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door BlackEagle »

jan_olieslagers schreef: 29 mar 2023, 15:41 Wel frons ik de wenkbrouwen als ik lees over een toename van het reizigersaantal met 30%, dat is toch maar politieke prietpraat, voorbij alle realisme?
Het aantal NMBS-reizigers is tussen 2006 en 2019 met 30% toegenomen, tussen 1996 en 2006 zelfs met 39%. Dus is het écht zo onrealistisch om dat voor de komende 10 jaar te verwachten?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe, goede reactie! Toch blijf ik bij mijn scepsis (sp?): men kan niet blijven groeien met 30% of meer, per decennium of zo, er moet ergens een plafond zijn. Nooit gaan er vijf miljoen mensen per dag naar Brussel op en af pendelen, om maar een cru voorbeeld te geven. Zie ook het rapport van de Club van Rome "Grenzen aan de groei". Groeicurves hebben een neiging om tegen een horizontale asymptoot aan te lopen, met andere woorden.

Reeds eerder gaf ik aan dat het af te wachten is hoe de mobiliteitsmarkt er zal uitzien als we helemaal bekomen zijn van Covid19, en als er enig langetermijnzicht is op de evolutie van individueel vervoer naar gemeenschappelijk. Met alle mogelijke tussenvormen (carpoolen, wie weet zelfs e-fietspoolen :) ) Evenals de graad van blijvendheid van thuiswerken.

Let wel, ik zou niet liever zien dan verdere groei, met hoeveel percent dan ook; maar dan zal NMBS toch moeten beginnen met meer treinen in te leggen, eerder dan te besparen, wat nochtans hogerop in deze draad werd gemeld als eerste verplichting... En dus zou NMBS zich vooral moeten verzetten tegen de sluiting van haltes en stationnetjes, en nog veel meer tegen het sluiten/afschaffen/afbreken van spoorlijnen. Er zijn er meer nodig, niet minder!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 29 mar 2023, 18:59 Hehe, goede reactie! Toch blijf ik bij mijn scepsis (sp?): men kan niet blijven groeien met 30% of meer, per decennium of zo, er moet ergens een plafond zijn. Nooit gaan er vijf miljoen mensen per dag naar Brussel op en af pendelen, om maar een cru voorbeeld te geven. Zie ook het rapport van de Club van Rome "Grenzen aan de groei". Groeicurves hebben een neiging om tegen een horizontale asymptoot aan te lopen, met andere woorden.

Reeds eerder gaf ik aan dat het af te wachten is hoe de mobiliteitsmarkt er zal uitzien als we helemaal bekomen zijn van Covid19, en als er enig langetermijnzicht is op de evolutie van individueel vervoer naar gemeenschappelijk. Met alle mogelijke tussenvormen (carpoolen, wie weet zelfs e-fietspoolen :) ) Evenals de graad van blijvendheid van thuiswerken.

Let wel, ik zou niet liever zien dan verdere groei, met hoeveel percent dan ook; maar dan zal NMBS toch moeten beginnen met meer treinen in te leggen, eerder dan te besparen, wat nochtans hogerop in deze draad werd gemeld als eerste verplichting... En dus zou NMBS zich vooral moeten verzetten tegen de sluiting van haltes en stationnetjes, en nog veel meer tegen het sluiten/afschaffen/afbreken van spoorlijnen. Er zijn er meer nodig, niet minder!
Een bedrijf moet een visie/doel hebben. Ik vind het vooropgestelde niet onrealistisch, al blijft natuurlijk de vraag of het waargemaakt wordt.

