Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door KB »

FLV-FGSP schreef: 31 mar 2023, 14:50 De lijst met bedreigde stopplaatsen staat in Le Soir:

Aalst-Kerrebroek (Aalst, Oost-Vlaanderen, 22), Aubange (Aubange, Luxembourg, 58), Bambrugge (Erpe-Mere, Oost-Vlaanderen, 31), Bas-Oha (Huy, Liège, 88), Beignée (Ham-sur-Heure, Hainaut, 11), Bleret (Waremme, Liège, 52), Callenelle (Peruwelz, Hainaut, 11), Erquelinnes-Village (Erquelinnes, Hainaut, 46), Hainin (Hensies, Hainaut, 77), Harchies (Bernissart, Hainaut, 19), Hourpes (Thuin, Hainaut, 7), Kijkuit (Kalmhout, Antwerpen, 155), Labuissière (Merbes-le-Château, Hainaut, 69), Landskouter (Oosterzele, Oost-Vlaanderen, 74), Leman (Flémalle, Liège, 90), Marchienne-Zone (Charleroi, Hainaut, 18), Masnuy-Saint-Pierre (Jurbise, Hainaut, 35), Pry (Walcourt, Namur, 21), Sclessin (Liège, Liège, 82), Stockem (Arlon, Luxembourg, 74), Sy (Ferrières, Liège, 86), Voroux (Fexhe-le-Haut-Clocher, Liège, 70)

Deze namiddag beslist de RvB - maar de ministerraad zal de beslissing moeten bekrachtigen.
Sy lijkt mij een "slachtoffer" van de periode waarin geteld wordt (oktober) te zijn. Als men in de zomer zou tellen, zou men daar toch meer mensen tellen (wandelaars, toeristen), het zou volgens mij dan ook een domme beslissing zijn om die halte te sluiten. En hoeveel bespaart men eigenlijk met het sluiten van een halte?
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

KB schreef: 31 mar 2023, 15:22 Sy lijkt mij een "slachtoffer" van de periode waarin geteld wordt (oktober) te zijn. Als men in de zomer zou tellen, zou men daar toch meer mensen tellen (wandelaars, toeristen), het zou volgens mij dan ook een domme beslissing zijn om die halte te sluiten. En hoeveel bespaart men eigenlijk met het sluiten van een halte?
Onnuttige haltes sluiten is vooral belangrijk om de treinen sneller te kunnen laten rijden. Dan heb je kortere reistijden en kan je op sommige plekken zelfs materieel en personeel uitsparen door snellere keringen.
Niet te vergeten dat ook de reizigers die al eerder in de betrokken treinen zitten hierdoor een kwalitatiever product krijgen en je daar dus meer klanten kan aantrekken.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

En hoeveel bespaart men eigenlijk met het sluiten van een halte?
Dat is natuurlijk de vraag van zes miljoen... :)
De halte op zich kost:
*/ regelmatig proper houden, onkruid wieden, vuilbakken leegmaken. Volgens mij werk voor de gemeente, niet voor het spoorbedrijf;
*/ minstens een verkoopautomaat voor tickets en abonnementen, beter twee;
*/ perronverlichting;
*/ omroepinstallatie;
*/ electriciteit voor bovengenoemde

Daarnaast kost het bedienen van een halte:
*/ tijd in de dienstregeling
*/ energie voor het remmen en terug op snelheid komen, die in het beste geval gedeeltelijk kan worden teruggewonnen maar zeker nooit helemaal
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

FLV-FGSP schreef: 31 mar 2023, 14:50 De lijst met bedreigde stopplaatsen staat in Le Soir:

