NMBS test stiltezone in treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 04 feb 2023, 20:27 Dat is weliswaar niet meer dan een vrijblijvend verzoek, er is niets bindends aan.
Dus wie er [ ... diverse lichaamsdelen ... ] aan vaagt, die heeft niets te vrezen.
Lijkt mij maar een maat voor niets, op deze manier - wel goede bedoelingen, maar niets concreets.
Het begint met respect, als dat al teveel gevraagd is :roll: dat ze dan hun auto gebruiken of iets anders.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 04 feb 2023, 20:27 Dat is weliswaar niet meer dan een vrijblijvend verzoek, er is niets bindends aan.
Dus wie er [ ... diverse lichaamsdelen ... ] aan vaagt, die heeft niets te vrezen.
Lijkt mij maar een maat voor niets, op deze manier - wel goede bedoelingen, maar niets concreets.
Hoe bedoel je niets concreet ?
Zijn al die aanduidingen, aanpassingen aan rijtuigen en mededelingen dan niets concreet ?
Het gaat ook nog maar over een proefproject.
Moet men nu aan alles onmiddellijk boetes koppelen ?
En hoe ga je dan bepalen of iemand in fout is ? Ga je elke treinbegeleider een dB-meter meegeven ?
En bij boetes heeft men weer het probleem van agressie tegen treinbegeleiders.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Wow, wat een reacties! Toegegeven: mijn beeld is misschien een beetje gekleurd, doordat ik vooral ervaring heb in en rond Brussel, waar het gehalte aan slecht-opgevoede reizigers groter is dan in de rest van het land.

Vergelijk toch maar eens met de eerste klasse: die wordt systematisch misbruikt door lieden die er geen recht op hebben maar er zich wel parmantig installeren. Als men zelfs dat niet onder controle kan krijgen, waar er wel harde regels zijn, hoe gaat men dan die stiltezone afdwingen, die enkel wordt "gesuggereerd" met wat stickers en affiches? Het volstaat om te doen alsof men analfabeet is, of enkel Sanskriet begrijpt, of zo, om al die aankondigingen naast zich neer te leggen. "Ik nix begrijp, mevrouw". Ja, reeds meegemaakt.

Terecht is opgemerkt dat het een kwestie is van respect - maar respectvolle reizigers telefoneren sowieso zo rustig mogelijk, en maken ook op andere punten zo weinig mogelijk hinder. Er is helaas een minderheid die zich daar allemaal niks van aantrekt, en zo eentje is genoeg om de hele stiltezone waardeloos te maken.

Maar ik ga wel graag akkoord dat men niet met een kanon op een mug moet schieten, dat de aanpak altijd hoort te beginnen met een vriendelijke terechtwijzing door de TBG. Enkel voor het aanpakken van de hardleerse koppige minderheid pleit ik wel degelijk voor een strengere aanpak - had ik al eens niet gepleit voor een treinverbod, naar analogie met het stadionverbod?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 05 feb 2023, 12:48 Vergelijk toch maar eens met de eerste klasse: die wordt systematisch misbruikt door lieden die er geen recht op hebben maar er zich wel parmantig installeren. Als men zelfs dat niet onder controle kan krijgen, waar er wel harde regels zijn, hoe gaat men dan die stiltezone afdwingen, die enkel wordt "gesuggereerd" met wat stickers en affiches? Het volstaat om te doen alsof men analfabeet is, of enkel Sanskriet begrijpt, of zo, om al die aankondigingen naast zich neer te leggen. "Ik nix begrijp, mevrouw". Ja, reeds meegemaakt.
Dat de eerste klasse misbruikt zou worden, vind ik absoluut niet. Dat heb ik slechts nog maar enkele keren meegemaakt in al die jaren, terwijl ik toch relatief frequent hiervan gebruik maak. Meestal zijn het echte onwetende reizigers, vooral opstappers in de luchthaven en dus personen die niet vertrouwd zijn met treinreizen in België, die zich in de eerste klasse nestelen, ofwel reizigers die niet merkten dat het om de eerste klasse ging, net omdat het interieur zodanig weinig verschillend is met de tweede klasse (Desiro, Break). Of heb ik gewoon te veel vertrouwen in de goedheid van mensen en ben ikzelf te naïef?
En ja, soms denk ik van enkelingen: wat kom jij in de eerste klasse doen? En iets later blijkt dat die persoon wel degelijk een vervoerbewijs voor de 1e heeft. Heel soms spreekt men mij aan met de vraag "u weet toch wel dat dit de eerste klasse is?" en antwoord ik "jaja". Inderdaad, 1e klasse-reizigers voelen zich soms (onterecht) misnoegd als iemand zich in eerste klasse zet die daar zogezegd niet thuishoort, zonder te weten of die er echt voor betaald heeft.

