Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door dovaere »

desirootje schreef: 15 dec 2023, 23:07
dentheo schreef: 15 dec 2023, 23:04 15kV op gezet ?
was men mss in de war door het andere aankomstuur?
En/of In de war door het gebruiken van dat andere perronspoor in Aken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainfan03 »

Het valt mij op dat er sinds de nieuwe dienstregeling op IC-20 (22xx) in het weekend tegenwoordig stammen van 1, 2 en 3 Desiro's zitten, maar enkel op zondag. Voor zater- en feestdagen gaat het nog steeds om allemaal enkele Desiro's. Zou dit om een nieuwe geplande samenstelling gaan, en waarom dan enkel op zondag?
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Natje049 »

trainlovertje schreef: 15 dec 2023, 12:41
260689 schreef: 13 dec 2023, 12:31
Nadleeh schreef: 13 dec 2023, 11:59 Er is elders op het forum al eens gesuggeerd een I-10 met fietsafdeling toe te voegen aan de S41.
Dat is niet meer nodig gezien ze een stuurrijtuig I11 in de samenstelling zit.
Betekent dit dan dat er een aantal stilterijtuigen op de stoptrein naar Aken zitten? Die had ik liever op lange IC-diensten gezien, eerlijk gezegd. Hoewel, je zit er wel even op tot Luik...
De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door TimJ36 »

Natje049 schreef: 31 dec 2023, 19:47 De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).
Een maat voor niets, want de capaciteit op de breaks wordt nu al sterk beperkt door een eerste klas compartiment die een half rijtuig beslaat, een fietsencompartiment en nu nog eens een stiltecoupé erbij. Dit zorgt enkel maar voor vertragingen in de stations door reizigers op zoek naar de juiste wagon. Daarbij wat is het nut van een eerste klasse? Vorm die om tot "stiltezone" zonder dat er op capaciteit van de andere rijtuigen moet worden ingeboet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Daar gaan we weer..
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 31 dec 2023, 23:25
Natje049 schreef: 31 dec 2023, 19:47 De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).
Een maat voor niets, want de capaciteit op de breaks wordt nu al sterk beperkt door een eerste klas compartiment die een half rijtuig beslaat, een fietsencompartiment en nu nog eens een stiltecoupé erbij. Dit zorgt enkel maar voor vertragingen in de stations door reizigers op zoek naar de juiste wagon. Daarbij wat is het nut van een eerste klasse? Vorm die om tot "stiltezone" zonder dat er op capaciteit van de andere rijtuigen moet worden ingeboet.
Stilte rijtuigen bestaan een beetje overal in Europa dus op zich geen raar fenomeen. Zowel mensen in eerste als in tweede klasse vinden zo’n stilte rijtuig aangenaam. In de meeste treinen bij andere bedrijven komen ze dan ook voor in beide comfort klassen van een trein, in België voorlopig enkel in tweede klasse. Jij hebt er blijkbaar een aversie tegen alsook tegen eerste klasse als ik je uitleg zo lees. Naar een juiste rijtuig zoeken doen reizigers nu ook al dus zie ik niet in waarom dat extra vertraging zou geven. Mensen zijn gewoonte dieren, soms zijn er wat veranderingen in gewoontes zoals het invoeren van een stilte afdeling maar dat is niet dodelijk voor capaciteit of stiptheid.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 31 dec 2023, 23:25
Natje049 schreef: 31 dec 2023, 19:47 De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).
Een maat voor niets, want de capaciteit op de breaks wordt nu al sterk beperkt door een eerste klas compartiment die een half rijtuig beslaat, een fietsencompartiment en nu nog eens een stiltecoupé erbij. Dit zorgt enkel maar voor vertragingen in de stations door reizigers op zoek naar de juiste wagon. Daarbij wat is het nut van een eerste klasse? Vorm die om tot "stiltezone" zonder dat er op capaciteit van de andere rijtuigen moet worden ingeboet.
Effe off-topic 'ZEIKERD!!!!!'

