Pagina 2 van 4

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 16:41
door jan_olieslagers
Ik heb er ooit in BE ook mensen op aangesproken... Meestal werd er wel op ingegaan, maar toch met tekenen van verbazing/onbegrip/verontwaardiging...

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 17:08
door Steven
DDietzen schreef: 25 jan 2023, 15:02 Dat drieklassenvoorstel acht ik niet kansrijk, omdat dat zou betekenen dat wie wil praten of bellen in de trein, is veroordeeld tot de laagste comfortklasse. Daar maak je huidige eersteklasreizigers vast niet blij mee, ik stel me zo voor dat die bovengemiddeld vaak werkgesprekken willen voeren met een collega en/of belletjes plegen in de trein.
Het gaat niet om een derde klasse, je hebt er geen afzonderlijk ticket voor namelijk.
In andere landen komen stilte ruimte voor in zowel eerste als tweede klasse, net zoals je vroeger ook rokers in eerste als tweede klasse had.

Mits men zoiets aanduid kan je nog steeds kiezen waar je zit, in de rustige/stille afdeling of net niet. Als je dan plaats neemt in dergelijke zone moet je. Het verdragen dat mensen verwachten dat je wat rustig/stil bent.

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 17:18
door groentje
Zoals iemand anders ook al aangaf, het tegendeel van een stiltewagen is een familiewagen. Daar moet je dan uiteraard kunnen verdragen dat er mensen (niet enkel kinderen) al eens wat luider zijn. Voor elk wat wils.

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 17:19
door DDietzen
Steven schreef: 25 jan 2023, 17:08
DDietzen schreef: 25 jan 2023, 15:02 Dat drieklassenvoorstel acht ik niet kansrijk, omdat dat zou betekenen dat wie wil praten of bellen in de trein, is veroordeeld tot de laagste comfortklasse. Daar maak je huidige eersteklasreizigers vast niet blij mee, ik stel me zo voor dat die bovengemiddeld vaak werkgesprekken willen voeren met een collega en/of belletjes plegen in de trein.
Het gaat niet om een derde klasse, je hebt er geen afzonderlijk ticket voor namelijk.
In andere landen komen stilte ruimte voor in zowel eerste als tweede klasse, net zoals je vroeger ook rokers in eerste als tweede klasse had.
Gelieve goed te lezen, ik verwees namelijk naar het voorstel hieronder, niet naar de huidige proef van NMBS... ;)
jan_olieslagers schreef: 25 jan 2023, 14:32 [[ hardop denkend... ]]
Wie weet kan men overwegen om terug te gaan naar 3 klassen?

3/ basiscomfort
2/ stilte
1/ verhoogd zitcomfort, stilte

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 17:24
door jan_olieslagers
Toch is er wel iets van aan, wat @Steven zegt: de vergelijking met de vroegere rokers/niet-rokers gaat nogal op.
Behalve dat ik best wat meer zou willen betalen voor een gegarandeerd rustige omgeving.
Maar reeds de hele tijd vraag ik me dan af: wie gaat dat garanderen?
Of, als er toch iemand luidkeels zit te telefoneren, of er hangen jengelkinderen rond of wat dan ook, heb ik dan recht op terugbetaling?

Het zijn allemaal schone ideetjes, maar niet zo simpel om (min of meer) waterdicht te implementeren. En, zoals ik reeds aangaf, zeer veel hangt af van de TBG.

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 17:32
door jan_olieslagers
Overigens: helemaal aan het begin of einde van een trein gaan zitten is vaak een goed recept voor rust en kalmte. Goed gezien dus van NMBS om precies in de kopstuurrijtuigen zo'n stille zone te voorzien, aldaar zal ze minder lastig te handhaven zijn. Als we nu aan de andere kant nog in de loc mogen gaan zitten ;) ...

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 19:00
door overweg13
jan_olieslagers schreef: 25 jan 2023, 17:24 Toch is er wel iets van aan, wat @Steven zegt: de vergelijking met de vroegere rokers/niet-rokers gaat nogal op.
Behalve dat ik best wat meer zou willen betalen voor een gegarandeerd rustige omgeving.
Maar reeds de hele tijd vraag ik me dan af: wie gaat dat garanderen?
Of, als er toch iemand luidkeels zit te telefoneren, of er hangen jengelkinderen rond of wat dan ook, heb ik dan recht op terugbetaling?