Zoals gezegd zal dat in de stiltezone makkelijk sociaal controleerbaar zijn, want daar is het simpel: iemand die te veel lawaai maakt, hoort er niet. Of iemand correct zit in de 1e klasse, weet je nooit zeker, want je hebt als reiziger niet de taak diens vervoerbewijs te controleren. Vandaar geloof ik dus wel sterk in de stiltezones.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door groentje »

@jan ik verwacht een beetje hetzelfde als met de invoering van de zone-30 in Brussel. Mensen blijven 10-20 km te snel rijden, maar in plaats van 60-70 resulteert dat nu in 40-50 km/u. Het enige nadeel, net omdat het stiller is, vallen uitzonderingen harder op...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Steven »

Eerste klasse vergelijken met een stille afdeling is misschien wat zot. Die stille afdeling vereist geen speciaal ticket. Dat vereist gewoon respect. Als een reiziger wat teveel lawaai maakt volstaat het toch dat iemand er een opmerking over maakt. Je kan zowel in eerste als tweede klasse een stille afdeling maken trouwens (doet men in andere landen ook).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door overweg13 »

@trainlovertje: je moet dringend mijn blog eens lezen. Er wordt bijna systematisch misbruik gemaakt van eerste klas, al geef ik graag toe dat je het inderdaad niet op iemands gezicht kan zien of hij betaald heeft voor eerste of niet. En dan kan het inderdaad blijken dat die persoon er wel terecht zit. Overigens stellen velen zich ook de vraag wat wij in eerste doen, met onze rugzakken, zware wandelbottines en jassen die ons moeten beschermen tegen het klimaat. En dat is de reden waarom ik bijna uitsluitend bevestigde gevallen vermeld.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door trainlovertje »

overweg13 schreef: 05 feb 2023, 14:05 @trainlovertje: je moet dringend mijn blog eens lezen. Er wordt bijna systematisch misbruik gemaakt van eerste klas, al geef ik graag toe dat je het inderdaad niet op iemands gezicht kan zien of hij betaald heeft voor eerste of niet. En dan kan het inderdaad blijken dat die persoon er wel terecht zit. Overigens stellen velen zich ook de vraag wat wij in eerste doen, met onze rugzakken, zware wandelbottines en jassen die ons moeten beschermen tegen het klimaat. En dat is de reden waarom ik bijna uitsluitend bevestigde gevallen vermeld.
Die lees ik, maar ik kan dat niet bevestigen met mijn reiservaringen. Halle - Brussel is waarschijnlijk wel een hotspot voor wanbetalers, althans die ervaring heb ik dan weer wel... "P*tain, le contrôleur est là", en ze waren weg naar het volgend rijtuig, vorig weekend thv Ruisbroek...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Halle - Brussel is waarschijnlijk wel een hotspot voor wanbetalers
Zeg maar gerust "Brussel en ruime omgeving". Trouwens ook het rumoer in de trein neemt merkbaar af naarmate men verder van Brussel verwijderd is.
"P*tain, le contrôleur est là", en ze waren weg naar het volgend rijtuig
Yeps, exact wat ik ook meermaals meemaakte tussen Schaarbeek en Vilvoorde. Op Brussels grondgebied zijn controles nagenoeg onbestaande - hoe zou dat nu toch komen :mrgreen: ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door ovspotter_be »