Als er effectief werk van gemaakt wordt van de modal shift met stevige bijhorende investeringen en de voordelen duidelijk voelbaar zullen zijn, kan dat de groei nog versnellen. Toegegeven, zulke grote inhuldigingen zullen er de eerste tien jaar waarschijnlijk niet zijn.
Maar punt dat ik wil maken is dat er in het algemeen méér verplaatsingen met OV zouden gebeuren en dan niet enkel voor het woon-werkverkeer. Je moet je dus niet enkel bezighouden met groeicurves op bepaalde assen binnen een bepaald tijdsvenster. Overigens, naar mijn mening zijn we nu wel helemaal door de COVID-periode en zal dat virus nog maar heel weinig invloed hebben op verandering van verplaatsingsgewoontes naar het werk de komende jaren. Tenzij de overheid opeens weer veel meer ambtenaren op kantoor wil zien, maar daar zullen de vakbonden dan weer een stokje voor steken... In andere domeinen vallen waarschijnlijk wel nog heel wat reizigers te winnen. Als ik vergelijk met enkele jaren geleden hoeveel volk er nu in het weekend op de trein zit, da's toch wel opmerkelijk.

De laatste twee vervoersplannen van 2017 en 2020 voorzagen telkens een groei in treinkilometers van 5% en ik vermoed dat dat voor 2023 ook weer met een aantal procent zal groeien (als ik vrij interpreteer wat er de laatste dagen in de pers verschijnt, al zal daar binnenkort waarschijnlijk meer duidelijkheid over bestaan). Dat zou al een groei betekenen van ongeveer 15% treinkilometers in nog geen 10 jaar tijd. Er wordt bij NMBS dus niet enkel bespaard, maar wel een heuse efficiëntie-oefening gedaan: 'zoveel mogelijk treinen laten rijden voor zo weinig mogelijk geld'. Als er dan treinen/stations geschrapt zouden worden omdat er amper volk op de trein zit (en dus per treinkilometer enorm duur zijn), terwijl je die treinen en personeelsleden ergens anders kan inzetten en zo 10x meer reizigers kan vervoeren, vind ik het schrappen van treinen/stations zeker te verantwoorden of op z'n minst te overwegen.

Het fenomeen van treinrelaties afschaffen wat het voorbije jaar frequent voorkwam is hoogst waarschijnlijk van tijdelijke aard door gebrek aan voornamelijk treinbegeleiders, waarbij de kar gekeerd kan worden door bvb het beroep aantrekkelijker te maken als er niet meer genoeg kandidaten voor de job zouden zijn. Het afschaffen van P-treinen naar Brussel waarover nu in de pers gesproken wordt is dan weer een gevolg van de COVID-periode dat in mijn ogen eerder definitief van karakter is. Het materieel/personeel dat men voor de Brussel-pendelaars voorzag, zal men in de toekomst misschien gaan inzetten voor andere reizigersstromen die ontstaan.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door FLV-FGSP »

De lijst met bedreigde stopplaatsen staat in Le Soir:

Aalst-Kerrebroek (Aalst, Oost-Vlaanderen, 22), Aubange (Aubange, Luxembourg, 58), Bambrugge (Erpe-Mere, Oost-Vlaanderen, 31), Bas-Oha (Huy, Liège, 88), Beignée (Ham-sur-Heure, Hainaut, 11), Bleret (Waremme, Liège, 52), Callenelle (Peruwelz, Hainaut, 11), Erquelinnes-Village (Erquelinnes, Hainaut, 46), Hainin (Hensies, Hainaut, 77), Harchies (Bernissart, Hainaut, 19), Hourpes (Thuin, Hainaut, 7), Kijkuit (Kalmhout, Antwerpen, 155), Labuissière (Merbes-le-Château, Hainaut, 69), Landskouter (Oosterzele, Oost-Vlaanderen, 74), Leman (Flémalle, Liège, 90), Marchienne-Zone (Charleroi, Hainaut, 18), Masnuy-Saint-Pierre (Jurbise, Hainaut, 35), Pry (Walcourt, Namur, 21), Sclessin (Liège, Liège, 82), Stockem (Arlon, Luxembourg, 74), Sy (Ferrières, Liège, 86), Voroux (Fexhe-le-Haut-Clocher, Liège, 70)

Deze namiddag beslist de RvB - maar de ministerraad zal de beslissing moeten bekrachtigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

Ik mis Hambos toch echt wel in dit lijstje. Die halte had al jaren dicht moeten zijn.
Plaats reactie