NMBS test stiltezone in treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Adler »

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... lence-zone

Om in te spelen op de behoeften van elke reiziger experimenteert NMBS op sommige treinen met ‘stiltezones’.
In eerste instantie zal er tot 31 mei 2023 zo’n stiltezone terug te vinden zijn op de treinen tussen Eupen en Oostende en later ook tussen Brussel en Luxemburg.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Terminus »

Klopt. In samenstellingen met een I11-stuurrijtuig wordt dat rijtuig 'aangepast' (= signaletica aangebracht) tot een stilterijtuig.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door TimJ36 »

'Rustzone' lijkt mij een betere term, want 'stiltezone' geeft soms wrevel wat wel en niet mag (bv. mag ik nog iets fluisteren tegen mijn medereiziger ?).

Maar waarom het enkel bij de lijnen (Oostende-Eupen en Brussel-Luxemburg) blijft, begrijp ik niet. Capaciteit is geen probleem, je kan zelfs de eerste klas omvormen tot stilte/rustzone.

Daarnaast zouden familiecompartimenten of een speelhoekje voor de kinderen niet misstaan op de langeafstandstreinen.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 25 jan 2023, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 25 jan 2023, 13:31 'Rustzone' lijkt mij een betere term, want 'stiltezone' geeft soms wrevel wat wel en niet mag (bv. mag ik nog iets fluisteren tegen mijn medereiziger ?).

Maar waarom het enkel bij de lijnen (Oostende-Eupen en Brussel-Luxemburg) blijft, begrijp ik niet. Capaciteit is geen probleem, je kan de eerste klas omvormen tot stilte/rustzone en daarnaast nog wat familiecompartimenten in onder brengen.
Het gaat om een testperiode en deze verbindingen zijn 1 van de langste in België. Voor 1e klasse moet m'n alweer een toeslag betalen en dat wil m'n juist niet doen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door TimJ36 »

260689 schreef: 25 jan 2023, 13:39 Het gaat om een testperiode en deze verbindingen zijn 1 van de langste in België. Voor 1e klasse moet m'n alweer een toeslag betalen en dat wil m'n juist niet doen.
Mijn bericht ging echter om de eerste klas te vervangen door een stilte- rustzone.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door desirootje »

TimJ36 schreef: 25 jan 2023, 13:43
260689 schreef: 25 jan 2023, 13:39 Het gaat om een testperiode en deze verbindingen zijn 1 van de langste in België. Voor 1e klasse moet m'n alweer een toeslag betalen en dat wil m'n juist niet doen.
Mijn punt was juist om de eerste klas te vervangen door een stilte- rustzone.
Dat verpest het hele idee achter een 1e klas en de stiltezone, zeker in een I11. Je hebt het comfort van de 1e klas met de prijs van een 2e klas. Niemand koopt dan nog 1e klas want wat is het punt en je stiltezone is niet meer stil omdat iedereen in de 1e klas wil zitten zonder ervoor te betalen.
Trouwens, hoe is men van plan om dat in te bouwen in de desiro mocht dit een succes zijn? Deklasseren van de 1e klas en daar deuren voor installeren?
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door ostbahnhof »

Heb het es meegemaakt in Noorwegen. We namen de trein van Oslo stad naar de luchthaven en plots heel wat mensen tegen ons: ssshhhht en de vinger tegen de lippen 😀 We waren opgestapt in een stilte wagon 👍👍👍 Het was er heel stil ❤️
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Reuel »

desirootje schreef: 25 jan 2023, 13:47 Dat verpest het hele idee achter een 1e klas en de stiltezone, zeker in een I11. Je hebt het comfort van de 1e klas met de prijs van een 2e klas. Niemand koopt dan nog 1e klas want wat is het punt en je stiltezone is niet meer stil omdat iedereen in de 1e klas wil zitten zonder ervoor te betalen.
Trouwens, hoe is men van plan om dat in te bouwen in de desiro mocht dit een succes zijn? Deklasseren van de 1e klas en daar deuren voor installeren?
Er zijn toch heel wat landen, waar zowel 1ste als 2de klas een stiltezone heeft? Het is maar een proefproject, het wordt toch niet uitgesloten?
De reizigers worden op meerdere momenten bevraagd. Als je dat zou missen, kun je zeker en vast nog wel je mening meegeven via de socials van de NMBS (via een gewoon bericht) om je bezorgdheid duidelijk te maken.

Stiltezone is alvast een meer duidelijke term dan "rustwagen".

De krantenartikels scoren er alvast veel likes me, dus draagvlak lijkt me er voldoende te zijn absoluut.

De signaletica aan de binnenkant vind ik trouwens echt duidelijk. Veel duidelijker dan de stiltewagens van Deutsche Bahn of NS.