Hoe meer 1e klasse, hoe beter! En in de BREAK is dat nog ideaal om dat kleine stukje 2e klasse bij 1e klasse als stiltecoupe te doen. Over het algemeen is 1e klasse uit zichzelf stil. Als daar dan dat stuk 2e klasse een stiltecoupe wordt dan is dat zeker en vast een meerwaarde. Ik reis altijd 1e klasse met als doel rustig te zitten. Je betaalt er dan ook de nodige meerprijs voor maar er zijn heel veel mensen die dat ervoor over hebben.

Het is niet enkel 'uw wil is wet!'. Neen, 1e en 2e klasse bestaan al decennia lang. Waarom dat afschaffen? Iets wat vooral op de grote assen een serieuze meerwaarde is en een heel goeie bron van inkomsten. Maar we kunnen eens horen of ze die stiltecoupe ook niet beter een meerprijs voor vragen? Dan heb je nog iets om over te zagen en te klagen.

Ik kan u maar 1 ding aanbevelen:

Als het allemaal niet goed genoeg is voor jou, pakt dan den auto, fiets, te voet, kruipend, ...... Maar laat dan die trein links liggen. Of verhuis naar ergens buiten Europa. Maar stop met zagen! Zij blij dat ze toch dingen proberen te introduceren. Niets gaat van een leie dakje bij de spoorweg maar bekijk alles is wat positiever.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

trainfan03 schreef: 31 dec 2023, 11:21 Het valt mij op dat er sinds de nieuwe dienstregeling op IC-20 (22xx) in het weekend tegenwoordig stammen van 1, 2 en 3 Desiro's zitten, maar enkel op zondag. Voor zater- en feestdagen gaat het nog steeds om allemaal enkele Desiro's. Zou dit om een nieuwe geplande samenstelling gaan, en waarom dan enkel op zondag?
Leek mij eerder een versterking vanwege oudjaar, ook bij andere gelegenheden van dat genre zie ik al eens meerdere Desiro's opduiken op de 22xx (en overigens ook S10) tijdens het weekend.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainfan03 »

Steve schreef: 01 jan 2024, 13:06
trainfan03 schreef: 31 dec 2023, 11:21 Het valt mij op dat er sinds de nieuwe dienstregeling op IC-20 (22xx) in het weekend tegenwoordig stammen van 1, 2 en 3 Desiro's zitten, maar enkel op zondag. Voor zater- en feestdagen gaat het nog steeds om allemaal enkele Desiro's. Zou dit om een nieuwe geplande samenstelling gaan, en waarom dan enkel op zondag?
Leek mij eerder een versterking vanwege oudjaar, ook bij andere gelegenheden van dat genre zie ik al eens meerdere Desiro's opduiken op de 22xx (en overigens ook S10) tijdens het weekend.
Ook de voorbije weekends? Zondag 17 ook van die lange stammen gezien, deze zijn ook planmatig op spoor 3 gezet in Lokeren in plaats van spoor A, dus het leek mij eerder om iets permanents te gaan, want waarom zouden ze anders permanent enkele nummers op spoor 3 gooien? De voorbije jaren heb ik inderdaad bij speciale gelegenheden al eens versterking gemerkt op de 22xx (Lokerse Feesten, Aalst Carnaval ...)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door overweg13 »

Is dit niet iets dat al enkele jaren gebeurt, met het oog op het aantal mensen die eindejaarsinkopen doen? Ik meen me te herinneren dat daar vroeger wel eens iets om te doen i s geweest. Maar ik ben er me bewust van dat ik wel erg vaag blijf.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door trainfan03 »

Ah, misschien met de extra koopzondagen wel ja. We zullen wel zien of ze volgende zondag nog steeds met meerdere stellen rijden 😅
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door TimJ36 »

260689 schreef: 01 jan 2024, 12:51 Effe off-topic 'ZEIKERD!!!!!'

Hoe meer 1e klasse, hoe beter! En in de BREAK is dat nog ideaal om dat kleine stukje 2e klasse bij 1e klasse als stiltecoupe te doen. Over het algemeen is 1e klasse uit zichzelf stil. Als daar dan dat stuk 2e klasse een stiltecoupe wordt dan is dat zeker en vast een meerwaarde. Ik reis altijd 1e klasse met als doel rustig te zitten. Je betaalt er dan ook de nodige meerprijs voor maar er zijn heel veel mensen die dat ervoor over hebben.