Ik heb hier ook genoeg ervaringen mee, iedere ochtend op mijn traject naar school is er een groepje Brusselse jongeren dat zich standaard neerplant in de eerste klasse, vanaf dat de treinbegeleider in zicht is gaan ze inderdaad netjes terug naar 2e klasse.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Commendatore »

trainlovertje schreef: 04 feb 2023, 22:47
jan_olieslagers schreef: 04 feb 2023, 20:27 Dat is weliswaar niet meer dan een vrijblijvend verzoek, er is niets bindends aan.
Dus wie er [ ... diverse lichaamsdelen ... ] aan vaagt, die heeft niets te vrezen.
Lijkt mij maar een maat voor niets, op deze manier - wel goede bedoelingen, maar niets concreets.
Waarom zo pessimistisch hierover? Wil je dan per se boetes of buitenwippers? In het buitenland zijn die er ook niet en daar werkt het toch behoorlijk goed, naar mijn mening.
Hier in Nederland vaak ook niet hoor. Meestal is het hetzelfde publiek dat zonder het benodigde vervoersbewijs in de eerste klasse gaat zitten dat de overlast veroorzaakt.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Klassiekje »

HVR 19810 met stiltezone gisteren en vandaag op E2108/2135/2116/2143.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door Terminus »

Commendatore schreef: 05 feb 2023, 23:28
trainlovertje schreef: 04 feb 2023, 22:47
jan_olieslagers schreef: 04 feb 2023, 20:27 Dat is weliswaar niet meer dan een vrijblijvend verzoek, er is niets bindends aan.
Dus wie er [ ... diverse lichaamsdelen ... ] aan vaagt, die heeft niets te vrezen.
Lijkt mij maar een maat voor niets, op deze manier - wel goede bedoelingen, maar niets concreets.
Waarom zo pessimistisch hierover? Wil je dan per se boetes of buitenwippers? In het buitenland zijn die er ook niet en daar werkt het toch behoorlijk goed, naar mijn mening.
Hier in Nederland vaak ook niet hoor. Meestal is het hetzelfde publiek dat zonder het benodigde vervoersbewijs in de eerste klasse gaat zitten dat de overlast veroorzaakt.
Wanneer je eens op het forum van NS gaat kijken (het officiële forum op hun website), dan zie je vooral volgende 3 ergernissen:
- gebrek aan controle algemeen
- controle/handhaving eerste klasse
- handhaving stiltezone

Dus het gras is niet altijd groener...
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door jknockaert »

Terminus schreef: 19 feb 2023, 11:00 Wanneer je eens op het forum van NS gaat kijken (het officiële forum op hun website), dan zie je vooral volgende 3 ergernissen:
- gebrek aan controle algemeen
- controle/handhaving eerste klasse
- handhaving stiltezone
Een andere ergernis is dat zowat de hele klantendienst -inclusief webforum- uitbesteed is aan Webhelp waardoor je al die andere ergernissen aan iemand in Paramaribo zit te vertellen en in Utrecht helemaal niemand het hoort.
Laatst gewijzigd door jknockaert op 19 feb 2023, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS test stiltezone in treinen

Bericht door overweg13 »

Terminus schreef: 19 feb 2023, 11:00

Wanneer je eens op het forum van NS gaat kijken (het officiële forum op hun website), dan zie je vooral volgende 3 ergernissen:
- gebrek aan controle algemeen
- controle/handhaving eerste klasse
- handhaving stiltezone
En ik dacht nog wel dat ik de enige was die daarover zaagde...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie