S35-trein

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: S35-trein

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 31 dec 2022, 01:35 ruimte in Breda om de trein 's nachts te stallen.
Dat gebeurt hier toch al, elke nacht staat er wel minstens één treinstel opgesteld langs een perron voor de nacht. Dit terwijl Breda eigenlijk helemaal geen locatie is waar materieel 's nachts overstaat. Maar het moet wel, want op andere locaties (Roosendaal, Dordrecht) is daar geen plek voor.

Een nachtelijke overstand van een Beneluxstam in Breda is denk ik niet onmogelijk.
De tweede optie lijkt mij dan weer heel duur voor weinig winst. Wil er echt iemand nog om 23u18 aankomen in Breda vanuit Brussel?
Een heel grote reizigersvraag zal er niet meer zijn, zoals dat geldt voor alle OV-aanbod. Als ik in Nederland met het OV onderweg ben rond zulke tijdstippen is het rustig, maar zijn de voertuigen niet leeg. Er is wel wát vraag.

Veel reizigers naar Amsterdam zul je rond dat tijdstip niet meer treffen, maar reizigers naar Brabant en de regio Rotterdam zullen er wel wat profijt van hebben. Zeker op de wat meer traditionele uitgaansavonden. Eten in Antwerpen, daar een bioscoop of voorstelling bezoeken, en met de laatste trein terug naar huis. Een vertrek van 22:44 kan daarvoor net even iets meer ruimte geven.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: S35-trein

Bericht door jknockaert »

groentje schreef: 31 dec 2022, 01:40 Misschien wel? 23u is echt nog niet zo laat, me dunkt. Ik ben misschien een avondmens, en daarmee niet helemaal typisch, maar ik ben al (veel) later toegekomen wanneer ik op reis ben, en wanneer ik werk al helemaal (met mijn ploegenwerk tot 22u, toen ik nog naar station Deinze moest).
Lange tijd was een van de laatste treinen die uit Antwerpen-Centraal vertrok (rond 23:40) de Benelux naar Rotterdam. Daar was dan aansluiting op het NS-nachtnet naar Den Haag en verder. In Nederland rijdt het openbaar vervoer veel later door, ook drukkere regionale buslijnen hebben vaak nog een laatste vertrek na middernacht en dat zeven dagen per week. Heel erg druk is het dan niet, maar er zijn toch aanzienlijk meer reiziger op de been dan in België waar de vraag na 20:00 heel erg terugvalt. Helaas zijn het niet de aangenaamste medereizigers op dat moment, dus of je er al bij al veel bij wint laat ik in het midden.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: S35-trein

Bericht door ostbahnhof »

jknockaert schreef: 31 dec 2022, 10:45
groentje schreef: 31 dec 2022, 01:40 Misschien wel? 23u is echt nog niet zo laat, me dunkt. Ik ben misschien een avondmens, en daarmee niet helemaal typisch, maar ik ben al (veel) later toegekomen wanneer ik op reis ben, en wanneer ik werk al helemaal (met mijn ploegenwerk tot 22u, toen ik nog naar station Deinze moest).
Lange tijd was een van de laatste treinen die uit Antwerpen-Centraal vertrok (rond 23:40) de Benelux naar Rotterdam. Daar was dan aansluiting op het NS-nachtnet naar Den Haag en verder. In Nederland rijdt het openbaar vervoer veel later door, ook drukkere regionale buslijnen hebben vaak nog een laatste vertrek na middernacht en dat zeven dagen per week. Heel erg druk is het dan niet, maar er zijn toch aanzienlijk meer reiziger op de been dan in België waar de vraag na 20:00 heel erg terugvalt. Helaas zijn het niet de aangenaamste medereizigers op dat moment, dus of je er al bij al veel bij wint laat ik in het midden.
omgekeerd reed die ook. Toen, (nog via Essen) vertrok er één om +/- 06:00 uit RTM, een andere rond die tijd uit AMS. Die uit RTM was dan rond 7:20 in Antw.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: S35-trein