Het is niet enkel 'uw wil is wet!'. Neen, 1e en 2e klasse bestaan al decennia lang. Waarom dat afschaffen? Iets wat vooral op de grote assen een serieuze meerwaarde is en een heel goeie bron van inkomsten. Maar we kunnen eens horen of ze die stiltecoupe ook niet beter een meerprijs voor vragen? Dan heb je nog iets om over te zagen en te klagen.

Ik kan u maar 1 ding aanbevelen:

Als het allemaal niet goed genoeg is voor jou, pakt dan den auto, fiets, te voet, kruipend, ...... Maar laat dan die trein links liggen. Of verhuis naar ergens buiten Europa. Maar stop met zagen! Zij blij dat ze toch dingen proberen te introduceren. Niets gaat van een leie dakje bij de spoorweg maar bekijk alles is wat positiever.
Volgens mij zijn wij hier nog niet eerder met elkaar in aanraking gekomen, dus ik begrijp uw heetgebakerde reactie niet zozeer.

Wel constateer ik telkens dat waar de eerste klasse rijtuigen gepositioneerd zijn het opstappen langer duurt dan op de overige rijtuigen (met daaraan een hele volksverhuis op het perron aan gekoppeld). Tegelijk vraag ik mij dus af wat het nut van de eerste klas is, als de vraag om rustige zones in de trein al voldaan wordt met "stiltezones".

Dus ja, twee opmerkingen, en dat mag dan voor u en anderen niet "positief" klinken, maar het is nog steeds mijn recht om zaken in vraag te stellen. En als u het daar niet mee eens bent, is dat geheel voor u.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

TimJ36 schreef:
Natje049 schreef: 31 dec 2023, 19:47 De i11 zijn als eerste gedaan. De bedoeling is dat op termijn meerdere stilterijtuigen komen. Het idee is om dit altijd in de stuurstanden te doen, ook in trienstellen (Bij break en 800 dan ook de coupé tegen de stuurpost zodat bestuurder ook geen last meer kan hebben van luide groepen en dergelijke).
Een maat voor niets, want de capaciteit op de breaks wordt nu al sterk beperkt door een eerste klas compartiment die een half rijtuig beslaat, een fietsencompartiment en nu nog eens een stiltecoupé erbij. Dit zorgt enkel maar voor vertragingen in de stations door reizigers op zoek naar de juiste wagon. Daarbij wat is het nut van een eerste klasse? Vorm die om tot "stiltezone" zonder dat er op capaciteit van de andere rijtuigen moet worden ingeboet.
Ik ben in de war door dit bericht. De stiltezone is gratis (mits een ticket 2e klas) dus tenzij je van plan bent om een babbeltje te slaan is het geen probleem om daar te gaan zitten, geen probleem op de capaciteit.
Elke trein buiten de MR86, MR96, I11, M4 en de helft van de klassiekjes heeft een multifunctionele ruimte, waar vaak genoeg mensen zitten maar wat ook belangrijk is voor mensen in een rolstoel naast fietsers. Dit zijn enkel voordelen met geen al te groot effect op de capaciteit. Ik denk dat jij hier de eerste persoon bent die daarover begint te klagen.
De breaks hebben maar een half rijtuig 1e klasse, dit is proportioneel minder dan de MR96 met een derde (I know je hebt ook de pakruimte maar dat boeit niet) de klassiekjes, MR75 en MR86 waar het een vierde van de trein is, en gelijk aan de MW41 en MR08 met ongeveer een zesde.
Bij de getrokken treinen heb je ergens tussen 2/8 en 1/6 voor de M6, 1/7-1/9 voor M5 en 1/7 tot 2/11 voor M7 (BMX telt als een half rijtuig). M4 dan schommelt tussen 1/4 en 1/6 met uitzondering van 2 ritten waarvan 1/8 1e klas, 12 ritten 1/9 en 2 met een tiende 1e klas.
Ik zou dus niet aan de break denken als voorbeeld van een trein met weinig capaciteit in 2e klasse, met uitzondering van een paar M4 treinen per dag en de weinige stammen M5 en M7 doen alle andere treinen het met meer of evenveel capaciteit toegewezen aan 1e klas reizigers.