Het zijn allemaal schone ideetjes, maar niet zo simpel om (min of meer) waterdicht te implementeren. En, zoals ik reeds aangaf, zeer veel hangt af van de TBG.
Ik ben natuurlijk een oude zeur, maar het is toch ver gekomen met onze samen(?)leving als je al maatregelen moet treffen om stilte te handhaven in treinen en bussen. Het probleem is trouwens veel ruimer: in wachtzalen (dokters, tandartsen, ziekenhuizen) bijvoorbeeld laten sommigen zich ook graag opmerken. En wee degene die daar een opmerking durft over maken...

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 19:05
door jan_olieslagers
Het is inderdaad een algemeen maatschappelijk probleem. Des te knapper en verdienstelijker van NMBS dat ze er iets aan (proberen te) doen!

Overigens: noch bij mijn kapper, noch bij mijn huisdokter (beide in het landelijke Haacht), noch bij enkele recente ziekenhuisonderzoeken (in Mechelen), heb ik ook maar 1 keer hinder ondervonden terzake. Men moet de problemen ook niet opblazen... Maar jawel, in de trein dierf het al wel eens gebeuren, ja, en ook op het perron.

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 19:52
door groentje
Je kan natuurlijk wel je kinderen een beetje laten gedragen, maar je krijgt hen wellicht nooit zo stil 100% van de tijd als wat je van volwassenen kan verwachten. En niet iedereen heeft dezelfde behoefte aan rust en stilte, de avondspits was altijd al wat 'gezelliger', sommigen speelden zelfs met de kaarten. Om op de hele trein een gewijde stilte af te dwingen gaat me ook wat ver, maar ik ben ook steeds meer gewonnen voor afzonderlijke stilte- en familieafdelingen.

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 25 jan 2023, 21:33
door BlackEagle
Je moet inderdaad je eigen verlangen naar stilte niet projecteren op de maatschappij. Soms wil ik wat slapen in de trein en stoor ik mij aan het drukke gedrag van een groep kinderen naast mij. Soms kom ik een bekende tegen en hebben we een halfuur een geanimeerd gesprek tijdens de treinrit. Daarom is het nu net zo'n mooi initiatief van de NMBS dat men probeert om de verschillende temperamenten wat te scheiden door een niet-verplichte, niet-gehandhaafde stiltewagon. Zonder dat daar een extra klasse voor moet worden ingesteld of dat Securail gebeld wordt als de decibelmeter te hoge pieken aangeeft. :wink:

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 26 jan 2023, 13:24
door Reuel
groentje schreef: 25 jan 2023, 16:38 En ja, je wordt er op aangesproken, niet als je opneemt om te zeggen dat je op de trein zit en terug zal bellen, maar je moet niet proberen een luidruchtig gesprek te voeren.
Ben ik de enige die vind dat de telefoon opnemen om te zeggen dat je niet kunt bellen, nogal bizar is? Oproep weigeren, negeren of een berichtje sturen is toch stiller en tijdsefficiënter? :lol:

OT: Vanochtend op zoek gegaan naar het rijtuig, maar het was afgesloten. Of is de bestickering nog niet elk stuurrijtuig aangebracht?

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 26 jan 2023, 13:46
door jan_olieslagers
Ben ik de enige die vind dat de telefoon opnemen om te zeggen dat je niet kunt bellen, nogal bizar is?
Dat is toch wat ik normaliter doe als ik gebeld word terwijl ik de auto stuur. Met daarbij de belofte om spoedig terug te bellen, uiteraard.
In de trein kan men inderdaad een sms'je sturen ook, of - zoals ik reeds suggereerde - de oproep aannemen en dan gelijk een minder storende plek opzoeken.

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 04 feb 2023, 20:24
door Knipex
Nu ook in de reisplanner
Stiltezone.jpg
Stiltezone.jpg (41.96 KiB) 1259 keer bekeken

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 04 feb 2023, 20:27
door jan_olieslagers
Dat is weliswaar niet meer dan een vrijblijvend verzoek, er is niets bindends aan.
Dus wie er [ ... diverse lichaamsdelen ... ] aan vaagt, die heeft niets te vrezen.
Lijkt mij maar een maat voor niets, op deze manier - wel goede bedoelingen, maar niets concreets.

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Geplaatst: 04 feb 2023, 22:47
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 04 feb 2023, 20:27 Dat is weliswaar niet meer dan een vrijblijvend verzoek, er is niets bindends aan.
Dus wie er [ ... diverse lichaamsdelen ... ] aan vaagt, die heeft niets te vrezen.
Lijkt mij maar een maat voor niets, op deze manier - wel goede bedoelingen, maar niets concreets.
Waarom zo pessimistisch hierover? Wil je dan per se boetes of buitenwippers? In het buitenland zijn die er ook niet en daar werkt het toch behoorlijk goed, naar mijn mening.