Aalst-Kerrebroek (Aalst, Oost-Vlaanderen, 22), Aubange (Aubange, Luxembourg, 58), Bambrugge (Erpe-Mere, Oost-Vlaanderen, 31), Bas-Oha (Huy, Liège, 88), Beignée (Ham-sur-Heure, Hainaut, 11), Bleret (Waremme, Liège, 52), Callenelle (Peruwelz, Hainaut, 11), Erquelinnes-Village (Erquelinnes, Hainaut, 46), Hainin (Hensies, Hainaut, 77), Harchies (Bernissart, Hainaut, 19), Hourpes (Thuin, Hainaut, 7), Kijkuit (Kalmhout, Antwerpen, 155), Labuissière (Merbes-le-Château, Hainaut, 69), Landskouter (Oosterzele, Oost-Vlaanderen, 74), Leman (Flémalle, Liège, 90), Marchienne-Zone (Charleroi, Hainaut, 18), Masnuy-Saint-Pierre (Jurbise, Hainaut, 35), Pry (Walcourt, Namur, 21), Sclessin (Liège, Liège, 82), Stockem (Arlon, Luxembourg, 74), Sy (Ferrières, Liège, 86), Voroux (Fexhe-le-Haut-Clocher, Liège, 70)

Deze namiddag beslist de RvB - maar de ministerraad zal de beslissing moeten bekrachtigen.
Ik dacht dat de NMBS ook het vrijetijdsverkeer buiten de spits moest promoten. In deze lijst komen 10 halten voor waar wij ooit al in- of uitgestapt zijn, wat dus laat vermoeden dat er wel wat wandelmogelijkheden zijn in de buurt zijn. Sy is net als Hourpes een van de halten die je niet met een bus kunt bedienen. Ze ligt pal op de GR 57.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

Jawel, maar wandelaars zijn nu niet het gros van het mogelijke vrijetijdsverkeer, lijkt me. Ik zie daar eerder shopping - Schaarbeek, bv., als die voetgangerstunnel in gebruik komt - sportevenementen (met bv. Nekkerspoel op wandelafstand van het Mechelse voetbalstadion).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 15:14 Ik mis Hambos toch echt wel in dit lijstje. Die halte had al jaren dicht moeten zijn.
Je moet kijken naar het gebruik: de klanten zijn meest werknemers van bedrijven in de buurt, er is weinig bewoning.
Wat mij betreft hoeft de cadanstrein daar niet te stoppen, maar de P-treinen wel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 16:07 NMBS en Infrabel moeten zich aanpassen om de kost van bediening te verlagen tot het equivalent van de kost van een haltepaal voor een bus.

Tijdsverlies door bediening van stations kan opgelost worden met een systeem van halte op aanvraag.
Dat eerste is onmogelijk en dat tweede is gewoon een slecht idee. Haltes op aanvraag zijn goed om energiekosten te minderen, maar je dienstregeling -en dus ook de omlopen van materieel en personeel- moeten gebaseerd zijn op het traagste scenario. Je kan geen dienstregeling gaan maken die niet gevolgd kan worden als er toevallig op meer dan één station een halte wordt aangevraagd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 31 mar 2023, 16:14
Shrek schreef: 31 mar 2023, 15:14 Ik mis Hambos toch echt wel in dit lijstje. Die halte had al jaren dicht moeten zijn.
Je moet kijken naar het gebruik: de klanten zijn meest werknemers van bedrijven in de buurt, er is weinig bewoning.
Wat mij betreft hoeft de cadanstrein daar niet te stoppen, maar de P-treinen wel.
Er zijn amper klanten, dus ook de werknemers uit de buurt zijn duidelijk niet geïnteresseerd in de trein. Maar ik ben wel akkoord dat het enkel laten stoppen van de P-treinen al een verbetering zou zijn tegenover de situatie van vandaag. Dan winnen de duizenden reizigers per dag op de Leuven-Sint-Niklaas allemaal 3 minuten per traject, dat kan alleen maar helpen mensen in de trein te lokken.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door jan_olieslagers »