Ik probeer het een dezer weken zeker eens uit, al is dat wel op het grootste gedeelte van de dag, nooit echt een druk rijtuig.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door jpvdveer »

In Nederland, waar een soortgelijke proef met stiltecoupés exact 20 jaar geleden is gehouden (in 2003) en ze vervolgens geleidelijk zijn ingevoerd, bestaan ze alleen in de Intercity's. Voor de korte afstand zijn ze niet logisch en ik zou ze dan ook niet in de Desiro verwachten.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door jan_olieslagers »

[[ hardop denkend... ]]
Wie weet kan men overwegen om terug te gaan naar 3 klassen?

3/ basiscomfort
2/ stilte
1/ verhoogd zitcomfort, stilte

Eerste klasse zou men dan eerlijkheidshalve niet mogen aanbieden in de reeks 08 (Desiro) maar een stiltezone moet mogelijk zijn.

Alleen blijf ik me afvragen: die stiltezones, gaan die dan beter afgedwongen en gerespecteerd worden dan de eerste klasse vandaag?
Ik zie dat enkel haalbaar als de TBG meer bevoegdheid krijgen, EN meer in aantal zijn. En geen van die twee lijkt me waarschijnlijk, op korte termijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door jpvdveer »

Ik kan me voorstellen dat sociale controle in een stiltecoupé effectiever en daarom ook laagdrempeliger kan zijn dan in de eerste klasse. Je hoeft mensen in een stiltecoupé immers alleen maar te vragen om op een soortgelijke stoel even verderop te gaan zitten. Bij de eerste klasse is dat lastiger.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door DDietzen »

Dat drieklassenvoorstel acht ik niet kansrijk, omdat dat zou betekenen dat wie wil praten of bellen in de trein, is veroordeeld tot de laagste comfortklasse. Daar maak je huidige eersteklasreizigers vast niet blij mee, ik stel me zo voor dat die bovengemiddeld vaak werkgesprekken willen voeren met een collega en/of belletjes plegen in de trein.

Bij de NMBS-proef vind ik het taalgebruik wel wat zorgelijk voorzichtig hier en daar.
NMBS schreef:(...) aanbevolen niet hardop met elkaar te praten of te telefoneren (...)
Ten eerste, een aanbeveling is zo zacht als wat en kan niet worden gehandhaafd. Ten tweede, "niet hardop" zou kunnen worden geïnterpreteerd als "zachtjes praten/fluisteren mag nog wel", waarbij het geluidsniveau van "zachtjes" uiteraard wordt vastgesteld door de prater die van zichzelf natuurlijk nooit vindt dat die te hard praat.

Daarentegen vind ik het erg positief hoe duidelijk de aanduiding van de stiltezone is, met alle grote bestickeringen en felle kleuren. Daar mogen ze bij NS nog wel wat van leren, want met enkele doorzichtige stickers op de randjes van de ramen, een klein icoontje binnenin de coupé en bij dubbeldekkers een tekstje op de armleuning van de trap naar boven is het daar al basta. Niet eens een heldere sticker op de toegangsdeur of aan de buitenkant van de trein. :roll: Ik maak dan ook met enige regelmaat mee dat kletsers de stiltezone binnenstommelen, pas ontdekken dat het een stiltezone is als ze zich allang hebben geïnstalleerd en dan geen zin meer hebben om weer te verhuizen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 25 jan 2023, 13:31 Maar waarom het enkel bij de lijnen (Oostende-Eupen en Brussel-Luxemburg) blijft, begrijp ik niet.
Omdat men dan tijdens de proefperiode maar één type rijtuig (de I11BDx) moet ombouwen, dat maakt het een stuk eenvoudiger in en weer af te voeren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat drieklassenvoorstel acht ik niet kansrijk, omdat dat zou betekenen dat wie wil praten of bellen in de trein, is veroordeeld tot de laagste comfortklasse.
Welnee. Wie eventjes wil telefoneren, die gaat voor die korte tijd naar de publieke ruimte (in/uit-platform?). Dat ziet men vandaag toch ook bij welgemanierde mensen in de horeca? Trouwens, als men de hele tijd op de pc heeft zitten tokkelen, dan kan het best deugd doen om even de benen te strekken, om wat te bellen of om naar toilet te gaan of wat dan ook.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door groentje »

In veel landen (Frankrijk, Finland, Italië...) Zijn er geen stiltecoupés, maar wordt je sowieso verwacht naar het platform te gaan om een telefoongesprek te voeren. In Finse treinen worden er zelfs afgesloten telefooncabines aangeboden. Het kan geen kwaad om om rust te vragen, me dunkt. En ja, je wordt er op aangesproken, niet als je opneemt om te zeggen dat je op de trein zit en terug zal bellen, maar je moet niet proberen een luidruchtig gesprek te voeren.
Plaats reactie