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 31 dec 2022, 12:56 omgekeerd reed die ook. Toen, (nog via Essen) vertrok er één om +/- 06:00 uit RTM, een andere rond die tijd uit AMS. Die uit RTM was dan rond 7:20 in Antw.
Mijn voorstel met een latere trein uit België en een vroegere uit Nederland werkt uiteraard ook als die in Rotterdam zou beginnen/eindigen. Maar ik heb geen idee of er daar makkelijker een trein kan overnachten.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: S35-trein

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 31 dec 2022, 13:49
ostbahnhof schreef: 31 dec 2022, 12:56 omgekeerd reed die ook. Toen, (nog via Essen) vertrok er één om +/- 06:00 uit RTM, een andere rond die tijd uit AMS. Die uit RTM was dan rond 7:20 in Antw.
Mijn voorstel met een latere trein uit België en een vroegere uit Nederland werkt uiteraard ook als die in Rotterdam zou beginnen/eindigen. Maar ik heb geen idee of er daar makkelijker een trein kan overnachten.
In Rotterdam overnachten tegenwoordig bij mijn weten ook ICD-stammen. Of er plaats is voor meer, dat weet ik niet. Maar waar een wil is, is een weg.
Er is zeker een bepaalde vraag naar vroegere en latere Benelux-treinen. Na inkrimping van de Benelux-dienst tot 16 treinparen is een 17e treinpaar overigens zowel in Nederland als in België weer gaan rijden, behalve op het grensoverschrijdende stuk (destijds Roosendaal-Antwerpen). Helemaal zonder kunnen NS en NMBS dus niet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: S35-trein

Bericht door Natje049 »

trainfan03 schreef: 27 dec 2022, 23:14 Waar zit de S31-trein trouwens?
Omdat de S1 eigenlijk een S trein van zowel Antwerpen als Brussel is. En om "verwarring" te voorkomen en het plaatsje te houden is er voor gekozen de S31 over te slaan.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: S35-trein

Bericht door dentheo »

ostbahnhof schreef: 31 dec 2022, 12:56 omgekeerd reed die ook. Toen, (nog via Essen) vertrok er één om +/- 06:00 uit RTM, een andere rond die tijd uit AMS. Die uit RTM was dan rond 7:20 in Antw.
Was dat die Benelux met het postrijtuig ??
Theo
Groeten vanop de Heide
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: S35-trein

Bericht door ostbahnhof »

dentheo schreef: 02 jan 2023, 15:07
ostbahnhof schreef: 31 dec 2022, 12:56 omgekeerd reed die ook. Toen, (nog via Essen) vertrok er één om +/- 06:00 uit RTM, een andere rond die tijd uit AMS. Die uit RTM was dan rond 7:20 in Antw.
Was dat die Benelux met het postrijtuig ??
Dat weet ik niet, waren oa de bordeaux-gele trekduwtreinen met een HLE11
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: S35-trein

Bericht door Commendatore »

groentje schreef: 31 dec 2022, 01:40 Misschien wel? 23u is echt nog niet zo laat, me dunkt. Ik ben misschien een avondmens, en daarmee niet helemaal typisch, maar ik ben al (veel) later toegekomen wanneer ik op reis ben, en wanneer ik werk al helemaal (met mijn ploegenwerk tot 22u, toen ik nog naar station Deinze moest).
Zo laat vind ik dat inderdaad ook niet. Even ter vergelijking: hier in Nederland rijdt de laatste trein van Utrecht naar Zwolle vandaag om 23:49 en dat is ook nog een vrij normale tijd.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: S35-trein

Bericht door jknockaert »

Commendatore schreef: 04 jan 2023, 00:18 Zo laat vind ik dat inderdaad ook niet. Even ter vergelijking: hier in Nederland rijdt de laatste trein van Utrecht naar Zwolle vandaag om 23:49 en dat is ook nog een vrij normale tijd.
Daar staat wel tegenover dat de eerste treinen/bussen ook pas later gaan in Nederland.
Plaats reactie