en als het over in en uitstappen gaat, ligt de lagere capaciteit niet aan de aanwezigheid van 1e klasse of een stiltezone maar de keuze om aan die kant maar een halve ipv een dubbele deur te zetten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 01 jan 2024, 15:14
260689 schreef: 01 jan 2024, 12:51 Effe off-topic 'ZEIKERD!!!!!'

Hoe meer 1e klasse, hoe beter! En in de BREAK is dat nog ideaal om dat kleine stukje 2e klasse bij 1e klasse als stiltecoupe te doen. Over het algemeen is 1e klasse uit zichzelf stil. Als daar dan dat stuk 2e klasse een stiltecoupe wordt dan is dat zeker en vast een meerwaarde. Ik reis altijd 1e klasse met als doel rustig te zitten. Je betaalt er dan ook de nodige meerprijs voor maar er zijn heel veel mensen die dat ervoor over hebben.

Het is niet enkel 'uw wil is wet!'. Neen, 1e en 2e klasse bestaan al decennia lang. Waarom dat afschaffen? Iets wat vooral op de grote assen een serieuze meerwaarde is en een heel goeie bron van inkomsten. Maar we kunnen eens horen of ze die stiltecoupe ook niet beter een meerprijs voor vragen? Dan heb je nog iets om over te zagen en te klagen.

Ik kan u maar 1 ding aanbevelen:

Als het allemaal niet goed genoeg is voor jou, pakt dan den auto, fiets, te voet, kruipend, ...... Maar laat dan die trein links liggen. Of verhuis naar ergens buiten Europa. Maar stop met zagen! Zij blij dat ze toch dingen proberen te introduceren. Niets gaat van een leie dakje bij de spoorweg maar bekijk alles is wat positiever.
Volgens mij zijn wij hier nog niet eerder met elkaar in aanraking gekomen, dus ik begrijp uw heetgebakerde reactie niet zozeer.

Wel constateer ik telkens dat waar de eerste klasse rijtuigen gepositioneerd zijn het opstappen langer duurt dan op de overige rijtuigen (met daaraan een hele volksverhuis op het perron aan gekoppeld). Tegelijk vraag ik mij dus af wat het nut van de eerste klas is, als de vraag om rustige zones in de trein al voldaan wordt met "stiltezones".

Dus ja, twee opmerkingen, en dat mag dan voor u en anderen niet "positief" klinken, maar het is nog steeds mijn recht om zaken in vraag te stellen. En als u het daar niet mee eens bent, is dat geheel voor u.
De vraag om een rustige afdeling is niet noodzakelijk gekoppeld aan de vraag om meer ruimte te bieden (wat toch de basis moet zijn van reizen in eerste klasse) doorgaans is eerste klasse een rustige afdeling maar dat zal dan eerder te wijten zijn aan het type reiziger die er plaats neemt. Maar het is niet per definitie een stilte afdeling. Zoals ik hier al eerder vermeld voor sommige mensen is in stilte reizen belangrijk los van het feit of dat nu in eerste klasse of tweede klasse is. Er zijn mensen die het lastig hebben om veel prikkels te krijgen, dan is reizen in zo’n stilte afdeling voor hen ook mogelijk (ook in 2de klasse).
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 260689 »

De volgende treinen zijn met de nieuwe dienstregeling veranderd van materiaal.

E2104/E2134/E2112/E2139

Rijden met 5M6 +1xT18 in trek en duw ipv met 1xT13 + 1xI10 en 5I11.

Nu rijden er 2 van die rame's op die verbinding.
Waarschijnlijk met de vrijgekomen M6 vanuit Kortrijk die vroeger op de E32xx reeks zaten. En om een I11 stuurrijtuig te kunnen vrijmaken als prototype voor het installeren van de nodige beveiligingsapparatuur zoals ATB en PZB/LZB.
Plaats reactie