Verschil tussen M7 BMx

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Verschil tussen M7 BMx

Bericht door Natje049 »

Onlangs merkte ik op dat de verwarming/aircovoorziening om twee M7 BMx afweken van elkaar:

De 76020 heeft wel de aanduiding 1500V DC, maar de 76007 heeft dit niet. Nog op twee andere BMx (geen nummer onthouden) gekeken en deze hadden beide geen 1500V DC aanduiding. In bijlage ook nog de foto's van de 76007 en -20.

Een collega wist te zeggen dat de 76001-76008 de "prototypes" zijn en daarom misschien dit niet hebben.

Iemand die toevallig meer weet van deze technische verschillen of gewoon een foute sticker gekleefd.
Bijlagen
76007
76007
76020
76020
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
maarten
Berichten: 333
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door maarten »

Ook al is dit de aanduiding voor de verwarmingsspaning, ik denk dat er mee te maken heeft of ze onder 1500V= (in Nederland) kunnen rijden of niet.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door AlexNL »

Zou het verschil in aanschafprijs zo groot zijn dat het interessant is om deelseries te maken? Zulke verschillen lijken mij onhandig voor het maken van de planning voor de inzet van het materieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 09 jan 2023, 09:44 Zou het verschil in aanschafprijs zo groot zijn dat het interessant is om deelseries te maken? Zulke verschillen lijken mij onhandig voor het maken van de planning voor de inzet van het materieel.
Ik denk eerder dat het om prototypes gaat die later nog geretrofit gaan worden om identiek te worden aan de serieproductie. Dat is bij eerdere locomotiefreeksen en stelletjes ook dikwijls zo gegaan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5315
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door Steve »

Hoe zit het overigens met 25 kV? Wordt die omgezet naar 3 kV als het over de verwarmingsspanning gaat?
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door JHS2013 »

Nee, naar 1500 V wisselspanning.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door jan_olieslagers »

Hoe is men ooit tot die gekke spanning van 1500V~ gekomen?
Het zal toch zeker geen Europese norm zijn :mrgreen: ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door JHS2013 »

Dat kan onze Duitse collega zeer goed uitleggen https://youtu.be/68At2EEyoKU
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door jan_olieslagers »

JHS2013 schreef: 09 jan 2023, 12:27 Dat kan onze Duitse collega zeer goed uitleggen https://youtu.be/68At2EEyoKU
Grappig, het was lang geleden dat ik zo'n proper kleurrijk Duits had gehoord.
Dat gezegd zijnde: 1500V~ komt uit Frankrijk, volgens deze kerel - en wie zou ik zijn om hem niet te geloven?
En uiteraard verbaast het niemand dat het alweer druppelde in Brussel toen het regende in Parijs :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door Steven »

Ondertussen zijn al deze spanningen standaarden geworden sinds decennia terug toen de eerste internationale rijtuigen verschenen. De UIC normen zijn zo ontstaan.
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Verschil tussen M7 BMx

Bericht door Knipex »

Deze link van de UIC nummer nog meegeven: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigco ... verwarming
Plaats reactie