Zouden die luttele drie minuten het verschil maken? Toen ik nog treingebruiker was hechtte ik veel meer belang aan punten als betrouwbaarheid en comfort. Enkele minuten vroeger of later op kantoor maakten echt de zaak niet. Daarentegen kon ik "den blink van mijn schoenen vloeken" als de S2 nog maar eens niet reed wegens de zoveelste [ ... ] in Kortenberg, of als er in de S5 alweer eentje zat te telefoneren aan 105 dB. Of meerderen, natuurlijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigerstellingen

Bericht door groentje »

Ik ben ook niet absoluut tegen elke kritische kijk op de bediening van stations, maar helaas heeft de NMBS geen al te beste voorgeschiedenis waar het het sluiten van stations betreft. Argumenten werden maar al te gemakkelijk gevonden als men iets wou afschaffen, ook in eenmalig slechte cijfers, en dat maakt ook mij eerder defensief waar het berichten over het sluiten van 'onderpresterende' stations betreft. Het lijkt soms sterk op het zoeken naar een stok omdat men de hond wil slaan, niet over een dolle hond...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door AlexNL »

FLV-FGSP schreef: 31 mar 2023, 14:50 De lijst met bedreigde stopplaatsen staat in Le Soir:

Aalst-Kerrebroek (Aalst, Oost-Vlaanderen, 22), Aubange (Aubange, Luxembourg, 58), Bambrugge (Erpe-Mere, Oost-Vlaanderen, 31), Bas-Oha (Huy, Liège, 88), Beignée (Ham-sur-Heure, Hainaut, 11), Bleret (Waremme, Liège, 52), Callenelle (Peruwelz, Hainaut, 11), Erquelinnes-Village (Erquelinnes, Hainaut, 46), Hainin (Hensies, Hainaut, 77), Harchies (Bernissart, Hainaut, 19), Hourpes (Thuin, Hainaut, 7), Kijkuit (Kalmhout, Antwerpen, 155), Labuissière (Merbes-le-Château, Hainaut, 69), Landskouter (Oosterzele, Oost-Vlaanderen, 74), Leman (Flémalle, Liège, 90), Marchienne-Zone (Charleroi, Hainaut, 18), Masnuy-Saint-Pierre (Jurbise, Hainaut, 35), Pry (Walcourt, Namur, 21), Sclessin (Liège, Liège, 82), Stockem (Arlon, Luxembourg, 74), Sy (Ferrières, Liège, 86), Voroux (Fexhe-le-Haut-Clocher, Liège, 70)

Deze namiddag beslist de RvB - maar de ministerraad zal de beslissing moeten bekrachtigen.
Ik heb ze op een kaartje gezet:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... fN6KS8sSmI
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 16:20
Portbou schreef: 31 mar 2023, 16:07 NMBS en Infrabel moeten zich aanpassen om de kost van bediening te verlagen tot het equivalent van de kost van een haltepaal voor een bus.

Tijdsverlies door bediening van stations kan opgelost worden met een systeem van halte op aanvraag.
Dat eerste is onmogelijk
Waarom ? Als de halte wordt onderhouden door de gemeente heeft Infrabel noch NMBS kosten eraan. Loketten zijn er al lang niet meer.
Shrek schreef: 31 mar 2023, 16:20en dat tweede is gewoon een slecht idee.
Halte op aanvraag.
In meerdere buitenlanden (waaronder gidsland Zwitserland) al jaren de gewoonste zaak van de wereld maar België is natuurlijk weer anders :roll:
Shrek schreef: 31 mar 2023, 16:20Haltes op aanvraag zijn goed om energiekosten te minderen
Welja... En energie besparen is een heel goede zaak. Niet alleen om de kosten te minderen maar ook om het milieu minder te belasten. Dus alleen al daarom zou men met halten op aanvraag moeten werken.
Shrek schreef: 31 mar 2023, 16:20maar je dienstregeling -en dus ook de omlopen van materieel en personeel- moeten gebaseerd zijn op het traagste scenario. Je kan geen dienstregeling gaan maken die niet gevolgd kan worden als er toevallig op meer dan één station een halte wordt aangevraagd.
Jaar na jaar reserveminuten aan de dienstregeling toevoegen om de vertragingen op te lossen waardoor treinen te vroeg aankomen kan dan weer wel. Maar ok, dat is een ander onderwerp...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 16:27 Dan winnen de duizenden reizigers per dag op de Leuven-Sint-Niklaas allemaal 3 minuten per traject, dat kan alleen maar helpen mensen in de trein te lokken.
jan_olieslagers schreef: 31 mar 2023, 16:34 Zouden die luttele drie minuten het verschil maken?
Naar mijn mening is regelmatige en betrouwbare bediening veel belangrijker dan hoeveel minuten de rit nu precies duurt.

Zeker op een lijn als Mechelen-Leuven. Trein is daar vandaag al veel sneller dan de auto.
Wie op de N26 in zijn auto in de file staat... heeft daarvoor andere redenen dan het feit dat de trein stopt in Hambos.

@Shrek, die discussie over een paar minuten hebben we ooit nog gehad... toen ik ervoor pleitte om Thalys en ICE te laten omrijden langs de luchthaven op hun weg naar Duitsland en Nederland.

Ook dan schijn je te denken dat ICE plots zal leeglopen als de reis Brussel Zuid-Köln 10 minuten langer duurt. Maar dat is niet zo. Wat de ICE wel doet leeglopen is de onbetrouwbaarheid van de verbinding (pannes, stakingen,...).
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

FLV-FGSP schreef: De lijst met bedreigde stopplaatsen staat in Le Soir:

Aalst-Kerrebroek (Aalst, Oost-Vlaanderen, 22), Aubange (Aubange, Luxembourg, 58), Bambrugge (Erpe-Mere, Oost-Vlaanderen, 31), Bas-Oha (Huy, Liège, 88), Beignée (Ham-sur-Heure, Hainaut, 11), Bleret (Waremme, Liège, 52), Callenelle (Peruwelz, Hainaut, 11), Erquelinnes-Village (Erquelinnes, Hainaut, 46), Hainin (Hensies, Hainaut, 77), Harchies (Bernissart, Hainaut, 19), Hourpes (Thuin, Hainaut, 7), Kijkuit (Kalmhout, Antwerpen, 155), Labuissière (Merbes-le-Château, Hainaut, 69), Landskouter (Oosterzele, Oost-Vlaanderen, 74), Leman (Flémalle, Liège, 90), Marchienne-Zone (Charleroi, Hainaut, 18), Masnuy-Saint-Pierre (Jurbise, Hainaut, 35), Pry (Walcourt, Namur, 21), Sclessin (Liège, Liège, 82), Stockem (Arlon, Luxembourg, 74), Sy (Ferrières, Liège, 86), Voroux (Fexhe-le-Haut-Clocher, Liège, 70)

Deze namiddag beslist de RvB - maar de ministerraad zal de beslissing moeten bekrachtigen.
Even snel alle haltes bekeken:
Aalst Kerrebroek: een klein gehucht in de buurt van een groot station, wel jammer voor de school, maar anders terecht.
Aubange sluiten lijkt me dom, momenteel heeft die halte niet veel nut, maar wou CFL niet weer treinen laten rijden tot Virton? Dan heeft die halte veel meer nut aangezien een trein uit Luxemburg niet zowel in Athus en Virton kan stoppen, en die eerste eet alle reizigers op die Aubange zouden gebruiken. Zeker met de groei van die regio rond de grens met Luxemburg lijkt het me raar om daar stations te sluiten...
Bambrugge: een station met een lintbebouwing erdoor, zonder dat de gemeente hier meer huizen bijbouwt (een kern met appartementen en rijhuizen) zie ik zelf met een deftige doorgaande dienst hier maar weinig groei in reizigers
Bas-Oha: een klein station met 2 IC' stations in de buurt, de enigen die daar de trein nemen zijn mensen die op een van de andere kleine stationnetjes op de lijn moeten zijn, mss nog redbaar met een 2e L maar de nabijheid van Statte en Huy zal altijd tegen werken
Beignée: een nachtmerrie qua urban planning, het station is bereikbaar voor 2 straten aan lintbebouwing, er is een doodlopende straat op 100m van het station die er niet mee verbonden is, volgens maps zelfs niet met een voetpad. Tussen het station en de kern liggen er meerdere velden, zolang de gemeente daar niets doet in de vorm van densificatie mag dat station idd sluiten. Zelfs met een ideale service is hier weinig te winnen
Blerret: een enkel straat die in 2 splitst rond het station, mits de TEC een bus regelt om mensen tot Waremme te brengen mag dit dicht
Callenelle: een kleine kern rond het station, mocht de L trein er weer stoppen zou men hier mss een succesvolle kleine halte van kunnen maken
Erquelinnes-Village: een station in het midden van nergens, aan de buitenrand van een vrije dichte gemeente, deze mag dicht
Hainin: een kleine kern weg van het station, met enkel een lintbebouwing ernaar toe, mag gesloten worden, mss kan men de boerenweg parallel aan de spoorlijn verharden om zo fietsers of desnoods mensen met de auto naar de omliggende stations te brengen
Harchies: Ik zie hier nog potentieel mocht men de stationsbuurt doen groeien en er weer een L trein stopt, ik weet dat dat veel gevraagd is van beide partijen
Hourpes: Dit is een bos, hoezo is dit een station, er zijn veel meer plaatsen langs een spoorlijn zonder een halte die die meer verdienen
Kijkuit: De omliggende stations kunnen de reizigers opvangen, maar een station van 155 reizigers sluiten? zeker na een daling die wss te koppelen valt aan lijnonderbrekingen, ik weet niet wat die hier op het lijstje doet. Mss dat dit vanuit operationele redenen beter is... Hoe dan ook, deze moet open blijven
Labuissière: een kleine kern die slecht verbonden is met de omliggende stations, deze moet bijna open blijven
Landskouter: een kleine kern van waaruit een busdienst wel kan werken, maar ik vind dat het qua reizigers wel mee valt
Leman: reizigers vallen mee maar worden gekaapt door Flémalle-Haute, ik zou hier wachten tot men de 2e L hier laat rijden om die beslissing te nemen.
Marchienne-Zone: er is geen bestemming op die spoorlijn, enkel Charleroi Central, en dat is beter bereikbaar vanuit Marchienne-au-Pont of via ander vervoer, het is niet ver, zelfs de tram is een (niet directe) optie
Masnuy-Saint-Pièrre: een kleine kern rond het station, laat de L trein tot Mons rijden of verleng de S2, beslis daarna, want de huidige service geeft een vertekent beeld
Pry: kleine kern, Walcourt kan de reizigers over nemen
Sclessin: genoeg dichtheid, redelijke reizigersaantallen, wacht op 2e L om hier beslissingen te nemen
Stockem: Viville kan reizigers over nemen, nog redelijk aantal reizigers dus idk
Sy: onbereikbaar met openbaar vervoer, moet blijven, redelijk aantal reizigers
Voroux: redelijk aantal reizigers, bus mogelijks alternatief
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 29 mar 2023, 22:16 Het fenomeen van treinrelaties afschaffen wat het voorbije jaar frequent voorkwam is hoogst waarschijnlijk van tijdelijke aard door gebrek aan voornamelijk treinbegeleiders, waarbij de kar gekeerd kan worden door bvb het beroep aantrekkelijker te maken als er niet meer genoeg kandidaten voor de job zouden zijn.
Of men schaft de regel van 1 trein = minstens 1 treinbegeleider af en gaat over op bvb. S-treinen zonder treinbegeleider.
Ook dit bestaat in het buitenland al jaren en is er heel gewoon... Maar in België schaffen we blijkbaar liever de treinen af.
Plaats reactie